Dr. Udah bin Mohsin
بسم الله الرحمن الرحيم ، الحمد لله رب العالمين،
والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين.
Sujud Tilawah
Kita
selalu membaca al-Quran, samaada dalam sembahyang atau di luar sembahyang.
Sebaik-baiknya apabila kita membaca ayat-ayat sjdah iaitu ayat-ayat yang kita dituntut untuk bersujud, kita sujud. Sujud ini adalah sujud tilawah. Di
sini saya perkatakan mengenai Sujud Tilawah ini menurut ulama-ulama mazhab
al-Shafi`i. Rujukan dalam tulisan ini selain dari kitab-kitab hadith ialah
kitab fekeh yang ditulis oleh al-Imam al-Nawawi, bernama al-Majmu`. Selain
dari Sujud Tilawah saya juga memperkatakan mengenai Sujud Syukur, juga menurut
ulama-ulama mazhab al-Shafi`i. Rujukannya sama dengan rujukan yang disebutkan
di atas.
Pensyariatan
Dalil
bagi persyariatan sujud tilawah di antaranya ialah hadith yang diriwayatkan
daripada Ibn Umar katanya:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقْرَأُ عَلَيْنَا السُّورَةَ فِيهَا السَّجْدَةُ فَيَسْجُدُ وَنَسْجُدُ حَتَّى مَا
يَجِدُ أَحَدُنَا مَوْضِعَ جَبْهَتِهِ
صحيح البخاري، سجود الفرآن))
Bermaksud:
Adalah Nabi s.a.w. membaca surah al-Quran kepada kita, di dalamnya terdapat
ayat sajdah (sujud) maka Baginda sujud,
kita pun sujud, sehingga sebahagian daripada kami tidak dapat tempat letak dahinya.
Yang lain pula ialah:
عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْهُدَيْرِ
التَّيْمِيِّ مِنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
قَرَأَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ عَلَى الْمِنْبَرِ بِسُورَةِ
النَّحْلِ حَتَّى إِذَا جَاءَ السَّجْدَةَ نَزَلَ فَسَجَدَ وَسَجَدَ النَّاسُ حَتَّى
إِذَا كَانَتْ الْجُمُعَةُ الْقَابِلَةُ قَرَأَ بِهَا حَتَّى إِذَا جَاءَ السَّجْدَةَ
قَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا نَمُرُّ بِالسُّجُودِ فَمَنْ سَجَدَ فَقَدْ أَصَابَ
وَمَنْ لَمْ يَسْجُدْ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَلَمْ يَسْجُدْ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ
وَزَادَ نَافِعٌ عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُمَا إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَفْرِضْ السُّجُودَ إِلَّا أَنْ نَشَاءَ
صحيح البخاري، سجود لقرآن))
Bermaksud:
Daripada Rabi`ah bin Abdullah bin al-Hudayr al-Taymi daripada Umar bin
al-Khattab r. a. ` Umar bin al-Khattab membaca Surah al-Nahl pada hari Jumaat
sehingga apabila sampai ayat sajdah beliau turun dan sujud, maka orang ramai sujud,
sehingga apabila sampai Jumaat yang akan datang Umar membaca surah tersebut
sehingga apabila sampai ayat sajdah maka Umar berkata: Wahai orang ramai!
Bahawasanya kita melalui (membaca) ayat sujud maka sesiapa yang sujud maka dia
benar, dan sesiapa yang tidak sujud maka dia tidak berdosa, dan Umar r.a.` tidak
sujud. Nafi`
menambah daripada Ibn Umar r.a.`. bahawasanya Allah tidak memfardukan sujud kecuali
jika kita mahu.
Dari nas-nas di atas
menunjukkan kepada pensyariatan sujud tilawah, tetapi ianya tidak wajib, bahkan
sunat.
Hukum sujud tilawah
Sujud
tilawah adalah sunat, sama ada kepada orang yang membaca ayat yang mengandungi
sujud tilawah, atau orang yang mendengar perkara tersebut, dan samaada di dalam
sembahyang atau di luar sembahyang. ( al-Nawawi t.t. 3: 509)
Sujud
tilawah hukumnya sunat, tidaK wajib adalah menurut ulamak-ulamak mazhab al-shafi`i dan kebanyakan ulamak yang lain. Di
antara yang berpendapat demikian ialah Saydina Umar bin al-Khattab, Salman
al-Farisi, Ibn Abbas, `Imran bin al-Husayn, al-Imam Malik, al-Ayza`i, Ahmad,
Ishaq, Abu Thawr dan lain-lain. ( al-Nawawi t.t. 3: 513)
Ada
juga ulamak yang mengatakan wajib, tetapi pendapat ini ditolak, kerana
Rasulullah s. a. w. ada dibacakan kepadanya ayat yang ada sujud al-tilawah/
al-sajdah, tetapi Baginda tidak sujud.
عَنْ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ
قَرَأْتُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ وَالنَّجْمِ فَلَمْ يَسْجُدْ فِيهَا
صحيح البخاري، سجود القرآن))
Bermaksud: Daripada Zayd bib Thabit katanya: Aku
membaca kepada Nabi s. a. w. Surah Wa
al-Najm tetapi Baginda tidak sujud padanya.
Apabila
terdapat nas- nas yang menunjukkan Rasulullah s. a. w. sujud, tetapi ada nas yang menunjukkan
Rasululullah tidak sujud, maka itu menunjukkan perbuatan itu tidak wajib,
bahkan sunat sahaja.
Sujud tilawah dalam
sembahyang berjemaah
Menurut
ulamak-ulamak dalam mazhab al-shafi`i adalah tidak makruh membaca ayat al-sajdah
di dalam sembahyang, samada sembahyang
yang dinyaringkan suara atau tidak. Apabila imam sujud makmum hendaklah sujud
bersamanya, jika makmum tidak sujud batal sembahyangnya. Jika imam tidak sujud
makmum juga di larang sujud, jika makmum menyalahi imam dengan melakukan sujud
batal sembahyangnya. ( al-Nawawi t.t. 3: 509-510)
Syarat sujud tilawah
Menurut
ulamak-ulamak mazhab al-shafi`i syarat untuk sujud tilawah sama dengan
sembahyang sunat. Ia memerlukan kepada suci dari hadas, suci dari najis pada
badan, pakaian dan tempat, menghadap kiblat dan masuk waktu sujud, iaitu telah
membaca ayat yang berkaitan dengan sujud tilawah. . ( al-Nawawi t.t. 3: 515-516)
Cara hendak melakukan sujud
tilawah
a. Dalam sembahyang
Menurut
ulamak-ulamak mazhab al-Shafi`i: Sujud tilawah dalam sembahyang tidak
memerlukan kepada takbir pembukaan kerana pelakunya sedang melakukan
sembahyang, tetapi sunat baginya takbir ketika turun untuk sujud dengan tidak
mengangkat tangan. Dia juga sunat
bertakbir ketika mengangkat kepalanya bangun dari sujud, dan tidak ada duduk istrahah
selepas sujud. Setelah berdiri tegak baharulah rukuk jika dia telah membaca
al-fatihah, dan yang mustahabb dia hendaklah membaca beberapa ayat
sebelum rukuk. ( al-Nawawi t.t. 3: 516)
b. Di luar sembahyang
Jika
sujud tilawah itu dilakukan di luar sembahyang hendaklah pelakunya itu berniat,
dan mengangkat tangan untuk takbir al-ihram, sama caranya dengan takbirah
al-ihram untuk sembahyang, selepas itu sunat takbir sekali lagi tanpa
mengangkat tangan dan terus turun sujud, iaiatu sujud al-tilawah,
kemudian duduk iaitu duduk selepas sujud dengan sempurna, kemudian memberi
salam. Adalah tidak dituntut berdiri ketika takbirah al-ihram bagi sujud
al-tilawah menurut pendapat yang asahh ( al-Nawawi t.t.
3: 518-519)
Kaifiat
sujud al-tilawah
Kaifiyat
atau cara sujud al-tilawah adalah sama dengan sujud dalam sembahyang
dari segi membuka dan meletakkan dahi ke tempat sujud, meletakkan dua tangan,
dua lutut, dua tapak kaki, hidung, mengangkat dua siku dari dua lambungan, menjarakkan
perut dari dua peha, meninggikan bahagian sebelah bawah perut dari bahagian
atas, menghadapkan jari-jari kaki ke kiblat dan lain-lain. ( al-Nawawi t.t. 3:
518) Perkara-perkara di atas merangkumi
syarat-syarat sujud dan sunat-sunat
sujud. Rasulullah s.a.w.
menjelaskan mengenai anggota sujud sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn
Abbas:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
أُمِرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنْ يَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةِ أَعْضَاءٍ وَلَا يَكُفَّ شَعَرًا وَلَا ثَوْبًا الْجَبْهَةِ
وَالْيَدَيْنِ وَالرُّكْبَتَيْنِ وَالرِّجْلَيْنِ
(صحيح البخاري، الأذان)
Bermaksud:
Daripada Ibn `Abbas r.a.`. Nabi s.a.w. diperintahkan untuk sujud di atas tujuh
anggota dan tidak menghimpunkan rambut dan pakaian, (tujuh anggota itu ialah)
dahi, dua tangan, dua lutut dan dua kaki. Dahi merangkumi hidung.
عَنْ الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ
أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَقُولُ إِذَا سَجَدَ الْعَبْدُ سَجَدَ مَعَهُ سَبْعَةُ آرَابٍ وَجْهُهُ
وَكَفَّاهُ وَرُكْبَتَاهُ وَقَدْمَاهُ
قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ
وَجَابِرٍ وَأَبِي سَعِيدٍ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ الْعَبَّاسِ حَدِيثٌ حَسَنٌ
صَحِيحٌ وَعَلَيْهِ الْعَمَلُ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ
سنن الترمذى، الصلاة))
Bermaksud:
Daripada al-`Abbas bin `Abd al-Muttalib, bahawasanya dia
mendengar
Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila seseorang hamba itu sujud, sujud bersamanya
tujuh anggota, mukanya, dua tapak tangannya, dua lututnya dan dua tapak kakinya.
Bacaan dalam sujud tilawah
Menurut ulamak-ulamak mazhab
al-Shafi`i adalaha mustahabb bagi orang yang melakukan sujud al-tilawah
membaca di dalam sujudnya:
سَجَدَ وَجْهِي لِلَّذِي خَلَقَهُ وَشَقَّ سَمْعَهُ
وَبَصَرَهُ بِحَوْلِهِ وَقُوَّتِهِ
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
(سنن الترمذى، الصلاة)
Dan juga:
اللَّهُمَّ اكْتُبْ لِي بِهَا عِنْدَكَ أَجْرًا وَضَعْ
عَنِّي بِهَا وِزْرًا وَاجْعَلْهَا لِي عِنْدَكَ ذُخْرًا وَتَقَبَّلْهَا مِنِّي كَمَا
تَقَبَّلْتَهَا مِنْ عَبْدِكَ دَاوُدَ
سنن الترمذى، الدعوات))
Bacaan
ini adalah warid daripada Rasulullah s.a.w. Dan jika dia membaca bacaan sujud
dalam sembahyang adalah harus (boleh). Manakala al-Imam al-shafi`I memilih di
dalam bacaan sujud al-tilawah:
{سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنْ
كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا } [الإسراء : 108]
Menurut al-Imam al-Nawawi,
zahir al-Quran memuji bacaan ini, oleh itu bacaan ini adalah baik. ( al-Nawawi
t.t. 3: 518)
Pada pandangan penulis,
bacalah apa yang mudah bagi kita, dan yang sebaik-baiknya apa yang warid dari
Rasulullah s.a.w.
Sujud Syukur
Pensyari`atan
Di antara nas-nas yang
menunjukkan kepada pensyaratan sujud syukur ialah apa yang diriwayatkan daripda
Abu Bakrah:
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنَّهُ كَانَ إِذَا جَاءَهُ أَمْرُ سُرُورٍ أَوْ بُشِّرَ بِهِ خَرَّ سَاجِدًا شَاكِرًا
لِلَّهِ
سنن أبى داود، الجهاد))
Bermaksud:
Daripada Nabi s.a.w. , bahawasanya Baginda apabila datang kepadanya perkara gembira
atau Baginda digembirakan Baginda tunduk bersujud, bersyukur kepada Allah.
Hadith yang lain ialah:
عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ
خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ مِنْ مَكَّةَ نُرِيدُ الْمَدِينَةَ فَلَمَّا كُنَّا قَرِيبًا مِنْ عَزْوَرَا
نَزَلَ ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ فَدَعَا اللَّهَ سَاعَةً ثُمَّ خَرَّ سَاجِدًا فَمَكَثَ
طَوِيلًا ثُمَّ قَامَ فَرَفَعَ يَدَيْهِ فَدَعَا اللَّهَ سَاعَةً ثُمَّ خَرَّ سَاجِدًا
فَمَكَثَ طَوِيلًا ثُمَّ قَامَ فَرَفَعَ يَدَيْهِ سَاعَةً ثُمَّ خَرَّ سَاجِدًا ذَكَرَهُ
أَحْمَدُ ثَلَاثًا قَالَ إِنِّي سَأَلْتُ رَبِّي وَشَفَعْتُ لِأُمَّتِي فَأَعْطَانِي
ثُلُثَ أُمَّتِي فَخَرَرْتُ سَاجِدًا شُكْرًا لِرَبِّي ثُمَّ رَفَعْتُ رَأْسِي فَسَأَلْتُ
رَبِّي لِأُمَّتِي فَأَعْطَانِي ثُلُثَ أُمَّتِي فَخَرَرْتُ سَاجِدًا لِرَبِّي شُكْرًا
ثُمَّ رَفَعْتُ رَأْسِي فَسَأَلْتُ رَبِّي لِأُمَّتِي فَأَعْطَانِي الثُّلُثَ الْآخِرَ
فَخَرَرْتُ سَاجِدًا لِرَبِّي
سنن أبى داود، الجهاد))
Bermaksud:
Daripada `Amir bin sa`d daripada bapanya, katanya: Kami keluar bersama-sama
Rasulullah s.a.w. dari Makkah, kami
hendak menuju ke al-Madinah, apabila kami hampir dengan `Azwara (nama tempat)
Baginda turun mengangkat kedua-dua tangannya, dan berdoa kepada Allah seketika,
kemudian tunduk bersujud dengan lama, kemudian Baginda bangkit dan mengangkat
kedua-dua tangannya dan berdoa kepada Allah seketika, kemudian tunduk, bersujud
dengan lama, kemudian bangkit dan mengangkat kedua-dua tangannya seketika,
kemudian tunduk bersujud. Ahmad (perawi) menyebutnya tiga kali. Nabi bersabda:
Aku bermohon kepada Tuhanku untuk aku
memberi syafaat kepada umatku lalu Allah memberikan kepada aku 1/3, maka aku sujud bersyukur kepada Tuhanku,
kemudian aku mengangkat kepalaku lalu
aku bermohon kepada Tuhanku untuk umatku dan Allah memberikan kepada aku 1/3 umatku,
maka aku tunduk bersujud kepada Tuhanku kerana bersyukur, kemudian aku angkat
kepalaku lalu aku bermohon kepada Tuhanku untuk umatku dan Allah memberikan
kepada aku 1/3 lagi, maka aku tunduk bersujud kepada Tuhanku.
Kata
al-Imam al-Nawawi hadith ini diriwayatkan oleh Abu Daud dan kami tidak
mengetahui kedaifan seseorang dari perawi-perawinya, dan Abu Daud tidak mendaifkannya.
Yang tidak didaifkan oleh Abu daud ia adalah hasan menurutnya.
( al-Nawawi t.t. 3: 523)
Kata
al-Imam al-Nawawi lagi: Bahawa sujud syukur ini ada dilakukan oleh Saydina Abu Bakr,
umar, Ali, Ka`b bin malik dan lain-lain. . ( al-Nawawi t.t. 3: 523)
Jika
dikatakan: Di dalam setengah keadaan Rasulullah s.a.w. tidak melakukan sujud
syukur maka ini menunjukkan bahawa sujud syukur itu tidak dituntut. Jawabnya
ialah, ini menunjukkan bahawa sujud syukur itu tidak wajib, ia boleh
ditinggalkan, atau Baginda berada di atas minbar maka sujud ketika itu
menyusahkan.
Hukum
sujud syukur
Menurut
al-Imam al-Shafi`I dan ulamak-ulamak dalam mazhab al-shafi`I, bahawa sujud
syukur itu adalah sunat ketika seseorang
itu mendapat nikmat yang agong, atau hilang darinya bencana yang menimpanya. . (
al-Nawawi t.t. 3: 522-523)
Syarat
sujud syukur
Menurut
ulamak-ulamak mazhab al-Shafi`i, sujud syukur memerlukan kepada syarat-syarat
sembahyang. ( al-Nawawi t.t. 3: 524). Ia memerlukan
kepada suci dari hadas, suci dari najis pada badan, pakaian dan tempat
dan mengadap menghadap kiblat.
Cara
melakukan sujud syukur
Cara
melaksanakan sujud syukur sama seperti melakukan sujud tilawah di luar
sembahyang. ( al-Nawawi t.t. 3: 524). Iaitu pelakunya itu berniat, dan
mengangkat tangan untuk takbir al-ihram, sama caranya dengan takbirah
al-ihram untuk sembahyang, selepas itu sunat takbir sekali lagi tanpa
mengangkat tangan dan terus turun sujud, iaitu sujud syukur, kemudian duduk
iaitu duduk selepas sujud dengan sempurna, kemudian memberi salam. Adalah tidak
dituntut berdiri ketika takbirah al-ihram bagi sujud syukur menurut
pendapat yang asahh Lihat cara sujud
tilawah di luar sembahyang yang telah dijelaskan sebelum ini.
Bacaan sujud syukur
Apa
yang difahamkan dari kata al-Imam al-Nawawi di dalam al-Majmu` menunjukkan bahawa bacaan sujud
syukur adalah sama dengan bacaan sujud tilawah di luar sembahyang. . ( al-Nawawi
t.t. 3: 524). Bacaan sujud tilawah di dalam sembahyang atau di luar sambahyang
adalah sama. Bacaannya telah diperkatakan sebelum ini semasa memperkatakan
mengenai sujud tilawah.
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين ، و الحمد لله رب
العالمين.
.