Kelebihan berkaitan wuduk dan azan, serta adab dalam masjid.

Dr. Udah Mohsin

Pertama.

Berwuduk, bacaan selepasnya dan sembahyang sunat wuduk

Kelebihan berwuduk dengan sebaik-baiknya dan bacaan selepasnya

عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ قَالَ
كَانَتْ عَلَيْنَا رِعَايَةُ الْإِبِلِ فَجَاءَتْ نَوْبَتِي فَرَوَّحْتُهَا بِعَشِيٍّ فَأَدْرَكْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَائِمًا يُحَدِّثُ النَّاسَ فَأَدْرَكْتُ مِنْ قَوْلِهِ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَتَوَضَّأُ فَيُحْسِنُ وُضُوءَهُ ثُمَّ يَقُومُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ مُقْبِلٌ عَلَيْهِمَا بِقَلْبِهِ وَوَجْهِهِ إِلَّا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ فَقُلْتُ مَا أَجْوَدَ هَذِهِ فَإِذَا قَائِلٌ بَيْنَ يَدَيَّ يَقُولُ الَّتِي قَبْلَهَا أَجْوَدُ فَنَظَرْتُ فَإِذَا عُمَرُ قَالَ إِنِّي قَدْ رَأَيْتُكَ جِئْتَ آنِفًا قَالَ مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ يَتَوَضَّأُ فَيُبْلِغُ أَوْ فَيُسْبِغُ الْوَضُوءَ ثُمَّ يَقُولُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ إِلَّا فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَةُ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ
صحيح مسلم - (2 / 25)
Bermaksud: … Aku mendapati Rasulullah s.a.w. berdiri memberitahu orang ramai, aku dapat sebahagian dari sabda Baginda: Tiada seorang Muslim yang berwuduk dengan sebaik-baiknya, kemudian dia sembahyang dua rakaat, hati dan mukanya benar-benar tertumpu kepada dua rakaat itu kecuali wajib baginya syurga. Maka aku berkata: Alangkah indahnya ini! Tiba-tiba seorang yang di hadapanku berkata: Yang sebelumnya adalah lebih indah. Lalu aku melihat kepadanya, tiba-tiba dia adalah Umar, katanya,  aku tadi melihat engkau datang, Rasulullah s.a.w. telah bersabda (yang engkau tidak mendengarnya): Tiada seseorang dari kalangan kamu yang berwuduk dengan sesempurnanya kemudian dia berkata:

أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُه

Kecuali dibuka baginya pintu-pintu syurga yang lapan, dan masuklah dia dari mana-mana pintu yang dia suka.

Hadith di atas adalah hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya. Hadith di atas menjelaskan kepada kita mengenai kelebihan orang yang berwuduk dengan sebaik-baiknya. Balasan baginya adalah wajib masuk syurga. Hadith di atas juga menjelaskan kepada kita betapa besarnya kelebihan orang yang berwuduk dengan sesempurnanya, selepas itu dia membaca:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُه
Dia dibukakan untuknya pintu-pintu syurga yang lapan, dan masuklah dia ke dalamnya dari mana pintu-pintu yang dia suka.
Dalam riwayat yang lain yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya juga, bacaannya ialah:

أشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
صحيح مسلم - (2 / 25)
Boleh bagi kita memilih salah satu dari kedua-duanya.
Di atas adalah nas yang disepakati oleh para ulama.

Kata Imam al-Nawawi: Sayugia ditambah dengan apa yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmidhi yang bersambung dengan hadith ini, iaitu:

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ التَّوَّابِينَ وَاجْعَلْنِي مِنْ الْمُتَطَهِّرِينَ  
سنن الترمذى - (1 / 92)
Kata Imam al-Nawawi lagi: Sebaik-baiknya disambung lagi dengan apa yang diriwayatkan oleh Imam al-Nasa’i dalam `Amal al-Yaym Wa al-Laylah, iaitu:

سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلاَّ أنت ، وَحْدَكَ لاَ شَرِيكَ لَكَ أستغفرك وأتوب إليك

    (Sharah al-Nawawi `Ala Sahih Muslim, 3: 121).

Kelebihan sembahyang sunat wuduk
Di antaranya:
Sabda Rasulullah s.a.w.:
مَنْ تَوَضَّأَ وُضُوئِي هَذَا ثُمَّ يُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ لَا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ فِيهِمَا بِشَيْءٍ إِلَّا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
صحيح البخاري – (7 / 19)
Bermaksud: Sesiapa yang berwuduk wudukku ini, kemudian dia sembahyang dua rakaat, tidak berkata-kata sesuatu dengan dirinya dalam dua rakaat itu kecuali Allah ampunkan baginya dosa-dosa yang telah lalu.

Hadith di atas adalah hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukahri dalam Sahihnya, menjelaskan kepada kita kelebihan orang yang berwuduk sebagaimanya yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w., selepas itu dia sembahyang dua rakaat dan tidak berkata-kata dengan dirinya, iaitu tidak melayani ingatan-ingatan yang datang kepadanya, Adapun ingatan-ingatan datang  ia  bukan dari kehendaknya. Imam al-Nawawi berkata: Jika datang kepadanya ingatan kemudian dia berpaling (tidak melayaninya) dia dimaafkan dari yang demikian itu, dan dia mendapati kelebihan ini. Katannya lagi: Dimaafkan kepada umat ini lintasan-lintasan yang datang dan tidak menetap.
Kata Imam al-Nawawi: Sembahyang sunat wuduk ini adalah sunat muakkad.(Sharah al-Nawawi `Ala Sahih Muslim, 3: 108).

Kedua
Kelebihan mendengar dan mengikuti azan dan iqamah, dan doa selepasnya

Kelebihan mendengar dan mengikuti azan dan iqamah
Antaranya:

عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « إِذَا قَالَ الْمُؤَذِّنُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ. فَقَالَ أَحَدُكُمُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ. ثُمَّ قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ. قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ثُمَّ قَالَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ. قَالَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ. ثُمَّ قَالَ حَىَّ عَلَى الصَّلاَةِ. قَالَ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ. ثُمَّ قَالَ حَىَّ عَلَى الْفَلاَحِ. قَالَ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ. ثُمَّ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ. قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ. ثُمَّ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ. قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ. مِنْ قَلْبِهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ ». رواه الشيخان واللفظ لمسلم. صحيح مسلم، الصلاة)
Bermaksud: Daripada `Umar bin al-Khattab katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila juru azan melaungkan: اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ maka seseorang dari kamu menjawab, اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ , kemudian juru azan melaungkan, أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ , kemudian dia menjawab, أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ , kemudian juru azan melaungkan, َ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ, dia menjawab,
أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ , kemudian juru azan melaungkan,
حَىَّ عَلَى الصَّلاَةِ , dia menjawab, لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ , kemudian juru azan melaungkan, حَىَّ عَلَى الْفَلاَحِ , dia menjawab, لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ , kemudian juru azan melaungkan, اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ , dia menjawab,
اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ, kemudian juru azan melaungkan, 
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ, dia menjawab,  لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ, (dilakukan ini semua lahir) dari hatinya maka dia masuk syurga.
Hadith di atas adalah hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim dan lafaz di atas adalah dari Muslim, menjelaskan tentang kelebihan mendengar azan dan menjawabnya yang lahir dari hatinya maka balasannya adalah syurga.



Tuntutan menjawab ini bukan hanya untuk azan sahaja tetapi juga untuk iqamah. Kata Imam al-Nawawi: Sunat (yustahabb) untuk mengikuti/menjawab pada lafaz-lafaz iqamah, hanya pada lafaz iqamah ( قَدْ قَامَتْ الصَّلَاة )   dia menjawab:
اقامها الله وادامها   (al-Nawawi t.t. 3: 113).
Dalilnya:

عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنَّ بِلَالًا أَخَذَ فِي الْإِقَامَةِ فَلَمَّا أَنْ قَالَ قَدْ قَامَتْ الصَّلَاةُ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَقَامَهَا اللَّهُ وَأَدَامَهَا
و قَالَ فِي سَائِرِ الْإِقَامَةِ كَنَحْوِ حَدِيثِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فِي الْأَذَانِ
سنن أبى داود - (2 / 125)
Bermaksud: Daripada setengah Sahabat Rasulullah s.a.w. bahawa Bilal r.a. mulai iqamah, apabila beliau menyebut:  قَدْ قَامَتْ الصَّلَاةُ Nabi s.a.w. menyebut:  أَقَامَهَا اللَّهُ وَأَدَامَهَا
Katanya, pada sekelian iqamah sama seperti Hadith Umar r.a. dalam azan iaitu,
عَنْ جَدِّهِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا قَالَ الْمُؤَذِّنُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَالَ أَحَدُكُمْ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ فَإِذَا قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَإِذَا قَالَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ قَالَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ قَالَ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ثُمَّ قَالَ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ قَالَ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ثُمَّ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ ثُمَّ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ قَلْبِهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ
سنن أبى داود – (2 / 123)
Hadith di atas ini adalah hadith yang telah diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim daripada Umar sebagai mana yang telah disebutkan sebelum ini yang lafaznya daripada Imam Muslim.

Doa, selawat  selepas azan dan iqamah, dan kelebihannya.
Di antaranya:
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ قَالَ حِينَ يَسْمَعُ النِّدَاءَ اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ وَالصَّلَاةِ الْقَائِمَةِ آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِيلَةَ وَالْفَضِيلَةَ وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِي وَعَدْتَهُ حَلَّتْ لَهُ شَفَاعَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ
صحيح البخاري - (2 / 481)
Bermaksud: Daripada Jabir bin Abdullah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang berkata ketika  mendengar seruan:

اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ وَالصَّلَاةِ الْقَائِمَةِ آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِيلَةَ وَالْفَضِيلَةَ وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِي وَعَدْتَهُ
halallah baginya safaatku pada Hari Kiamat.
Maksud ketika adalah selepas.
Dalam nas yang lain:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ أَنَّهُ
سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمْ الْمُؤَذِّنَ فَقُولُوا مِثْلَ مَا يَقُولُ ثُمَّ صَلُّوا عَلَيَّ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلَاةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا ثُمَّ سَلُوا اللَّهَ لِي الْوَسِيلَةَ فَإِنَّهَا مَنْزِلَةٌ فِي الْجَنَّةِ لَا تَنْبَغِي إِلَّا لِعَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ وَأَرْجُو أَنْ أَكُونَ أَنَا هُوَ فَمَنْ سَأَلَ لِي الْوَسِيلَةَ حَلَّتْ لَهُ الشَّفَاعَةُ
صحيح مسلم - (2 / 327)
Bermaksud: Daripada `Abdullah bin `Umrw bin al-`As bahawasanya beliau mendengar Nabi s.a.w. Daripada `Abdullah bin `Umrw bin al-`As bahawasanya beliau mendengar Nabi s.a.w. bersabda: Apabila kamu mendengar  juru azan maka kamu hendaklah berkata seperti yang dia kata, kemudian kamu hendaklah berselawat keatasku maka bahawasanya sesiapa yang berselawat keatasku sekali Allah berselawat keatasnya 10 kali,  kemudian kamu hendaklah meminta wasilah untukku maka bahawasanya ia adalah satu kedudukkan dalam syurga.
Nas di atas  menyuruh kita supaya mengikuti azan, selepas itu berselawat keatas Rasulullah s.a.w., selepas itu baru berdoa meminta al-wasilah untuk Rasulullah. s.a.w.

Imam al-Nawawi menjelaskan dalam al-Majmu: Sahabat-sahabat kami (ulama-ulama dalam mazhab al-Shafi`i) berkata: Sunat (yustahabb) bagi orang yang azan menyebut selepas selesai azan zikir-zikir ini, iaitu selawat, meminta al-wasilah (اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ َ …) dan berdoa di antara azan dan iqamah dan juga berdoa ketika azan Maghrib (dengan doa yang akan disebutkan kemudian). Manakala kepada pendengarnya pula sunat (yustahabb) untuk mengikuti azan dengan lafaz-lafaz azan dan dia melafazkan ketika al-hay`alataynحَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ dan حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ )
لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ . Setelah dia selesai mengikutinya sunat (yustahabb) baginya untuk melafazkan zikir-zikir yang tersebut.
(selawat, meminta al-wasilah (اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ َ …) dan berdoa di antara azan dan iqamah, dan juga doa ketika azan Maghrib.
(al-Nawawi t.t. 3: 112).
Pensyari`atan berdoa di antara azan dan iqamah ialah:

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الدُّعَاءُ لَا يُرَدُّ بَيْنَ الْأَذَانِ وَالْإِقَامَةِ
قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ أَنَسٍ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
سنن الترمذى - (1 / 359)
سنن أبى داود - (2 / 116)
Bermaksud: Daripada Anas bin Malik katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: Doa di antara azan dan iqamah tidak ditolak.
Berdoa ketika azan Maghrib:
عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ
عَلَّمَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَقُولَ عِنْدَ أَذَانِ الْمَغْرِبِ اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا إِقْبَالُ لَيْلِكَ وَإِدْبَارُ نَهَارِكَ وَأَصْوَاتُ دُعَاتِكَ فَاغْفِرْ لِي
سنن أبى داود - (2 / 129)
Hadith di atas menurut Imam al-Nawawi dalam sanadnya terdapat perawi majhul. (al-Nawawi t.t. 3: 112). Dengan ini Hadith ini da`if.
Bermaksud: daripada Umm Salamah katanya: Rasulullah s.a.w. mengajar aku untuk membaca ketika azan Maghrib:

اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا إِقْبَالُ لَيْلِكَ وَإِدْبَارُ نَهَارِكَ وَأَصْوَاتُ دُعَاتِكَ فَاغْفِرْ لِي

Imam al-Nawawi menjelaskan lagi dalam al-Majmu`: Apabila juru azan menyebut dalam azan Subuh:  
الصلاة خير من النوم  pendengar menyebut صدقت وبررت . Inilah pendapat yang masyhur.  (al-Nawawi t.t. 3: 112).
Walau bagaimana pun menurut al-Hafiz Ibn Hajar dalam al-Talkhis al-Habir:
وَكَذَا لَا أَصْلَ لِمَا ذَكَرَهُ فِي الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنْ النَّوْمِ
التلخيص الحبير في تخريج أحاديث الرافعي الكبير - (1 / 520)

Bermaksud: Begitu juga tiada asal baginya mengenai (apa yang disebut ) pada:  الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنْ النَّوْمِ . Oleh itu setengah ulama menyebut apa yang disebut oleh juru azan iaitu  الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنْ النَّوْمِ .
Bukan صدقت وبررت .

Hadith yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari daripada Jabir sebelum ini menunjukkan, sesiapa yang membaca:

اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ وَالصَّلَاةِ الْقَائِمَةِ آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِيلَةَ وَالْفَضِيلَةَ وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِي وَعَدْتَه
Setelah mendengar azan, dia akan mendapat safa`at daripada Rasulullah s.a.w.

Dalam riwayat lain ada tambahan:
إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ
سنن البيهقي الصغرى - (1 / 210)

Dalam mazhab al-Shafi`i: Doa meminta al-wasilah untuk Rasulullah s.a.w. ini juga disyariatkan dibaca selepas iqamah kerana perkataan al-nida’ iaitu seruan adalah merangkumi azan dan iqamah.
Perkataan azan juga ada kalanya merangkumi azan dan iqamah seperti sabda Baginda:
بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلَاةٌ بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلَاةٌ
صحيح البخاري - (3 / 1)
Bermaksud: Di antara dua azan terdapat sembahyang, di antara dua azan terdapat sembahyang.
Kata Ibn Hajar al-Haytami;
ثُمَّ بَعْدَهُمَا اللَّهُمَّ رَبَّ هذه الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ
الفتاوى الفقهية الكبرى - (1 / 129
Bermaksud: Kemudian selepas kedua-duanya (Izan dan iqamah)
 (membaca) اللَّهُمَّ رَبَّ هذه الدَّعْوَةِ التَّامَّة
Tuntutan membaca doa meminta al-wasilah untuk Rasulullah s.a.w. setelah iqamah ini juga ada disebut dalam kita Fatah al-Wahhab,  dan Mughni al-Muhtaj. Kedua-duanya kitab Fikah al-Shafi`i.
يقول ( اللهم رب هذه الدعوة ) أي الأذان أو الإقامة ( إلى آخره ) تتمته كما في الأصل التامة والصلاة القائمة آت محمدا الوسيلة والفضيلة وابعثه مقاما محمودا الذي وعدته
فتح الوهاب - (1 / 64)

ثُمَّ ) يَقُولُ : ( اللَّهُمَّ ) أَصْلُهُ يَا اللَّهُ حُذِفَتْ مِنْهُ يَا وَعُوِّضَ عَنْهُ الْمِيمُ ؛ وَلِهَذَا لَا يَجُوزُ الْجَمْعُ بَيْنَهُمَا ( رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ ) بِفَتْحِ الدَّالِ : أَيْ الْأَذَانِ أَوْ الْإِقَامَةِ عَلَى مَا مَرَّ
مغني المحتاج - (2 / 192)


Ketiga
Adab-adab dalam masjid

Adab masuk masjid.
Sebahagian dari adab-adab masuk masjid:

1.    Masuk dengan kaki kanan
2.    Baca doa ini:
اللَّهُمَّ افْتَحْ لِى أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ.
Bermaksud: Ya Allah! Bukalah untuku pintu-pintu rahmat-Mu
   
     Apabila keluar, baca doa ini
 اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ.    (صحيح مسلم، صلاة المسافرين)
Bermaksud: Ya Allah! Aku bermohon kepada-Mu limpah kurnian-Mu.
3.    Niat iktikaf
4.    Sembahyang sunat tahiyah al-masjid.
Dalilnya;
عَنْ أَبِي قَتَادَةَ السَّلَمِيِّ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمْ الْمَسْجِدَ فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ أَنْ يَجْلِسَ
صحيح البخاري - (2 / 228)
Bermaksud: Daripada Abu Qatadah al-Salami bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila seseorang kamu masuk ke dalam masjid maka dia hendaklah sembahyang dua rakaat sebelum dia duduk.

5.    Jangan berbuat bising di Masjid.

Dalilnya:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِيَلِنِي مِنْكُمْ أُولُو الْأَحْلَامِ وَالنُّهَى ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثَلَاثًا وَإِيَّاكُمْ وَهَيْشَاتِ الْأَسْوَاقِ
صحيح مسلم - (2 / 426)
Bermaksud: Daripada Abdullah bin Mas`ud katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Hendaklah (barisan) yang selepasku orang yang dewasa dan berakal, kemudian yang selepas mereka, diulang tiga kali, dan hendaklah kamu menjauhi pertengkaran dan kebisingan pasar.

6.    Sembahyang sunat, membaca al-Quran, zikir dalam masjid
 jika dalam masjid itu ada orang ramai hendaklah dilakukan dengan
perlahan.

عن البياضي : أن رسول الله صلى الله عليه و سلم خرج على الناس وهم يصلون وقد علت أصواتهم بالقراءة فقال ان المصلى يناجي ربه عز و جل فلينظر ما يناجيه ولا يجهر بعضكم على بعض بالقرآن
تعليق شعيب الأرنؤوط : حديث صحيح
مسند أحمد بن حنبل - (4 / 344)
السنن الكبرى للنسائي - (5 / 32)
Bermaksud: Daripada al-Bayadi r.a. (seorang Sahabat) bahawa Rasulullah s.a.w. keluar menemui orang ramai dan mereka sedang sembahyang, ketika itu suara mereka meninggi membaca al-Quran maka sabdanya: Orang yang sembahyang itu bermunajat kepada Tuhannya `a.w. j. maka dia hendaklah melihat apa yang dia munajatkannya, Oleh itu janganlah sebahagian kamu mengangkatkan suara mereka  membaca al-Quran  ke atas yang lainnya.


Hadith yang lain:
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ قَالَ
اعْتَكَفَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْمَسْجِدِ فَسَمِعَهُمْ يَجْهَرُونَ بِالْقِرَاءَةِ فَكَشَفَ السِّتْرَ وَقَالَ أَلَا إِنَّ كُلَّكُمْ مُنَاجٍ رَبَّهُ فَلَا يُؤْذِيَنَّ بَعْضُكُمْ بَعْضًا وَلَا يَرْفَعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْقِرَاءَةِ أَوْ قَالَ فِي الصَّلَاةِ
سنن أبى داود – (4 / 102)

Bermaksud: Rasulullah s.a.w. beriktikaf dalam masjid lalu Baginda mendengar mereka (para sahabat) mengangkat suara membaca al-Quran lalu Baginda menyingkap tabir dan bersabda: Tidakkah bahawa semua kamu bermunajat kepada Tuhannya maka jangan setengah kamu menyakiti yang lain, dan janganlah seorang kamu mengangkatkan suaranya ke atas yang lain dalam membaca al-Quran atau dalam  sembahyang

Jika membaca al-Quran atau sembahyang sunat ketika orang ramai dalam masjid, dilarang mengangkat suara, kerana mengganggu orang lain. Orang lain itu ada yang sembahyang sunat, membaca al-Quran atau lainnya. Mereka juga hendaklah dihormati. Sama hukum dengan membaca al-Quran ialah berzikir atau yang seumpamanya. Jika membaca al-Quran pun dilarang mengangkat suara maka bagaimana dengan orang yang berbual.