Oleh Dr. Ustaz Udah Mohsin
Jangan menuduh
seseorang melakukan dosa besar tanpa
bukti yang sahaih
Sudah menjadi kebiasaan bagi seseorang
itu suka menonjolkan dirinya sendiri untuk mendapat sesuatu yang dia amat sukai,
apatah lagi apabila dia bersaingan
dengan orang lain untuk mendapatkannya. Pada ketika itu dia akan menunjukkan kebaikan-kebaikan
dirinya, bahkan sanggup menisbahkan kepada dirinya perkara yang diaggapnya baik
yang dia tidak melakukannya. Dia akan menutup dengan sekeras-kerasnya keburukan-keburukan
yang dilakukannya. Di samping itu dia akan mededahkan keaiban pesaingnya itu
jika dia mengetahuinya. Lebih buruk lagi jika pesaingnya itu tiada keburukan besar
baginya, atau ada keburukan bagi pesaingnya itu tetapi tidak memuaskannya maka
dia akan mereka-reka perkara yang tidak ada pada pesaingnya itu sehingga dia sanggup
menuduh pesaingnya dengan melakukan perkara-perkara yang bukan-bukan. Seperti menuduh
zina, rasuah, minum arak, liwat dan lain-lain, sehingga sanggup menuduh pesaingnya
itu kafir..
Ada
kalanya juga dia tidak melakukannya sendiri tetapi dia mengupah orang lain
untuk melakukannya.
Sewajibnya perkara-perkara ini hendaklah dihentikan, kerana ia amat
bertentangan dengan ajaran Islam yang mulia yang menyuruh bersifat benar,
berlaku adil sekalipun terhadap diri sendiri, jangan berbohong, jangan membatu api dan dilarang keras dari menfitnah
orang dengan melakukan zina sedangkan orang itu tidak melakukannya. Apatah lagi
menuduh seseorang itu dengan kafir.
Hendaklah
berkata benar, jangan sekali-kali berbohong.
Salah
satu sifat yang mulia yang disuruh ke atas orang Mukmin bersifat dengannya
ialah bersifat benar.
Apabila
pembesar Rum yang bernama Hiraql bertanya kepada Abu Sufyan mengenai apa yang
disuruh oleh Rasulullah s.a.w. kepada penganutnya, maka jawab Abu Sufyan, di
antaranya ialah:
وَيَأْمُرُنَا
بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَالصِّدْقِ وَالْعَفَافِ وَالصِّلَةِ
صحيح البخاري
- (1 / 8)
Bermaksud:
Dan dia menyuruh kita mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, bersifat
benar, `afaf dan menghubungkan silaturrahim.
Di antara pengajaran dalam hadith di
atas ialah bersifat benar. Benar pada percakapan dan perbuatan. Benar pada
percakapan termasuklah, tidak menisbahkan sesuatu kepada orang lain yang orang
itu tidak melakukannya. Menuduh orang lain dengan rasuah sedangkan orang itu
tidak melakukannya adalah tidak bersifat benar dan ia adalah pembohongan atau
pendustaan yang amat dilarang oleh agama.
Allah
s.w.t. menyuruh kita bersama-sama dengan orang yang benar. Firmannya:
{يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ (119)} [التوبة
: 119]
Bermaksud:
Wahai mereka yang beriman! Hendaklah kamu bertakwa kepada Allah dan
hendaklah kamu besama-sam dengan mereka yang bersifat benar.
Apabila Allah menyuruh kita bersama-sama
dengan orang yang benar maka janganlah sekali-kali kita bersama-sama dengan
orang yang pendusta.
Apabila ajaran Islam itu menyuruh
bersifat benar maka orang yang melakukan pedustaan dia telah melakukan satu
sifat dari safat-sifat orang munafiq. Sabda Rasulullah s.a.w.:
«
أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقًا، أَوْ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ
أَرْبَعَةٍ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنَ النِّفَاقِ، حَتَّى يَدَعَهَا إِذَا
حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا عَاهَدَ غَدَرَ، وَإِذَا
خَاصَمَ فَجَرَ » (صحيح مسلم، المظالم)
Bermaksud: Empat
perkara sesiapa yang ada padanya dia adalah munafik, atau sesiapa yang ada satu
sifat dari empat perkara tersebut maka dia mempunyai satu sifat munafik
sehingga dia meninggalkannya. Apabila
bercakap berdusta, apabila berjanji memungkiri, apabila berjanji dia
menipu dan apabila bertengkar dia melampau.
Di antara apa yang dijelaskan dalam hadith di atas
ialah berbohong itu adalah salah satu daripada sifat orang munafiq, dan kepada orang yang memiliki
empat sifat tersebut iaitu berbohong, memungkiri janji, menipu janji dan
melampau dalam pertengkaran maka dia adalah benar-benar munafiq. Orang munafiq
dari segi akidahnya adalah kafir kerana dalam hatinya dia adalah tidak beriman,
hanya bepura-pura beriman dari segi zahirnya sahaja. Orang munafiq ini di
akhirat tempatnya adalah dalam neraka yang paling bawah sekali iaitu yang
paling teruk. Firman Allah:
{إِنَّ الْمُنَافِقِينَ
فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا (145)} [النساء
: 145]
Bermaksud:
Bahawasanya orang-orang munafiq itu adalah dalam neraka yang paling kebawah,
dan engkau dapati tiada seorang pun penolong bagi mereka.
Mengenai
suruhan bersifat benar dan larangan berbohong juga ialah:
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ الصِّدْقَ يَهْدِي إِلَى الْبِرِّ وَإِنَّ
الْبِرَّ يَهْدِي إِلَى الْجَنَّةِ وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَصْدُقُ حَتَّى يَكُونَ صِدِّيقًا
وَإِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الْفُجُورِ وَإِنَّ الْفُجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّارِ
وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللَّهِ كَذَّابًا
صحيح البخاري
- (19 / 45)
Bermaksud: Daripada Abd Allah r.a.,
daripada Nabi s.a.w., sabdanya: Bahawasanya bersifat benar menunjukkan ke arah
kebaikan, dan bahwasanya kebaikan itu menunjukkan ke arah syurga. Dan
bahawasanya seseorang lelaki itu bersifat benar sehingga dia menjadi orang yang
betul-betul benar. Dan sesunguhnya dusta itu menunjukkan ke arah kejahatan dan
kejahatan itu menunjukkan ke arah neraka, dan bahawasanya seseorang lelaki itu
berdusta sehingga dia ditulis di sisi Allah sebagai orang yang benar-benar
pendusta.
Nas di atas menunjukkan kepentingan
bersifat benar dan larangan dari bersifat dusta. Benar akan mengarahkan orang yang
bersifat dengannya ke syurga, manakala dusta pula akan mengarahkan orang yang
bersifat dengannya ke neraka. Seseorang yang bersifat benar dan terus bersifat
dengannya akhirnya dia akan menjadi orang yang betul-betul benar (siddiq),
manakala orang yang berdusta lama kelamaan dia akan menjadi orang yang
betul-betul pendusta. Oleh itu kita hendaklah menjaga diri kita supaya sentiasa
bersifat benar, mudah-mudahan kita akan menjadi sebagai seorang yang
betul-betul benar (siddiq). Kita juga hendaklah menjauhi berbohong
kerana seseorang yang berbohong lama kelamaan berbohong itu telah menjadi
amalannya ketika itu dia dengan sendirinya di sisi Allah dia telah dicap sebagai
orang yang benar-benar pembohong (kadhdhab).
Rasulullah
s.a.w. telah diperlihatkan balasan orang yang berbohong iaitu di antaranya dia
akan diberi balasan sebagaimana nas di bawah ini.
أَمَّا الَّذِي
رَأَيْتَهُ يُشَقُّ شِدْقُهُ فَكَذَّابٌ يُحَدِّثُ بِالْكَذْبَةِ فَتُحْمَلُ عَنْهُ
حَتَّى تَبْلُغَ الْآفَاقَ فَيُصْنَعُ بِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
صحيح البخاري
- (5 / 183)
Bermaksud: Adapun orang yang engkau
lihat dipecah mulutnya maka dia adalah orang yang amat berbohong dia bercakap
bohong lalu disampaikan daripadanya sehingga sampai keseluruh pelusuk, maka si
pendusta itu dilakukan demikian sehingga Hari Kiamat.
Keadilan
hendaklah ditegakkan
Di
antara ajaran Islam, di samping menyuruh bersifat benar, Islam juga menyuruh
menegakkan keadilan.
Firman
Allah:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ
شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا
اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (8) [المائدة : 8
Bermaksud: Wahai mereka yang beriman!
Hendaklah kamu sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah,
sebagai saksi yang adil, dan janganlah sekali-kali kebencian kamu kepada
sesuatu kaum itu mendurung kamu kepada tidak melakukan keadilan, Hendaklah kamu
berlaku adil kerana sifat adil itu lebih hampir kepada takwa.
Ayat di atas dengan jelas memerintahkan
orang yang beriman supaya menegakkan keadilan sehingga jika kita benci kepada
seseorang pun maka kita hendaklah berlaku adil kepadanya. Kita dilarang
menginyanya dan dilarang tidak
memberikan haknya. Kemudian di akhir ayat kita disuruh bertakwa kepada Allah
dan Allah menjelaskan bahawasanya dia adalah Maha melihat apa yang kamu
lakukan. Ini bererti bahawa bersifat adil itu adalah amat penting bagi
seseorang yang hendak menjadi sebagai seseorang yang bertakwa. Jika kamu tidak
berlaku adil ini semua diketahui oleh Allah dan Dia akan memberi balasannya.
Dalam
ayat yang lain Allah menjelaskan:
{يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى
أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا
فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا
أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (135)} [النساء
:
Bermaksud: Wahai mereka yang beriman!
Hendaklah kamu sentiasa menegakkan keadilan, menjadi saksi kerana Allah sekali
pun terhadap diri kamu, kedua-dua ibu bapa kamu dan kaum kerabat kamu, sekali
pun sekiranya dia itu (orang yang diadili)
kaya atau miskin, kerana Allah adalah lebih utama dengan kedua-duanya. Oleh
itu janganlah kamu mengikut hawa nafsu supaya kamu berlaku adil. Maka jika kamu
memutar belitkan keterangan atau kamu enggan menjadi saksi (supaya
penghakimannya batal) maka sesungguhnya Allah adalah amat megetahui dengan apa
yang kamu lakukan.
Ayat di atas adalah jelas menyuruh orang yang beriman untuk menegakkan keadilan walau terhadap siapa sekalipun, samaada kepada diri sendiri, ibu bapa dan seterusnya terhadap kaum kerabat. Dan janganlah sekali-kali kerana orang yang diadili itu kaya, atau miskin maka kamu tidak berlaku adil terhadap kedua-duanya. Allah melarang orang Mukmin dari mengikut hawa nafsu dari melaksanakan keadilan. Pada akhir ayat Allah menjelaskan bahawa Allah adalah Maha mengetahui dengan apa yang kamu lakukan, samaada kamu berlaku adil atau tidak. Kamu akan diberi balasan terhadap perbuatan kamu.
Larangan
mencela orang Mukmin dengan sesuatu yang dia tidak melakukannya (membuat
fitnah)
Apabila Islam menyuruh bersifat adil
maka sebarang bentuk kezaliman seperti membuat fitnah, iaitu menisbahkan kepada
seseorang melakukan sesuatu perbuatan buruk sedangkan dia tidak melakukannya
adalah amat dilarang.
Firman
Allah:
{وَالَّذِينَ
يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا
بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا (58) } [الأحزاب : 58 ، 59]
Bermaksud:
Dan mereka yang menyakiti orang Mukmin lelaki atau perempuan dengan sesuatu
yang orang Mukmin itu tidak melakukannya maka orang yang menyakiti orang Mukmin
itu telah menanggug pendustaan dan dosa yang jelas.
Ayat di atas adalah jelas menyatakan
keburukan mereka yang menisbahkan keburukan kepada seseorang Mukmin sedangkan sebenarnya orang Mukmin itu tidak
melakukannya. Contohnya, mengatakan seseorang Mukmin itu minum arak, padahal
itu hanya rekaannya sahaja, sedangkan yang sebenarnya adalah tidak. Orang ini
telah melakukan pembohongan dan dosa yang jelas.
Di
antara nas yang melarang menuduh seseorang Mukmin itu dengan melakukan
kefasikan dan kekufuran ialah:
عَنْ أَبِي
ذَرٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ
سَمِعَ النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا يَرْمِي رَجُلٌ رَجُلًا بِالْفُسُوقِ
وَلَا يَرْمِيهِ بِالْكُفْرِ إِلَّا ارْتَدَّتْ عَلَيْهِ إِنْ لَمْ يَكُنْ صَاحِبُهُ
كَذَلِكَ
صحيح البخاري
- (18 / 476)
Bermaksud:
Daripada Abu Dhar r.a.`. bahawasanya beliau
mendengar Nabi s.a.w. bersabda: Tiadalah
seseorang lelaki yang menuduh lelaki
yang lain dengan kefasikkan dan tiadalah dia menuduhnya dengan kekufuran, kecuali
kefasikan dan kekufuran itu kembali kepadanya jika yang dituduh itu tidak
seperti itu.
Nas di atas menjelaskan bahawa apabila
seseorang Mukmin menuduh saudaranya Mukmin yang lain dengan kefasikan maka
kefasikan itu akan berlaku, samaada kepada yang dituduh jika dia melakukannya
jika tidak maka kepada yang menuduh. Begitu juga jika seseorang itu menuduh saudaranya
yang Mukmin dengan kekufuran, maka kekufuran
itu berlaku samaada kepada yang dituduh jika dia melakukannya, jika
tidak maka kepada yang menuduh.
Dengan ini janganlah seseorang itu
dengan sewenang-wenangnya menuduh seseorang lain dengan fasik atau kafir kerana
kefasikan dan kekufuran tetap berlaku, samaada kepada yang dituduh jika dia ada
melakukannya, jika yang dituduh tidak melakukannya maka berlakulah kepada yang
menuduh.
Nas
yang lain:
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا كَفَّرَ الرَّجُلُ أَخَاهُ فَقَدْ بَاءَ
بِهَا أَحَدُهُمَا
صحيح مسلم
– (1 / 194)
Bermaksud: Daripada Ibn Umar bahawa
Nabi s.a.w. bersabda: Apabila seseorang lelaki itu mengkafirkan sudaranya maka
berlakulah kepada salah seorang daripada keduanya dengan kalimah kekufuran itu.
Hadith di atas menunjukkan apabila
seseorang itu berkata kepada orang lain: Engkau kafir, maka kekufuran itu
berlaku kepada salah seorang dari kedua-duanya. Jika orang yang dikata itu
melakukan dengan perkataan, perbuatan
atau i`tiqad yang membawa kepada kafir maka kafirlah dia, sebaliknya jika yang
dikata itu tidak melakukannya, maka kekufuran itu berlaku kepada yang berkata.
Oleh itu orang yang kuat imannya dia tidak akan mengkafirkan orang lain jika
dia tidak mempunyai bukti yang jelas samaada melalui perkataan atau perbuatan.
Takutlah
kepada azab Allah
Orang Mukmin dia akan sentiasa menjaga
dirinya dari sebarang dosa walau pun kecil. Ini ialah kerana apabila seseorang
itu selalu melakukan dosa walaupun dianggap kecil maka mudah baginya terjerumus
dalam dosa besar, dan apabila selalu melakukan dosa besar maka mudah baginya
terjerumus di dalam kekufuran.
Oleh itu jauhilah dosa dan takutlah
kepada azab Allah. Azab Allah itu adalah amat dahsat. Sebelum kedatangan maut
yang boleh mendatangi seseorang pada bila-bila masa sahaja maka hendaklah bertaubat
sekarang. Renungilah ayat al-Quran berikut:
{يَوَدُّ
الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذَابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ (11) وَصَاحِبَتِهِ
وَأَخِيهِ (12) وَفَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْوِيهِ (13) وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا
ثُمَّ يُنْجِيهِ (14) كَلَّا إِنَّهَا لَظَى (15 [المعارج :]
Bermaksud: Orang yang melakukan
kesalahan (dengan sebab kekufuran dan dosa) bercita-cita, kalaulah dia dapat
menebus azab ketika itu, dengan anaknya, isterinya, sudaranya dan keluarganya
yang melindunginya, seterusnya dengan semua menusia yang terdapat di atas muka
bumi, kemudian dapat menyelamatkannya
(dari azab ketika itu). (Jawabnya): Tidak sekali-kali, sesungguhnya neraka (yang disediakan baginya)
tetap menjulang-julang apinya.
Nas di atas menunjukkan bahawa orang
yang melakukan kesalahan (dengan sebab kekufuran dan dosa) pada hari Kiamat nanti,
dia berharap kalaulah azab yang dihadapinya itu boleh ditebus dengan anaknya,
isterinya, sudaranya dan keluarganya yang melindunginya, seterusnya dengan
semua manusia yang terdapat di atas muka bumi nescaya dia akan melakukannya
(jika dia memilikinya) tetapi tidak boleh ditebus.
Jika dia memiliki perkara-perkara yang
di atas tadi pun tidak boleh dijadikan tebusan, apatah lagi jika dia tidak
memilikinya.
Segala
perbuatan kita diketahui Allah
Sama-samalah kita ingat bahawa Allah
adalah Maha mengatahui dengan apa sahaja yang kita lakukan.
{ إِنَّ اللَّهَ
لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ (5) } [آل عمران
: 5 ، 6]
Bermaksud:
Bahawasanya Allah, tidak terlindung bagi sesuatu yang di bumi dan dilangit
Nas di atas menunjukkan bahawa Allah
adalah amat mengetahui dengan segala sesuatu yang terdapat di langit dan
di-bumi. Tiada ada sesuatu yang Allah tidak mengetahuinya.
Firman-Nya
lagi:
{إِنَّ رَبَّكَ
لَبِالْمِرْصَادِ (14)} [الفجر : 14]
Bermaksud:
Bahawasanya Tuhanmu adalah amat memerhati.
Nas di atas juga menunjukkan tidak ada
sesuatu pun yang terlepas pandang dari ilmu Allah.
Firman-Nya
lagi:
{ وَمَا اللَّهُ
بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (74} [البقرة : 74]
Bermaksud:
Dan tidak sekali-kali Allah itu lali dari apa yang kamu lakukan.
Nas
di atas juga menunjukkan bahawa semu yang dilakukan oleh seseorang hamba itu
diketahi Allah.
Dalam
ayat yang lain Allah menjelaskan:
{وَوُضِعَ
الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا
مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا
وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا (49) } [الكهف :
49 ، 50]
Bermaksud: Dan buku amalan
diletakkan, maka engkau akan melihat mereka yang melakukan kesalahan, merasa
takut dari apa yang ada pada buku mereka itu,
lalu mereka berkata: Wahai celakanya kami, kenapa buku ini tidak
meninggalkan segala kesalahan kecil dan besar, kecuali semunya dikira, dan
mereka mendapati apa yang mereka lakukan (di dunia) semuanya ada, dan Tuhanmu
tidak sekali kali-kali menzalami seseorang
pun.
Nas di atas menunjukkan bahawa segala keburukkan dosa yang dilakukan oleh seseorang yang derhaka kepada Allah itu semuanya dicatat samaada yang besar atau yang kecil, maka ketika itu dia amat menyesal di atas perbuatannya itu.
Allah
akan membalas segala yang kita lakukan
Apa sahaja yang dilakukan oleh seseorang
itu akan diberi balasan, sama ada baik atau buruk.
Allah
dan Raul-Nya telah menegaskan bahawa keburukan yang dilakukan itu akan diberi
balasan.
Firan
Allah:
{ وَالَّذِينَ
كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَا
لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِنَ
اللَّيْلِ مُظْلِمًا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (27)} [يونس
: 27]
Bermaksud:Dan mereka yang
melakukan kejahtan-kejahatan (syirik
dan dosa) maka balasan kejahatan itu adalah dengan yang seumpamanya, dan mereka
akan ditimpa kehinaan, bagi mereka tiada seorang pun yang boleh meyelamatkan
dari (azab) Allah, seolah-olah muka mereka ditutup dengan sepotong malam yang
amat gelap, mereka adalah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.
Ayat di atas menunjukkan balasan mereka
yang melakukan kejahatan-kejahatan (syirik dan dosa). Setiap kejahatan akan
dibalas dengan kejahatan yang sebanding dengannya. Mereka akan diliputi
kehinaan dan tiada sesiapa pun yang boleh menyelamatkannya dari azab Allah.
Oleh itu jangan kita melakukan kejahatan dosa apatah lagi syirik.
Firman-Nya
lagi:
) إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ
آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ
لَا تَعْلَمُونَ (19) [النور
Bermaksud: Bahawasanya mereka yang
suka perkara keji itu tersebar di kalangan orang yang beriman maka balasan mereka azab yang
amat pedih di dunia dan akhirat, Allah adalah mengetahui, sedangkan kamu tidak
mengetahui.
Dalam
hadith ada menyebut:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَتَدْرُونَ مَا الْمُفْلِسُ قَالُوا
الْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لَا دِرْهَمَ لَهُ وَلَا مَتَاعَ فَقَالَ إِنَّ الْمُفْلِسَ
مِنْ أُمَّتِي يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِصَلَاةٍ وَصِيَامٍ وَزَكَاةٍ وَيَأْتِي
قَدْ شَتَمَ هَذَا وَقَذَفَ هَذَا وَأَكَلَ مَالَ هَذَا وَسَفَكَ دَمَ هَذَا وَضَرَبَ
هَذَا فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ فَإِنْ فَنِيَتْ
حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ
عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ
صحيح مسلم
- (12 / 459)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah,
bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Adakah kamu mengetahui apa itu muflis? Parasahabat
menjawab: Orang yang muflis di kalangan kami ialah orang yang tiada memiliki
dirham (duit) dan harta, jawab Raulullah: Orang yang muflis di kalangan umatku
pada Hari Kiamat ialah orang yang (di dunia) dia mengerjakan sembahyang, puasa,
zakat, tetapi dia juga memaki orang ini, menuduh orang ini, makan harta orang
ini, mengalirkan darah orang ini dan memukul orang ini, maka dia memberikan
orang ini kebaikan-kebaikannya, dan memberikan orang ini akan kebaikan-kebaikannya,
maka apabila habis kebaikan-kebaikannya sebelum dapat dibayar kesalahan-kesalahan
yang dilakukanmakanya (kepada orang lain) maka diambil dosa-dosa orang-orang
itu dan diletakkan ke atasnya kemudian dia
dicampakkan ke dalam neraka.
Nas di atas menunjukkan bahawa orang
yang mengerjakan sembahyang, puasa, zakat, haji dan lain-lain, tetapi dia juga
melakukan kezaliman terhadap orang lain maka kebaikan-kebaikan orang itu akan
diambil oleh orang yang dizalimi. Maka apabila kebaikan-kebaikan yang dilakukan
itu habis sedangkan kezaliman-kezaliman yang dilakukan itu masih ada lagi, maka
dosa-dosa orang yang dizalimi itu akan diberikan kepadanya, kemudian dia
dicampakkan ke dalam neraka jahannam. Itulah orang yang benar-benar muflis.
Muflis pada Hari Kiamat.
Marilah
sama-sama muhasabah diri.
Dengan ini marilah kita sama-sama
muhasabah diri kita supaya kita tidak terlibat menuduh saudara-saudara kita
tanpa bukti yang sahih, hanya semata-mata untuk mendapatkan dunia yang fana’
ini sanggup menceburkan diri ke dalam neraka yang amat dahsat seksanya. Bagi
mereka yang telah terlibat maka hendaklah bertaubat sekarang juga sebelum menyesal
pada hari akhirat nanti.