Oleh Dr Udah Mohsin
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام على أشرف
المرسلين سيدنا محمد و على اله و أصحابه أجمعين.
Sikap seorang yang
sakit
Bagi orang yang sakit ada beberapa perkara yang kena ambil perhatian.
Di antaranya: Pertama. Sakit adalah merupakan ujian daripada Allah bagi menghapuskan dosa. Sebagai seorang yang sakit dia hendaklah memahami bahawa sakit itu adalah merupakan ujian daripada Allah bagi menghapuskan dosa. Sabda Rasulullah s.a.w.:
Di antaranya: Pertama. Sakit adalah merupakan ujian daripada Allah bagi menghapuskan dosa. Sebagai seorang yang sakit dia hendaklah memahami bahawa sakit itu adalah merupakan ujian daripada Allah bagi menghapuskan dosa. Sabda Rasulullah s.a.w.:
مَا مِنْ مُسْلِمٍ يُصِيبُهُ أَذًى مِنْ مَرَضٍ فَمَا
سِوَاهُ إِلَّا حَطَّ اللَّهُ بِهِ سَيِّئَاتِهِ كَمَا تَحُطُّ الشَّجَرَةُ وَرَقَهَا
صحيح مسلم - (12 / 443
Bermaksud: Tiada seorang
Muslim yang ditimpa gangguan seperti sakit dan yang lainnya, kecuali Allah
menghapuskan dengannya kejahatan-kejahatannya sebagaimana pokok menggugurkan
daunnya.
Kedua. Bersyukur kepada Allah dengan hati dan lidahnya. . (
al-Nawawi t.t. (b) 129). Dilarang
mengeluh atau tidak sabar.
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ إِنَّ عِظَمَ الْجَزَاءِ مَعَ عِظَمِ الْبَلَاءِ وَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ
قَوْمًا ابْتَلَاهُمْ فَمَنْ رَضِيَ فَلَهُ الرِّضَا وَمَنْ سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُ
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ مِنْ
هَذَا الْوَجْهِ
سنن الترمذى - (8 / 415
Bermaksud: Daripada Nabi
s.a.w. sabdanya: Bahawasanya besar balasan (pahala) berserta dengan besar
ujian. Bahawasanya Allah apabila Dia kasih kepada sesuatu kaum maka Allah uji
mereka. Maka sesiapa yang redha maka dia memperolehi keredaan (Allah), dan sesiapa
yang benci maka dia mendapat kemurkaan (Allah).
Mengenai larangan mengeluh ini
akan dibincangkan lebih detail, kemudian.
Ketiga. Dia hendaklah
berubat.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ دَاءً إِلَّا أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً
صحيح البخاري - (17 / 433)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah r.a. daripada Nabi
s.a.w. Sabdanya: Allah tidak menurunkan penyakit kecuali Allah turunkan ubat
untuknya.
عَنْ أُسَامَةَ بْنِ شَرِيكٍ قَالَ
قَالَتْ الْأَعْرَابُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَا نَتَدَاوَى
قَالَ نَعَمْ يَا عِبَادَ اللَّهِ تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلَّا
وَضَعَ لَهُ شِفَاءً أَوْ قَالَ دَوَاءً إِلَّا دَاءً وَاحِدًا قَالُوا يَا رَسُولَ
اللَّهِ وَمَا هُوَ قَالَ الْهَرَمُ
قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ
وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَأَبِي خُزَامَةَ عَنْ أَبِيهِ وَابْنِ عَبَّاسٍ وَهَذَا حَدِيثٌ
حَسَنٌ صَحِيحٌ
سنن الترمذى - (7 / 349)
Bermaksud: Daripada Usamah bin
Sharik katanya, orang-orang badwi berkata, wahai Rasulullah! Tidakkah kita
berubat? Jawab Baginda, ya. Wahai hamba-hamba Allah! Hendaklah kamu berubat,
maka sesungguhnya Allah tidak menurunkan penyakit kecuali Allah letakkan
baginya sembuh atau ubat, kecuali satu penyakit sahaja, mereka bertanya, wahai
Rasulullah! Apa dia? Jawab Baginda: Tua.
Sabdanya lagi:
عَنْ جَابِرٍ
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنَّهُ قَالَ لِكُلِّ دَاءٍ دَوَاءٌ فَإِذَا أُصِيبَ دَوَاءُ الدَّاءِ بَرَأَ بِإِذْنِ
اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ
صحيح مسلم - (11 / 211)
Bermaksud: Daripada Jabir,
daripada Rasulullah s.a.w. bahawasanya Baginda bersabda: Bagi setiap penyakit
ubat, maka apabila mengenai ubat itu akan penyakit maka sembuhlah ia dengan
izin Allah a. w. j.
Keempat. Berdoa supaya Allah memberi sembuh kepadanya. Diantara doa-doa itu ialah
sebagai dibawah ini
عَنْ عُثْمَانَ بْنِ أَبِي الْعَاصِ الثَّقَفِيِّ
أَنَّهُ شَكَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَجَعًا يَجِدُهُ فِي جَسَدِهِ مُنْذُ أَسْلَمَ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ضَعْ يَدَكَ عَلَى الَّذِي تَأَلَّمَ مِنْ
جَسَدِكَ وَقُلْ بِاسْمِ اللَّهِ ثَلَاثًا وَقُلْ سَبْعَ مَرَّاتٍ أَعُوذُ بِاللَّهِ
وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَأُحَاذِرُ
صحيح مسلم - (11 /
Bermaksud: Daripada Uthman bin
Abu al-`As al-Thaqafi, bahawasanya dia mengadu kepada Rasulullah s.a.w. sakit
yang menimpanya pada badannya sejak dia masuk Islam, maka Rasulullah s.a.w.
bersabda kepadanya: Letakkan tanganmu ke tempat yang engkau rasa sakit dari
badanmu, dan baca: بِاسْمِ اللَّهِ tiga kali, dan baca أَعُوذُ بِاللَّهِ وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ
وَأُحَاذِرُ sebanyak tujuh kali. Maksudnya: Aku berlindung kepda
Allah dan kudratnya dari keburukan yang aku rasai dan yang aku takuti.
Kelima. Bagi orang yang sakit apatah lagi apabila sakitnya itu sudah bersangatan dia hendaklah sungguh-sungguh memperelokkan akhlaknya, supaya diakhiri hayatnya dengan husn al-kahtimah. Selaras dengan apa yang selalu didoakan:
Antara doanya:
اللَّهُمَّ أَحْسِنْ عَاقِبَتَنَا فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا
وَأَجِرْنَا مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَعَذَابِ الْآخِرَة
Bermaksud: Ya Allah! Perelokkanlah kesudahanku dalam
semua perkara dan lindungilah kami dari kehinaan dunia dan akhirat.
Doa ini berasal dari hadith:
Doa ini berasal dari hadith:
عَنْ بُسْرِ بْنِ أَرْطَاةَ الْقُرَشِيِّ يَقُولُ
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَدْعُو اللَّهُمَّ أَحْسِنْ عَاقِبَتَنَا فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا وَأَجِرْنَا
مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَعَذَابِ الْآخِرَةِ
قَالَ عَبْد اللَّهِ وَسَمِعْتُهُ أَنَا مِنْ هَيْثَمٍ
مسند أحمد - (36 / 25)
Bermaksud: Daripada Busr bin Artah al-Qurashi katanya,
aku medengar Rasulullah s.a.w. berdoa:
اللَّهُمَّ أَحْسِنْ عَاقِبَتَنَا فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا
وَأَجِرْنَا مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَعَذَابِ الْآخِرَة
Doa yang lain:
أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِي
مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ
Bermaksud: Engkau (Ya Allah) adalah
perlindungku di dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam keadaan Muslim dan
himpunkanlah aku bersama-sama dengan orang-orang yang saleh. Nas di atas juga adalah daripada hadith Nabi s.a.w. yang
diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad dalam Musnadnya.
أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِي
مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ
مسند أحمد - (35 / 520)
Doa yang lain:
اللهم اجعل خير عمرى آخره وخير عملى خواتمه وخير أيامى
يوم ألقاك
Bermaksud: Ya Allah!
Jadikanlah sebaik-baik umurku ialah pada akhirnya, dan sebaik-baik amalanku
ialah pada kesudahannya, dan sebaik-baik hariku ialah hari aku bertemu
dengan-MU. Ia berasal dari doa Saidina Abu bakr r. a. :
عن معاوية بن قرة : أن أبا بكر الصديق كان يقول فى
دعائه اللهم اجعل خير عمرى آخره وخير عملى خواتمه وخير أيامى يوم ألقاك (الضياء ، ويوسف
الصحابى فى السنن ، وأبو القاسم بن بشران فى أماليه) [كنز العمال 5030]
أخرجه ابن أبى شيبة (6/65 ، رقم 29510) من رواية المطلب
بن عبد الله .
جامع الأحاديث - (24 / 368)
Saidina Abu Bakr pernah ditanya,
kenapa engkau (Wahai Abu Bakr!) di waktu pagi dan petang berdoa dengan doa
tersebut sedangkan engkau adalah sahabat Rasulullah s.a.w. dan engkau juga
adalah yang ke dua daripada dua orang
yang berada di Gua Hira? Jawab Saidina Abu Bakr r.a.: Seseorang hamba itu
beramal dalam tempoh yang lama dengan melakukan amalan ahli syurga maka
tiba-tiba disudahi baginya dengan amalan ahli neraka, dan Seseorang hamba itu
beramal dalam satu masa dengan amalan ahli neraka lalu disudahi baginya dengan
amalan ahli syurga.
[كنز العمال 1541]
جامع الأحاديث - (25 / 161)
Jawapan Saidina Abu Bakr ini adalah diasaskan kepada Hadith:
فَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ
حَتَّى لَا يَكُونُ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ إِلَّا ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ
فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُ النَّارَ وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ
بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ إِلَّا ذِرَاعٌ
فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ عَمَلَ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا
صحيح البخاري - (22 / 466)
Bermaksud: Maka bahawasanya
seseorang dari kamu melakukan amalan ahli syurga sehingga adalah di antara
syurga dan di antaranya, hanya satu hasta, maka dia telah didahuli oleh tulisan
penentuannya kalau dia beramal dengan amalan ahli neraka maka dia pun masuk
neraka. Dan bahawasanya seseorang daripada kamu melakukan amalan ahli neraka
sehingga adalah di antara neraka dan di antaranya hanya satu hasta maka dia
telah didahului oleh tulisan penentuannya lalu dia beramal dengan amalan ahli
syurga maka diapun masuk syurga.
Tulisan penentuan seseorang itu
adalah ketetapan dari Allah yang tidak diketahui oleh sesorang, maka dengan ini
seseorang itu wajib melakukan apa yang dia tahu dan yang difardukan ke atasnya.
Iaitu dia hendaklah berusaha dan berdoa apa yang baik untuk dirinya.
Dalam satu riwayat yang lain:
عَنْ سَهْلٍ قَالَ
الْتَقَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَالْمُشْرِكُونَ فِي بَعْضِ مَغَازِيهِ فَاقْتَتَلُوا فَمَالَ كُلُّ قَوْمٍ إِلَى
عَسْكَرهِمْ وَفِي الْمُسْلِمِينَ رَجُلٌ لَا يَدَعُ مِنْ الْمُشْرِكِينَ شَاذَّةً
وَلَا فَاذَّةً إِلَّا اتَّبَعَهَا فَضَرَبَهَا بِسَيْفِهِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ
مَا أَجْزَأَ أَحَدٌ مَا أَجْزَأَ فُلَانٌ فَقَالَ إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَقَالُوا
أَيُّنَا مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ إِنْ كَانَ هَذَا مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَقَالَ رَجُلٌ
مِنْ الْقَوْمِ لَأَتَّبِعَنَّهُ فَإِذَا أَسْرَعَ وَأَبْطَأَ كُنْتُ مَعَهُ حَتَّى
جُرِحَ فَاسْتَعْجَلَ الْمَوْتَ فَوَضَعَ نِصَابَ سَيْفِهِ بِالْأَرْضِ وَذُبَابَهُ
بَيْنَ ثَدْيَيْهِ ثُمَّ تَحَامَلَ عَلَيْهِ فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَجَاءَ الرَّجُلُ إِلَى
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ
فَقَالَ وَمَا ذَاكَ فَأَخْبَرَهُ فَقَالَ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ
الْجَنَّةِ فِيمَا يَبْدُو لِلنَّاسِ وَإِنَّهُ لَمِنْ أَهْلِ النَّارِ وَيَعْمَلُ
بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فِيمَا يَبْدُو لِلنَّاسِ وَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ
صحيح البخاري - (13 / 107)
Bermaksud: Daripada Sahl
katanya, Nabi s.a.w. bertemu dengan orang musyrikin pada setengah peperangannya,
lalu mereka berperang kemudian setiap kumpulan itu menuju kepada himpunan
mereka. Dari kalangan orang Islam terdapat seorang lelaki yang tidak langsung
memberi peluang kepada orang musyrikin di mana mereka berada kecuali orang itu
mengikutnya dan memancungnya dengan pedangnya. Maka terdapat orang berkata:
Wahai Rasulullah! Tiada seorang pun yang cukup sampurna, boleh melakukan
sepertinya, apa yang dilakukan oleh si pulan, maka jawab Rasulullah bahawasanya
dia adalah dari ahli neraka, maka kata orang itu, siapa dari kalangan kita yang
menjadi ahli syurga jika dia ini dari ahli neraka, maka berkatalah seorang
lelaki dari kumpulan itu: Aku akan mengikuri dia, jika dia cepat dan lambat aku
akan bersertanya, sehingga orang itu mendapat luka, lalu dia menyegerakan mati
(tidak sabar dan membunuh diri), dia meletakkan pemegang pedangnya di bumi dan
tajam pedang itu di antara kedua teteknya kemudia dia membongkok ke arahnya dan
membunuh dirinya. Maka lelaki yang mengikuri orang itu pun datang menemui Nabi
s.a.w. dan berkata: Aku menyaksi bahawasanya engkau adalah Rasulullah. Jawab
Nabi: Kenapa? Maka lalaki itu pun memberi tahu Baginda (hal itu), Jawab
Baginda: Bahawasanya seseorang itu melakukan amalan ahli syurga pada apa yang
Nampak, tetapi sebenarnya dia adalah dari ahli neraka, dan seseorang itu
melakukan amalan ahli neraka pada apa yang nampak, tetapi sebenarnya dia adalah
dari ahli syurga.
Keenam. Menjauhi perangi buruk,
pertengkaran dan perbalahan mengenai perkara-perkara dunia, dan Jangan melayan
orang yang cuba menghinanya. Ini sebagai ujian kepadanya. Sesungguh orang itu
adalah sahabat yang jahil atau seteru
yang tersembunyi.
Ketujuh. Jangan mengeluh/tidak sabar. (al-jaza`).
Allah menyuruh supaya kita bersabar dan memberi ganjaran
yang besar kepada orang yang bersabar. Firman-Nya:
{إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ
حِسَابٍ (10) } [الزمر : 10]
Bermaksud: Bahawasanya disampurnakan kepada orang-orang
yang sabar pahala mereka tanpa terkira.
Allah murka kepada orang yang tidak redha terhadap
ujian-Nya.
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ إِنَّ عِظَمَ الْجَزَاءِ مَعَ عِظَمِ الْبَلَاءِ وَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ
قَوْمًا ابْتَلَاهُمْ فَمَنْ رَضِيَ فَلَهُ الرِّضَا وَمَنْ سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُ
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ مِنْ
هَذَا الْوَجْهِ
سنن الترمذى – (8 / 415)
Bermaksud: Daripada Nabi
s.a.w. sabdanya: Bahawasanya besar balasan (pahala) berserta dengan besar
ujian. Bahawasanya Allah apabila Dia kasih kepada sesuatu kaum maka Allah uji
mereka. Maka sesiapa yang redha maka dia memperolehi keredhaan (Allah), dan
sesiapa yang benci maka dia mendapat kemurkaan (Allah).
Orang Mukmin adalah orang yang bersyukur di atas nikmat yang
dikurniakan oleh Allah kepadanya dan bersabar di atas musibah yang menimpanya.
عَنْ صُهَيْبٍ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
عَجَبًا لِأَمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ
إِلَّا لِلْمُؤْمِنِ إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ وَإِنْ
أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ
صحيح مسلم – (14 / 280)
Bermaksud: Daripada Suhayb
katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Mengkagumkan sikap orang Mukmin itu,
segala urusannya adalah baik, yang demikian itu tidak ada bagi seorang kecuali
bagi orang Mukmin. Jika dia mendapat kegembiraan dia bersyukur maka syukur itu
adalah baik baginya, dan jika dia ditimpa kemudaratan/musibah dia bersabar,
maka sabar itu baik baginya.
Walaubagaimapun memberi tahu tentang kesakitan kepada sahabatnya
atau keluarganya adalah harus. Dalilnya:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ
دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ وَهُوَ يُوعَكُ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ لَتُوعَكُ وَعْكًا
شَدِيدًا قَالَ أَجَلْ إِنِّي أُوعَكُ كَمَا يُوعَكُ رَجُلَانِ مِنْكُمْ قُلْتُ ذَلِكَ
أَنَّ لَكَ أَجْرَيْنِ قَالَ أَجَلْ ذَلِكَ كَذَلِكَ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يُصِيبُهُ أَذًى
شَوْكَةٌ فَمَا فَوْقَهَا إِلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا سَيِّئَاتِهِ كَمَا تَحُطُّ
الشَّجَرَةُ وَرَقَهَا
صحيح البخاري - (17 / 382)
Bermaksud: Daripada Abdullah
katanya, aku masuk menemui Rasulullah s.a.w. ketika Baginda sedang mengalami
kepanasan dan kesakitan demam yang menimpanya, maka aku bertanya: Wahai
Rasulullah! Engkau mengalami kepanasan dan kesakitan demam yang bersangatan!
Jawab Baginda, ya. Aku merasai kepanasan dan kesakitan sebagaimana yang dialami
oleh dua orang dari kalangan kamu. Aku berkata, bahawasanya bagimu dua ganjaran,
jawab Baginda, ya, itu adalah seperti itu. Tidak seorang Muslim yang terkena
kesakitan duri ( yang mengenainya) dan yang lebih dari itu kecuali Allah hapuskan
denganya akan dosa-dosanya sebagimana pokok menggugurkan daunnya.
Dalam hadith di atas Rasulullah s.a.w. ada memberi tahu
kepada sahabat Baginda akan kesakitan yang dialaminya.
Kelapan. Segera menunaikan
hak-hak yang wajib ke atasnya, seperti mengkembalikan hak-hak orang ke atasnya.
Mengkembalikan simpanan orang orang yang diamanahkan kepadanya. . ( al-Nawawi
t.t. (b) 129).
Kesembilan. Dia hendaklah ingat bahawa
ini adalah akhir masa kehidupannya di dunia, tempat yang dia beramal, maka dia
hendaklah menyudahi amalannya dengan kebaikkan. Selaras dengan doa kita yang
kita pohon iaitu husn al-kahtimah.
Kesepuluh. Meminta halal kepada
isteri, anak-anak, dan semua ahli keluarga, jiran-jiran, sahabat handai dan
sesiapa sahaja yang ada kaitan dengannya dan menuntut keredhaan mereka.
Setelah seseorang itu mati maka
tiada lagi baginya usaha untuk membayar hak-hak yang wajib ke atasnya.
Balasannya hanya kebaikkannya akan diberikan kepada orang yang mempunyai hak ke
atasnya dan kejahatan orang itu akan diberikan kepadanya:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مَنْ كَانَتْ لَهُ مَظْلَمَةٌ لِأَخِيهِ مِنْ عِرْضِهِ أَوْ شَيْءٍ فَلْيَتَحَلَّلْهُ
مِنْهُ الْيَوْمَ قَبْلَ أَنْ لَا يَكُونَ دِينَارٌ وَلَا دِرْهَمٌ إِنْ كَانَ لَهُ
عَمَلٌ صَالِحٌ أُخِذَ مِنْهُ بِقَدْرِ مَظْلَمَتِهِ وَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ حَسَنَاتٌ
أُخِذَ مِنْ سَيِّئَاتِ صَاحِبِهِ فَحُمِلَ عَلَيْهِ
صحيح البخاري – (8 / 323)
Bermaksud: Rasulullah s.a.w.
bersabda: Sesiapa yang ada melakukan kezaliman kepada sudaranya, dari segi
kehormatannya atau sesuatu yang lain, maka dia hendaklah meminta halal darinya
sekarang, sebelum ketiadaan dinar dan darham, jika dia mempunyai amal saleh
maka amalannya akan diambil darinya mengikut kadar kezalimannya, dan sekiranya
dia tidak mempunyai kebaikkan maka kejahatan orang yang dizalimi itu akan di
ambil dan dipikulkan ke atasnya.
Dalam nas yang lain:
عنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ أَتَدْرُونَ مَا الْمُفْلِسُ قَالُوا الْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لَا دِرْهَمَ لَهُ
وَلَا مَتَاعَ فَقَالَ إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِي يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ
بِصَلَاةٍ وَصِيَامٍ وَزَكَاةٍ وَيَأْتِي قَدْ شَتَمَ هَذَا وَقَذَفَ هَذَا وَأَكَلَ
مَالَ هَذَا وَسَفَكَ دَمَ هَذَا وَضَرَبَ هَذَا فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ
وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ
أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ
صحيح مسلم - (12 /
Bermaksud: Daripda Abu
Hurayrah r.a. bahawa Rasulullha s.a.w. bersabda: Adakah kamu mengetahui Apa itu orang yang muflis? Mereka menjawab, orang
muflis di kalangan kami ialah orang yang tiada darham (duit) dan tiada harta,
jawab Baginda: Bahawasanya orang muflis dari kalangan umatku ialah orang yang
pada Hari Kiamat nanti dia membawa bersama-samanya sembahyang, puasa dan zakat,
tetapi dia juga telah memaki orang ini, menuduh orang ini melakukan zina, makan
harta orang ini, menumpahkan darah orang ini dan memukul orang ini, maka orang
ini diberikan kebaikkannya, dan orang ini dari kebaikkannya, maka apabila habis
kebaikannya sebelum habis dibayar apa yang wajib ke atasnya (dari kezaliman
kepada orang lain) maka diambil kejahatan mereka dan diletakkan keatasnya lalu
dia dihumbankan ke dalam neraka.
Nas di atas menunjukkan orang
yang benar-benar muflis ialah orang yang di akhirat nanti sudah kehabisan amal
kebaikkannya kerana diberikan kepada orang lain disebabkan dia menzalimi orang
itu di dunia, Disebabkan banyak kezaliman yang dilakukan, maka amal kebaikkannnya
tidak mencukupi untuk dijadikan gantian maka kejahatan/dosa orang yang dizalami
itu dipikulkan ke atasnya lalu dia dihumban ke dalam neraka.
Kesepuluh. Membanyakkan membaca al-Quran, zikir dan ingat
cerita-cerita orang-orang saleh ketika mereka hendak mati.
Di antara zikir-zikir yang baik dibaca:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ. لَا
إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ. لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ.
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ. لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ.
Bermaksud: Tiada tuhan
melainkan Allah dan Allah adalah lebih besar. Tiada tuhan melainkan Allah
sahaja. Tiada tuhan melainkan Allah sahaja tiada sekutu bagi-Nya. Tiada tuhan
melainkan Allah bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya pujian. Tiada Tuhan melainkan
Allah dan tiada pergerakan dan kekuataan kecuali denga-Nya.
عَنْ الْأَغَرِّ أَبِي مُسْلِمٍ قَالَ أَشْهَدُ عَلَى
أَبِي سَعِيدٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّهُمَا شَهِدَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ
أَكْبَرُ صَدَّقَهُ رَبُّهُ فَقَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا وَأَنَا أَكْبَرُ وَإِذَا
قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ قَالَ يَقُولُ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا
أَنَا وَحْدِي وَإِذَا قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ
قَالَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا وَحْدِي لَا شَرِيكَ لِي وَإِذَا قَالَ لَا
إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ قَالَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا
أَنَا لِيَ الْمُلْكُ وَلِيَ الْحَمْدُ وَإِذَا قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَلَا
حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا وَلَا حَوْلَ
وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِي وَكَانَ يَقُولُ مَنْ قَالَهَا فِي مَرَضِهِ ثُمَّ مَاتَ
لَمْ تَطْعَمْهُ النَّارُ
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ وَقَدْ
رَوَاهُ شُعْبَةُ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ عَنْ الْأَغَرِّ أَبِي مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
وَأَبِي سَعِيدٍ بِنَحْوِ هَذَا الْحَدِيثِ بِمَعْنَاهُ وَلَمْ يَرْفَعْهُ شُعْبَةُ
حَدَّثَنَا بِذَلِكَ مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ
شُعْبَةَ بِهَذَا
سنن الترمذى - (11 / 314)
Bermaksud: Daripada al-Agharr
Abu Muslim katanya, aku menyaksi ke atas Abu Sa`id dan Abu Hurayrah bahawa
kedua-duanya menyaksi ke atas Nabi s.a.w. bahawa Baginda bersabda: Sesiapa yang
berkata:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ
Tuhannya memperakuinya, dan berfirman: Tiada Tuhan melainkan Aku dan Akulah
Yang lebih besar. Dan apabila hamba itu berkata: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ
, Allah berfirman: Tiada Tuhan melainkan Aku sahaja. Dan apabila berkata: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ
لَهُ , Allah berfirman: Tiada Tuhan melainkan Aku sahaja, tiada
sekutu bagi-Ku. Dan apbila orang itu berkata: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ
, Allah berfirman: Tiada Tuhan melainkan Aku, Bagi-Ku kerajaan/pemerintahan dan
bagi-Ku segala puji. Dan apabila berkata: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ
إِلَّا بِاللَّهِ , Allah berfirman: Tiada Tuhan melainkan Aku, tiada pergerakan
dan tiada kekuataan kecuali dengan (izin)-Ku. Nabi bersabda: Sesiapa yang
menyebutnya ketika dia sakit kemudian mati, api neraka tidak memakannya.
Di antara ayat-ayat al-Quran yang dibaca:
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ َ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ
َ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ
عَنْ عَائِشَةَ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ كُلَّ لَيْلَةٍ جَمَعَ كَفَّيْهِ ثُمَّ نَفَثَ فِيهِمَا
فَقَرَأَ فِيهِمَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا مَا اسْتَطَاعَ مِنْ جَسَدِهِ
يَبْدَأُ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ وَوَجْهِهِ وَمَا أَقْبَلَ مِنْ جَسَدِهِ يَفْعَلُ
ذَلِكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
صحيح البخاري - (15 / 423)
Bermaksud: Bahawasanya Nabi
s.a.w. adalah Baginda apabila bangun dari tilamnya pada setiap malam Baginda
menghimpunkan kedua-dua tapak tangannya kemudian Baginda menghembus pada
kedua-duanya, Baginda membaca pada kedua-dua tapak tangan itu:
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ َ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ
َ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ
Kemudian Baginda menyapu dengan kedua-dua tapak tangannya
apa yang Baginda mampu dari badannya bermula dari kepala, muka dan bahagian
hadapan badannya. Baginda melakukannya tiga kali.
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
كَانَ يَنْفُثُ عَلَى نَفْسِهِ فِي الْمَرَضِ الَّذِي مَاتَ فِيهِ بِالْمُعَوِّذَاتِ
فَلَمَّا ثَقُلَ كُنْتُ أَنْفِثُ عَلَيْهِ بِهِنَّ وَأَمْسَحُ بِيَدِ نَفْسِهِ لِبَرَكَتِهَا
صحيح البخاري - (18 / 11)
Bermakud: Daripada `Aishah
r.a. bahawa Nabi s.a.w. adalah Baginda meniup ke atas dirinya ketika Baginda
sakit yang membawa kepada kewafatannya dengan mebaca pelindung-pelindung
(al-mu`awwidhat). Apabila Baginda sakit kuat aku meniup ke atas baginda dengan
membaca al-mu`awwidhat itu dan aku menyapu dengan tanganya, kerana
kebarkatannya.
Maksud al-mu`awwidhat ialah: قُلْ
هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ َ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ َ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ
Beristighfar dan taubat kepada Allah.
Kedua belas. Sentiasa menjaga sembahyang fardu dan menjauhi
najis.
Ketiga belas. Memberi tahu keluarganya supaya bersabar,
jangan meraung, atau menangis yang
berlebih-lebihan.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَطَمَ الْخُدُودَ وَشَقَّ الْجُيُوبَ وَدَعَا بِدَعْوَى الْجَاهِلِيَّةِ
صحيح البخاري - (5 / 41)
Bermaksud: Nabi s.a.w.
bersabda: Bukan dari kalangan kami, orang yang memukul pipinya, mengkoyakkan
sakunya dan melaung dengan laungan orang jahiliyah. Laungan orang jahiliyyah seperti meraung.
عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ حَدَّثَنَا
نَافِعٌ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ حَفْصَةَ بَكَتْ عَلَى عُمَرَ فَقَالَ مَهْلًا يَا
بُنَيَّةُ أَلَمْ تَعْلَمِي
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ إِنَّ الْمَيِّتَ يُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ
صحيح مسلم – (4 / 493)
Bermaksud: Daripada
‘Ubaydulullah bin `Umar katanya, Nafi` menyampaikan kepada kami daripada
Abdullah, bahawasanya Hafsah menangisi
Umar r.a. maka kata Umar r.a. : Bertenanglah wahai anakku, tidakkah engkau
mengetahui bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Bahawasanya orang yang mati itu
diazab kerana keluarganya menangasinya.
Orang yang mati itu diazab sekiranya sewaktu hidupnya dia merestui perbuatan itu.
Orang yang mati itu diazab sekiranya sewaktu hidupnya dia merestui perbuatan itu.
Keempat belas.. Memberi tahu kaum keluarganya jangan melakukan perkara-perkara bid`ah yang berkaitan janazah. (al-Nawawi t.t. 5: 103.).
Bid`ah mengenai janazah seperti
pada zaman dahulu orang menanggalkan satu atap depan rumahnya, kononnya supaya
kematian itu tidak segera diikuti oleh yang lainnya. Bid`ah mengenai janazah
juga ialah meraung dan menkoyak-koyakkan baju kerana terlampu dukacita ke atas
kematian.
Kelima bels. Meminta mereka berdoa untuknya. (al-Nawawi t.t.
5: 103.).
Zahirnya doa itu adalah umum merangkumi kebaikan di dunia dan akhirat. Termasuklah meminta doa supaya dia diberi sembuh. Antara doa untuk sembuh ialah:
Zahirnya doa itu adalah umum merangkumi kebaikan di dunia dan akhirat. Termasuklah meminta doa supaya dia diberi sembuh. Antara doa untuk sembuh ialah:
أَذْهِبْ الْبَاسَ رَبَّ النَّاسِ اشْفِ وَأَنْتَ الشَّافِي
لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُكَ شِفَاءً لَا يُغَادِرُ سَقَمًا
Bermaksud: Hilangkanlah
kesakitan, Wahai pemilik manusia, sembuhkanlah, Engkau adalah penyembuh, tiada
penyembuhan kecuali penyembuhan-Mu, sembuh yang tiada meninggalkan sebarang
penyakit.
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا أَتَى مَرِيضًا أَوْ أُتِيَ بِهِ قَالَ أَذْهِبْ الْبَاسَ رَبَّ النَّاسِ
اشْفِ وَأَنْتَ الشَّافِي لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُكَ شِفَاءً لَا يُغَادِرُ سَقَمًا
صحيح البخاري - (17 /
Daripada `Aishah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. apabila
Baginda pergi menziarahi orang sakit atau dibawa datang orang sakit kepadanya
Baginda berdoa:
أَذْهِبْ الْبَاسَ رَبَّ النَّاسِ اشْفِ وَأَنْتَ الشَّافِي
لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُكَ شِفَاءً لَا يُغَادِرُ سَقَمًا
Keenambelas. Berpesan untuk dilaksanakan perkara yang dia
tidak dapat melakukannya ketika itu seperti membayar hutang. ( al-Nawawi t.t.
(b) 129).
Hadith-hadith mengenai suruhan membayar hutang itu adalah
amat banyak, sebagaimana yang akan dikatakan kemudian.
Ketujuh belas. Bersangka baik kepada Allah bahawa Allah akan
memberi rahmat kepadanya.
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ
قَالَ
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَبْلَ مَوْتِهِ بِثَلَاثَةِ أَيَّامٍ يَقُولُ لَا يَمُوتَنَّ أَحَدُكُمْ
إِلَّا وَهُوَ يُحْسِنُ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ
صحيح مسلم – (14 / 43)
Bermaksud: Daripada Jabir bin
Abdullah al-Ansari katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. sebelum tiga hari
Baginda wafat, bersabda: Janganlah seseorang itu mati kecuali dia bersangka
baik kepada Allah a.w.j.
عن أبي هريرة رضي الله عنه : عن النبي صلى الله عليه
و سلم قال : إن حسن الظن بالله تعالى من عبادة الله
هذا
حديث صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه
تعليق الذهبي قي التلخيص : على شرط مسلم
المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في
التلخيص – (4 / 269)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah r.a. daripada Nabi
s.a.w. sabdanya: Bahawasanya sangka baik kepada Allah adalah sebahagian dari
ibadah kepada Allah.
Di samping itu dia hendaklah membanyakkan meminta ampun dan
taubat kepada Allah.
عَنْ ابْنِ عُمَر
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ إِنَّ اللَّهَ يَقْبَلُ تَوْبَةَ الْعَبْدِ مَا لَمْ يُغَرْغِرْ
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا أَبُو عَامِرٍ الْعَقَدِيُّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ
بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَهُ بِمَعْنَاهُ
سنن الترمذى – (11 / 445)
Bemaksud: Daripada Ibn Umar, daripada Nabi s.a.w.
sabdanya: Bahawasanya Allah menerima taubat hambanya selama dia belum
ghargharah.
Ghargharah ialah sebelum ruh sampai ke halkum.
Ghargharah ialah sebelum ruh sampai ke halkum.
Kelapan belas. Sentiasa memberitahu kepada orang yang berada
di sisinya supaya menasihatinya dengan lemah lembut, jika dia cuai terhadap
syariah Allah, kerana dalam keadaan ini dia terdedah kepada lalai, malas dan
cuai. . ( al-Nawawi t.t. (b) 129).
Mintalah mereka menolong untuk melaksanakan tanggungjawabnya untuk
menuju ke alam baqa’.
Orang yang menderita sakit dilarang bercita-cita mati. Jika
sudah terpaksa bolehlah baginya berdoa:
اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتْ الْحَيَاةُ خَيْرًا
لِي وَتَوَفَّنِي إِذَا كَانَتْ الْوَفَاةُ خَيْرًا لِي
Bermaksud: Ya Allah! Hidupkanlah aku sekiranya hidup itu
baik bagiku, dan matikanlah aku sekiranya mati itu baik bagiku.
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَا يَتَمَنَّيَنَّ أَحَدُكُمْ الْمَوْتَ مِنْ ضُرٍّ أَصَابَهُ فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ
فَاعِلًا فَلْيَقُلْ اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتْ الْحَيَاةُ خَيْرًا لِي وَتَوَفَّنِي
إِذَا كَانَتْ الْوَفَاةُ خَيْرًا لِي
صحيح البخاري - (17 / 421)
Bermaksud: Daripada Anas bin Malik r.a. katanya, Nabi
s.a.w. bersabda: Janganlah seseorang kamu bercita-cita untuk mati kerana kemudaratan
yang menimpnya, jika dia terpaksa melakukan maka katalah:
اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتْ الْحَيَاةُ خَيْرًا
لِي وَتَوَفَّنِي إِذَا كَانَتْ الْوَفَاةُ خَيْرًا لِي
Walaubagaimana pun, Imam al-Nawawi ada menukilkan daripada
al-Baghawi dan lain-lain tidak makruh bercita-cita mati kerana takut fitnah
pada agamanya. (al-Nawawi t.t. 5: 95.).
وبالله التوفيق والهداية