Disediakan oleh:
Dr.Udah Mohsin
ALLAH
ADALAH HAKIM YANG MAHA ADIL DAN MENGHUKUM DENGAN BENAR.
SEGALA
YANG TERDAPAT DI DALAM AL-QURAN ITU ADALAH BENAR, DAN HUKUM-HAKAM YANG TERDAPAT
PADANYA ADALAH ADIL.
Renungilah ayat al-Quran di bawah ini:
أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَمًا
وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا وَالَّذِينَ
آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ
فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ (114) وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا
وَعَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (115) وَإِنْ
تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ
يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ (116) إِنَّ رَبَّكَ
هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
(117) [الأنعام: 114 - 117]
Maksud ayat-ayat di atas
Adakah aku hendak mencari hakim
yang betul-betul benar dan adil dalam
menjalankan hukumannya selain daripada
Allah, sedangkan Dialah yang menurunkan kitab al-Quran yang jelas nyata kandungannya
(tentang perkara yang hak dan yang batil, yang halal dan yang haram), dan
mereka yang Kami kurniakan kitab mengatuhi bahawasannya al-Quran itu diturunkan
dari sisi Tuhanmu dengan benar, maka janganlah engkau jadi dari kalangan orang
yang ragu-ragu.
Dan telah sempurnalah kalimah
Tuhanmu (al-Quran) dengan
benar dan adil, tiada siapa yang dapat
mengubah kalimah-kalimah-Nya, Dia adalah Maha mendengar lagi Maha melihat.
Dan jika engkau mentaati/mengikut
kebanyakan orang yang berada di muka bumi nescaya mereka akan menyesatkan
engkau dari jalan Allah, sedangkan tiadalah yang mereka ikut kecuali sangkaan
semata-mata, dan tiadalah mereka kecuali berdusta.
Sesungguhnya
Tuhanmu Dia lebih mengetahui orang yang sesat dari jalan-Nya dan Dia lebih
mengetahui orang yang mendapat hidayah
daripada-Nya.
Penjelasan perkataan
Maksud kalimah hakaman ( حَكَمًا )
Kata Dr Wahbah al-Zuhayli:
والحكم: من يحكم بالحقّ فقط، فهو أبلغ
من الحاكم إذ لا يستحق التّسمية بحكم إلا من يحكم بالحقّ لأنها صفة تعظيم في مدح،
أما الحاكم فهو صفة جارية على الفعل، فقد يسمّى بها من يحكم بغير الحق
(التفسير المنير للزحيلي ، 8 : 12-13)
Maksud perkataan di atas ialah, perkataan
hakam hanya layak digunakan bagi yang menghukum dengan benar sahaja, ia lebih
tinggi dari hakim, kerana tidak berhak untuk dinamakan dengan hakam kecuali
yang menghukum dengan benar kerana ia menunjukkan sifat mengagongkan dalam
pujian. Ada pun hakim maka ia digunakan bagi orang yang menjalankan hukuman,
dinamakan juga dengannya yang menghukum dengan tidak benar.
Kesimpulan
dari penjelasan Dr. Wahbah al-Zuhayli di atas ialah perbezaan di antara lafaz
hakam dan hakim. Hakam has kepada yang menjalankan hukuman dengan benar/betul.
Adapun hakim ialah yang menjalankan hukuman, sama ada dengan benar atau tidak.
Kata
al-`Allamah Abu al-Su`ud:
قالوا الحكَمُ
أبلغُ من الحاكمِ وأدلُّ على الرسوخ لما أنه لا يُطلق إلا على العادل وعلى مَنْ
تكرَّر منه الحكمُ بخلاف الحاكم
(تفسير أبي
السعود ، إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم ، 3:177 )
Para
ulamak berkata: Perkataan hakam lebih tinggi dari hakim dan lebih menunjukkan
kepada sangat mahir dan mantap, kerana ia tidak boleh digunakan kecuali kepada
yang adil dan kepada yang telah banyak menjalankan hukuman, bersalahan
perkataan hakim.
Apa
yang dapat disimpulkan dari penjelasan dua ulama di atas berhubung dengan
maksud perkataan hakam dalam ayat di atas ialah ia hanya boleh digunakan kepada
yang menghukum dengan benar dan adil.
Maksud kalamah mufassalan مُفَصَّلًا
Kata Dr Wahbah al-Zuhayli:
مبيّنا فيه الحقّ والباطل، والحلال
والحرام.
(التفسير المنير للزحيلي ، 8 : 12-13)
Menjelaskan
di dalamnya (kitab al-Quran) yang hak dan yang batil, yang halal dan yang
haram.
Penjelasan
ayat-ayat al-Quran di atas
Rasulullah
s.a.w. menerangkan kepada mereka yang tidak beriman: Adakah aku hendakan
mencari hakim yang betul-betul benar dan adil dalam menjalankan hukuman selain
dari Allah, sedangkan Dialah yang telah menurunkan kepada kamu kitab al-Quran yang jelas nyata kandungannya (tentang perkara yang hak dan yang batil,
yang halal dan yang haram).
Ayat
seterusnya Allah menerangkan: Mereka yang telah Allah kurniakan kitab
mengetahui bahawasanya al-Quran itu diturunkan daripada Tuhanmu dengan benar,
oleh itu janganlah engkau menjadi dari kalangan mereka yang ragu-ragu.
Seterusnya
Allah menjelaskan: Telah sempurna kalimah Tuhanmu iaitu al-Quran, dan sesuatu
yang terkandung di dalamnya adalah benar dan hukum-hakam yang terkandung di
dalamnya adalah adil. Tiada siapa yang boleh mengubah kalimah-kalimah Allah
itu, atau dengan lain perkataan tiada siapa yang boleh mengubah al-Quran itu.
Ia adalah terpelihara selama-lamanya. Allah Yang memeliharanya. Allah adalah
Maha mendengar dan Maha mengetahui.
Ayat
seterusnya Allah menerangkan: Jika engkau wahai Rasulullah, taat/ikut
kebanyakan orang yang ada di muka bumi nescaya mereka akan menyesatkan
engkau dari jalan Allah. Sebenarnya apa yang mereka ikut/pegang hanyalah
persangkaan samata-mata, dan mereka adalah
berdusta.
Ayat
Seterus Allah menjelaskan Sesungguhnya Tuhanmu Dialah Yang lebih mengetahui
orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah Yang lebih mengetahui orang yang
mendapat petunjuk Daripada-Nya.
Rasulullah
s.a.w. yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. supaya terus berada pada jalan-Nya
dialah yang mendapat petunjuk daripada Allah s.w.t, sebaliknya orang yang tidak
beriman dialah yang sesat. Dalam ayat yang lain Allah s.w.t. menjelaskan:
{وَادْعُ
إِلَى رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِيمٍ } [الحج: 67]
Bermaksud:
Dan serulah kepada Tuhanmu Sesungguhnya engkau adalah di atas petunjuk/hidayah
yang lurus.
Dalam
ayat di atas jelas, Allah menjelaskan bahawa Rasulullah s.a.w. adalah di atas petunjuk,
hidayah Allah s.w.t. yang lurus lagi benar.
Di
antara pengajaran ayat-ayat di atas
Allah
menghukum adalah dengan benar dan adil.
Allah
telah menurunkan al-Quran yang jelas nyata
kandungannya (tentang perkara yang hak dan yang batil, yang halal dan yang
haram).
al-Quran
itu adalah benar kandungannya, dan adil hukum hakamnya.
Tidak
ada sesiapa pun yang boleh mengubah al-Quran kerana Allah Yang Maha mendengar
dan Maha mengetahui menjaganya.
Jika
engkau wahai Rasulullah mentaati dan mengikut kebanyakkan orang yang ada di
bumi ini maka mereka akan menyesatkan engkau dari jalan Allah, sedangkan yang
mereka ikut atau yang mereka pegang itu tidak lebih dari hanya persangkaan
semata-mata, dan mereka adalah berdusta.
Allah
Yang lebih mengetahui siapa yang sesat dan siapa yang mendapat hidayah.
Nabi
Muhammad, Rasulullah s.a.w. adalah di atas petunjuk, hidayah Allah s.w.t. yang
lurus lagi benar.
Kita
wajib berpegang teguh dengan al-Quran iaitu kitab Allah yang diturunkan kepada
Rasulullah s.a.w. yang telah diperakui oleh Allah Yang mencipta sekelian
makhluk, bahawa apa yang terkandung di dalam al-Quran itu adalah benar dan
hukum ahkamnya adalah adil.
Doa
Ya
Allah! Jadikanlah al-Quran itu sebagai asas dan panduan ilmu kami dan kami
sentiasa dapat beramal dengan ajaran al-Quran.