Disediakan oleh:
Ust Dr.Udah Mohsin
Ust Dr.Udah Mohsin
KEKELIRUAN DALAM MEMAHAMI, TIADA PAKSAAN DALAM ISLAM.
Terdapat di kalangan orang Islam yang keliru dalam memahami sebahagian
dari maksud ayat-ayat al-Quran dan
Sunnah r.s.a. Di antara ayat al-Quran yang keliru bagi memahaminya atau salah
dalam memahaminya ialah:
Tiada paksaan dalam Islam. Ayat ini
dipahamkan dengan, di dalam ajaran Islam
itu tidak ada paksaan. Fahaman ini adalah salah, keliru dan menyeleweng dari
kebenaran. Dalam menerangkan kesalahan, kekeliruan dan penyelewengan maksud
ayat al-Quran tesebut penulis membawakan hujah-hujah dari al-Quran itu sendiri,
jika perlu dari Hadith dan pendapat ulama. Maksud sebenar, Tiada paksaan dalam
Islam ialah tiada paksaan dalam memeluk Islam.
Tiada paksaan dalam Islam
Ini diambil dari firman Allah s.w.t.
{لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ } [البقرة: 256]
Bermaksud: Tiada paksaan dalam agama.
Maksud agama dalam ayat di atas adalah agama Islam.
Dalam menjelaskan ayat di atas difahamkan:
Di dalam ajaran Islam itu tidak ada paksaan
Terdapat orang yang mentafsirkan ayat di
atas dengan tidak ada paksaan dalam agama Islam, dengan erti, di dalam ajaran
Islam itu tidak ada paksaan. Sesiapa hendak solat dia solat, dan sesiapa yang
tidak mahu solat dia bebas, dan orang lain tidak boleh menyuruhnya, apatah lagi
memaksanya untuk solat. Begitu juga dengan puasa pada bulan Ramadhan, zakat,
haji, dan lain-lain suruhan yang terdapat dalam al-Quran.
Seseorang Muslim yang hendak minum arak di hadapan orang ramai
dia minum, orang Muslim lain tidak boleh menghalangnya, apatah lagi mengambil
tindakkan terhadapnya. Begitulah juga dengan zina dan sesuatu yang
menghampirkan kepadanya.
Seseorang Muslim adalah bebas sama ada dia
untuk terus kekal dalam agama Islam atau dia keluar dari Islam, dengan alasan
tiada paksaan dalam agama.
Adakah Tafsiran di atas betul atau salah.
Persolannya adakah tafsiran di atas betul atau salah? Dan, apa sebabnya?
Tafsiran di atas adalah salah.
Jawabnya tafsiran di atas adalah salah dan
menyeleweng dari kebenaran, kerana tidak melihat kepada keseluruhan al-Quran
dan hanya mentafsirkan al-Quran mengikut
apa yang dia suka sahaja yang selaras
dengan hawa nafsunya. Tafsir yang seperti ini bukan tafsir yang berbentuk
ilmiyyah, tetapi ia adalah tafsir yang hanya mengikut hawa nafsu.
Tafsiran di atas adalah tafsiran yang hanya mengikut hawa nafsu.
Mengapa dikatakan begitu?
Solat adalah perintah Allah
Sesunguhnya menunaikan solat itu adalah perintah daripada Allah dalam
al-Quran dalam banyak ayat, di antaranya:
{وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ
وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ } [النور: 56]
Bermaksud: Dan hendaklah kamu dirikan solat
dan mengeluarkan zakat dan hendaklah kamu mentaati Rasul, mudah mudahan kamu
mendapat rahmat.
أَقِيمُوا menurut kaedah nahu Bahasa
Arab adalah perbuatan suruh. Asal suruhan adalah wajib. Oleh itu mendirikan
solat adalah wajib ke atas setiap mukallaf. Dengan ini sebagai seorang Mukmin
wajib mendirikan solat. Meninggalkan solat dengan sengaja, tanpa sebarang
keuzuran adalah satu kemukaran.
Di antara perinth Allah untuk mendirikan solat juga ialah firman-Nya.:
{حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا
لِلَّهِ قَانِتِينَ (238) } [البقرة: 238، 239]
Bermaksud: Hendaklah kamu menjaga segala solat fardu dan solat wusta dan
berdirilah kerana Allah dengan taat dan khusuk.
Ayat di atas adalah perintah dari Allah
untuk menjaga solat iaitu memeliharanya dengan sebaik-baiknya dengan taat dan
berkekalan dilakukan dalam waktunya.
Rasulullah s.a.w. juga telah menjelaskan
bahawa solat yang difardukan ke atas umatnya ialah lima. Sabdanya:
أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ عَلَيْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ
وَلَيْلَةٍ،
(صحيح البخارى، كتاب الزكاة، باب أخذ الصدقة من الأغنياء وترد في الفقراء حيث
كانوا)
Bermaksud: Bahawasanya Allah telah memfardukan ke atas mereka lima solat
pada setiap hari dan malam.
Apabila telah jelas bahawa Allah telah
memerintahkan untuk mengerjakan solat, bagitu juga Rasul-Nya maka meninggalkan
solat dengan sengaja, tanpa sebarang keuzuran adalah satu kemukaran.
Begitu juga dengan puasa, zakat dan lain-lain suruhan yang telah disebut
di dalam al-Quran dan Sunnah yang sahih.
Minum arak adalah ditegah ke atas orang Mukmin.
Mengenai tegahan minum arak Allah telah berfirman dalam al-Quran:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا
الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ
الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90) إِنَّمَا يُرِيدُ
الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ
وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ
أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ (91) َ [المائدة: 90 - 91]
Bermaksud: Wahai mereka yang beriman
bahawasanya arak, judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan
batang-batang anak panah adalah jelas kotor dari amalan syaitan maka kamu hendaklah menjauhinya mudah-mudah
kamu berjaya.
Bahawasanya syaitan itu menghendaki untuk melakukan permusuhan dan
kebencian di kalangan kamu dengan sebab arak dan judi dan menegah kamu dari
mengingati Allah dan dari mendirikan solat, maka adakah kamu berhenti?
Ayat al-Quran di atas jelasa Allah melarang
keras dari minum arak. Oleh itu orang yang melakukannya dia telah melangar
larang Allah dan dia telah melakukan perkara munkar. Telah diterangkan sebelum
ini bahawa Allah mewajibkan kepada orang Islam untuk menegah kemungkaran. Tidak
melaksanakannya bererti tidak mematuhi perintah Allah s.w.t., tidak menjadi
sebaik-baik umat dan tidak mendapat rahmat daripada Allah.
Dalam Hadith pula Rasulullah s.a.w. bersabda:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْخَمْرَ
وَثَمَنَهَا، وَحَرَّمَ الْمَيْتَةَ وَثَمَنَهَا، وَحَرَّمَ الْخِنْزِيرَ
وَثَمَنَهُ»
(سنن أبى داود، كتاب الإجارة، باب في ثمن الخمر والميتة)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah r.a.
bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Bahawasanya Allah mengharamkan arak dan
harganya, dan mengharamkan bangkai dan harganya, dan mengharamkan babi dan
harganya.
Rasulullah s.a.w. bukan setakat menegah dari minum arak bahkan Baginda
menyuruh supaya orang yang minum arak itu dihukum. Kata saidina Ali r.a.:
جَلَدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَرْبَعِينَ ، وَجَلَدَ أَبُو بَكْرٍ أَرْبَعِينَ، وَعُمَرُ ثَمَانِينَ،
وَكُلٌّ سُنَّةٌ،
صحيح مسلم، كتاب الحدود، باب حد الخمر) (
Bermaksud: Nabi s.a.w. menyebat orang yang
minum arak 40 kali, dan menyebat oleh Saidina Abu Bakr 40 kali, manakala
Saidina Umar pula meyebat 80 kali, dan semua itu Sunnah.
Zina adalah ditegah keatas orang Mukmin
Mengenai tegahan berzina Allah berfirman:
وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ
فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا [الإسراء: 32]
Bermaksud: Dan janganlah kamu menghampiri zina, bahawasanya ia adalah
keji dan ia adalah satu jalan yang buruk.
Dalam ayat di atas jelas Allah melarng
orang Islam dari menghampiri zina. Disebut: وَلاَ تَقْرَبُواْ الزنى, dan
janganlah kamu hampiri zina, ialah kerana kesalahan zina ini mempunyai
sebab-sebab yang menghampirkan kepadanya
yang membawa kepada berlaku zina. Oleh itu sebab-sebab yang
menghampirkan kepada zina itu hendaklah dijauhi, seperti pergaulan bebas,
berdua-duaan di tempat yang meragukan atau lainnya.
Jika menghampir zina dilarang maka apatah
lagi melakukan perbuatan itu. Ia adalah dilarang keras. Allah tidak hanya
setakat melarang keras dari melakukan zina bahkan menjelaskan hukuman ke atas
orang yang melakukannya dengan firman-Nya:
الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ
وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي
دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ
وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (2) [النور: 2]
Bermaksud: Orang yang berzina, sama ada
lelaki atau perempuan maka hendaklah kamu sebat setiap seorang dripada
kedua-duanya 100 kali, dan jangan kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan
terhadap kedua-duanya dalam menjalankan hukum agama Allah jika kamu beriman
dengan Allah dan hari akhirat, dan hendaklah menyaksikan hukuman seksa
kedua-duanya oleh sekumpulan dari orang Mukmin.
Dalam ayat di atas Allah memerintahkan
supaya orang yang berzina itu disebat sebanyak 100 kali dan hukuman itu hendakalah
disaksikan oleh sekumpulan daripada orang Mukmin.
Dari ayat-ayat al-Quran yang telah
dibentangkan maka jelas ternyata bahawa larang berzina dan perkara-perkara yang
membawa kepada zina iaitu perkara-perkara yang menghampirkan kepada zina itu
adalah sabit dari al-Quran, dan hukuman sebat kepada orang yang berzina
sebanyak 100 kali adalah sabit dari al-Quran, maka tidak ada jalan lain kepada
orang Mukmin kecuali menerimanya. Menginkari sesuatu yang telah jelas sabit
dari al-Quran dia bukan orang Mukmin.
Dalam Hadith pula terdapat banyak nas yang
memperkatakan larang berzina dan
perkara-perkara yang membawa kepada zina serta hukuman orang yang
melakukannya.
Di antara Hadith yang melarang perkara-perkara
yang membawa kepada zina, sabda Baginda:
لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلَّا
مَعَ ذِي مَحْرَمٍ
(صحيح البخارى، كتاب النكاح، باب لا يخلون رجل بامرأة إلا ذو محرم
والدخول على المغيبة)
Bermaksud: Tiadalah bagi lelaki berdua-duaan dengan perempuan kecuali
dengan ada mahram.
Hadith di atas melarang keras berdua-duan
lelaki dengan perempuan. Kerana perbuatan itu adalah termasuk dalam menghampiri
zina. Berdua-duaan di tempat-tempat yang mencurigakan boleh membawa kepada
zina, oleh itu perbuatan itu dilarang.
Mengenai hukuman orang yang berzina. Di antaranya:
Apa yang dikatakan oleh Saidina Umar r.a. di atas minbar.
إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالحَقِّ، وَأَنْزَلَ عَلَيْهِ الكِتَابَ، فَكَانَ
مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ آيَةُ الرَّجْمِ، فَقَرَأْنَاهَا وَعَقَلْنَاهَا وَوَعَيْنَاهَا،
رَجَمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَجَمْنَا بَعْدَهُ،
فَأَخْشَى إِنْ طَالَ بِالنَّاسِ زَمَانٌ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ: وَاللَّهِ مَا
نَجِدُ آيَةَ الرَّجْمِ فِي كِتَابِ اللَّهِ، فَيَضِلُّوا بِتَرْكِ فَرِيضَةٍ
أَنْزَلَهَا اللَّهُ، وَالرَّجْمُ فِي كِتَابِ اللَّهِ حَقٌّ عَلَى مَنْ زَنَى
إِذَا أُحْصِنَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ، إِذَا قَامَتِ البَيِّنَةُ، أَوْ
كَانَ الحَبَلُ أَوِ الِاعْتِرَافُ،
(صحيح مسلم، كتاب الحدود، باب رجم الثيب في الزنى)
Bermaksud: Bahawasanya Allah telah mengutus
Muhammad s.a.w. dengan benar, dan Allah telah menurunkan ke atasnya kitab
al-Quran, dan adalah dari apa yang Allah telah turunkan ialah ayat rejam, kami
telah membacanya, memahaminya dan megamatinya. Rasulullah s.a.w. telah merejam
dan kami telah merejam selepas Baginda. Aku takut setelah beberapa lama orang
akan berkata: Demi Allah, kami tidak mendapati ayat rejam dalam kitab Allah,
mereka sesat dengan meninggalkan fardu yang telah diturunkan oleh Allah, rejam
itu dalam kitab Allah adalah benar ke atas orang yang berzina apabila dia
muhsan dari kalangan lelaki dan perempuan, apabila terdapat bukti atau
mengandung (hamil) atau iktiraf.
Hadith di atas jelas menunjukkan bahawa
lelaki dan perempuan yang telah muhsan apabila telah sabit berzina hukumnya
adalah rejam, dan telah dinyatakan sebelum ini, dalam al-Quran hukum ke atas
orang yang berzina adalah sebat 100 kali, sedangkan al-Quran dan Hadith adalah
tidak bertentangan. Oleh itu untuk menyelaraskan di antara al-Quran dengan
Hadith di atas ialah sebat 100 kali itu bagi yang bujang, adapun bagi orang
yang muhsan iaitu bagi yang telah berkahwin maka hukumnya adalah rejam
Tegahan murtad ke atas orang Muslim
Mengenai tegahan murtad atau keluar dari Islam oleh seseorang Muslim
adalah jelas dari al-Quran. Di antaranya firman Allah s.w.t.:
وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى
يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ
دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي
الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا
خَالِدُونَ [البقرة: 217]
Bermaksud: Dan mereka (orang kafir)
sentiasa memerangi kamu sehingga mereka memalingkan kamu dari agama kamu jika mereka mampu/sangup.
Dan sesiapa dari kalangan yang murtad, berpaling tadah dari agamanya (kepada
kekafiran) lalu dia mati sedangkan dia kafir maka mereka rosak binasalah
amalannya di dunia dan akhirat dan mereka adalah penghuni nereka, mereka kekal
di dalamnya.
Ayat di atas menunjukkan bahawa orang yang
murtad dan dia mati dalam keadaan kafir amal kebaikannya habis, rosak binasa,
hapus darinya, dia adalah penghuni nereka, kekal di dalamnya.
Firmannya lagi:
{إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْدَ
إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُولَئِكَ
هُمُ الضَّالُّونَ (90)} [آل عمران: 90]
Bermaksud: Bahawasanya mereka yang kafir
setelah beriman, kemudian bertambah kekefurannya, taubat mereka tidak diterima,
dan mereka adalah orang yang benar-benar sesat.
Kafir setelah beriman adalah murtad.
Ayat di atas menunjukkan orang yang murtad dan terus berada dalam murtad
taubatnya tidak diterima dan orang itu adalah benar-benar sesat.
Dari ayat-ayat al-Quran yang telah
dibentangkan menunjukkan balasan orang yang murtad itu ialah dia adalah
benar-benar sesat, dan apabila dia terus berada dalam murtad taubatnya tidak
diterima, amal kebaikannya terhapus, rosak binasa, dia dimasukkan ke dalam
nereka dan kekal di dalamnya.
Adapun Hadith-Hadith yang berkaitan dengan orang murtad antaranya, sabda
Rasulullah s.a.w.:
مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ
(صحيح البخارى، كتاب استتابة المرتدين
وقتالهم، باب حكم
المرتد والمرتدة واستتابتهم)
Bermaksud: Sesiapa yang menukar agamanya maka hendaklah kamu
membunuhnya.
Maksud menukar agama di sini ialah dari Islam kepada yang lainnya
(menjadi kafir).
Dalam Hadith yang lain, sabda Rasulullah s.a.w.:
لَا يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ، يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ
وَأَنِّي رَسُولُ اللهِ، إِلَّا بِإِحْدَى ثَلَاثٍ: الثَّيِّبُ الزَّانِي، وَالنَّفْسُ
بِالنَّفْسِ، وَالتَّارِكُ لِدِينِهِ الْمُفَارِقُ لِلْجَمَاعَةِ
(صحيح مسلم، كتاب القسامة والمحاربين والقصاص والديات، باب ما يباح به دم المسلم)
Brmaksud: Tidak halal darah seorang Muslim
yang menyaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawasanya aku adalah Rasulullah,
melainkan dengan sebab satu dari tiga perkara, orang yang telah berkahwin
melakukan zina, jiwa dengan jiwa dan orang yang meninggalkan agamanya, berpisah
dengan kumpulannya.
Dari Hadith-Hadith yang telah dipaparkan menunjukkan bahawa hukuman
kepada orang yang murtad adalah dibunuh.
Pandangan Ulama mengenai orang yang murtad
Pertama: Orang yang murtad dibunuh.
Kata Imam Abu Hanifah mengenai orang murtad:
يعرض عَلَيْهِ الْإِسْلَام فَإِن أسلم وَإِلَّا قتل مَكَانَهُ إِلَّا أَن
يطْلب أَن يُؤَجل فتؤجله ثَلَاثَة أَيَّام
(Muhammad bin al-Hasan bin Farqad
al-Shaybani 1975, 1: 197)
Bermaksud: Dibentangkan kepadanya Islam,
maka jika dia menerima Islam (diterima), jika dia tidak menerima dibunuh di
tempat itu, kecuali bahawa dia minta ditangguhkan maka ditangguhkan tiga hari.
Kata Imam Malik:
أَمَّا مَنْ خَرَجَ مِنَ الْإِسْلاَمِ إِلَى غَيْرِهِ، وَأَظْهَرَ ذلِكَ،
فَإِنَّهُ يُسْتَتَابُ. فَإِنْ تَابَ، وَإِلاَّ قُتِلَ.
(Malik bin Anas1985/1406, 4: 1065)
Bermaksud: Ada pun orang yang keluar dari
Islam kepada yang lainnya dan dia menzahirkannya maka orang itu hendaklah
diminta bertaubat. Jika dia bertaubat (diterima) dan jika dia tidak mahu
bertaubt dibunuh.
Kata Imam al-Shafi`i:
وَمَنْ انْتَقَلَ عَنْ الشِّرْكِ إلَى إيمَانٍ ثُمَّ انْتَقَلَ عَنْ
الْإِيمَانِ إلَى الشِّرْكِ مِنْ بَالِغِي الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ اُسْتُتِيبَ
فَإِنْ تَابَ قُبِلَ مِنْهُ، وَإِنْ لَمْ يَتُبْ قُتِلَ
(Al-Shafi`i, Muhammad bin Idris1990-1410, 1:
294.).
Bermaksud: Dan sesiapa yang berpindah dari syirik kepada iman, kemudian
berpindah dari iman kepada syirik dari
kalangan lelaki dan wanita yang baligh orang itu diminta bertaubat, maka jika
dia bertaubat diterima darinya, dan jika dia tidak bertaubat dibunuh.
Kata Imam Ahmad
mengenai orang yang murtad:
يُسْتَتَاب ثَلَاث فَإِن تَابَ والا قتل على حَدِيث عمر بن الْخطاب
(Ahmad bin Hanbal 1981/1401, 1: 530.).
Bermaksud: Orang itu
diminta bertaubat tiga kali, jika dia bertaubat (diterima) dan jika dia tidak
mahu bertaubat dibunuh mengikut Hadith Umar bin al-Khattab
Kata Imam al-Nawawi:
وُجُوبُ قَتْلِ الْمُرْتَدِّ وَقَدْ أَجْمَعُوا عَلَى قَتْلِهِ لَكِنِ
اخْتَلَفُوا فِي اسْتِتَابَتِهِ هَلْ هِيَ وَاجِبَةٌ أَمْ مُسْتَحَبَّةٌ
(Al-Nawawi1392H, 12: 208)
Wajib dibunuh orang yang murtad, dan sesungguhnya telah ijmak ulama’ di
atas pembunuhannya, tetapi mereka khilaf pada meminta supaya bertaubat, adakah
ia wajib atau sunat
Kata Ibn Qudamah
وَأَجْمَعَ أَهْلُ الْعِلْمِ عَلَى وُجُوبِ قَتْلِ الْمُرْتَدِّ. وَرُوِيَ
ذَلِكَ عَنْ أَبِي بَكْرٍ، وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ، وَعَلِيٍّ، وَمُعَاذٍ، وَأَبِي
مُوسَى، وَابْنِ عَبَّاسٍ، وَخَالِدٍ، وَغَيْرِهِمْ، وَلَمْ يُنْكَرْ ذَلِكَ،
فَكَانَ إجْمَاعًا.
(Ibn Qudamah1968/1388, 9:3)
Dan telah ijmak ahli ilmu di atas wajib dibunuh orang yang murtad. Dan
diriwayatkan daripada Abu Bakr, Umar, Uthman, Ali, Muadh, Abu Musa, Ibn `Abbas,
Khalid, dan selain dari mereka r.a. Dan tidak diingkari yang demikian itu, maka
ia adalah ijmak.
Kata Imam al-Tirmidhi
mengenai orang lelaki yang murtad ketika memberi komen Hadith:
مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ» هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ.
وَالعَمَلُ عَلَى هَذَا عِنْدَ أَهْلِ العِلْمِ فِي المُرْتَدِّ،
(سنن الترمذى، كتاب الحدود، باب ما جاء في المرتد)
Hadith مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ adalah Hadith hasan sahih. Beramal dengan Hadith ini di sisi
ahli ilmu, kepada lelaki yang murtad.
Kata al-San`ani:
الْحَدِيثُ دَلِيلٌ عَلَى أَنَّهُ يَجِبُ قَتْلُ الْمُرْتَدِّ، وَهُوَ
إجْمَاعٌ، وَإِنَّمَا وَقَعَ الْخِلَافُ هَلْ تَجِبُ اسْتِتَابَتُهُ قَبْلَ
قَتْلِهِ، أَوْ لَا؟
(Al-San`ani T.T, 2: 383)
Hadith: مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ adalah dalil menunjukkan wajib bunuh orang yang murtad, ia
adalah ijmak. Yang khilaf ialah: Adakah wajib diminta bertaubat sebelum dibunuh
atau tidak.
Kata Ibn Abd al-Bar:
ولا اعلم بين الصحابة خلافا في استتابة المرتد فكأنهم فهموا من قول النبي
صلى الله عليه وسلم
(من بدل دينه فاقتلوه)
أي بعد ان يستتاب والله أعلم الا حديث معاذ مع أبي موسى فان ظاهرهالقتل دون استتابة
(Ibn Abd al-Bar 2000/1421, 7: 154)
Aku tidak mengetahui berlaku khilaf di kalangan sahabat Rasulullah
s.a.w. tentang orang yang murtad itu diminta bertaubat, seolah-olah mereka faham
dari Hadith Nabi:
(من بدل دينه فاقتلوه) yakni setelah diminta bertaubat waallah
a`lam, kecuali Hadith Muadh Bersama Abu Musa maka zahirnya tanpa diminta
bertaubat.
Kata Dr. Wahbah
al-Zuhayli
Sesungguhnya telah sepakat ulamak di atas wajib bunuh orang murtad kerana
sabda Rasulullah s.a.w.: Sesiapa yang menukar agamanya maka bunuhlah kamu akan
orang itu dan sabda Baginda: Tidak halal darah seorang Muslim kecuali dengan
sebab salah satu dari tiga perkara, orang yang telah berkahwin melakukan zina,
bunuh balas bunuh, yang meninggalkan agamanya, berpisah dengan kumpulannya.
Dan telah ijmak ahli ilmu di atas wajib bunuh orang murtad, begitu juga
dibunuh perempuan yang murtad di sisi jamhur ulama selain al-Hanafiyyah …
Mengikut al-Hanafiyyah: Tidak dibunuh perempuan yang murtad, tetapi dipaksa memeluk
Islam, paksaannya dengan cara dipenjara sehingga dia masuk Islam atau mati … Walau
bagimanapun menurut beliau yang wajib berpegang dengannya ialah pendapat
jamhur.
(Wahbah al-Zukhayli 1984/1404, 6: 186-188)
Kata Dr. Yusuf
al-Qaradawi:
Ijmak para fuqaha’ Islam di atas hukuman ke atas orang yang murtad
sekalipun mereka khilaf pada menentukannya. Menurut kebanyakan mereka (jamhur)
hukumannya adalah bunuh iatu pendapat ulamak mazhab empat, bahkan mazhab lapan.
Beliau seterusnya menyatakan terdapat banyak Hadith-Hadith Sahih mengenai
perkara ini dari beberapa bilangan Sahabat. Seterusnya Dr. Yusuf al-Qaradawi
menyatakan sekalipun jamhur ulama mengatakan orang yang murtad itu dibunuh,
tetapi terdapat apa yang diriwayatkan daripada Umar bin al-Khattab apa yang menyalahinya.
Ini adalah pendapat Ibrahim al-Nakha`i begitu juga al-Thawri.
Oleh itu menurut Dr. Yusuf al-Qaradawi: Para ulama membezakan dalam
perkara bid`ah di antara yang mughallazah dengan yang muhaffafah begitu juga
wajib dibezakan dalam perkara murtad di antara
yang mughallazah dengan yang muhaffafah iaitu di antara orang yang
menyeru orang lain untuk murtad dengan orang yang tidak berbuat demikian.
Kepada yang pertama iaitu yang menyeru orang lain untuk murtad sama ada dengan
lidahnya atau tulisannya maka yang layak kepada orang yang sepertinya adalah
hukuman yang berat (bunuh) dan berpegang dengan pendapat jamhur dan dengan
zahir Hadith, untuk mencabut kejahatan dan menutup pintu fitnah. Jika tidak
menyeru orang lain untuk murtad maka bolehlah berpegang dengan pendapat
al-Nakha`i dan al-Thawri iaitu yang diriwayatkan dari pada Umar al-Faruq.
(Al-Qaradawi 1996/1416, 46-52)
Pendapat yang mengatakakan orang yang murtad tidak dibunuh tetapi dipenjara atau yang seumpamanya.
Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi itu adalah
pendapat Ibrahim al-Nakha`i dan seperti itu yang diperkatakan oleh al-Thawri,
kata al-Thawri: Inilah yang kami berpegang dengannya.
(Al-Qaradawi 1996/1416, 52)
Dalam al-Musannaf oleh
Abd. Al-Razzaq ada menyebut:
عَنِ إِبْرَاهِيمَ , قَالَ فِي الْمُرْتَدِّ: «يُسْتَتَابُ أَبَدًا» قَالَ
سُفْيَانُ هَذَا الَّذِي نَأْخُذُ بِهِ
(مصنف عبد الرزاق،كتاب اللقطة، باب في الكفر بعد الإيمان)
Bermaksud: Daripada Ibrahim, katanya mengenai
orang yang murtad, orang itu terus diminta bertaubat. Kata Sufyan: Inilah yang
kami berpegang dengannya.
Yang dimaksudkan dengan Ibrahim ialah
Ibrahim al-Nakha`i atau dipanggil juga dengan al-Nakha`i. Yang dimaksudkan
dengan Sufyan ialah Sufyan al-Thawri yang dipanggil juga dengan al-Thawri.
Dalil mereka ialah:
عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ , قَالَ: بَعَثَنِي أَبُو مُوسَى
بِفَتْحِ تُسْتَرَ إِلَى عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ , فَسَأَلَنِي عُمَرُ –
وَكَانَ سِتَّةُ نَفَرٍ مِنْ بَنِي بَكْرِ بْنِ وَائِلٍ قَدِ ارْتَدُّوا عَنِ
الْإِسْلَامِ , وَلَحِقُوا بِالْمُشْرِكِينَ - , فَقَالَ: «مَا فَعَلَ النَّفَرُ
مِنْ بَكْرِ بْنِ وَائِلٍ؟» قَالَ: فَأَخَذْتُ فِي حَدِيثٍ آخَرَ لِأُشْغِلَهُ
عَنْهُمْ , فَقَالَ [ص:166]: «مَا فَعَلَ النَّفَرُ مِنْ بَكْرِ بْنِ وَائِلٍ؟»
قُلْتُ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ , قَوْمٌ ارْتَدُّوا عَنِ الْإِسْلَامِ ,
وَلَحِقُوا بِالْمُشْرِكِينَ , مَا سَبِيلُهُمْ إِلَّا الْقَتْلَ , فَقَالَ
عُمَرُ: «لَأَنْ أَكُونَ أَخَذْتُهُمْ سِلْمًا , أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا طَلَعَتْ
عَلَيْهِ الشَّمْسُ مِنْ صَفْرَاءَ أَوْ بَيْضَاءَ» , قَالَ: قُلْتُ: يَا أَمِيرَ
الْمُؤْمِنِينَ , وَمَا كُنْتَ صَانِعًا بِهِمْ لَوْ أَخَذْتَهُمْ؟ قَالَ: «كُنْتُ
عَارِضًا عَلَيْهِمُ الْبَابَ الَّذِي خَرَجُوا مِنْهُ , أَنْ يَدْخُلُوا فِيهِ ,
فَإِنْ فَعَلُوا ذَلِكَ , قَبِلْتُ مِنْهُمْ , وَإِلَّا اسْتَوْدَعْتُهُمُ
السِّجْنَ»
(مصنف عبد الرزاق،كتاب اللقطة، باب في الكفر بعد الإيمان)
Bermaksud: Daripada Anas r.a. katanya: Abu
Musa telah mengutus aku untuk membuka Tustar kepada Umar r.a. lalu Umar
bertanya kepada aku, mengenai enam orang dari Bani Bakr bin Wa’il yang telah
murtad dari Islam dan mereka telah mengikut orang musyrikin, Umar berkata: Apa
yang telah dilakukan oleh beberapa orang dari Bakr bin wail? Katanya: Aku
cerita perkara lain bertujuan supaya Umar tidak bertanya perkara itu, tetapi
Umar berkata (lagi) : Apa yang telah dilakukan oleh beberapa orang dari Bakr
bin wa’il? Jawabku: Wahai Amir al-Mu’minin, kaum yang telah murtad keluar dari
Islam dan mengikut orang musyrikin, tiada jalan bagi mereka kecuali dibunuh.
Umar menjawab: Bahawa sesungguhnya aku mengambil mereka dalam keadaan selamat
lebih aku sukai dari apa yang dipancarkan keatasnya oleh matahari dari warna
kuning dan putih. Katanya, aku berkata: Wahai Amir al-Mu’minin: Apa yang engkau
lakukan kepada mereka jika engkau yang
mengambil mereka? Jawabnya: Aku bentangkan kepada mereka pintu yang
mereka keluar darinya supaya mereka masuk padanya, maka jika mereka lakukan aku
terima dari mereka dan jika mereka tidak lakukan aku masukkan mereka dalam
penjara.
Nas yang lain yang sama maksudnya ada diriwayatkan oleh Imam al-Bayhaqi
dalam Sunannya:
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ: لَمَّا نَزَلْنَا عَلَى تُسْتَرَ،
فَذَكَرَ الْحَدِيثَ فِي الْفَتْحِ، وَفِي قُدُومِهِ عَلَى عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ
رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ عُمَرُ: " يَا أَنَسُ مَا فَعَلَ الرَّهْطُ
السِّتَّةُ مِنْ بَكْرِ بْنِ وَائِلٍ
الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَنِ الْإِسْلَامِ فَلَحِقُوا بِالْمُشْرِكِينَ؟
قَالَ: فَأَخَذْتُ بِهِ فِي حَدِيثٍ آخَرَ لِيَشْغَلَهُ عَنْهُمْ، قَالَ: مَا فَعَلَ
الرَّهْطُ السِّتَّةُ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَنِ الْإِسْلَامِ فَلَحِقُوا
بِالْمُشْرِكِينَ مِنْ بَكْرِ بْنِ وَائِلٍ؟ قَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
قُتِلُوا فِي الْمَعْرَكَةِ، قَالَ: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ،
قُلْتُ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَهَلْ كَانَ سَبِيلُهُمْ إِلَّا الْقَتْلَ؟
قَالَ: نَعَمْ، كُنْتُ أَعْرِضُ عَلَيْهِمْ أَنْ يَدْخُلُوا فِي الْإِسْلَامِ،
فَإِنْ أَبَوَا اسْتَوْدَعْتُهُمُ السِّجْنَ " وَبِمَعْنَاهُ رَوَاهُ أَيْضًا
سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ عَنْ دَاوُدَ بْنِ أَبِي هِنْدٍ
(السنن الكبرى، كتاب المرتد، باب من قال يحبس ثلاثة أيام)
Dalil yang lain:
عَنْ مَعْمَرٍ , قَالَ: أَخْبَرَنِي قَوْمٌ , مِنْ أَهْلِ الْجَزِيرَةِ
أَنَّ قَوْمًا أَسْلَمُوا , ثُمَّ لَمْ يَمْكُثُوا إِلَّا قَلِيلًا حَتَّى
ارْتَدُّوا , فَكَتَبَ فِيهِمْ مَيْمُونُ بْنُ مِهْرَانَ إِلَى عُمَرَ بْنِ عَبْدِ
الْعَزِيزِ «فَكَتَبَ إِلَيْهِ عُمَرُ أَنْ رُدَّ عَلَيْهِمْ الْجِزْيَةَ ,
وَدَعْهُمْ»
(مصنف عبد الرزاق،
كتاب اللقطة باب في الكفر بعد الإيمان)
Bermaksud: Daripada Ma`mar katanya, satu
kaum dari penduduk al-Jazirah memberi tahu kepada aku bahawa satu kaum telah
masuk Islam, kemudian tidak berapa lama sehingga mereka murtad, maka Mihran
menulis kepada Umar bin Abd al-Aziz lalu Umar bin Abd al-Aziz menulis kepadanya
supaya diterima jizyah mereka ??? dan biarkan mereka.
Menolak pendapat yang mengatakan orang yang murtad tidak perlu dibunuh
tetapi dipejara atau yang seumpamanya
Dr. Muhammad Ahmad `Ali Mufti dan Dr. Sami Salih al-Wakil menyebut dalam
tulisan mereka yang bertajuk:
مناقشة الأراء التى لا تتفق مع وجوب قتل
المرتد حدا
Untuk menolak pendapat yang mengatakan
orang yang murtad itu tidak perlu dibunuh tetapi dipejara atau yang
seumpamanya, ringkasnya: Semua para fuqaha’ bertentangan dengan pendapat
Ibrahim al-Nakha`i dan Sufyan al-Thawri oleh itu Ibn Qudamah al-Hambali di
dalam kitabnya, al-Mughni, mengenai orang yang murtad itu terus diminta
bertaubat selama-lama, adalah merupakan pendapat yang ganjil, bertentangan
dengan Sunnah dan ijmak, dan tidak menjadi hujjah perkataan seseorang yang lain
dari Rasulullah s.a.w.
Adapun riwayat daripada Umar r.a. maka ia
tidak bertentangan wajib dibunuh ke atas orang yang murtad, tetapi ia hendaklah
ditanggungkan kepada wajib diminta bertaubat sebelum dibunuh, dan tidak boleh
dibunuh selepas sahaja murtadnya, bahkan hendaklah diberi tempoh, mudah-mudahan
dia akan kembali kepada Islam, kerana dinukilkan daripada Umar beliau bersegera
menuntut untuk dibunuh orang yang sabit sebagi munafiq dan beliau meminta izin
kepada Nabi s.a.w. untuk membunuh setengah mereka, yang menunjukkan kepada
telah diketahui pada pendapat kebiasan sahabat Rasulullah s.a.w. wajib dibunuh
orang yang murtad, disamping itu telah dibunuh beberapa orang yang murtad dalam
masa pemerintahan Umar al-Khatab dimana Abdullah bin Mas`ud r.a. telah membunuh
Ibn Nawwahah kerana murtad, dan diriwayatkan bahawasanya Abdullah bin Mas`ud
telah menulis kepada Umar r.a. tentang satu kaum yang murtad maka jawab Umar
r.a.: Bentangkan kepada mereka shahadah al-haq … jika mereka terima lepaskan
mereka, jika mereka tidak menerimanya maka bunuhlah mereka.
Telah sabit pada riwayat al-Shafi`i dalam
Nayl al-Awtar oleh al-Shawkani perkataan Umar r.a. mengenai orang yang murtad:
Adakah kamu telah mengurungnya tiga hari dan kamu memberikannya makan setiap
hari sekeping ruti dan kamu mnenyuruh bertaubat? Mudah mudahan dia bertaubat
dan kembali kepada perintah Allah. Ini semua menunjukkan bahawa maksud Umar
r.a. yang dinukilkan mengenai orang yang murtad itu dipejara, ialah tidak
dibunuh ketika itu juga, bahkan diminta dia bertaubat mudah mudah dia
bertaubat.
(Muhammad
Ahmad `Ali Mufti dan Sami Salih al-Wakil (2015/1436, مناقشة الأراء التى لا تتفق مع وجوب قتل
المرتد حدا
Pandangan penulis mengenai orang yang murtad.
Orang yang murtad itu adalah benar-benar
sesat, dan apabila dia terus berada dalam murtad taubatnya tidak diterima, amal
kebaikannya terhapus, rosak binasa, dia dimasukkan ke dalam nereka dan kekal di
dalamnya. Ini adalah perkara yang disepakati oleh ulama, kerana ia jelas dari
al-Quran.
Manakala hukuman di dunia setelah orang
yang murtad itu diminta bertaubat dalam tempoh beberapa lama tetapi tidak juga
mahu bertaubat maka dia hendaklah dibunuh, kerana ini adalah yang zahir dari
Hadith dan inilah yang disepakati oleh ulama mazhab empat dan lain-lain.
Mengenai apa yang diriwayatkan daripada Saidina Umar r.a. maka ada dua riwayat.
Riwayat yang pertama dia dipenjarakan, tetapi dalam riwayat yang lain, kepada
orang yang enggan bertaubat iaitu yang enggan bersyahadah setelah diminta berbuat demikin maka dia
dibunuh:
عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ , عَنْ أَبِيهِ ,
قَالَ: أَخَذَ ابْنُ مَسْعُودٍ قَوْمًا ارْتَدُّوا عَنِ الْإِسْلَامِ مِنْ أَهْلِ
الْعِرَاقِ فَكَتَبَ فِيهِمْ إِلَى عُمَرَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ: «أَنْ اعْرِضْ عَلَيْهِمْ
دِينَ الْحَقِّ , وَشَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ , فَإِنْ قَبِلُوهَا
, فَخَلِّ عَنْهُمْ , وَإِنْ لَمْ يَقْبَلُوهَا , فَاقْتُلْهُمْ , فَقَبِلَهَا
بَعْضُهُمْ , فَتَرَكَهُ , وَلَمْ يَقْبَلْهَا بَعْضُهُمْ , فَقَتَلَهُ
(مصنف عبد الرزاق، كتاب اللقطة ، باب في الكفر بعد الإيمان)
Bermaksud: Daripada `Ubayd Allah bin Abd
Allah bin `Utbah daripada bapanya, katanya: Abd Allah bin Mas`ud telah
mengambil satu kaum yang murtad dari agama Islam dari kalangan penduduk I`raq
lalu beliau menulis kepada Umar r.a. mengenai mereka, lalu `Umar menulis
kepadanya: Bentangkan kepada mereka agama yang benar dan syahadah, tiada Tuhan
melainkan Allah, jika mereka menerimanya lepaskanlah mereka, jika mereka tidak
menerimanya maka bunuhlah mereka, setengah mereka menerimanya maka mereka
dibiarkan, dan setengah mereka tidak menerimanya lalu mereka dibunuh.
Oleh itu maksud dipenjara itu ialah dia
tidak boleh terus dibunuh, tetapi dipenjarakan sehinga tempoh masa yang jelas dia
benar-benar tidak mahu bertaubat, maka ketika itu barulah dibunuh. Ini supaya dua
riwayt daripada Saidina Umar r.a. itu dapat diselaraskan.
Manakala apa yang diriwayatkan daripada
Umar bin Abd al-Aziz maka di sana terdapat riwayat yang mengatakan orang yang
murtad itu hendaklah dibunuh apabila dia telah mengetahui syariat Islam:
أَنَّ عُرْوَةَ , كَتَبَ إِلَى عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ فِي رَجُلٍ
أَسْلَمَ , ثُمَّ ارْتَدَّ , فَكَتَبَ إِلَيْهِ عُمَرُ أَنْ: «سَلْهُ عَنْ
شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ , فَإِنْ كَانَ قَدْ عَرَفَهَا , فَاعْرِضْ عَلَيْهِ
الْإِسْلَامَ , فَإِنْ أَبَى , فَاضْرِبْ عُنُقَهُ , وَإِنْ كَانَ لَمْ
يَعْرِفْهَا , فَغَلِّظِ الْجِزْيَةَ , وَدَعْهُ»
(مصنف عبد الرزاق، كتاب اللقطة ، باب في الكفر
بعد الإيمان)
Bermaksud: Bahawasanya `Urwah telah menulis
kepada Umar bin Abd al-Aziz mengenai seorang yang telah memeluk Islam kemudian
dia murtad maka Umar bin Abd al-Aziz menulis kepadanya: Bahawa tanya orang itu
mengenai syariat Islam, maka jika dia telah mengetahuinya maka bentangkanlah
kepadanya Islam, maka jika dia enggan maka pukullah tengkoknya, maka sekiranya
dia tidak mengetahuinya maka keraskanlah pada bayaran jizyzh dan biarkannya.
Dalam riwat yang lain Umar bin Abd al-Aziz menerima pendapat Abd Allah
bin Umar supaya orang yang murtad itu jika dia tidak mahu bertaubat dibunuh.:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: كَتَبَ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ
الْعَزِيزِ فِي قَوْمٍ نَصَارَى ارْتَدُّوا، فَكَتَبَ:
أَنِ اسْتَتِيبُوهُمْ، فَإِنْ تَابُوا وَإِلَّا فَاقْتُلُوهُمْ
(المصنف، كتاب الجهاد، ما قالوا في الرجل يسلم ثم يرتد ما يصنع
به)
Bermaksud: Daripada Abdullah bin Umar
katanya: Umar bin `Abd al-Aziz telah menulis mengenai kaum Nasrani yang telah
murtad maka Abd Allah bin Umar menulis: Supaya suruh mereka bertaubat, maka
jika mereka bertaubat (terimalah) dan jika mereka tidak mahu bertaubat maka
bunuhlah mereka.
Zahir perkataan di atas menunjukkan bahawa
Umar bin Abd al-Aziz r.a. menerima pendapat Abd Allah bin Umar bahawa kaum Nasrani
yang murtad itu dibunuh jika mereka tidak mahu bertaubat.
Adapun pendapat Ibrahim al-Nakha`i dan Sufyan al-Thawri adalah pendapat
yang ganjil (shahdh). Pendapat yang ganjil adalah lemah.
Menegah kemungkaran adalah perintah Allah
Apabila terdapat kemungkaran berlaku maka
hendaklah ada dari kalangan umat Islam yang berusaha untuk menghilangkan
kemungkaran tersebut, kerana Allah telah berfirman dalam al-Quran, di
antaranya:
{وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ
يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ
الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
[آل عمران: 104]
Bermaksud: Dan hendak ada dari kalangan
kamu, umat yang menyeru kepada kebaikan dan menyuruh dengan ma`ruf dan menegah
kemungkaran dan merekalah sebenarnya orang yang berjaya.
Lam pada وَلْتَكُنْ menurut kaedah nahu Bahasa
Arab adalah lam al-amr iaitu suruhan. Asal suruhan adalah
wajib. Oleh itu menyuruh dengan ma`ruf dan menegah kemungkaran adalah merupakan
kewajipan.
Dalam ayat yang lain Allah berfirman:
{كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ
لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ} [آل عمران: 110]
Bermaksud: Kamu adalah sebaik-baik umat
yang dilahirkan bagi (feadaah) manusia, kamu menyuruh dengan ma`ruf dan menegah
kemungkaran dan beriman dengan Allah.
Dalam ayat yang lain Allah berfirman:
{وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ
بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ
الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ
وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ [التوبة: 71]
Bermaksud: Orang Mukmin lelaki dan
perempuan setengah mereka adalah penolong kepada setengah yang lain , mereka
menyuruh dengan ma`ruf, menegah kemungkaran, mereka mendirikan solat dan
mengeluar zakat, mereka mentaati Allah dan Rasulnya, mereka akan dirahmati
Allah , bahawasanya Allah adalah Maha perkasa lagi Maha bijaksana.
Dari penjelasan di atas ternyata menegah
kemungkaran adalah perintah Allah s.w.t. melalui al-Quran, bahkan ia merupakan
satu sifat yang menjadikan umat Nabi Muhammad sebaik-baik umat dan mendapat
rahmat daripada Allah. Tidak melaksanakannya bererti tidak mematuhi perintah
Allah s.w.t., tidak menjadi sebaik-baik umat dan tidak mendapat rahmat daripada
Allah. Manakala orang yang mengingkari menegah kemungkaran dia adalah termasuk
dari kalangan orang yang meginkari al-Quran. Orang yang mengingkari al-Quran
dia bukan orang Mukmin.
Mengenai menegah kemungkaran ini Rasulullah s.a.w. bersabda dalam banyak
Hadith. Antaranya:
مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا
فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ
يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ، وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ
(صحيح مسلم، كتاب الإيمان، بَاب بَيَانِ كَوْنِ النَّهْيِ عَنِ
الْمُنْكَرِ مِن ...)
Bermaksud: Sesiapa yang melihat kemungkaran
dari kalangan kamu maka dia hendaklah mengubah dengan tangannya maka jika dia
tidak mampu maka dengan lidahnya maka jika dia tidak mampu maka dengan hatinya,
yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.
Kewajipan pihak yang bertanggungjawab menegah kemungkaran
Adalah merupakan satu kewajipan kepada
orang yang bertanggungjawab menegah kemungkaran. Oleh yang demikian apabila
pihak yang bertaggungjawab, seperti bapa, menyuruh anaknya supaya mendirikan
solat dan jika dia enggan juga maka diambil tindakan ke atas anak itu dengan yang sewajarnya menurut syarak
maka tidak boleh dikatakan kepada bapa itu: Perbuatan kamu ini keras, kasar
atau yang seumpamanya. Dan tidak boleh dikatakan kepadanya: Tidak ada paksaan
dalam Islam. Sebenarnya bapa itu tidak lebih dari melaksanakan tanggung jawabnya.
Dalam Hadith Rasulullah s.a.w. menyebut:
مُرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالصَّلَاةِ وَهُمْ
أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِينَ، وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا، وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ
وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ،
(سنن أبى داود، كتاب الصلاة، باب متى يؤمر الغلام بالصلاة)
Bermaksud: Suruhlah anak-anak kamu dengan
mendirikan solat ketika mereka berumur tujuh tahun, dan pukullah mereka
kerananya (jika mereka enggan) ketika mereka telah berumur 10 tahun. Dan
pisahkan mereka tempat tidur.
Dalam Hadith di atas Baginda Rasulullah
s.a.w. menyuruh wali al-amar, seperti bapa menyuruh anaknya untuk mendirikan
solat ketika anak berumur tujuh tahun, dan setelah berumur 10 tahun tidak mahu
mendirikan solat hendaklah dihukum.
Apabila telah jelas bahawa minum arak itu
adalah ditegah oleh Allah melalui al-Quran dan telah dijelaskan oleh Rasulullah
bahawa orang yang meminumnya dikenakan hukuman sebat, dan apabila telah jelas
bahawa Allah di dalam al-Quran telah melarang keras dari melakukan zina dan
bagi yang melakukannya sama ada lelaki atau perempuan hendaklah disebat
sebanyak 100 kali maka kepada pihak yang bertanggungjawab hendaklah menegah
orang Islam supaya tidak minum arak dan tidak melakukan zina atau melakukan
perkara-perkara yang membawa kepada zina. Ke atas orang yang minum arak di
hadapan orang ramai dikenakan hukuman yang sewajarnya mengikut syarak adalah
satu tindakan yang betul mengikut Islam, kerana itu adalah salah satu cara
mencegah kemungkaran, dan tidak boleh dikatakan kepada pihak yang
bertanggungjawab itu: Perbuatan kamu ini keras, kasar atau yang sebagainya dan
dia tidak boleh berkata kepada pihak yang bertanggungjawab itu : Tiada paksaan
dalam Islam.
Begitu juga keadaannya dengan menegah zina dan perkara-perkara yang
membawa kepada zina.
Begitu juga apabila telah jelas bahawa
murtad atau keluar dari Islam iaitu adalah ditegah oleh sayarak maka bagi pihak
yang bertaggungjawab hendaklah menegah umat Islam dari murtad, dan apabila
seseorang itu megistiharkan dirinya keluar dari Islam hendaklah dikenakan
tidakkan yang sewajarnya menurut Islam,
dan tidak boleh dikatakan kepada pihak yang bertanggungjawab itu:
Perbuatan kamu ini keras, kasar atau yang sebagainya dan dia tidak boleh
berkata kepada pihak yang bertanggungjawab itu : Tiada paksaan dalam Islam.
Al-Quran hendaklah difahami dan dipegang secara keseluruhan
Memahami al-Quran hanya mengambil ayat yang
selaras dengan kehendak nafsunya sahaja dan meninggalkan ayat-ayat al-Quran
yang lain adalah salah. Al-Quran wajib
difahami dan dipegang keseluruhannya, bukan hanya diambil sebahagian dan
ditinggalkan sebahagian yang lain. Perbuatan seperti ini adalah salah dan
dimurkai Allah. Sesungguhnya Allah telah mencela Bani Israil yang berbuat
demikian, sebagaimana firman-Nya:
أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ
وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ
فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ
الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ [البقرة: 85]
Bermaksud: Adakah kamu beriman dengan
sebahagian kitab Taurat dan kamu ingkar dengan sebahagiannya, maka tiadalah
balasan orang yang melakukan yang demikian dari kalangan kamu kecuali kehinaan
dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka ditolak ke dalam azab yang
amat dahsyat, dan tiadalah Allah sekali-kali lalai dari apa yang kamu lakukan.
Dari keterangan di atas itu untuk memahami
sesuatu masalah dalam al-Quran hendakalah dilihat masalah itu dalam keseluruhan
al-Quran, kerana sesuatu ayat al-Quran itu di antara satu dengan yang lain ada
kaitannya, jelas menjelas dan tidak akan bertentangan. Begitu juga ayat-ayat
al-Quran dengan Hadith yang sahih. Jika berlaku pertentangan ia hanya pada
zahir shaja, sedangkan pada hakikatnya ia tidak bertentangan dan boleh
diselaraskan.
Orang yang mengatakan di dalam ajaran Islam
itu tidak ada paksaan adalah bertentangan dengan perintah Allah yang menyuruh
orang mukmin mendirikan solat, mengeluarkan zakat,puasa dalam bulan Ramadan dan
lain-lain perintah, dan bertentangan dengan perintah Allah supaya menyuruh
dengan ma`ruf dan menegah kemungkaran.
Ia juga bertentanggtan dengan larangan
Allah dari minum arak dan bertentangan dengan larangan Rasulullah dari minum
arak dan kepada orang yang meminumnya dikenakan hukuman.
Ia juga bertentangan larangan Allah dari
menghampiri zina, apatah lagi melakukan perbuatan terkutuk itu. Bertentangan
dengan perintah Allah supaya menyebat orang yang berzina itu sebanyak 100 kali,
Ini bagi yang belum berkahwin. Bertentangan dengan suruhan Rasulullah supaya
merejam orang yang berzina bagi orang yang sudah berkahwin.
Ia juga bertentangan dengan amaran Allah
kepada orang yang murtad bahawa amalan kebaikannya habis terhapus, dia adalah
dari kalangan orang sesat, orang itu adalah penghuni nereka kekal di dalamnya.
Ia juga bertentangan dengan penjelasan Rasulullah bahawa orang keluar dari
Islam itu dibunuh, khususnya kepada orang yang telah mengistiharkan dirinya
keluar Islam dan mengajak orang lain berbuat demikian.
Apakah maksud sebenar, tidak ada paksaan dalam Islam?
Apabila seseorang itu memahami al-Quran
secara keseluruhan dan al-Quran itu
wajib diamalkan keseluruhannya, tidak hanya mengambil yang dia suka dan meninggalkan
yang dia tidak suka, maka maksud, tiada paksaan dalam Islam ialah tidak ada
paksaan dalam memeluk Islam.
Imam Ibn Kathir berkata:
{لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّين} أَيْ: لَا تُكْرِهُوا أَحَدًا عَلَى
الدُّخُولِ فِي دِينِ الْإِسْلَامِ فَإِنَّهُ بَيِّنٌ وَاضِحٌ جَلِيٌّ دَلَائِلُهُ
وَبَرَاهِينُهُ لَا يَحْتَاجُ إِلَى أَنْ يُكْرَهَ أَحَدٌ عَلَى الدُّخُولِ فِيهِ،
(Ibn Kathir1999/1420, 1: 682)
Tidak ada paksaan dalam Islam bermaksud: Jangan kamu paksa seseorang untuk masuk agama Islam,
maka bahawasanya agama Islam itu adalah amat jelas dalil-dalilnya dan
bukti-buktinya, tidak berhajat kepada seseorang itu dipaksa masuk padanya
(memeluk Islam).
Imam al-Suyuti berkata:
{لَا إكْرَاه فِي الدِّين} عَلَى الدُّخُول فِيهِ
(Al-Suyuti citakan pertama, 1: 56)
Tidak ada paksaan dalam Islam iaitu untuk masuk padanya. (tiada paksaan
memeluk Islam).
Dr. Wahbah al-Zuhayli berkata:
لا جبر ولا إلجاء على الدخول في الدين،
(Wahbah al-Zukhayli (Dr.) 1418H, 3: 19)
Tiada paksaan dan tiada kerahan untuk masuk dalam agama Islam.
Al-Shykh al-Sha`rawi berkata mengenai, tidak
ada paksaan dalam Islam. Al-Shykah al-Sa`rawi, seorang ulama yang terkenal di
Masir, dalam kitab Tafsirnya juga berpendat seperti di atas dan menambah:
Terdapat perbezaan di antara paksa di atas agamaالقهر على الدين dengan, paksa di atas tuntutan agama
والقهر على مطلوب الدين dengan membawa contoh, seorang yang telah
memeluk Islam apabila ditanya, kenapa engkau tidak solat dia menjawab, tiada
paksaan dalam Islam, maka beritahulah kepadanya, tiada paksaan dalam Islam
adalah berkaitan dengan akidah dan iman, maka apabila engkau telah beriman dan
engkau bersama-sama kami menjadi seorang Muslim jika engkau langar satu hukum
dari hukum Islam maka kami menuntut engkau melaksanakannya. Engkau bebas sama
ada engkau hendak beriman atau tidak, tetapi apabila engkau telah beriman maka
di atas engkau kewajipan melaksanakan tuntutan iman. Jika engkau kafir engkau
bebas sama ada engkau hendak minum arak atau tidak, tetapi apabila engkau telah
beriman maka engkau tidak boleh minum arak. Dengan perbuatan tersebut engkau
telah melangar satu hukum dari hukum-hukum Allah maka engkau dikenakan balasan.
(Al-Sha`rawi t.t., 2: 1112-1113).
Dengan penjelasan di atas, orang Islam tidak boleh memaksa orang yang
bukan Islam untuk memeluk Islam. Kewajipan Rasulullah s.a.w. dan umatnya ialah
untuk menyampaikan Islam dengan sejelas-jelasnya dan tidak boleh memaksa kepada
orang yang disampaikan Islam itu untuk memeluk Islam.
Kesimpulan
Untuk memahami al-Quran hendaklah dilihat
kepada keseluruhan al-Quran, bukan diambil sebahagian dan ditinggalkan
sebahagian. Apabila telah jelas Allah memerintahkan orang Islam supaya
mendirikan solat, mengeluarkan zakat dan lain-lain, dan apabila telah jelas
Allah melarang orang Islam dari minum arak, berzina dan lainnya dan apabila
telah jelas Allah melarang dari murtad dengan menjelaskan tempatnya dalam neraka
dan kekal dalamnya dan Rasulullah s.a.w. menjelaskan hukumnya adalah bunuh, dan
apabila telah jelas Allah memerintah orang Islam supaya menegah kemungkaran, dan
apabila telah jelas orang Islam yang tidak
melaksanakan tugas menyuruh dengan ma`ruf dan menegah kemungkaran dia telah
melakukan kemungkaran, maka maksud, tiada paksaan dalam Islam, bukan bermaksud,
tidak ada paksaan dalam melaksanakan ajaran Islam ke atas orang Islam, tetapi
maksudnya ialah tidak ada paksaan untuk memeluk Islam bagi orang yang bukan
Islam.
Rujukan
Al-Quran al-Karim
Abd al-Razzaq bin Hammam al-San`ani,
Abu Bakr. 1403H. Musannaf `Abd al-Razzaq, tahqiq Habib al-Rahman
al-A`zami. Bayrut: al-Maktab al-Islami.
Abu
Daud, Suliman bin al-Ash’ath di dalam Abadi. 1969/1389. Sunan Abi Daud
dalam `Awn al-Ma`bud. Al-Qahirah: Matabi` al-Majd.
Abu Daud,
Suliman bin al-Ash’ath. T.T. Sunan Abi Daud, tahqiq Muhammad Muhyiddin
Abd al-Hamid. Bayrut: al-Maktabah al-Al`asriyyah.
Ahmad bin Hanbal. 1981/1401.Masail
Ahmad bin Hanbal, Riwayat Ibnih, Abd Allah, tahqiq Zuhayr al-Shawish. Bayrut:
al-Maktab al-Islami.
Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail. 1422H.
al-Jami` al-Sahih al-Musnad Min Umur Rasul Allah S.A.W. Wa Sunanih Wa Ayyamihn (Sahih al-Bukahri),
tahqiq Muhammad Zuhayr bin Nasir.
Dar Tuq al-Najat.
al-Bayhaqi,
Ahmad bin al-Husayn bin `Ali. 2003/1424 .Sunan al-Kubra, tahqiq Muhammad
Abd al-Qadir `Ata. Bayrut: Dar al-Kutub
al-Ilmiyyah.
Ibn Abi Shaybah, Abd Allah bin
Muhammad. 1409H. Musannaf Fi al-Ahadith Wa al-Athar, tahqiq Kamal Yusuf
al-Hut. al-Riyad: Maktabah al-Rushd.
Ibn Abd al-Bar, Abu `Umar, Yusuf bin
`Abd Allah bin Abd al-Bar, (W.463H).
2000/1421. Al-Istidhkar, tahqiq Salim Muhammad `Ata. Bayrut: Dar al-Kutub
al-`Ilmiyyah.
Ibn Kathir, Ismail bin Umar bin
Kathir. 1999/1420. Tafsir al-Quran al-`Azim, tahqiq Sami bin Muhammad
Salamah. Dar Tayyibah Li al-Nashr Wa
al-Tawzi`
Ibn Qudamah, Abd Allah bin
Ahmad bin Muhammad. 1968/1388.
al-Mughni. Maktabah al-Qahirah.
Muslim bin al-Hajjaj. T.T. al-Musnad
al-Sahih al-Mukhtasar Bi Naql al-`Adl `An al-`Adl Ila Rasulullah s.a.w al-Musamma
Sahih Muslim, tahqiq Muhammad Fu’ad `Abd al-Baqi. Bayrut: Dar Ihya’
al-Turath al-`Arabi.
Malik bin Anas1985/1406. Muawtta’
al-Imam Malik, tahqiq Muhammad Fu’ad Abd al-Baqi. Bayrut: Dar Ihya’
al-Thurath al-`Arabi.
Muhammad Ahmad `Ali Mufti (Dr.)dan Sami Salih al-Wakil (Dr.). 2015/1436.
مناقشة الأراء التى لا تتفق مع وجوب قتل المرتد حدا
شبكة الألوكه، آفاق الشريعة، مقالات شرعية, فقه واصوله
Al-Nawawi, Yahya bin Sharaf. 1392H.
Sharah Sahih Muslim. Bayrut: Dar Ihya’ al-Turath al-`Arabi.
Al-Qaradawi, Yusuf al-Qaradawi.
1996/1416. Jarimah al-Riddah.. Wa `Uqubah al-Murtad Fi Daw’ al-Quran Wa
al-Sunnah. al-Qahirah: Maktabah Wahbah.
Al-Shafi`i, Muhammad bin Idris.1990-1410.
al-Umm. Bayrut: Dar al-Ma`rifah.
Al-Sha`rawi, Muhammad Mutawalli. T.T.
Tafsir al-Sha`rawi. Matabi` Akhbar al-Yawm.
Al-San`ani, Muhammad bin Ismail bin Salah bin Muhammad al-Husni al-Kahlani,
al-San`ani.T.T. Subul al-Salam. Dar al-Hadith.
Al-Suyuti, Abd al-Rahman bin Abu Bakr Wa Muhammad bin Ahmad al-Mahalli.
Citakan pertama. Tafsir al-Jalalayn. Al-Qahirah: Dar al-Hadith.
Al-Tirmidhi, Muhammad bin `Isa bin Surah.1975/1395. Sunan
al-Tirmidhi, tahqi Ahmad Muhammad Shakir Wa Ghayruh. Misr: Mustafa al-Babi
al-Halabi.
Muhammad bin al-Hasan bin Farqad al-Shaybani. 1975. Al-Siyar, tahqiq Majid
Khadduri.
Wahbah al-Zukhayli (Dr.). 1984/1404.
Al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuh. Dimishq: Dar al-Fikr Li al-Tiba`ah Wa
al-Tawzi`.
Wahbah bin Mustafa al-Zukhayli
(Dr.). 1418H. al-Tafsir al-Munir Fi al-`Aqidah Wa al-Shari`ah Wa al-Manhaj. Dimishq:
Dar al-Fikr al-Mu`asir.