Mengajar
kalimah : لَا إِلَهَ إِلَّا الله kepada orang yang hampir mati
Oleh Dr. Udah Mohsin
Oleh Dr. Udah Mohsin
Talqin orang yang hampir mati dengan kalimah: لَا إِلَهَ
إِلَّا الله
Pensyariatan
Di antara dalil yang
mensyariatkan Talqin orang yang hampir
mati dengan kalimah: لَا إِلَهَ إِلَّا الله ialah hadith Rasulullah s.a.w.:
عن أَبَى سَعِيدٍ الْخُدْرِيَّ يَقُولُ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقِّنُوا
مَوْتَاكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
صحيح مسلم – (4 / 472)
Bermaksud:
Daripada Abu Sa`id al-Khudri katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Ajarkanlah
orang hampir mati dari kalangan kamu لَا إِلَهَ إِلَّا
اللَّهُ
Dalam
hadith di atas Rasululah s.a.w. menyuruh kita mengajar orang hampir mati itu
melafazkan kalimah: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
Perkataan
لَقِّنُوا
yang akar katanya, talqin ialah mengajar atau memberi faham. Maksudnya
di sini ialah mengajar orang yang hampir mati itu melafazkan kalimah: لَا إِلَهَ
إِلَّا اللَّه. Ini supaya akhir kalimah yang dilafazkan oleh
orang hampir mati itu ialah kalimah: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه .
Kelebihan
Rasulullah
s.a.w. telah menjelaskan sesiapa yang akhir lafaz yang diucapkannya sebelum
meninggal dunia: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه dia masuk
syurga.
عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ كَانَ
آخِرُ كَلَامِهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّةَ
سنن أبى داود – (8 / 376)
Bermaksud:
Daripada Mu`adh bin Jabal katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang
Akhir percakapannya, لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه dia
masuk syurga.
Dalam riwayat lain:
عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ قَالَ لَنَا مُعَاذٌ فِي مَرَضِهِ
قَدْ سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَيْئًا
كُنْتُ أَكْتُمُكُمُوهُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ كَانَ آخِرُ كَلَامِهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَجَبَتْ
لَهُ الْجَنَّةُ
مسند أحمد بن حنبل – (5 / 233
تعليق شعيب الأرنؤوط : حديث صحيح وهذا إسناد حسن)
Bermaksud:
Daripada Mu`adh bin Jabal katanya, Mu`adh ketika sakitnya berkata kepada kami,
sesungguhnya aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. sesuatu yang aku sembunyikan
kepada kamu, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang adalah
akhir perkataannya لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه
wajib baginya syurga.
Dua
nas di atas menunjukkan kelebihan besar bagi orang yang akhir perkataannya
sebelum matinya
لَا
إِلَهَ إِلَّا اللَّه
Rasulullah Mentalqin
Rasulullah
s.a.w telah mengajar sahabatnya, seorang Ansar yang sedang sakit akan lafaz ini
ketika Baginda menziarahinya.
عَنْ أَنَسٍ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَادَ
رَجُلًا مِنْ الْأَنْصَارِ فَقَالَ يَا خَالُ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
قَالَ خَالٌ أَمْ عَمٌّ قَالَ بَلْ خَالٌ قَالَ وَخَيْرٌ لِي أَنْ أَقُولَهَا
قَالَ نَعَمْ
مسند أحمد – (27 / 371)
Bermaksud:
Daripada Anas, bahawa Rasulullah s.a.w. menziarahi seseorang lelaki Ansar
maka sabda Baginda kepadanya: Wahai bapa saudara! Ucaplah: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
, katanya: Baik bagikau untuk
mengucapkannya? Jawab Baginda: Ya.
Talqin kepada orang kafir
Kalimah
ini juga boleh diajarkan kepada orang kafir yang hampir meninggal dunia. Rasulullah
s.a.w. telah mengajar bapa saudaranya, Abu Talib yang hampir meninggal dunia
dengan kalimah ini.
عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ
لَمَّا حَضَرَتْ أَبَا طَالِبٍ الْوَفَاةُ دَخَلَ عَلَيْهِ النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعِنْدَهُ أَبُو جَهْلٍ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ
أَبِي أُمَيَّةَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيْ عَمِّ
قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أُحَاجُّ لَكَ بِهَا عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ أَبُو
جَهْلٍ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي أُمَيَّةَ يَا أَبَا طَالِبٍ أَتَرْغَبُ عَنْ
مِلَّةِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ مَا لَمْ أُنْهَ عَنْكَ فَنَزَلَتْ
{ مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ
يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا
تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ }
صحيح البخاري – (14 / 244)
Bermaksud:
Daripada Sa`id bin al-Musayyab daripada bapanya katanya: Ketika Abu Talib
hampir meninggal dunia Nabi s.a.w. masuk menemuinya, sedangkan ketika itu Abu
Jahl dan Abdullah bin Abu Ummayyah berada di sisi Abu Talib, maka Nabi s.a.w.
bersabda: Wahai bapa sudaraku! Ucaplah:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه aku akan jadikannya
sebagai hujah untukmu dengan kalimah ini di sisi Allah, maka Abu Jahl dan
Abdullah bin Abu Ummayyah berkata: Wahai Abu Talib! Adakah engkau benci kepada
agama Abd al-Muttalib? Maka Nabi s.a.w.
bersabda: Aku akan mintakan ampun untukmu selama aku tidak ditegah, lalu turun
ayat al-Quran yang bermaksud: Tiadalah bagi Nabi dan mereka yang beriman untuk
meminta ampun bagi orang musrikin, sekalipun mereka itu kaum kerabat, setelah
ternyata bahawa mereka adalah penghuni neraka.
Nas
di atas tidak menegah mengajar orang kafir melafazkan kalimah, لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه bahkan, kalimah itu akan
dijadikan hujah di hadapan Allah untuk orang yang melafazkannya. Apa yang dilarang
ialah meminta ampun kepada Allah untuk orang kafir kerana mereka adalah
penghuni neraka
Rasulullah juga mengajar kanak-kanak
Yahudi yang telah menjadi khadam kepada Baginda yang hampir meninggal dunia akan kalimah yang
mulia ini.
عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
كَانَ غُلَامٌ يَهُودِيٌّ يَخْدُمُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَمَرِضَ فَأَتَاهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَعُودُهُ فَقَعَدَ عِنْدَ رَأْسِهِ فَقَالَ لَهُ أَسْلِمْ فَنَظَرَ
إِلَى أَبِيهِ وَهُوَ عِنْدَهُ فَقَالَ لَهُ أَطِعْ أَبَا الْقَاسِمِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَسْلَمَ فَخَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْقَذَهُ مِنْ
النَّارِ
صحيح البخاري – (5 / 141)
Bermaksud:
Daripada Anas r.a. katanya, adalah seorang kanak-kanak Yahudi yang menjadi
khadam kepada Nabi s.a.w. lalu dia
sakit maka Nabi s.a.w. datang
menziarahinya maka Baginda duduk berhampiran kepalanya maka sabda Baginda
kepadanya: Memeluk Islamlah engkau, maka
kanak-kanak itu pun melihat kepada bapanya, bapanya berada di sisinya, maka
jawab bapanya, ta`atlah kepada Abu al-Qasim s.a.w. (Rasulullah s.a.w.) lalu
kanak-kanak itu memeluk Islam, maka Nabi s.a.w. keluar dan bersabda, segala
puji bagi Allah yang menyelamatkan dia (anak Yahudi) dari api neraka.
Nas
di atas, antara lain menunjukkan Islam kanak-kanak itu sah , dan sekiranya
seseorang itu melafazkan akhir perkataannya dengan: لَا
إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّد رَسُولُ اللَّه adalah mencapai maksud,
kerana menyaksi bahawa Muhammad itu Rasulullah adalah mengikut kepada yang sebelumnya dan
menyempurnakannya.
Di
antara ulama yang mengatakan tlaqin kepada orang yang hampir mati itu dengan
kalimah: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّد رَسُولُ
اللَّه ialah al-Qadi Abu
Tayyab, al-Jurjani dan al-Shashi. Dalil mereka ialah maksud dari talqin itu
ialah mengingatkan tawhid kepada orang yang hampir mati, ia terhenti
kepada dua kalimah shahdah, iaitu لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّد رَسُولُ اللَّه . Manakala menurut jamhur ulama
(kebanyakan ulama) memadai dengan لَا إِلَهَ إِلَّا
اللَّه sahaja, kerana
menurut zahir hadith. (al-Nawawi t.t. 5: 101).
Cara mentalqin
Al-Imam al-Nawawi dalam mensyarahkan
hadith
لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
Ajarkanlah
orang hampir mati dari kalangan kamu, لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
Maksud
mati ialah orang telah sangat hampir didatangi mati. Maksud nas tersebut
ialah: Sebutkan kepadanya kalaimah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه supaya ia menjadi akhir
bagi perkataannya. Suruhan mentalqin di sini adalah sunat. Ulama telah ijmak di
atas tuntutan perkara ini, dan mereka
tidak suka membanyakkannya, dengan menyebutnya secara berterusan, supaya tidak
menyusahkan orang yang hampir mati itu, kerana keadaannya yang amat menderita,
maka ditakuti dia akan membenci dengan hatinya dan berkata dengan perkataan
yang tidak layak diperkatakan. Oleh kerana itu para ulama berkata: Apabila
orang yang hampir mati itu telah mengucapkannya
sekali, tidak perlu diulang-ulangkan kepadanya lagi, kecuali apabila dia
berkata-kata dengan perkataan yang lain dari
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
maka diulangkan lafaz itu kepadanya supaya akhir perkataannya ialah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ . (al-Nawawi t.t., 6: 219).
Al- Imam al-Nawawi menyebut: Sahabat-sahabat
kami (ulama-ulama mazhab al-Shafi`i) dan lainnya mengatakan: sebaik-baiknya (yustahabb)
orang yang mentalqin itu bukan waris, supaya tidak disangka buruk oleh orang
yang hampir mati itu yang menjadikan sukar dia meyebut kalimah tersebut. Walau
bagimanapun jika tiada yang hadir dalam majlis itu kecuali ahli waris sahaja, maka
yang mentalqinkannya ialah orang yang paling sayang kepada orang yang hampir
mati itu. Begitu juga orang yang mentalqinkan itu janganlah musuhnya, atau
orang yang hasad kepadanya atau yang seumpamanya. (al-Nawawi t.t. 5: 101).
Di
antara apa yang boleh difahami dari kenyataan al-Imam al-Nawawi di atas ialah
bahawa orang yang sedang hampir sangat meninggal dunia itu amat menderita, amat
sangsara, oleh itu dilarang mengulang
banyak kali kalimah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه
kepada orang yang sedang hampir mati itu, kecuali apabila dia
berkata-kata dengan perkataan lain maka hendaklah diulang kalimah tersebut,
sehingga menjadi akhir perkataannya ialah لَا
إِلَهَ إِلَّا اللَّه
Mengenai
penderitaan yang dihadapi orang yang
sedang hampir mati itu akan dibincangkan kemudian.
Perkara yang sayugia dilakukan oleh orang yang hadir di sisi orang yang hampir mati
Pertama. Mentalqin.Telah
dibincangkan sebentar tadi.
Kedua. Berdoa untuk orang yang
hampir mati, atau berkata baik
عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا
حَضَرْتُمْ الْمَرِيضَ أَوْ الْمَيِّتَ فَقُولُوا خَيْرًا فَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ
يُؤَمِّنُونَ عَلَى مَا تَقُولُونَ
صحيح مسلم – (4 / 478)
Bermaksud:
Daripada Umm Salamah katanya, Rasululah s.a.w. bersabda: Apabila kamu menghadiri
orang yang sakit atau orang yang mati maka hendaklah kamu berkata baik, maka
sesungguhnya para malaikat mengaminkan apa yang kamu kata.
Termasuk dalam orang yang sakit dan orang mati juga,
ialah orang yang hampir mati. Oleh itu apabila kita menziarahi orang sakit,
sedang hampir mati dan juga kepada orang yang mati maka kita hendaklah mendoakan
mereka.
Ketiga. Mengesat dahinya/mukanya
dengan perca yang basah/lembab, jika perlu.
عَنْ عُمَرَ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ أَخْبَرَنِي ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ
أَنَّ أَبَا عَمْرٍو ذَكْوَانَ مَوْلَى عَائِشَةَ أَخْبَرَهُ أَنَّ عَائِشَةَ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا كَانَتْ تَقُولُ
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ
بَيْنَ يَدَيْهِ رَكْوَةٌ أَوْ عُلْبَةٌ فِيهَا مَاءٌ يَشُكُّ عُمَرُ فَجَعَلَ
يُدْخِلُ يَدَيْهِ فِي الْمَاءِ فَيَمْسَحُ بِهِمَا وَجْهَهُ وَيَقُولُ لَا إِلَهَ
إِلَّا اللَّهُ إِنَّ لِلْمَوْتِ سَكَرَاتٍ ثُمَّ نَصَبَ يَدَهُ فَجَعَلَ يَقُولُ
فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى حَتَّى قُبِضَ وَمَالَتْ يَدُهُ
صحيح البخاري – (20 / 169
Bermaksud:
Daripada Abu `Umrw, Dhakwan, bekas hamba `Aishah bahawa `Aishah r.a. adalah
berkata, bahawa Rasulullah s.a.w. adalah baginya bekas di dalam ada air,
Baginda memasukkan kedua-dua tangannya dalam air dan Baginda menyapu mukanya
dengan kedua-dua tangannya seraya mengucap
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ لِلْمَوْتِ سَكَرَاتٍ Bermaksud:
Tiada tuhan melainkan Allah, sesungguhnya bagi mati itu beberapa kesakitan,
kemudian Baginda menegakkan tangannya dan berkata فِي
الرَّفِيقِ الْأَعْلَى sehingga Baginda dicabut nyawanya, lalu tangannya condong.
Di antara kandungan hadith ini
Rasulullah membasahkan mukanya dengan air.
Keempat. Membaca surah Yasin.
عَنْ مَعْقِلِ بْنِ يَسَارٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اقْرَءُوا عَلَى مَوْتَاكُمْ يَس
صحيح ابن حبان – (7 / 26
شرح السنة للبغوي – (3 / 51
إسناده ضعيف لجهالة أبي عثمان، وليس هو بالنهدى، ولاضطرابه كما سيأتي.
وأخرجه النسائي في "عمل اليوم والليلة" "1074"،
والبغوي "1464" من طريق عبد الله بن المبارك، عن سليمان التيمي، بهذا
الإسناد.
وأخرجه ابن أبي شيبة "3/237"، وأحمد "5/26"،
و"27"، وأبو عبيد في "فضائل القرآن" ورقة "65"،
وأبو داود "3121" في الجنائز: باب القراءة عند الميت، وابن ماجه
"1448" في الجنائز: باب ما جاء فيما يقال عند المريض إذا حضر، والطبراني
"20/510"، والحاكم "1/565"، والبيهقي "3/383" من
طريق ابن المبارك، عن سليمان التيمي، عن أبي عثمان غير النهدي، عن أبيه، عن معقل.
وقال الحاكم: وقفه يحيى بن سعيد وغيره عن سليمان التيمي، والقول فيه قول ابن
المبارك، إذ الزيادة من الثقة مقبولة.....=
صحيح ابن حبان – (7 / 26
Bermaksud:
Daripada Ma`qal bin Yasar katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: Bacalah kamu
surah Yasin ke atas orang yang mati.
Maksudnya orang yang hampir sangat
hendak mati.
Hadith
di atas adalah da`if. Walau bagimanapun ramai ulama mengunakan hadith da`if
dalam perkara kelebihan beramal (fadail al-a`mal).
Kata
al-Imam al-Nawwi sunat (yustahabb)
membaca surah Yasin di sisi orang yang hampir mati
(al-muhtadar).
Inilah yang dikatakan oleh sahabat-sahabat kami (ulama-ulama mazhab
al-shafi`i).
Manakala
menurut sesetengah al-Tabi`in pula adalah juga surah al-Ra`d. (al-Nawawi t.t. 5: 102).
Pada
pandang penulis, ia hendaklah dibaca dengan perlahan-lahan kerana takut
menggangu talqin sedangkan talqin itu tuntuntannya lebih kuat.
Kelima.
Sunat orang yang hampir mati itu dihadapkan ke kiblat. Kata al-Imam al-Nawawi:
Ini ijmak ulama mengenainya. .
(al-Nawawi t.t. 5: 102).
Dalil menghadapkan orang yang hampir
mati itu ke arah kiblat.
عَنْ يَحْيَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِى قَتَادَةَ عَنْ أَبِيهِ
عَنْ أَبِيهِ : أَنَّ النَّبِىَّ –صلى الله عليه وسلم- حِينَ قَدِمَ الْمَدِينَةَ
سَأَلَ عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ مَعْرُورٍ فَقَالُوا : تُوُفِّى وَأَوْصَى بِثُلُثِهِ
لَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ، وَأَوْصَى أَنْ يُوَجَّهَ إِلَى الْقِبْلَةِ لَمَّا
احْتُضِرَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ –صلى الله عليه وسلم- :« أَصَابَ الْفِطْرَةَ
وَقَدْ رَدَدْتُ ثُلُثَهُ عَلَى وَلَدِهِ ». ثُمَّ ذَهَبَ فَصَلَّى عَلَيْهِ
وَقَالَ :« اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَأَدْخِلْهُ جَنَّتَكَ وَقَدْ
فَعَلْتَ
».
المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص – (1 /
505)
السنن الكبرى للبيهقي وفي ذيله الجوهر النقي – (3 / 384)
Kata
al-Dhahabi: هذا
حديث صحيح فقد احتج البخاري بنعيم بن حماد و احتج مسلم بن الحجاج بالدراوردي و لم
يخرجا هذا الحديث و لا أعلم في توجه المحتضر إلى القبلة غير هذا الحديث
Bermaksud:
Daripada Abu Qatadah, bahawa Nabi s.a.w. ketika sampai ke al-Madinah bertanya
tentang al-Bara bin Ma`rur maka jawab para sahabat, dia telah meninggal dunia
dan berwasiat 1/3 dari hartanya untukmu, wahai Rasulullah! Dan dia berwasiat
untuk menghadapkannya ke arah kiblat ketika dia hampir mati, maka jawab
Rasulullah: dia telah menepati fitrah, dan 1/3 hartanya aku kembalikan kepada
anaknya. Kemudia Baginda pergi dan menyembangyangkan ke atasnya dan Baginda
brdoa: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ
وَأَدْخِلْهُ جَنَّتَكَ وَقَدْ فَعَلْتَ . Bermaksud: Ya Allah! Ampun baginya, Rahmatilah dia, dan
masukkan dia ke dalam syurga-Mu. Sesungguhnya Engkau telah melakukannya.
Cara menghadapkan orang hampir mati
itu ke kiblat ada dua pendapat.
Pertama,
Diselunjurkan tengkok dan dua tapak kakinya kearah kiblat dengan diangkat
sedikit kepalanya supaya mukanya menghadap kiblat. Ini yang telah diputuskan
oleh al-Shykh Abu Muhammad al-Juwayni, al-Ghazali dan lain-lain. Kata Imam
al-Haramayn: Inilah yang diamalkan oleh orang ramai.
Kedua:
Inilah yang lebih sahih di sisi
kebanyakan ulama, ini juga mazhab Malik dan Abu Hanifah iaitu dibaringkan di
atas lambungan kanan menghadap ke kiblat seperti di liang lahad, jika tidak
boleh maka di atas lambungan kiri menghadap kiblat, jika tidak boleh maka di
atas tengkok. (al-Nawawi t.t. 5: 102). Di atas tengkok ialah sebagaimana yang
pertama tadi.