Zikir zikir sebelum tidur

Oleh Dr. Udah Mohsin.
بسم الله الرحمن الرحيم

Zikir-zikir Ketika hendak tidur

Di antara bacaan zikir ketika hendak tidur.
Membaca:
اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ أَحْيَا وَأَمُوتُ
Bermaksud: Ya Allah! dengan nama-Mu aku hidup dan aku mati.
Ketika bangun pagi, membaca:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ
Bermaksud: Segala puji bagi Allah Yang menghidupkan kami setelah Dia mematikan kami, dan kepada-Nya dibangkitkan.
Ketika hendak tidur juga bertakbir kepada Allah iaitu   اللَّهُ أَكْبَرُ 34 kali, Bertahmid iaitu  الْحَمْدُ لِلَّهِ  33 kali dan bertasbih iaitu سُبْحَانَ اللَّهِ 33 kali.
Memeriksa bawah tilam kemudian membaca:
بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَكَ الصَّالِحِينَ
Bermaksud: Dengan nama-Mu, wahai Tuhanku! Aku meletakkan lambonganku, dan dengan-Mu aku mengangkatkannya. Jika Engkau memegang diriku (mematikannya) maka rahmatilah ia, dan jika Engkau melepaskannya maka jagalah ia sebagaimana Engkau mejaga hamba-hamba-Mu yang salih.
Merapatkan dua tapak tangan dan membaca:
بسم الله الرحمن الرحيم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ (4)
dan
بسم الله الرحمن الرحيم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (1) مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ (2) وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (3) وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ (4) وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (5)
Dan
بسم الله الرحمن الرحيم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِكِ النَّاسِ (2) إِلَهِ النَّاسِ (3) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ (6)
kemudian  meniup kedua-dua tapak tangan itu, selepas itu menyapu dengan kedua-dua tapak tangan itu akan badannya sekadar yang mampu, bermula dari kepala, muka dan bahagian hadapan badannya. Ia dilakukan sebanyak tiga kali.
Membaca dua ayat yang akhir dari Surah al-Baqarah iaitu:
{ آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ (285) لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (286) } [البقرة : 285 ، 286]
Bermaksud: Rasulullah beriman dengan apa yang diturunkan kepadanya adalah daripada Tuhannya, begitu juga orang-orang Mukmin. Mereka semua beriman dengan Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. Kami tidak membezakan di antara seseorang dari rasul-rasul-Nya. Dan mereka berkata: Kami mendengar dan taat. Keampunan dari-Mu wahai Tuhanku, Kepada-Mu tempat kami kembali.
Allah tidak memberatkan diri seseorang kecuali kemampuannya, bagi diri seseorang itu mendapat ganjaran mengikut apa yang dia usahakan, dan ke atas diri seseorang mendapat dosa mengikut apa yang dia usahakan. Wahai Tuhan kami jangan Engkau mengira kami bersalah jika lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami jangan Engkau tanggungkan ke atas kami beban sebagaimana Engkau tanggungkannya ke atas mereka yang sebelum kami. Wahai Tuhan kami jangan Engkau pikulkan ke atas kami sesuatu yang kami tiada kemampuan padanya. Berilah kemaafan kepada kami, dan ampunilah kami, dan kasihilah kami. Engkau adalah penolong kami maka tolonglah kami mengalahkan ke atas kaum yang kafir.
Dalam keadaan berwudu’ kemudian berbaring mengiring ke kanan lalu membaca:
اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَلَا مَنْجَا مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ
Bermaksud: Ya Allah! Aku patuhkan mukaku (diriku) kepada-Mu, dan aku serahkan urusanku kepada-Mu, dan aku menyandarkan belakang badanku kepada-Mu, dengan keadaan suka dan takut kepada-Mu, tiada tempat berlindung dan selamat dari-Mu kecuali kepada-Mu. Ya Allah! aku beriman dengan kitab-Mu yang telah Engkau turunkan dan beriman dengan Nabi-Mu yang telah Engkau utuskan.
Membaca ayat al-Kursi iaitu:
اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ (255)} [البقرة : 255
Bermaksud: Allah, tiada Tuhan melainkan Dia, Yang hidup, Yang mentadbir, tidak didatangi mengantuk dan tidak didatangi tidur. Bagi-Nya apa yang di langit dan apa yang di bumi. Tiada yang memberi syafaat di sisi-Nya melainkan dengan izin-Nya. Dia Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan yang ada di belakang mereka. dan mereka tidak dapat mengetahui secara menyeluruh mengenai sesuatu dari ilmu-Nya kecuali sesuatu yang Allah menghendakinya. Luas ilmu dan kekuasaan-Nya meliputi langit dan bumi, dan tiada keberatan kepada-Nya menjaga kedua-duanya, dan Dia adalah Maha tinggi dan Maha besar.
Berbaring mengiring ke kanan kemudian membaca:
اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ وَرَبَّ الْأَرْضِ وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ رَبَّنَا وَرَبَّ كُلِّ شَيْءٍ فَالِقَ الْحَبِّ وَالنَّوَى وَمُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْفُرْقَانِ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْءٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهِ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْآخِرُ فَلَيْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُونَكَ شَيْءٌ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَأَغْنِنَا مِنْ الْفَقْرِ
Bermaksud: Ya Allah! Yang memiliki langit, Yang memiliki bumi dan Yang memiliki `Arsh yang agung, Yang memiliki kami dan Yang memiliki segala sesuatu, Yang menumbuhkan semua biji-bijian, Yang menurunkan al-Tawrat, al-Injil dan al-Furqan (al-Quran). Aku berlindung dengan-Mu dari kejahatan segala sesuatu yang Engkau memegang ubun-ubunnya. Ya Allah Engkau Yang awal, maka tiada sesuatu sebelum-Mu, Dan Engkau Yang akhir maka tiada sesuatu selepas-Mu, Engkau Yang amat perkasa maka tiada sesuatu yang mengatasi Mu, dan Engkau Yang tidak dapat dilihat (oleh makhluk) maka tiada sesuatu penghadang kepada Mu. Tunaikan hutang kami dan kayakan kami dari kefakiran.
Membaca:
بسم الله الرحمن الرحيم
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ (1) لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (2) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (3) وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ (4) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (5) لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ (6)

Hadith-Hadith mengenai perkara di atas dan kelebihannya:
عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ قَالَ اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ أَحْيَا وَأَمُوتُ وَإِذَا أَصْبَحَ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ
صحيح البخاري - (22 / 396)
Bermaksud: Daripada Hudhayfah r.a. katanya: adalah Nabi s.a.w. apabila Baginda menuju tempat tidurnya Baginda membaca:
اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ أَحْيَا وَأَمُوتُ
Dan apabila bangun Subuh Baginda membaca:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ
Hadith yang lain:
عن عَلِيٌّ
أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلَام اشْتَكَتْ مَا تَلْقَى مِنْ الرَّحَى مِمَّا تَطْحَنُ فَبَلَغَهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُتِيَ بِسَبْيٍ فَأَتَتْهُ تَسْأَلُهُ خَادِمًا فَلَمْ تُوَافِقْهُ فَذَكَرَتْ لِعَائِشَةَ فَجَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَتْ ذَلِكَ عَائِشَةُ لَهُ فَأَتَانَا وَقَدْ دَخَلْنَا مَضَاجِعَنَا فَذَهَبْنَا لِنَقُومَ فَقَالَ عَلَى مَكَانِكُمَا حَتَّى وَجَدْتُ بَرْدَ قَدَمَيْهِ عَلَى صَدْرِي فَقَالَ أَلَا أَدُلُّكُمَا عَلَى خَيْرٍ مِمَّا سَأَلْتُمَاهُ إِذَا أَخَذْتُمَا مَضَاجِعَكُمَا فَكَبِّرَا اللَّهَ أَرْبَعًا وَثَلَاثِينَ وَاحْمَدَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَسَبِّحَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ فَإِنَّ ذَلِكَ خَيْرٌ لَكُمَا مِمَّا سَأَلْتُمَاهُ
صحيح البخاري – (10 / 354)
Bermaksud: Daripada Saidina Ali r.a. bahawasanya Saydatina Fatimah r.a. mengadu (kepada Nabi s.a.w.) tentang  apa yang menyusahkannya mengenai alat pengisar, dari apa yang dikisar. Kemudian sampai berita kepadanya bahawa Rasulullah s.a.w. telah dibawakan kepadanya orang-orang tawanan perang, maka Saydatina Fatimah meminta kepada Baginda seorang khadam, tetapi beliau tidak dapat menemui Baginda maka Saydatina Fatimah pun memberitahu kepada Saidatina Aishah r.a.. Setelah  Nabi s.a.w. datang maka Saidatina `Aisah r.a. pun memberitahu Baginda mengenai perkara itu, maka Nabi s.a.w. pun datang kepada kami sedangkan kami telah masuk ke tempat tidur kami, kami pun hendak bangun tetapi Baginda bersabda: Kamu berdua terus berada ditempat kamu, sehingga aku mendapati kesejukan kedua-dua tapak kaki Baginda di atas dadaku lalu Baginda bersabda: Tidakkah aku Tunjukkan kepada kamu berdua kepada apa yang lebih baik dari apa yang kamu mintakannya? Apabila kamu berada di tempat tidur maka bertakbirlah kepada Allah 34 kali, bertahmidlah 33 kali dan bertasbihlah 33 kali maka sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu dari apa yang kamu minta.
Satu kelebihan yang besar bagi orang yang membaca zikir-zikir tersebut sebelum tidur.
Hadith yang lain:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَوَى أَحَدُكُمْ إِلَى فِرَاشِهِ فَلْيَنْفُضْ فِرَاشَهُ بِدَاخِلَةِ إِزَارِهِ فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي مَا خَلَفَهُ عَلَيْهِ ثُمَّ يَقُولُ بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَكَ الصَّالِحِينَ
صحيح البخاري - (19 / 387)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah r.a. katanya: Nabi s.a.w. bersabda: Apabila seseorang daripada kamu menuju tilam tempat tidurnya maka hendaklah dia  memeriksa tilam itu dengan  kainnya yang sebelah dalam kerana dia tidak mengetahui apa yang menggantinya di atasnya  (mungkin sesuatu yang merbahaya) kemudian membaca:
بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَكَ الصَّالِحِينَ
Doa ini amat baik dan maknanya telah disebutkan sebelum ini.
Hadith yang lain:
عَنْ عَائِشَةَ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ كُلَّ لَيْلَةٍ جَمَعَ كَفَّيْهِ ثُمَّ نَفَثَ فِيهِمَا فَقَرَأَ فِيهِمَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا مَا اسْتَطَاعَ مِنْ جَسَدِهِ يَبْدَأُ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ وَوَجْهِهِ وَمَا أَقْبَلَ مِنْ جَسَدِهِ يَفْعَلُ ذَلِكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
صحيح البخاري – (15 / 423)
Bermaksud: Daripada `Aishah bahawa Nabi s.a.w. adalah Baginda apabila pergi menuju tempat tidurnya pada setiap malam Baginda merapatkan kedua-dua tapak tangannya kemudian meniup pada kedua-duanya dan membaca padanya:
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ, قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ dan قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ
 kemudian Baginda menyapu dengannya apa yang mampu dari jasadnya, bermula dari atas kepalanya, kemudian muka dan bahagian hadapan jasadnya. Baginda melakukannya tiga kali.
Hadith yang lain:
عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ الْبَدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْآيَتَانِ مِنْ آخِرِ سُورَةِ الْبَقَرَةِ مَنْ قَرَأَهُمَا فِي لَيْلَةٍ كَفَتَاهُ
صحيح البخاري - (12 / 402)
Bermaksud: Daripada Abu Mas`ud al-Badri r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Dua ayat dari akhir Surah al-Baqarah, sesiapa yang membacanya pada satu malam ia mencukupinya.
Dua ayat itu ialah  آمن الرسول  sehingga akhirnya sebagaimana yang telah diterangkan sebelum ini. Maksud ia mencukupinya,  dari kejahatan syaitan, dari kejahatan manusia dan jin atau dari segala yang merosakkan.
فيض القدير - (3 / 216)
شرح النووي على مسلم - (6 / 92)
Kerana kelebihannya amat besar maka janganlah diabaikan.
Hadith yang lain:
عَنْ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الْأَيْمَنِ ثُمَّ قُلْ اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَلَا مَنْجَا مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ فَإِنْ مُتَّ مِنْ لَيْلَتِكَ فَأَنْتَ عَلَى الْفِطْرَةِ وَاجْعَلْهُنَّ آخِرَ مَا تَتَكَلَّمُ بِهِ
صحيح البخاري - (1 / 412)
Bermaksud: Daripada al-Bara’ bin Adhib katanya, Nabi s.a.w. bersabda: Apabila engkau pergi ke tempat tidurmu maka berwuduklah sebagaimana wudukmu untuk sembahyang, kemudian baringlah ke lambonganmu sebelah kanan kemudian bacalah:
اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَلَا مَنْجَا مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ
Maka jika engkau mati pada malam itu maka engkau berada di atas fitrah. Jadikanlah ia akhir bacaanmu.
Maksud: berada di atas fitrah. Berada dalam agama Islam. Syurga tempatnya. Oleh itu jangan lupa melakukannya.
Hadith yang lain:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ وَكَّلَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحِفْظِ زَكَاةِ رَمَضَانَ فَأَتَانِي آتٍ فَجَعَلَ يَحْثُو مِنْ الطَّعَامِ فَأَخَذْتُهُ فَقُلْتُ لَأَرْفَعَنَّكَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ الْحَدِيثَ فَقَالَ إِذَا أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ فَاقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ لَنْ يَزَالَ عَلَيْكَ مِنْ اللَّهِ حَافِظٌ وَلَا يَقْرَبُكَ شَيْطَانٌ حَتَّى تُصْبِحَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَكَ وَهُوَ كَذُوبٌ ذَاكَ شَيْطَانٌ
صحيح البخاري - (11 / 53)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. telah mewakilkan aku untuk menjaga hasil zakat bulan Ramadan maka datang kepada aku seorang lalu dia menceduk sedikit dari makanan itu maka aku pun mengambilnya dan aku berkata: Aku akan beri tahu kepada Rasulullah s.a.w. lalu dia menyebut Hadith itu. Orang yang datang itu  berkata: Apabila engkau menuju ke tempat tidurmu maka bacalah ayat al-Kursi, Allah sentiasa menjagamu, dan syaitan tidak dapat menghampirimu hingga waktu Subuh. Maka Nabi s.a.w. bersabda: Dia telah bercakap benar sedangkan dia adalah seorang pendusta, itu adalah syaitan.
Dengan ini bacalah ayat al-Kursi sebelum tidur.
Hadith yang lain:
عَنْ سُهَيْلٍ قَالَ كَانَ أَبُو صَالِحَ يأْمُرُنَا إِذَا أَرَادَ أَحَدُنَا أَنْ يَنَامَ أَنْ يَضْطَجِعَ عَلَى شِقِّهِ الْأَيْمَنِ ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ وَرَبَّ الْأَرْضِ وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ رَبَّنَا وَرَبَّ كُلِّ شَيْءٍ فَالِقَ الْحَبِّ وَالنَّوَى وَمُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيل وَالْفُرْقَانِ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْءٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهِ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْآخِرُ فَلَيْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُونَكَ شَيْءٌ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَأَغْنِنَا مِنْ الْفَقْرِ وَكَانَ يَرْوِي ذَلِكَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
صحيح مسلم - (13 / 239)
Bermaksud: Daripada Suhayl katanya: Adalah Abu Salih menyuruh kami apabila seseorang daripada kami hendak tidur dia hendaklah berbaring di atas lambongannya yang kanan kemudian membaca:
 اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ وَرَبَّ الْأَرْضِ وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ رَبَّنَا وَرَبَّ كُلِّ شَيْءٍ فَالِقَ الْحَبِّ وَالنَّوَى وَمُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيل وَالْفُرْقَانِ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْءٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهِ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْآخِرُ فَلَيْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُونَكَ شَيْءٌ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَأَغْنِنَا مِنْ الْفَقْرِ
Beliau meriwayatkan daripada Abu Hurayrah daripada Nabi s.a.w.
Bacaan doa di atas adalah daripada Nabi s.a.w.
Hadith yang lain:
عَنْ فَرْوَةَ بْنِ نَوْفَلٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ لِنَوْفَلٍ اقْرَأ قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ثُمَّ نَمْ عَلَى خَاتِمَتِهَا فَإِنَّهَا بَرَاءَةٌ مِنْ الشِّرْكِ
سنن أبى داود - (13 / 250)
Bermaksud: Daripada Farwah bin Nawfal daripada bapanya bahawa Nabi s.a.w. bersabda kepada Nawfal: Bacalah:   قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ kemudian tidurlah pada akhir ayat itu bahawasanya ia adalah melepaskan dari syirik.
Di atas adalah kelebihan membaca: قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ sebelum tidur.


وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه  اجمعين.  والحمد لله رب العالمين