Disediakan Oleh
Ustaz Dr. Udah Mohsin
Ustaz Dr. Udah Mohsin
KEKELIRUAN
DALAM MEMAHAMI, ALLAH TIDAK
MELIHAT KEPADA PARAS RUPA KAMU TETAPI MELIHAT KEPADA HATI KAMU
Mukadimah
Terdapat di kalangan orang
Islam yang keliru dalam memahami sebahagian daripada maksud ayat-ayat al-Quran dan
Hadith Rasulullah SAW. Di antara Hadith yang orang keliru memahaminya atau
salah dalam memahaminya ialah Hadith yang bermaksud: Allah tidak melihat kepada paras rupa kamu, tetapi melihat kepada
hati kamu. Hadith ini
difahamkan dengan maksud Tiada penting seseorang itu menutup aurat asalkan
hatinya sentiasa bertakwa kepada Allah
SWT. Dengan ini
seseorang wanita itu tidak perlu menutup kepalanya, dan bebas baginya sama ada
hendak memakai tudung atau tidak, lehernya terdedah atau tidak, seterusnya anggota-anggota
lain tidak perlu ditutup asalkan dia sentiasa bertakwa kepada Allah SWT. Fahaman ini
adalah salah, keliru dan menyeleweng dari kebenaran. Dalam menerangkan
kesalahan, kekeliruan dan penyelewengan maksud Hadith tesebut, penulis
membawakan hujah-hujah dari al-Quran, dari Hadith dan pendapat ulama. Maksud
sebenar Hadith di atas ialah rupa yang menawan, warna kulit yang cantik, pakaian yang
indah, mempunyai harta yang banyak dan mempunyai kedudukkan yang tinggi di sisi
masyarakat, tetapi hatinya rosak, bongkak, tidak menerima kebenaran yang datang
dari Allah SWT maka orang ini di sisi Allah adalah hina. Sebaliknya orang yang
tidak mempunyai rupa yang menawan, warna kulit yang cantik, pakaian yang indah,
mungkin dipandang hina oleh masyarakatnya, tetapi hatinya baik, bertakwa kepada
Allah SWT dan tawaduk, maka orang ini adalah mulia di sisi Allah SWT.
Allah tidak
melihat kepada paras rupa kamu tetapi melihat kepada hati kamu
Konsep ini adalah dari Hadith
Rasulullah SAW:
إِنَّ اللهَ لَا يَنْظُرُ إِلَى أَجْسَادِكُمْ، وَلَا إِلَى
صُوَرِكُمْ، وَلَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ» وَأَشَارَ بِأَصَابِعِهِ إِلَى
صَدْرِهِ
(صحيح مسلم، كتاب البر والصلةوالآداب)
Bemaksud: Bahawasanya Allah tidak
melihat kepada jasad kamu dan bentuk rupa kamu, akan tetapi Allah melihat
kepada hati kamu. Lalu Baginda mengisyaratkan kepada dadanya.
Tiada
penting seseorang itu menutup aurat asalkan hatinnya sentiasa bertakwa kepada Allah SWT adalah
tafsiran yang salah
Terdapat
orang yang memahmi Hadith di atas dengan maksud, Tiada penting seseorang itu
menutup aurat asalkan hatinnya sentiasa bertakwa kepada Allah SWT. Dengan
ini seseorang wanita yang beriman itu tidak perlu menutup kepalanya, dan bebas
baginya sama ada hendak memakai tudung atau tidak, lehernya terdedah atau
tidak, seterusnya anggota-anggota lain tidak perlua ditutup, dengan lain
perkataan tidak penting baginya untuk menutup auratnya asalkan dia sentiasa
bertakwa kepada Allah SWT. Ini adalah tafsiran yang salah dan menyeleweng.
Sebab
tafsir di atas salah dan menyeleweng
Tafsiran
di atas adalah salah dan menyeleweng dari kebenaran sebabnya ialah menutup aurat
adalah satu kewajipan. Firman Allah:
{وَقُلْ
لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا
يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ
عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ
آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ
بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي
أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ
التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ
الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ
بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى
اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (31) } [النور:
31]
Bermaksud: Hendaklah mereka merendahkan pandangan mereka dan
memelihara faraj mereka, dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan mereka
kecuali apa yang nampak darinya. Dan
hendaklah mereka menutup dengan kain tudung mereka ke atas tempat yang terdedah
dari bahagian atas dada mereka. Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan
mereka kecuali kepada suami mereka…
Dalam ayat al-Quran di atas Allah SWT melarang wanita yang beriman
dari menzahirkan perhiasan mereka kecuali apa yang zahir darinya. Wanita yang
beriman juga hendaklah menutup dengan kain tudung mereka ke atas tempat yang
terdedah dari bahagian atas dada mereka. Ini bererti bahawa: kepala, muka,
leher dan bahagian atas dada hendaklah ditutup. Adapun badan mereka sememangnya
telah ditutup dengan pakaian mereka.
Ada pun maksud: وَلَا يُبْدِينَ
زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا , dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan mereka kecuali apa
yang nampak darinya. Apa yang dinukil daripada
Ibn `Abbas dan sekumpulan daripada ulama, dan inilah yang masyhur menurut
jamhur ulama ialah muka dan dua pergelagan tangan. Ini adalah pendapat
Hanafiyyah, malikkiyyah dan salah satu daripada pendapat Imam al-Shafi`yi.
Manakala menurut Imam Ahmad dan yang lebih sahih menurut Imam al-Shafi`i bahawa
seluruh badan wanita mereka adalah aurat. Diriwatkan daripada Abu Hanifah
bahawa dua tapak kaki (al-qadamayn) adalah bukan aurat. (Al-Zuhayli, Wahbah. 1991/1411. 18: 217)
Di
antara dalil yang menunjukkan muka dan dua pergelangan tangan bukan aurat.
Sabda Rasulullah SAW:
يَا أَسْمَاءُ، إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا بَلَغَتِ الْمَحِيضَ لَمْ
تَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلَّا هَذَا وَهَذَا» وَأَشَارَ إِلَى وَجْهِهِ
وَكَفَّيْهِ
(سنن أبى داود، كتاب اللباس، باب فيما تبدي المرأة من زينتها)
Bermaksud: Daripada ‘Aishah r.a. bahawasanya Asma’ binti Abu
Bakr masuk menemui Rasulullah SAW, dia memakai pakaian yang nipis lalu Baginda
berpaling daripadanya, lalu Baginda bersabda: Wahai Asma’! Bahawasanya seseorang
perempuan itu apabila telah baligh tidak boleh dilihat daripadanya kecuali ini
dan ini, Baginda menunjukkan kepada muka dan tapak tangan Baginda.
Dalil
yang lain:
عَنْ
جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، قَالَ: شَهِدْتُ مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الصَّلَاةَ يَوْمَ الْعِيدِ، فَبَدَأَ بِالصَّلَاةِ قَبْلَ
الْخُطْبَةِ، بِغَيْرِ أَذَانٍ وَلَا إِقَامَةٍ، ثُمَّ قَامَ مُتَوَكِّئًا عَلَى
بِلَالٍ، فَأَمَرَ بِتَقْوَى اللهِ، وَحَثَّ عَلَى طَاعَتِهِ، وَوَعَظَ النَّاسَ
وَذَكَّرَهُمْ، ثُمَّ مَضَى حَتَّى أَتَى النِّسَاءَ، فَوَعَظَهُنَّ
وَذَكَّرَهُنَّ، فَقَالَ: «تَصَدَّقْنَ، فَإِنَّ أَكْثَرَكُنَّ حَطَبُ جَهَنَّمَ»
، فَقَامَتِ امْرَأَةٌ مِنْ سِطَةِ النِّسَاءِ سَفْعَاءُ الْخَدَّيْنِ، فَقَالَتْ:
لِمَ؟ يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ: «لِأَنَّكُنَّ تُكْثِرْنَ الشَّكَاةَ،
وَتَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ» ، قَالَ: فَجَعَلْنَ يَتَصَدَّقْنَ مِنْ حُلِيِّهِنَّ،
يُلْقِينَ فِي ثَوْبِ بِلَالٍ مِنْ أَقْرِطَتِهِنَّ وَخَوَاتِمِهِنَّ
(صحيح مسلم، كتاب
صلاة العيدين)
Bermaksud: Daripada Jabir bin Abdullah katanya: Aku menyaksikan
solat hari raya … maka bangun seorang
wanita dari pertengahan majlis mereka, yang pipinya hitam kemerah-merahan lalu
berkata: Kenapa wahai Rasulullah …
سفعاء الخدين Bermaksud:
Kedua-dua pipinya hitam kemerah-merahan
Pipi ini tidak akan diketahui warnanya jika perempuan itu menutup
mukanya. Oleh itu dari Hadith ini menunjukkan bahawa perempuan itu mendedahkan
mukanya. Dengan ini menunjukkan muka itu bukan aurat.
Di
antara dalil yang menunjukkan semu badan wanita yang beriman merupakan aurat.
Mengenai
Hadith al-ifk ‘Aisah ada menyebut:
فَبَيْنَا
أَنَا جَالِسَةٌ فِي مَنْزِلِي، غَلَبَتْنِي عَيْنِي فَنِمْتُ، وَكَانَ صَفْوَانُ
بْنُ المُعَطَّلِ السُّلَمِيُّ ثُمَّ الذَّكْوَانِيُّ مِنْ وَرَاءِ الجَيْشِ،
فَأَصْبَحَ عِنْدَ مَنْزِلِي، فَرَأَى سَوَادَ إِنْسَانٍ نَائِمٍ فَعَرَفَنِي
حِينَ رَآنِي، وَكَانَ رَآنِي قَبْلَ الحِجَابِ، فَاسْتَيْقَظْتُ بِاسْتِرْجَاعِهِ
حِينَ عَرَفَنِي، فَخَمَّرْتُ وَجْهِي بِجِلْبَابِي،
(صحيح
البخارى، كتاب المغازى، باب حديث الإفك)
Bermaksud: Sedang aku
duduk di tempat persinggahanku akupun mengantuk dan tidur, seorang yang bernama
Safwn bin al-Mu’attal al-Sulami berada
di belakang tentera, maka dia pun menghampiri dengan tepat dimana aku berada,
dia melihat manusia sedang tertidur, dia mengenali aku kerana dia telah melihat
aku sebelum turun ayat hijab, aku pun terjaga mendengar suara ucapannya, maka
aku pun menutup mukaku dengan jilbabku.
Muka
merupakan ‘aurat bagi wanita adalah merupakan pendapat sebahagian ulama
sebagaimana telah dinyatakan sebelum ini.
Firman Allah lagi mengenai kewajipan menutup aurat:
{يَا
أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ
يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا
يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (59) } [الأحزاب: 59،]
Bermaksud: Wahai Nabi katakanlah kepada isterimu, anak-anak
perempuanmu dan wanita-wanita yang beriman, mereka menyelubungkan melalui
pakaian luar mereka ke atas diri mereka. Yang demikian itu adalah lebih hampir
mereka dikenali lalu mereka tidak diganggu.
Jalabib adalah jama’Jilbab.
Jilbab sebagaiman yang di sebut di dalam Lisan al-‘Arab dan
lainnya:
ما تغطى به ثيابها من فوق كالملحفة
Bermaksud: sesuatu yang digunakan oleh wanita untuk menutup pakaiannya
dari bahagian atasnya seperti kain selimut atau selendang besar (
al-Fayruzabadi 1952, 1: 49 ,
Ibn al-Manzur t.t. 1: 265, ) Lihat juga (Tantawi 1985, 21: 115, Abu al-Su’ud
t.t, 4: 219).
Maksud ayat tersebut ialah supaya kaum wanita benar-benar dapat
menutup badan mereka dari hujung kepala
hingga ke kaki. (Tantawi 1985: 21: 115)
Apabila dilihat kepada ayat yang pertama, suruhan menutup dengan kain tudung kepala, ke
bahagian atas baju yang terdedah, seperti atas dada dan tengkuk, maka dikuatkan
lagi dengan ayat yang kedua yang menyuruh supaya menutup badan wanita dengan
satu lagi pakaian luar, ini menunjukkan,
kaum wanita itu hendaklah benar-benar menutup aurat, bermula dari atas
kepala mereka sehingga keseluruhan badan mereka, kecuali tempat-tempat yang
diharuskan untuk di dedahkan sebagiman yang telah dijelaskan dalam Hadith yang
telah disebutka di atas dan yang telah dijelaskan oleh ulamak.
Tujuan berpakaian
Tujuan berpakaian sebenarnya antara lain ialah untuk menutup aurat.
Ini sebagaimana yang boleh difahami dari firman Allah:
{ يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي
سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا} [الأعراف: 26]
Bermaksud: Wahai anak Adam! Kami telah menurunkan kepada kamu
pakaian yang menutup aurat kamu, juga
pakaian indah
Maksud
سوءاتكم ialah عوراتكم iaitu aurat kamu
(Al-Zuhayli, Wahbah. 1991/1411. 8: 168)
Nas
di atas di antara lain menyebut bahawa tujuan berpakaian adalah untuk menutup
aurat.
Maksud bertakwa kepada Allah SWT
Bertakwa kepada Allah SWT adalah dengan
melaksanakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Di antara suruhan Allah
SWT ialah menutup aurat dan di antara larangan-Nya ialah mendedahkan aurat
sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini. Dengan ini seseorang wanita yang
beriman apabila dia mendedahkan auratnya dengan sengaja maka dia telah derhaka
kepada Allah SWT. Apabila dia derhaka kepada Allah SWT dan berterusan, tanpa
bertaubat maka dia telah tidak bertakwa kepada-Nya. Dengan ini perkataan seseorang
yang mengatakan tidak mengapa tidak memakai tudung kepala kepada seorang wanita
yang beriman, tidak mengapa menampakkan leher bagi seseorang wanita yang
beriman asalkan bertakwa kepada Allah, tidak mengapa menampakkan dada bagi seorang wanita yang beriman asalkan
dia bertakwa kepada Allah adalah salah kerana perbuatan itu bertentangan dengan
suruhan Allah supaya anggota-anggota tersebut hendaklah ditutup. Sengaja
mendedahkannya dengan berterusan tanpa taubat adalah menentang hukum Allah SWT
yang menjadikan dia tidak bertakwa kepada-Nya.
Maksud Hadith: Allah tidak melihat kepada paras rupa kamu tetapi melihat kepada
hati kamu
Al-Hafiz
Ibn Rajab dalam kitabnya Jami` al-Ulum Wa al-Hikam ada menyebut
mengenai Hadith ini: Ramai orang yang
mempunyai rupa yang cantik, berharta, berkedudukan tinggi di dunia tetapi
hatinya rosak dari bertakwa, sebaliknya orang yang tidak memiliki sesuatu dari
yang demikian itu tetapi hatinya penuh dengan ketawaan kepada Allah SWT maka
orang itu lebih mulia di sisi Allah SWT. Dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim ada
menyebut daripada Harithah bin Whab daripada Nabi SAW sabdanya:
أَلاَ أُخْبِرُكُمْ بِأَهْلِ
الجَنَّةِ؟ كُلُّ ضَعِيفٍ مُتَضَعِّفٍ، لَوْ أَقْسَمَ عَلَى اللَّهِ لَأَبَرَّهُ،
أَلاَ أُخْبِرُكُمْ بِأَهْلِ النَّارِ كُلُّ عُتُلٍّ، جَوَّاظٍ مُسْتَكْبِرٍ
(صحيح البخارى، كتاب التفسير، سورة ن والقلم)
Bermaksud: Tidakkah
aku mengkhabarkan kepada kamu mengenai ahli syurga? Setiap orang yang lemah dan
dipandang hina, jika dia berjanji kepada Allah SWT dia melaksanakannya,
Tidakkah aku mengkhabarkan kepada kamu mengenai ahli neraka setiap orang yang
kasar, banyak bertengkar dalam perkara yang batil, menipu dan takbur serta
menentang kebenaran.
Ringkasnya
maksud Hadith di atas ialah: Ahli syurga ialah orang yang merendah diri dan
tawaduk, sebaliknya ahli neraka ialah orang yang takbur, bongkak dan menentang
kebenaran yang datang daripada Allah SWT.
Al-Hafiz
Ibn Rajab dalam kitabnya Jami` al-Ulum Wa al-Hikam juga ada
menyebut mengenai Hadith : Allah
tidak melihat kepada paras rupa kamu tetapi melihat kepada hati kamu: Nabi SAW ditanya: Siapakah manusia
yang paling mulia? Jawab Baginda: Orang yang paling bertakwa kepada Allah SWT
dalam Hadith yang lain Baginda menyebut, kemulian itu ialah ketakwaan, dan
ketakwaan itu aslanya dalam hati. (Ibn
Rajab, 2001/1422. 2: 276)
Kata
Imam al-Munawi dalam Fath al-Qadir mengenai Hadith : Allah tidak
melihat kepada paras rupa kamu tetapi melihat kepada hati kamu, Hati itu
adalah tempat yang dilihat oleh Allah SWT, maka tidak dikira hanya dengan
kecantikan yang zahir ( seperti rupa seseorang yang cantik, parasnya yang menarik
dan pakaiannya yang cantik) dan petah bercakap serta menarik sedangkan hatinya
kotor. (Al-Munawi 1356 H, 5: 50).
Dari
apa yang telah dijelaskan oleh para ulamak di atas maka maksud Hadith, Allah
tidak melihat kepada paras rupa kamu tetapi melihat kepada hati kamu, ialah
rupa yang menawan, warna kulit yang cantik, mempunyai harta yang banyak dan
mempunyai kedudukkan yang tinggi di sisi masyarakat, tetapi hatinya rosak, bongkak,
tidak menerima kebenaran yang datang dari Allah SWT maka orang ini di sisi
Allah adalah hina. Sebaliknya orang yang tidak mempunyai rupa yang menawan,
mungkin dipandang hina oleh masyarakatnya, tetapi hatinya baik, bertakwa kepada
Allah SWT, tawaduk, maka orang ini adalah mulia di sisi Allah SWT.
Kesimpulan
Bagi memahami sesuatu Hadith Rasulullah SAW
hendaklah dilihat kepada ayat-ayat al-Quran yang berkaitan dengan Hadith
tersebut, juga Hadith-Hadith lain yang berkaitan dengannya, kerana di antara
Hadith dengan ayat al-Quran tidak akan bertentangan bahkan jelas menjelaskan,
juga di antara satu Hadith dengan Hadith yang lain. Dengan ini Maksud Hadith: Allah tidak melihat kepada paras rupa kamu tetapi melihat kepada
hati kamu, ialah rupa yang
menawan, warna kulit yang cantik, mempunyai harta yang banyak dan mempunyai
kedudukan yang tinggi di sisi masyarakat, tetapi hatinya rosak, bongkak, tidak
menerima kebenaran yang datang dari Allah SWT maka orang ini di sisi Allah
adalah hina. Sebaliknya orang yang tidak mempunyai rupa yang menawan, kulit
yang cantik, mungkin dipandang hina oleh masyarakatnya, tetapi hatinya baik,
bertakwa kepada Allah SWT, tawaduk, maka orang ini adalah mulia di sisi Allah
SWT.
Rujukan
Al-Quran al-Karim.
Abu Daud,
Suliman bin al-Ash’ath. T.T. Sunan Abi Daud,
tahqiq Muhammad Muhyiddin Abd al-Hamid.
Bayrut: al-Maktabah al-`Asriyyah.
Al-Bukhari,
Muhammad bin Ismail. 1442H. al-Jami` al-Sahih al-Musnad Min Umur Rasul Allah
S.A.W. Wa Sunanih Wa Ayyamihn (Sahih
al-Bukahri) tahqiq, Muhammad Zuhayr bin Nasir. Dar Tuq al-Najat.
Ibn Rajab, Abd al-Rahman bin Ahmad bin Rajab
bin al-Hasan al-Hanbali. 2001/1422. Jami` al-Ulum Wa al-Hikam Fi Sharh
Khamsin Haditha Min Jawami` al-Kalim, Tahqiq al-Arnawut-Ibrahim Bajis. Bayrut:
Muassasah al-Risalah.
Al-Fayruzabadi,
Muhammad bin Ya’qub. 1952/1371. al-Qamus al-Muhit. Al-Qahirah: Mustafa
al-Babi al-halabi.
Ibn
Manzur, Muhammad bin Mukarram. Lisan al-‘Arab. T.T. al-Qahirah:
al-Muassasahh al-Misriyyah al-‘Ammah.
Al-Munawi,
Abd al-Ra`uf. 1356 H. Fayd al-Qadir Sharh al-Jami` al-Sahgir. Misr: al-Maktabah al-Tijarah
al-Kubra.
Muslim bin al-Hajjaj. 1955/1374. Sahih Muslim, tahqiq
Muhammad Fuad Abd al-Baqi. Bayryt: Dar Ihya’ al-Turath al-`Arabi.
Al-Zuhayli, Wahbah. 1991/1411. al-Tafsir al-Munir.
Bayrut: Dar al-Fikr.