Ustaz Dr. Udah Mohsin
Hukum Air Kencing.
Dalil
najis air kencing.
Antara
dalil yang menunjukkan air kencing itu najis ialah:
Sabda
Rasulullah s.a.w.:
تنزهوا من البول فإن عامة عذاب القبر منه
Bermaksud:
Hendaklah kamu bersih dari air kencing kerana kebanyakkan azab kubur adalah
darinya.
Hadith
ini diriwayatkan oleh `Abd bin Humayd daripada Ibn Abbas. Hadith ini juga
diriwayatkan oleh al-Darqutni daripada Anas. (al-suyuti t.t. 11:373). Menurut
al-Imam al-Nawawi dalam al-Majmu`: Hadith ini berserta dengan mutabi`
dan shawahidnya ia adalah hasan, (al-Nawawi t.t. 2: 555).
Suruhan
Rasulullah supaya bersih daripada kencing dan penjelasan Baginda bahawa kebanyakkan
azab kubur adalah disebabkan olehnya menunjukkan bahawa air kencing itu najis hendaklah
mensucikan diri daripadanya.
Sabda Rasulullah lagi:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ
مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بِقَبْرَيْنِ فَقَالَ إِنَّهُمَا لَيُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ أَمَّا
أَحَدُهُمَا فَكَانَ لَا يَسْتَتِرُ مِنْ الْبَوْلِ وَأَمَّا الْآخَرُ فَكَانَ يَمْشِي
بِالنَّمِيمَةِ
صحيح البخاري – (1 / 365)
Bermaksud:
Daripada Ibn `Abbas katanya, Nabi s.a.w. lalu di dua kubur, lalu Baginda
bersabda: Kedua-duanya diazab, dan kedua-duanya diazab bukan kerana sesuatu
yang besar. Adapun salah satunya maka dia tidak memelihara air kencingnya,
manakala yang seorang lagi dia berjalan dengan membatu api (melaga-lagakan
orang).
Antara
kandungan hadith di atas mnjelaskan bahawa sebab seseorang itu diseksa di dalam
kuburnya ialah tidak menjaga dirinya dari air kencing. Seperti seseorang yang
terkena pada badannya air kencing,
sebelum dia mensucikannya, dia terus sembahyang , atau seorang yang kencing
sebelum habis semua air kencingnya dia sudah membasuhnya kemudian dia berwuduk,
setelah itu air kencing itu keluar lagi,
dan dia tidak membasuhnya, jadi badannya masih ada najis dan dia terus
sembahyang maka sembahyangnya tidak sah
kerana ada najis pada badannya Begitu juga hukumnya jika air kencing itu kena
pada pakaiannya dan tidak disucikan dan dipakai untuk sembahyang, maka
sembahyangnya tidak sah.
Hadith
yang lain:
عن أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ قَالَ
جَاءَ أَعْرَابِيٌّ فَبَالَ فِي طَائِفَةِ الْمَسْجِدِ
فَزَجَرَهُ النَّاسُ فَنَهَاهُمْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا
قَضَى بَوْلَهُ أَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِذَنُوبٍ مِنْ
مَاءٍ فَأُهْرِيقَ عَلَيْهِ
صحيح البخاري - (1 / 370)
Bermaksud:
Daripada Anas bin Malik katanya, seorang badwi datang lalu dia kencing di satu
kawasan dalam masjid maka orang ramai pun memarahinya maka Nabi s.a.w. menegah
mereka, maka setelah dia selasai kencing Nabi s.a.w. menyuruh dibawa satu timba
air lalu dijirus ke atasnya.
Suruhan
Nabi s.a.w. supaya dijirus air kencing orang badawi itu menunjukkan kepada air
kencing itu najis.
Hadith
yang sama maksud dengan di atas ialah Sabda Rasulullah s.a.w. lagi:
أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ
قَامَ أَعْرَابِيٌّ فَبَالَ فِي الْمَسْجِدِ فَتَنَاوَلَهُ
النَّاسُ فَقَالَ لَهُمْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعُوهُ وَهَرِيقُوا
عَلَى بَوْلِهِ سَجْلًا مِنْ مَاءٍ أَوْ ذَنُوبًا مِنْ مَاءٍ فَإِنَّمَا بُعِثْتُمْ
مُيَسِّرِينَ وَلَمْ تُبْعَثُوا مُعَسِّرِينَ
صحيح البخاري - (1 / 369)
Bermaksud:
Daripada Abu Hurayrah r. a. bahawa seorang badwi kencing di masjid, maka
orang ramai pun hebuh mengenainya untuk menghukumnya, maka Rasulullah s.a.w.
berkata kepada mereka: Biarkan dia, dan siramlah air satu timba atau satu baldi ke atas kencingnya, maka
sesungguhnya kamu di utuskan dengan keadaan memudahkan dan kamu tidak diutuskan dengan keadaan
menyusahkan.
Hadith-hadith
di atas menunjukkan bahawa air kencing itu najis.
Kata
al-Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-majmu`,:
Air Kencing itu ada empat jenis.
·
Pertama, Air kencing
anak Adam yang sudah dewasa.
·
Kedua, air
kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan.
·
Ketiga, air
kencing binatang yang halal dimakan.
·
Keempat, air
kencing binatang yang tidak halal dimakan.
Ini
semua adalah najis di sisi kami (ulama-ulama dalam mazhab al-Safi`i) dan di
sisi jamhur al-ulama’ (kebanyakkan ulama, yang termasuk dalam mazhab
al-Safi`i dan mazhab yang lain). (al-Nawawi t.t. 2: 555).
Selepas
itu al-Imam al-Nawawi menjelaskan secara terperinci:
Air
kencing anak Adam yang sudah dewasa.
Air
kencing anak Adam yang sudah dewasa adalah najis dengan iMac ulama. Dalilnya
ialah hadith-hadith yang telah disebutkan sebelum ini dan ijmak.
Air
kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan
Adapun
air kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan maka ia adalah najis di sisi
kami (ulama-ulama dalam mazhab al-Safi`i) dan di sisi seluruh (kaffah)
ulama. Dalilnya adalah apa yang difahami dari umum hadith-hadith yang telah
disebutkan di atas dan dikiaskan kepada orang dewasa. Selain daripada itu telah
sabit Nabi s,a,w, telah merenjis dengan air akan pakaiannya yang telah kena air
kencing kanak-kanak lelaki. Jika tidak najis nescaya Baginda tidak merenjisnya.
(al-Nawawi 2: 556).
Hadith
Rasulullah s.a.w. yang menyuruh merenjis air kencing kanak-kanak lelaki ialah:
عَنْ أُمِّ قَيْسٍ بِنْتِ مِحْصَنٍ
أَنَّهَا أَتَتْ بِابْنٍ لَهَا صَغِيرٍ لَمْ يَأْكُلْ
الطَّعَامَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَجْلَسَهُ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَجْرِهِ فَبَالَ عَلَى ثَوْبِهِ
فَدَعَا بِمَاءٍ فَنَضَحَهُ وَلَمْ يَغْسِلْهُ
صحيح البخاري - (1 / 373)
Hadith yang lain:
يُغْسَلُ مِنْ بَوْلِ الْجَارِيَةِ وَيُنْضَحُ مِنْ
بَوْلِ الْغُلَامِ
سنن أبى داود - (1 / 459)
Maksud kanak-kanak lelaki
ialah kanak-kanak lelaki yang berumur belum sampai dua tahun dan belum makan
makanan. (Muhammad
al-Sharbini al-Khatib 1955, 1: 31).
Air kencing binatang yang tidak halal dimakan
Menurut
al-Imam al-Nawawi: Adapun air kencing
binatang yang tidak halal dimakan maka ia adalah najis di sisi kami
(ulama-ulama dalam mazhab al-Safi`i), di sisi Malik, Abu Hanifah, Ahmad dan
seluruh (kaffah) ulama. . (al-Nawawi t.t., 2: 556).
Air
kencing binatang yang halal dimakan
Menurut
al-Imam al-Nawawi: Adapun air kencing binatang yang halal dimakan dan juga
tahinya Kedua-duanya adalah najis di sisi kami (ulama-ulama dalam mazhab
al-Safi`i/al-shafi`iyyah), di sisi Abu Hanifah, Abu Yusuf dan lain
daripada kedua-duanya.
Manakala
menurut `Ata’, al-Nakha`i, al-Zuhri, Malik, Sufyan al-Thawri, Zufar
dan Ahmad: Air kencing dan tahi binatang yang halal dimakan adalah suci.
Al-Imam al-Nawawi juga ada menyebut, pendapat yang seperti pendapat mereka,
daripada kalangan ulama mazhab al-Safi`i, iaitu
seperti al-Ruyani dan al-Imam Abu Bakr Muhammad bin Ishaq bin Khuzaymah.
Selepas itu al-Imam al-Nawawi
menjelaskan: Pendapat yang masyhur dalam mazhab kami (mazhab al-Safi`i) adalah
yakin (al-jazm) najis. (al-Nawawi t.t., 2: 556).
Dari
Keterangan al-Imam al-Nawawi di atas menurut al-Imam Malik, al-Imam Ahmad dan lainnya bahawa Air kencing dan tahi
binatang yang halal dimakan adalah suci.
Kata
al-Qarafi beliau adalah dari kalangan ulama besar mazbab al-Imam Malik (al-Malikiyyah( dalam al-Dhakhirah:
... إن الله تعالى لم يجعل شفاء أمتي فيما حرم عليها
فلا ينجس أرواث المأكول وهو المطلوب
Bermaksud:
…Tidak najis tahi binatang yang halal
dimakan. (al-Qarafi 1994, 1: 186).
Kata Ibn Rushd, beliau seorang ulama besar dari kalangan mazhab
al-Imam Malik(al-Malikiyyah ) dalam al-Bayan Wa al-Tahsil ada menyebut:
قال محمد بن رشد: أما أبوال الإنعام فلم يختلف قول مالك أنها طاهرة،
ووقع في سماع أشهب من كتاب الجامع أنه فرق بين أبوال الأنعام
والمشهور من قول مالك في المدونة وغيرها المساواة بين أبوال الأنعام
وبين أبوال ما يؤكل لحمه من غيرها،
(Ibn Rushd 1988, 1: 265-266).
Bermaksud: … Yang masyhur
daripada perkataan Malik dalam kitab al-Mudawwanah dan lainnya, adalah sama di
antara air kencing binatang ternakan dengan binatang yang dimakan dagingnya,
berbanding yang lainnya.
Kata Ibn al-Qudamah, beliau
seorang ulama besar dari kalangan mazhab al-Imam Ahmad (al-Hanabilah)
ada menyebut dalam al-Mughni:
وَبَوْلُ مَا يُؤْكَلُ لَحْمُهُ وَرَوْثُهُ طَاهِرٌ
وَهُوَ قَوْلُ عَطَاءٍ وَالنَّخَعِيِّ وَالثَّوْرِيِّ
وَمَالِكٍ : قَالَ مَالِكٌ : لَا يَرَى أَهْلُ الْعِلْمِ أَبْوَالَ مَا أُكِلَ لَحْمُهُ
وَشُرِبَ لَبَنُهُ نَجِسًا .
(Ibn
Qudamah t.t. 3: 249)
Bermaksud:
Air kencing dan tahi binatang yang halal dagingnya adalah suci…
Kata
al-Hafiz Ibn Hajar seorang ulama besar dalam hadith menyebut dalam kitabnya Fath
al-Bari iaitu sarah bagi Sahih al-Bukhari:
Mereka
(kaum `Ukl) meminum air kencing unta,
telah dijadikan dalil oleh orang
yang mengatakan air kencing unta itu adalah suci. Mereka mengatakan air kencing unta itu
suci berdalilkan dengan hadith ini. Adapun bagi air kencing binatang yang halal
dimakan, maka hukumnya dikiaskan kepada
air kencing unta. Ini adalah pendapat Malik, Ahmad dan sekumpulan daripada
ulama al-salaf. Pendapat mereka ini juga disetujui oleh Ibn Khuzaymah, Ibn al-Mundhir, Ibn Hibban,
al-Istakhri Dan al-Ruyani, mereka ini adalah dari kalangan al-Shafi`iyyah.
Manakala menurut al-Shafi`I dan al-jamhur hukum air kencing dan tahi
binatang yang halal dimakan dan yang tidak halal dimakan adalah najis.
Ibn
al-Mundhir berhujjah di atas pendapatnya dengan mengatakan: Sesuatu itu adalah
suci sehingga sabit najisnya. Mereka yang mengatakan hukum ini hanya khas
kepada kaum itu sahaja adalah tidak benar kerana hukum yang khas itu memerlukan
kepada dalil… Bagi mereka yang mengatakan semua air kencing itu najis berdalilkan kepada hadith yang diriwayatkan
oleh Abu Hurayrah yang telah disebutkan. (Ibn Hajar t.t. 1: 338).
Menurut
al-Imam al-Nawawi lagi: Daripada al-Layth bin Sa`d dan Muhammad bin al-Hasan,
bahawa air kencing binatang yang halal dimakan adalah suci dan tidak suci
tahinya. Kata Abu Hanifah: Tahi burung merpati adalah suci. (al-Nawawi t.t.
(a). 2: 556)
Dari
kalangan ulama masa kini yang mengatakan kencing dan tahi binatang yang halal
dimakan adalah suci ialah:
Abd al-Aziz bin Abd Allah bin Baz, mufti Sa`udi Arabiya.
(حكم طهارة بول وروث ما يؤكل
لحمه الموقع الرسمى لسماحة الشيخ عبد العزيز بن باز. مجموع فتاوى ومقالات متنوعة
المجلد التاسع والعشرون)
Dr. Yusuf al-Qaradawi, beliau
berkata:
وبهذه الأدلة الناصعة: يتبين لنا رجحان القول بطهارة بول ما يؤكل لحمه وروثه، دون أن يكون في نفس المسلم أدنى ريب من ذلك.انتهى
بول وروث ما يؤكل لحمه- العبادات – والإستشارات –
أون اسلام نت)
On Islam
بول وروث ما يؤكل لحمه
19_
02_ 2007
Bermaksud:
Dengan dalil yang terang, ternyatalah rajih pendapat yang mengatakan: Suci air kencing dan tahi binatang yang halal
dimakan …
Dalil
mereka yang mengatakan bahawa air kencing dan tahi binatang yang halal dimakan
adalah suci atau suci salah satu
daripada kedua-duanya:
عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
قَدِمَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
نَفَرٌ مِنْ عُكْلٍ فَأَسْلَمُوا فَاجْتَوَوْا الْمَدِينَةَ فَأَمَرَهُمْ أَنْ يَأْتُوا
إِبِلَ الصَّدَقَةِ فَيَشْرَبُوا مِنْ أَبْوَالِهَا وَأَلْبَانِهَا فَفَعَلُوا
صحيح البخاري - (21 / 66)
Bermaksud:
Daripada Anas r.a. katanya: Beberapa orang dari kum `Ukl datang kepada Nabi
s.a.w. mereka memeluk Islam dan mereka tidak suka tinggal di al-Madinah maka
Nabi s.a.w. menyuruh mereka pergi ke tempat unta sedekah dan minum air kencing
dan susunya, lalu mereka melakukannya.
Hadith
yang sama dengan yang diriwayatkan oleh al-Bukhari di atas juga diriwayatkan
oleh Muslim.
عن أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ قَالَ قَدِمَ عَلَى رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَوْمٌ مِنْ عُكْلٍ أَوْ عُرَيْنَةَ فَاجْتَوَوْا
الْمَدِينَةَ فَأَمَرَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِلِقَاحٍ
وَأَمَرَهُمْ أَنْ يَشْرَبُوا مِنْ أَبْوَالِهَا وَأَلْبَانِهَا
صحيح مسلم - (9 / 9)
Bermaksud:
Daripada Anas bin Malik katanya, Kaum `Ukl atau `Uraynah datang menemui
Rasulullah s.a.w. mereka tidak suka tinggal di a-Madinah maka Rasulullah s.a.w.
menyuruh mereka pergi ke tempat unta yang ada susu dan menyuruh mereka minum
air kencing dan susunya.
Selain dari itu hadith:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يُصَلِّي قَبْلَ أَنْ يُبْنَى الْمَسْجِدُ فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ
صحيح البخاري - (1 / 391)
Bermaksud: Adalah Nabi s.a.w.
sebelum dibina masjid, Baginda sembahyang
di tempat kumpulan kambing.
Hadith yang lain:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلُّوا فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ وَلَا تُصَلُّوا فِي أَعْطَانِ الْإِبِلِ
سنن الترمذى - (2 / 81)
Bermaksud:
Daripada Abu Hurayrah katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Hendaklah kamu
sembahyang pada tempat kumpulan kambing dan jangan kamu sembahyang pada tempat
unta berbaring ditepian air.
Hadith-hadith
di atas menunjukkan bahawa air kencing unta dan binatang yang halal dimakan itu
adalah tidak najis. Sebabnya ialah Rasulullah s.a.w. menyuruh kaum `Ukl minum
air kencing unta. Jika ia najis nescaya Rasulullah tidak menyuruh berbuat
demikian. Binatang yang lain dari unta adalah dikiaskan dengan unta.
Mereka
juga berdalilkan: Asal sesuatu itu adalah suci sehingga sabit najisnya. Mereka
berkata kepada orang yang mengatakan bahawa
hukum ini (tahi unta tidak najis) hanya khas kepada kaum `Ukl itu
sahaja, bahawa pendapat ini adalah tidak benar kerana hukum yang khas itu
memerlukan kepada dalil.
Mereka
juga berhujah: Nabi s.a.w. dan para Sahabat sembahyang ditempat kumpulan
kambing maka tempat itu tidak sunyi dari terdapat tahi dan air kencing,
sedangkan mereka sembahyang di atas bumi,
tanpa lapik ini menunjukkan kepada tempat itu suci. Abu Musa sembahyang
pada tempat yang terdapat tahi kambing, apabila dikatakan kepadanya: Kalaulah
engkau ke depan sana? Jawabnya, di sini dan sana sama. (Ibn Qudamah t.t. 3:
249).
Mereka
juga berkata: Benda yang najis tidak boleh meminumnya, dan jika diharuskan
kerana darurat nescaya Baginda menyuruh mereka membasuh kesannya apabila
hendak mengerjakan sembahyang. (Ibn Qudamah t.t. 3: 249). Sedangkan Baginda
tidak menyuruhnya.
Hadith
lain yang ada disebut sebagai hujah dalam masalah ini ialah hadith yang diriwayat daripada Jabir secara
marfu`
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
قَالَ قَالَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- :« مَا أُكِلَ لَحْمُهُ فَلاَ بَأْسَ
بِبَوْلِهِ ». {ج} وَعَمْرُو بْنُ الْحُصَيْنِ الْعُقَيْلِىُّ وَيَحْيَى بْنُ
الْعَلاَءِ الرَّازِىُّ ضَعِيفَانِ وَسَوَّارُ بْنُ مُصْعَبٍ ضَعِيفٌ. {ت} وَقِيلَ عَنْهُ
:« مَا أُكِلَ لَحْمُهُ فَلاَ بَأْسَ بِسُؤْرِهِ ». وَقَدْ مَضَى فِى
كِتَابِ الطَّهَارَةِ ، وَلاَ يَصِحُّ فِى هَذَا عَنِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم-
شَىْءٌ.
(سنن البيهقى، كتاب الصلاة)
Dan
daripada al-Bara secara marfu` yang sepertinya. (al-Nawawi t.t. (a). 2: 556)
Bermaksud:
Apa yang dimakan dagingnya tidak mengapa dengan kencingnya.
Hadith
di atas jelas menunjukkan bahawa
binatang yang halal dagingnya tidak mengapa dengan air kencingnya.
Dalil
mereka yang mengatakan bahawa air kencing dan tahi binatang yang halal dimakan
adalah najis
Menurut
al-Imam al-Nawawi dalil sahabat-sahabat kami (ulama-ulama mazhab al-Shafi`i)
yang mengatakan kencing dan tahi
binatang yang halal dimakan itu najis ialah firman Allah:
{يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ} [الأعراف :
157]
Bermaksud:
Dia (Rasulullah) mengharamkan ke atas mereka kekotoran-kekotoran.
Khabaith adalah jamak, mufradnya ialah khubth. Maknanya
kekotoran.
Orang
Arab mengaggap kencing dan tahi binatang tersebut sebagai Khubth,
Dalil
yang lain ialah menurut umum (mutlaq) hadith-hadith yang disebutkan
sebelum ini, juga dikiaskan dengan binatang yang dimakan dan
darah binatang yang dimakan.
Untuk
menjawab hadith Anas tersebut iaitu hadith:
عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
قَدِمَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
نَفَرٌ مِنْ عُكْلٍ فَأَسْلَمُوا فَاجْتَوَوْا الْمَدِينَةَ فَأَمَرَهُمْ أَنْ يَأْتُوا
إِبِلَ الصَّدَقَةِ فَيَشْرَبُوا مِنْ أَبْوَالِهَا وَأَلْبَانِهَا فَفَعَلُوا
ialah
apa yang dilakukan oleh mereka iaitu kaum Ukl adalah untuk berubat. Berubat
adalah harus dengan segala benda-benda yang najis kecuali arak. Manakala hadith
yang diriwayatkan oleh Jabir dan al-Bara adalah da`if.(al-Nawawi 2: 556).
Hadith-hadith
yang telah disebutkan sebelum ini yang menunjukkan air kencing itu najis
ialah empat hadith yang disebut pada
awal membincangkan najis air kencing. Itu hanya sebahagian dari hadith-hadith
mengenainya.
Rujukan:
Abd al-Aziz bin Abd Allah bin
Baz, mufti Sa`udi Arabiya.
(حكم طهارة بول وروث ما يؤكل
لحمه الموقع الرسمى لسماحة الشيخ عبد العزيز بن باز. مجموع فتاوى ومقالات متنوعة
المجلد التاسع والعشرون)
Abu Daud, Suliman bin al-Ash’ath di dalam Abadi.
1969/1389. Sunan Abi Daud.
di
dalam ‘Awn al-Ma’bud. Al-Madinh al-Munawwarah: al-Maktabah al-Salafiyyah.
Abu
Daud, Suliman bin al-Ash’ath. T.T. Sunan Abi Daud. Al-Maktabah al-Shamilah.
Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail di dalam Ibn Hajar,
T.T. Sahih al-Bukhari di dalam Fath al-Bari. Al-Qahirah:Al-Maktabah
al-salfiyyah.
Al-Bayhaqi, Ahmad bin al-Husayn.
1344H. al-Sunan al-Kubra.
al-Hind: Da’irah al-Ma’arif.
al-Bayhaqi,
Ahmad bin al-Husayn bin `Ali. 1346H .Sunan al-Kubra, Wa fi Dhaylih
al-Jawhar al- Naqi. India: Haydar Abad.
Ibn
Hajar al-`Asqalani, Ahmad bin `Ali. T.T. Fath al-Bari Bi Sharh Sahih
al-Bukhari, tarqim
Muhammad
fuad Abd al-Baqi. Al-Maktabah al-Salafiyyah.
Ibn Qudamah, Abd Allah bin Ahmad
bin Muhammad, (W. 620H). T.T. al-Mughni.
Al-Maktabah al-Shamilah
Ibn Rushd (al-Jad) Abu al-Walid,
Muhammad bin Ahmad. 1988/1408. Al-Bayan Wa al-Tahsil Wa al-Sharh Wa
al-Tawjih Wa al-Ta`lil Li Masail al-Mustakhrjah, tahqiq Dr. Muhammad Hija
Wa Akharun. Bayrut: Dar al-Gahrb al-Islami.
Muhammad bin Ahmad Al-Khatib al-Shrbini,. T.T. Muhghni al-Muhtaj Ila
Ma`rifah Alfaz al-Minhij. Al-Maktabah al-Shamilah.
Muhammad al-Sharbini al-Khatib. 1995/1415. Al-Iqna`
Fi Hall Alfaz Ibi shuja`. Bayrut: Dar al-Fikr
Muslim bin
al-Hajjaj. 1955/1374. Sahih Muslim, tahqiq Muhammad Fuad Abd al-Baqi.
Al-Qahirah: ‘Isa al-Babi al-Halabi.
Al-Nawawi,
Yahya bin Sahraf. T.T.(a). al-Majmu’
Sharah al-Muhadhdhab. Al-Qahirah: Matba’ah al-‘Alamiyyah.
al-Qaradawi,
Yusuf (Dr.).
بول وروث ما يؤكل لحمه- العبادات – والإستشارات –
أون اسلام نت
On Islam
بول وروث ما يؤكل لحمه
19_
02_ 2007
Al-Qarafi,
Shihab al-Din, Ahmad bin Idris. 1994. Al-Dhakhirah. Bayrut: Dar al-Gharb.
Al-Suyuti. Abd al-Rahman
bin Abu Bakr. T.T. Jami` al-Ahadith Li al-Jami` al-Saghir Wa Zawaidih Wa
al-Jami` al-Kabir.
al-Sharbini
al-Khatib. 1995/1415. Al-Iqna` Fi Hall Alfaz Ibi shuja`. Bayrut: Dar al-Fikr.
Al-Tirmidhi, Muhammad bin
`Isa bin Surah. T.T. Sunan al-Tirmidhi. Al-Maktabah al-Shamilah.