KEDAHSYATAN DI PADANG MAHSYAR DAN KEADAAN ORANG YANG BERTKAWA
PADANYA
Kedahsyatan di padang mahsyar
Semua makhluk dari awal sampai akhir
dikumpulkan di padang mahsyar, yang termasuk padanya manusia dan binatang.
Mereka berada dalam keadaan yang penuh sesak hanya kadar untuk berpijak.
Ini apa yang difahami dari nas-nas
berikut:
{وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ
أَحَدًا (47) [الكهف: 47]
Bermaksud: Dan Kami himpunkan mereka dan
Kami tidak tinggalkan seorang pun dari mereka.
Firman-Nya lagi:
{قُلْ إِنَّ
الأوَّلِينَ وَالآخِرِينَ لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ}
[الْوَاقِعَةِ:50، 49]
Bermaksud:
Katakanlah, bahawasanya yang awal dan yang akhir semua mereka dihimpunkan
pada masa hari yang diketahui (hari
kiamat)
Ayat
di atas menunjukkan bahawa semua, dari yang awal sampai yang akhir semuanya
dihimpunkan pada hari kiamat.
Firman-Nya
lagi:
{وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ
وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ مَا فَرَّطْنَا
فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ (38} [الأنعام: 38]
Bermaksud:
Dan tiadalah binatang yang di bumi dan burung yang terbang dengan dua sayapnya
kecuali adalah umat seperti kamu, Kami tidak tinggalkan dalam kitab (al-Quran)
dari sesuatu, kemudian kepada Tuhan mereka, mereka dihimpunkan.
Dalam
ayat di atas menunjukkan bahawa yang dihimpunkan di padang mahsyar adalah
termasuk binatang yang berada di atas muka bumi dan juga burung.
Seterusnya
untuk mengetahui keadaan pada masa itu marilah kita merenungi nas-nas yang
dibawakan di bawah ini.
Antaranya:
Imam
al-Bukhari ketika menyebut firman Allah:
يَوْمَ يَقُومُ
النَّاسُ لِرَبِّ العَالَمِينَ
Bermaksud: Hari yang orang ramai
berdiri untuk Allah Yang memiliki sekelian alam,beliau
membawakan Hadith:
عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: {يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ العَالَمِينَ}
[المطففين: 6] «حَتَّى يَغِيبَ أَحَدُهُمْ فِي رَشْحِهِ إِلَى أَنْصَافِ
أُذُنَيْهِ»
(صحيح البخارى، كتاب تفسير القرآن، سورة ويل للمطففين، باب يوم يقوم الناس لرب العالمين)
Daripada `Abd
Allah bin `Umar radiya
Allah `anh bahawa Nabi Salla Allah `Alayh Wa Sallam bersabda
mengenai firman Allah yang bermaksud:
Hari yang orang ramai berdiri untuk Allah Yang memiliki sekelian alam, sehingga
seseorang dari mereka tenggelam dalam
peluhnya sehingga pertengahan
telinganya.
Imam al-Bukhari juga membawakan Hadith:
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «يَعْرَقُ النَّاسُ يَوْمَ القِيَامَةِ حَتَّى يَذْهَبَ
عَرَقُهُمْ فِي الأَرْضِ سَبْعِينَ ذِرَاعًا، وَيُلْجِمُهُمْ حَتَّى يَبْلُغَ
آذَانَهُمْ
(صحيح البخاري، كتاب الرقاق، باب قول الله تعالى ألا
يظن أولئك أنهم مبعوثون ليوم عظيم يوم يقوم الناس لرب العالمين)
Daripada Abu
Hurayrah radiya
Allah `anh bahawa
Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam brsabda:
Manusia berpeluh pada hari kimat sehingga peluh mereka mengalir di bumi 70
hasta dan mengekang mereka sehingga sampai telingga mereka.
Hadith
yang lain:
،عن الْمِقْدَاد بْن
الْأَسْوَدِ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
يَقُولُ: «تُدْنَى الشَّمْسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْخَلْقِ، حَتَّى تَكُونَ
مِنْهُمْ كَمِقْدَارِ مِيلٍ» - قَالَ سُلَيْمُ بْنُ عَامِرٍ: فَوَاللهِ مَا
أَدْرِي مَا يَعْنِي بِالْمِيلِ؟ أَمَسَافَةَ الْأَرْضِ، أَمِ الْمِيلَ الَّذِي
تُكْتَحَلُ بِهِ الْعَيْنُ – قَالَ: «فَيَكُونُ النَّاسُ عَلَى قَدْرِ
أَعْمَالِهِمْ فِي الْعَرَقِ، فَمِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ إِلَى كَعْبَيْهِ،
وَمِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ إِلَى رُكْبَتَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ إِلَى
حَقْوَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يُلْجِمُهُ الْعَرَقُ إِلْجَامًا» قَالَ: وَأَشَارَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِهِ إِلَى فِيهِ
(صحيح مسلم،
كتاب الجنة وصفة نعيمها وأهلها ، باب في
صفة يوم القيامة أعانا الله على أهوالها)
Daripada
al-Miqdad bin al-Aswad katanya: Aku mendengar Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam bersabda: Dihampirkan matahari pada hari
kiamat kepada makhluk sehingga matahari itu dari mereka seperti kadar satu mil.
Sulaym bin Amir berkata: Demi Allah, aku tidak mengetahui apakah yang
dimaksudkan dengan mil? Adakah jarak di atas bumi? Atau mil yang digunakan
mencelak mata. Baginda bersabda: Manusia mengikut kadar amalan meraka di dalam
peluh. Di antara mereka orang yang peluhnya sehingga ke dua buku lali, di
antara mereka orang yang peluhnya sehingga dua lututnya, di antara mereka orang
yang peluhnya sehingga ke tempat ikat
kain sarong di perut mereka, dan di antara mereka ada yang dikekang
oleh peluh mereka. Dan Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam mengisyaratkan
dengan tangan Baginda ke mulutnya
Dalam Hadith yang lain:
عن
عُقْبَة بْن عَامِرٍ الْجُهَنِيَّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، يَقُولُ: رَأَيْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: «تَدْنُو الشَّمْسُ
مِنَ الْأَرْضِ فَيَعْرَقُ النَّاسُ، فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَبْلُغُ عَرَقُهُ
إِلَى كَعْبَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ إِلَى نِصْفِ السَّاقِ، وَمِنْهُمْ
مَنْ يَبْلُغُ إِلَى رُكْبَتَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ الْعَجُزَ،
وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ الْخَاصِرَةَ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ مَنْكِبَيْهِ،
وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ عُنُقَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ وَسَطَ فِيهِ
وَأَشَارَ بِيَدِهِ فَأَلْجَمَهَا فَاهُ، رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ هَكَذَا وَمِنْهُمْ مَنْ يُغَطِّيهِ عَرَقُهُ وَضَرَبَ بِيَدِهِ
إِشَارَةً فَأَمَرَّ يَدَهُ فَوْقَ رَأْسِهِ مَنْ غَيْرِ أَنْ يُصِيبَ الرَّأْسَ
دُوَّرَ رَاحَتَهُ يَمِينًا وَشِمَالًا» هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ
وَلَمْ يُخْرِجَاهُ "
[التعليق – من تلخيص
الذهبي– صحيح
(المستدرك
على الصحيحين للحاكم، 4/ 615)
Bermaksud:
Daripada `Uqbah bin `Amir al-Juhani radiya Allah `anh katanya: Aku melihat Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam bersabda:
Hampir matahari dari bumi maka manusia pun berpeluh, setengah dari mereka orang
yang peluhnya sampai dua buku lalinya, setengah mereka orang yang sampai
(peluhnya) ke pertengahan betisnya, setengah mereka yang sampai (peluhnya) ke
dua lututnya, setengah dari mereka orang yang sampai (peluhnya) ke tongkingnya,
dan setengah dari mereka yang sampai (peluhnya) ke pusat, setengah dari mereka
orang yang sampai (peluhnya) ke dua bahunya, setengah dari mereka yang sampai
(peluhnya) ke tengkoknya, dan setengah dari mereka yang sampai (peluhnya) ke
pertengahan mulutnya, dan Baginda mengisyaratkan dengan tangannya dan Baginda
membenamkannya ke dalam mulutnya, aku melihat Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa
Sallam seperti ini, dan setengah dari mereka yang
dilitupinya oleh peluhnya dan Baginda melakukan isyarat dengan tangan, dan
Baginda melalukan tangannya di atas kepalanya tanpa mengenai kepala, dan
Baginda memusingkan tapak tangannya ke kanan dan ke kiri.
Dalam
Hadith di atas menunjukkan ada orang yang tenggelam dalam peluhnya.
Dalam Hadith yang lain:
عَنْ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
تَخْرُجُ عُنُقٌ مِنَ النَّارِ يَوْمَ القِيَامَةِ لَهَا عَيْنَانِ تُبْصِرَانِ
وَأُذُنَانِ تَسْمَعَانِ وَلِسَانٌ يَنْطِقُ، يَقُولُ: إِنِّي وُكِّلْتُ بِثَلاَثَةٍ،
بِكُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ، وَبِكُلِّ مَنْ دَعَا مَعَ اللهِ إِلَهًا آخَرَ،
وَبِالمُصَوِّرِينَ
هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ غَرِيبٌ.
(سنن الترمذي، كتاب صفة جهنم، باب ما جاء في صفة النار)
Barmaksud: Daripada Abu Salih daripada Abu Hurayrah
katanya, Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam bersabda: Tengkuk api
keluar pada hari kiamat, ia mempunyai dua mata yang melihat, dua telinga yang
mendengar dan lidah yang bercakap,
katanya: Aku diwakilkan untuk (menyeksa) tiga gulungan manusia. Orang yang
gagah perkasa yang sangat degil, orang yang menyembah bersama-sama Allah akan tuhan
yang lain dan orang yang membuat gambar yang berbentuk (patong).
Dalam
Hadith di atas menunjukkan pada hari kiamat akan keluar tengkuk api yang
mempunyai mata yang melihat, telinga yang mendengar dan lidah yang bercakap.
Ini akan menambahkan lagi
kepanasan pada masa itu.
Dalam
Hadith yang lain:
عَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ،
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: " تُمَدُّ
الْأَرْضُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَدًّا لِعَظَمَةِ الرَّحْمَنِ، ثُمَّ لَا يَكُونُ
لِبَشَرٍ مَنْ بَنِي آدَمَ إِلَّا مَوْضِعَ قَدَمَيْهِ، ثُمَّ أُدْعَى
أُولَى النَّاسِ فَأَخِرُّ سَاجِدًا ثُمَّ يُؤْذَنُ لِي فَأَقُومُ فَأَقُولُ: يَا
رَبِّ أَخْبَرَنِي هَذَا – لِجِبْرِيلَ وَهُوَ عَنْ يَمِينِ الرَّحْمَنِ وَاللَّهِ
مَا رَآهُ جِبْرِيلُ قَبْلَهَا قَطُّ – أَنَّكَ أَرْسَلْتَهُ إِلَيَّ، قَالَ
وَجِبْرِيلُ سَاكِتٌ لَا يَتَكَلَّمُ حَتَّى يَقُولَ اللَّهُ: صَدَقَ، ثُمَّ
يُؤْذَنُ لِي فِي الشَّفَاعَةِ فَأَقُولُ: يَا رَبِّ عِبَادُكَ عَبَدُوكَ فِي
أَطْرَافِ الْأَرْضِ، فَذَلِكَ الْمَقَامُ الْمَحْمُودُ «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ
الْإِسْنَادِ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ وَلَمْ يُخْرِجَاهُ» وَقَدْ أَرْسَلَهُ
يُونُسُ بْنُ يَزِيدَ، وَمَعْمَرُ بْنُ رَاشِدٍ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، «أَمَّا
حَدِيثُ يُونُسَ»
8702 – فَحَدَّثْنَاهُ أَبُو الْعَبَّاسِ
مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، أَنْبَأَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ
الْحَكَمِ، أَنْبَأَ ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ
عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ رَجُلٍ، مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ وَلَمْ يُسَمِّهِ
أَنَّ الْأَرْضَ تُمَدُّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. ثُمَّ ذَكَرَ الْحَدِيثَ
بِنَحْوِهِ، «وَأَمَّا حَدِيثُ مَعْمَرٍ»
8703 – فَأَخْبَرَنَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ
عَلِيٍّ الصَّنْعَانِيُّ، ثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، أَنْبَأَ عَبْدُ
الرَّزَّاقِ، أَنْبَأَ مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ
الْحُسَيْنِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«تُمَدُّ الْأَرْضُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» ثُمَّ ذَكَرَ مِثْلَهُ سَوَاءً
[التعليق – من تلخيص الذهبي – على شرط
البخاري ومسلم
(المستدرك على الصحيحين للحاكم، 4:
614)
Bermaksud
daripada Jabir radiya
Allah `anh bahawa Rasulullah bersabda … kemudian
tiadalah bagi anak Adam kecuali tempat letak dua kakinya.
Hadith
di atas menunjukkan bagaimana ramainya manusia dan mereka bersesak di antara
mereka, mereka hanya mempunyai tempat kadar tempat letak kaki, di padang mahsyar.
Dalam Hadith yang lain:
يَجْمَعُ اللَّهُ النَّاسَ الأَوَّلِينَ
وَالآخِرِينَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ، يُسْمِعُهُمُ الدَّاعِي وَيَنْفُذُهُمُ البَصَرُ،
وَتَدْنُو الشَّمْسُ، فَيَبْلُغُ النَّاسَ مِنَ الغَمِّ وَالكَرْبِ مَا لاَ يُطِيقُونَ
وَلاَ يَحْتَمِلُونَ، فَيَقُولُ النَّاسُ: أَلاَ تَرَوْنَ مَا قَدْ بَلَغَكُمْ، أَلاَ
تَنْظُرُونَ مَنْ يَشْفَعُ لَكُمْ إِلَى رَبِّكُمْ؟
(صحيح البخاري، كتاب تفسير القرآن سورة بنى
إسرائيل، باب باب ذرية من
حملنا مع نوح إنه كان عبدا شكورا)
Bermaksud:
Allah menghimpunkan mereka yang awal dan yang akhir pada tempat yang satu
(padang mahsyar) penyeru memperdengarkan mereka, mata dapat melihat mereka , matahari
berhampiran dengan mereka, kesusahan dan penderitaan mereka sampai ke tahap
yang mereka sudah tidak mampu dan tidak tertanggung, maka mereka berkata:
Adakah kamu tidak melihat penderitaan
yang telah menimpa kamu? Adakah kamu tidak melihat orang yang boleh
memberi safaat untuk kamu kepada Tuhan kamu?
Hadith
yang lain:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "إِنَّ الْكَافِرَ لَيُلْجِمُهُ
الْعَرَقُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَقُولُ أرحني ولو إلى النار".
(صحيح ابن حبان – محققا، 16: 330)
Al-Hafiz
Ibn Hajar berkata:
وصححه ا بن حبَان
Hadith itu dihukumkan sahih oleh Ibn Hibban.
(فتح الباري لابن حجر، 11: 394)
Bermaksud: Daripada `Abd Allah daripada Nabi
Salla Allah `Alayh Wa Sallam
sabdanya: Bahawasanya orang kafir peluh mengekangnya pada hari kiamat lalu dia
berkata: (Wahai Tuhanku!) Rihatkan aku sekalipun ke neraka.)
Hadith di atas menunjukkan bagaimana
dahsyatnya keadaan orang kafir di padang mahsyar.
Pertunjuk dari nas.
Dari
nas-nas yang telah dipaparkan menunjukkan keadaan di padang masyhar itu adalah
amat dahsyat. Makhluk terlampau ramai, mereka hanya mempunyai tempat untuk berpijak,
mata hari pula amat hampir dengan mereka menjadikan keadaan sangat panas yang
tidak terhingga, kumpulan api neraka pula muncul menghadap mereka yang menambahkan
kepanasannya lagi. Ini menjadikan peluh mencurah-curah mengikut kepada kadar kederhakaan mereka
kepada Allah ketika di dunia. Ada yang peluhnya sampai ke dua-dua buku lali,
ada yang sampai ke pertengahan betisnya, ada yang sampai ke dua-dua lututnya,
ada yang sampai ke tongkingnya, ada yang sampai ke pusatnya, ada yang sampai ke
dua-dua bahunya, ada yang sampai ke lehernya, ada yang sampai ke pertengahan
mulutnya dan ada pula yang ditenggelamkan oleh peluhnya. Mereka sudah tidak
tertanggung dengan keadaan yang amat dahsyat ini. Akhirnya mereka mencari orang
yang boleh memberi syafaat kepada mereka meminta kepada Allah supaya
disegerakan dari keadaan yang mereka berada padanya. Yang pada akhirnya
Rasulullah SAW??? yang akan bermohon kepada Allah menyegerakan dari keadaan
yang mereka berada padanya. Syafaat ini
dinamakan al-sahfaat al-`uzma yang inshaallah akan diperkatakan kemudian.
Keadaan orang yang bertakwa pada hari
kiamat
Hari kiamat termasuk padanya di
padang mahsyar.
Untuk mengetahui keadaan orang yang bertakwa pada hari kiamat,
bolehlah difahami dari nas-nas beikut:
Firman
Allah:
{أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ
يَحْزَنُونَ (62) الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ (63) لَهُمُ الْبُشْرَى
فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ
ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (64)} [يونس: 62 - 64]
Bermaksud: Tidakkah bahawa wali-wali
Allah mereka tidak takut dan mereka tidak berdukacita. (Iaitu) mereka yang
beriman dan mereka bertakwa. Bagi mereka adalah kegembiraan dalam kehidupan
dunia dan akhirat, tiada sebarang perubahan bagi janji-janji Allah, yang
demikian itu adalah kejayaan yang sangat besar.
Ayat di atas menjelaskan bahawa wali
Allah iaitu mereka yang beriman dan bertakwa kepada Allah mereka tidak takut
dan tidak berdukacita, bagi mereka kegembiraan di dunia dan akhirat. Dengan ini
mereka tidak merasai sebarang penderitaan di hari kiamat nanti, termasuklah di
padang mahsyar.
Firman-Nya lagi:
{وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ
كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى
لِلْمُتَكَبِّرِينَ (60) وَيُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ
لَا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (61} [الزمر: 60، 61]
Bermaksud:
Dan pada hari kiamat engkau melihat mereka yang berdusta keatas Allah (dengan
menisbahkan kepada Allah sesuatu yang bukan datang dari-Nya) muka-muka mereka
hitam, tidakkah dalam neraka Jahannam itu tempat tinggal bagi mereka yang
takabbur. Dan Allah menyelamatkan mereka yang bertakwa dengan kejayaan mereka,
mereka tidak ditimpa kejahatan, dan mereka tidak berdukacita.
Dalam
ayat di atas Allah menjelaskan bahawa Allah menyelamatkan mereka yang bertakwa
pada hari kiamat. Mereka tidak ditimpa sebarang kejahatan dan mereka tidak
berdukacita.
Dalam
Hadith ada menyebut:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: " سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ، يَوْمَ لاَ
ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ: الإِمَامُ العَادِلُ، وَشَابٌّ نَشَأَ فِي عِبَادَةِ
رَبِّهِ، وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي المَسَاجِدِ، وَرَجُلاَنِ تَحَابَّا فِي
اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ، وَرَجُلٌ طَلَبَتْهُ
امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ، فَقَالَ: إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ، وَرَجُلٌ
تَصَدَّقَ، أَخْفَى حَتَّى لاَ تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ،
وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ
(صحيح البخارى، كتاب الزكاة، باب الصدقة باليمين)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah radiya Allah `anh daripada
Nabi Salla Allah Alayh Wa Sallam sabdanya: Tujuh (gulungan manusia) Allah
melindungi mereka dalam naungan-Nya pada hari yang tiada naungan kecuali
naungan-Nya. Pemerintah yang adil, pemuda yang membesar dalam beribadah kepada
Tuhannya, seorang lelaki yang hatinya sentiasa teringat kepada masjid, dua
orang lelaki yang berkasih sayang kerana Allah berkumpul kerana-Nya dan
berpisah kerana-Nya, seorang lelaki yang diminta (melakukan maksiat) oleh
seorang wanita yang berkedudukan tinggi
dan jelita maka dia berkata: Aku takut kepada Allah, sorang lelaki yang
bersedekah diam-diam, sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang
dibelanjakan oleh tangan kanannya, dan seorang lelaki yang berzikir/mengingiti
Allah berseorangan lalu kedua-dua matanya berlinangan dengan air mata.
Hadith
di atas menjelaskan bahawa tujuh gulungan di atas mendapat perlindungan daripada
Allah pada hari yang tiada perlindungan kecuali dari-Nya iaitu pada hari kiamat
yang termasuk padanya padang mahsyar. Oleh itu mereka tidak akan merasai
sebarang penderitaan di padang mahsyar.
Hadith yang lain:
عَنْ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ، أَنَّ
رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " قَالَ اللهُ عَزَّ
وَجَلَّ: وَعِزَّتِي لَا أَجْمَعُ لِعَبْدِي أَمْنَيْنِ وَلَا خَوْفَيْنِ إِنْ
هُوَ أَمِنَنِي فِي الدُّنْيَا أَخَفْتُهُ يَوْمَ أَجْمَعُ فِيهِ عِبَادِي، وَإِنْ
هُوَ خَافَنِي فِي الدُّنْيَا أَمَّنْتُهُ يَوْمَ أَجْمَعُ فِيهِ عِبَادِي “
(حلية الأولياء وطبقات
الأصفياء، 6: 8)
Bermaksud: Daripada Shaddad bin A’ws
bahawa Rasulullah Salla Allah Alayh Wa Sallam Bersabda, Allah berfirman
( dalam Hadith Qudsi): Demi kemuliaan-Ku Aku tidak himpunkan bagi hamba-Ku dua
keamanan dan juga dua ketakutan, jika dia aman (tidak takut ) kepada Aku di
dunia maka Aku takutkannya pada hari Aku himpunkan padanya akan hamba-hamba-Ku
(hari kiamat). Dan jika dia takut kepada-Ku di dunia maka Aku amankannya (tidak
takut) pada hari yang Aku himpunkan padanya akan hamba-hamba-Ku (hari kiamat).
Dalam Hadith di atas Allah menjelaskan bahawa orang yang takut
kepada-Nya di dunia, dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan
larangan-Nya maka di akhirat nanti dia akan dikurniakan keamanan, tidak merasai
sebarang kesangsaraan atau sebarang kesusahan.
Orang yang bertakwa kerana mereka berada dalam keadaan yang aman
tenteram dan berada dalam lindungan Allah maka bagi mereka merasakan bahawa
masa di padang mahsyar pada hari kiamat
itu sangat sekajap. Ini dapat difahami
dari Hadith-Hadith di bawah ini.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ، قَالَ: «يَوْمُ الْقِيَامَةِ كَقَدْرِ مَا بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ»
. «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ إِنْ كَانَ
سُوَيْدُ بْنُ نَصْرٍ حَفِظَهُ عَلَى أَنَّهُ ثِقَةٌ مَأْمُونٌ»
[التعليق - من تلخيص الذهبي] 283 - على
شرطهما
(المستدرك على الصحيحين للحاكم، 1: 158)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah radiya Allah `anh
Hari kiamat adalah seperti kadar yang di antara Zuhur dengan `Asar.
Hadith
yang lain.
وَرُوِّينَا عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ
أَنَّهُ قَالَ فِي قَوْلِهِ: {يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ
أَلْفَ سَنَةٍ} [السجدة: 5] قَالَ: " هَذَا فِي الدُّنْيَا، وَقَوْلُهُ فِي
يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ، فَهَذَا يَوْمُ الْقِيَامَةِ
جَعَلَهُ اللهُ عَلَى الْكَافِرِينَ مِقْدَارَ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ "
وَرُوِّينَا: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: " يَوْمُ الْقِيَامَةِ عَلَى
الْمُؤْمِنْ كَقَدْرِ مَا بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ " وَيُرْوَى ذَلِكَ
مَرْفُوعًا:
(شعب الإيمان، 1: 556)
Bermaksud: …Dan
diriwayatkan kepada kami daripada Abu Hurayrah katanya: Pada hari kiamat kepada
orang Mukmin seperti kadar di antara Zuhur dengan Asar.
Hadith yang lain:
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلم قَالَ:
"يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ مِقْدَارَ نِصْفِ يَوْمٍ مِنْ
خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ يُهَوِّنُ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كَتَدَلِّي
الشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ إِلَى أَنْ تغرب"
1.
إسناده صحيح على شرط البخاري، رجاله ثقات رجال الشيخين غير عبد الرحمن
بن إبراهيم، فمن رجال البخاري.
وأخرجه أبو يعلى عن إسماعيل
بن عبد الله بن خالد، عن الوليد بن مسلم، بهذا الإسناد. وذكره الهيثمي في
"المجمع" وقال: رواه ابويعلى، ورجاله رجال الصحيح غير إسماعيل بن عبد
الله بن خالد، وهو ثقة
(صحيح ابن حبان – محققا، 16: 328)
Dari Abu Hurayrah daripada
Rasulullah Salla Allah Alayh Wa Sallam Pada hari manusia berdiri untuk
Allah, Rab al-A`lamin kadar separuh hari 50,000 tahun, diringankan yang
demikian itu kepada orang Mukmin seperti matahari yang hampir masuk Maghrib
sehingga ia masuk waktu Maghrib.
Dalam
Hadith yang lain:
عَنْ
أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: {يَوْمٍ كَانَ
مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ} [المعارج: 4] فَقِيلَ: مَا أَطْوَلَ هَذَا
الْيَوْمَ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
"وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهُ
لَيُخَفِّفُ عَلَى الْمُؤْمِنِ حَتَّى يَكُونَ أَخَفَّ عَلَيْهِ مِنْ
صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ يُصَلِّيهَا في الدنيا".
وذكره الهيثمي في "المجمع" 10/337، وقال: رواه أحمد وأبو
يعلى وإسناده حسن على ضعف في روايه
(صحيح ابن حبان – مخرجا، 16: 328)
Daripada
Abu Sa`id al-Khudri daripada Rasulullah Salla Allah Alayh Wa Sallam bahawasanya
Baginda bersabda: Hari yang kadarnya 50,000 tahun (Surah al-Ma`arij 4), maka
dikatakan kepada Baginda, alangkah lamanya hari itu? Maka Nabi Salla Allah
Alayh Wa Sallam menjawab: Demi yang diriku di dalam kekuasaan-Nya bahawasanya
diringankan kepada orang Mukmin sehingga lebih sekejap baginya dari menunaikan
satu solat fardu yang dilakukan di dunia.
Hadith-Hadith
di atas menunjukkan bahawa kepada orang yang bertakwa kepada Allah, hari kiamat
yang mereka berada di padang masyhar adalah tidak lama, iaitu di antara waktu
Zuhur dengan waktu Asar, di antara matahari yang hampir masuk Maghrib ke waktu
Maghrib dan lebih cepat dari menunaikan
satu solat fardu yang dilakukan di dunia. Ini ialah kerana mereka berada dalam
keadaan senang, aman, tenteram dan berada dalam lindungan Allah Subhanahu Wa Ta`ala.
Penjelasan para ulama mengenai keadaan manusia di padang mahsyar
Al-Hafiz Ibn Hajar ketika mensyarahkan Hadith yang diriwayatkan
oleh Imam al-Bukhari mengenai : Peluh mereka melimpah ke bumi 70 hasta dan
mereka dikekang oleh peluh mereka sehingga ke telinga, yang telah saya sebutkan
sebelum ini, beliau menjelaskan: Bahawasanya yang dikekang oleh peluh itu
adalah orang kafir, sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Bayhaqi dalam
al-Ba`th dengan sanad yang hasan dari pada `Abd Allah bin `Amrw bin al-`As
katanya: Amat dahsyat kesukaran pada hari itu sehingga orang kafir dikekang
oleh peluh, maka ditanyakan kepadanya, dimanakah orang Mukmin? Beliau menjawab:
di atas kursi dari emas dan mereka dilindungi oleh awan. Diriwayatkan dengan
sanad yang kuat (qawiy) daripada Abu Musa katanya: Matahari di atas kepala manusia
pada hari kiamat tetapi amalan mereka melindungi mereka. Ibn Mubarak
meriwayatkan dalam al-Zuhd dan Ibn Abi Shaybah dalam al-Musannaf, lafaz nas itu
daripadanya dengan sanad yang baik (jayyid) daripada Salman katanya: Diberikan
matahari kepanasan pada hari kiamat 10 tahun, kemudian dihampirkan kepada
tengkorak manusia lalu mereka berpeluh
sehingga peluh melimpah ke bumi setinggi sependirian, kemudian naik sehingga
melitupinya. Ibn Mubarak dalam riwayatnya menambah: Kepanasan matahari itu
tidak memberi sebarang mudharat kepada orang Mukmin lelaki atau perempuan.
Al-Qurtubi menyatakan: Yang dimaksudkannya ialah orang Mukmin yang sempurna
imannya. Ini berdalilkan kepada Hadith yang diriwayatkan oleh al-Miqdad dan
lainya: Bahawasanya orang Mukmin itu berbeza-beza pada peluhnya mengikut kepada
amalan mereka. Dalam Hadith yang diriwayatkan daripada Ibn Mas`ud yang
diriwayatkan oleh al-Tabarani dan al-Bayhaqi, Bahawasanya seseorang itu banjir
peluhnya sehingga mengalir di bumi sependiriannya,??? kemudian naik sehingga
hidungnya dan dalam riwayat daripada Abdullah bin Mas`ud yang diriwayatkan oleh
Abu Ya`la dan dihukumkan sahih oleh Ibn Hibban, bahawasanya pada hari kiamat
seseorang itu dikekang oleh peluhnya sehingga dia berkata: Wahai Tuhanku rehatkanlah
aku walau sekalipun ke dalam neraka. Dan yang diriwayatkan oleh al-Hakim dan
al-Bazzar dari Hadith yang diriwayatkan oleh Jabir adalah sepertinya. Ia adalah
seoleh-olehnya jelas yang demikian itu adalah di padang mahsyar.
(فتح الباري لابن حجر، 11: 394)
Al-Shykh al-Munawi menyebut dalam Fayd al-Qadir: Yang demikian itu
berbeza dengan perbezaan manusia. Setengah mereka pada hari itu kadar 50,000
tahun, setengah mereka hanya sekejap sangat untuk solat Subuh seperti pada
Riwayat al-Tabarani, Abu Ya`la dan Bayhaqi dalam al-Shu`ab daripada Ibn Umar
dan lainnya. Ini (50,000 tahun) adalah pada orang kafir, dan dilihat kepada beberapa riwayat bahawa
manusia itu berbeza-beza pada hari kiamat mengikut kadar amalan mereka, Hadith-Hadith
adalah seperti jelas pada yang demikian itu ketika di padang masyhar.
Seterusnya al-Shykah al-Munawi memetik pendapat al-Shykh Ibn Abi Jamrah mengenai orang yang
ditengelamkan oleh peluh: Zahirnya umum kepada semua manusia, tetapi
Hadith-Hadith lain menunjukkan khusus kepada setengah orang. Dikeculikan para
anbiya’, para syuhada’ dan mereka yang dikehandaki oleh Allah. Orang yang
paling banyak peluhnya adalah orang kafir dan mereka yang bergelumang dengan
dosa-dosa besar kemudian orang yang selepas mereka.
(فيض
القدير، 2: 338)
Kesimpulan
Dari Hadith-Hadith yang telah dipaparkan dan
pandangan ulama mengenainya menunjukkan:
Bahawa orang yang
tidak beriman, juga Mukmin yang derhaka mereka akan menghadapi kesangsaraan
yang tidak terhingga di padang mahsyar nanti, mengikut kepada kadar kederhakaan
mereka kepada Allah. Yang paling teruk sekali ialah kepada orang yang tidak
beriman. Bagi orang Mukmin yang derhaka ada yang peluhnya sampai ke buku lali,
ada yang sampi ke lutut dan seterusnya, mengikut kepada kadar kederhakaan mereka
kepada Allah Subhanahu Wa Ta`ala
ketika di dunia. Kerana sangat sangsara yang tidak
tertanggung mereka merasakan mereka berada di padang masyhar itu adalah sangat
lama sehingga mereka berkata dari keadaan yang sangat dahsyat ini segerakanlah
dari keadaan ini walau pun dimasukkan ke dalam neraka. Akhirnya Rasulullah Salla Allah Alayh Wa Sallam meminta kepada Allah Subhanahu Wa Ta`ala untuk
menyegerakan dari kesangsaraan di padang mahsyar ini yang dinamakan sebagai
al-Shafa`ah al-Uzma.
Ada pun orang Mukmin yang bertakwa kepada Allah
yang melaksanakan perintah-perintah Allah dan meninggalkan
larangan-larangan-Nya serta banyak melakukan perkara-perkara yang sunat dan
benar-benar menghampirkan diri kepada Allah, mereka berada dalam lindungan
Allah, mereka tidak merasakan sebarang kesusahan walau sedikit pun, mereka
merasakan bahawa mereka berada di padang mahsyar adalah amat sekejap.