PADANG MAHSYAR

 

KEDAHSYATAN DI PADANG MAHSYAR DAN KEADAAN ORANG YANG BERTKAWA PADANYA

 

Kedahsyatan di padang mahsyar

Semua makhluk dari awal sampai akhir dikumpulkan di padang mahsyar, yang termasuk padanya manusia dan binatang. Mereka berada dalam keadaan yang penuh sesak hanya kadar untuk berpijak.

Ini apa yang difahami dari nas-nas berikut:

 

{وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا (47) [الكهف: 47]

Bermaksud: Dan Kami himpunkan mereka dan Kami tidak tinggalkan seorang pun dari mereka.

Firman-Nya lagi:

{قُلْ إِنَّ الأوَّلِينَ وَالآخِرِينَ لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ} [الْوَاقِعَةِ:50، 49]

Bermaksud: Katakanlah, bahawasanya yang awal dan yang akhir semua mereka dihimpunkan pada  masa hari yang diketahui (hari kiamat)

Ayat di atas menunjukkan bahawa semua, dari yang awal sampai yang akhir semuanya dihimpunkan pada hari kiamat.

Firman-Nya lagi:

{وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ (38} [الأنعام: 38]

Bermaksud: Dan tiadalah binatang yang di bumi dan burung yang terbang dengan dua sayapnya kecuali adalah umat seperti kamu, Kami tidak tinggalkan dalam kitab (al-Quran) dari sesuatu, kemudian kepada Tuhan mereka, mereka dihimpunkan.

Dalam ayat di atas menunjukkan bahawa yang dihimpunkan di padang mahsyar adalah termasuk binatang yang berada di atas muka bumi dan juga burung.

Seterusnya untuk mengetahui keadaan pada masa itu marilah kita merenungi nas-nas yang dibawakan di bawah ini.

Antaranya:

Imam al-Bukhari ketika menyebut firman Allah:

يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ العَالَمِينَ

Bermaksud: Hari yang orang ramai berdiri untuk Allah Yang memiliki sekelian alam,beliau membawakan Hadith:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: {يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ العَالَمِينَ} [المطففين: 6] «حَتَّى يَغِيبَ أَحَدُهُمْ فِي رَشْحِهِ إِلَى أَنْصَافِ أُذُنَيْهِ»

(صحيح البخارى، كتاب تفسير القرآن، سورة ويل للمطففين، باب يوم يقوم الناس لرب العالمين)

 

Daripada `Abd Allah bin `Umar radiya Allah  `anh  bahawa Nabi Salla Allah `Alayh Wa Sallam bersabda mengenai firman Allah yang bermaksud:  Hari yang orang ramai berdiri untuk Allah Yang memiliki sekelian alam, sehingga seseorang dari mereka tenggelam  dalam peluhnya  sehingga pertengahan telinganya.

Imam al-Bukhari juga membawakan Hadith:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «يَعْرَقُ النَّاسُ يَوْمَ القِيَامَةِ حَتَّى يَذْهَبَ عَرَقُهُمْ فِي الأَرْضِ سَبْعِينَ ذِرَاعًا، وَيُلْجِمُهُمْ حَتَّى يَبْلُغَ آذَانَهُمْ

(صحيح البخاري، كتاب الرقاق، باب قول الله تعالى ألا يظن أولئك أنهم مبعوثون ليوم عظيم يوم يقوم الناس لرب العالمين)

Daripada Abu Hurayrah radiya Allah  `anh bahawa Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam brsabda: Manusia berpeluh pada hari kimat sehingga peluh mereka mengalir di bumi 70 hasta dan mengekang mereka sehingga sampai telingga mereka.

Hadith yang lain:

،عن الْمِقْدَاد بْن الْأَسْوَدِ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: «تُدْنَى الشَّمْسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْخَلْقِ، حَتَّى تَكُونَ مِنْهُمْ كَمِقْدَارِ مِيلٍ» - قَالَ سُلَيْمُ بْنُ عَامِرٍ: فَوَاللهِ مَا أَدْرِي مَا يَعْنِي بِالْمِيلِ؟ أَمَسَافَةَ الْأَرْضِ، أَمِ الْمِيلَ الَّذِي تُكْتَحَلُ بِهِ الْعَيْنُ – قَالَ: «فَيَكُونُ النَّاسُ عَلَى قَدْرِ أَعْمَالِهِمْ فِي الْعَرَقِ، فَمِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ إِلَى كَعْبَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ إِلَى رُكْبَتَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ إِلَى حَقْوَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يُلْجِمُهُ الْعَرَقُ إِلْجَامًا» قَالَ: وَأَشَارَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِهِ إِلَى فِيهِ

(صحيح مسلم، كتاب الجنة وصفة نعيمها وأهلها ،  باب في صفة يوم القيامة أعانا الله على أهوالها)

Daripada al-Miqdad bin al-Aswad katanya: Aku mendengar Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam  bersabda: Dihampirkan matahari pada hari kiamat kepada makhluk sehingga matahari itu dari mereka seperti kadar satu mil. Sulaym bin Amir berkata: Demi Allah, aku tidak mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan mil? Adakah jarak di atas bumi? Atau mil yang digunakan mencelak mata. Baginda bersabda: Manusia mengikut kadar amalan meraka di dalam peluh. Di antara mereka orang yang peluhnya sehingga ke dua buku lali, di antara mereka orang yang peluhnya sehingga dua lututnya, di antara mereka orang yang peluhnya sehingga  ke tempat ikat kain sarong di perut mereka, dan di antara mereka ada yang  dikekang  oleh peluh mereka. Dan Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam mengisyaratkan dengan tangan Baginda ke mulutnya

Dalam Hadith yang lain:

عن عُقْبَة بْن عَامِرٍ الْجُهَنِيَّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، يَقُولُ: رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: «تَدْنُو الشَّمْسُ مِنَ الْأَرْضِ فَيَعْرَقُ النَّاسُ، فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَبْلُغُ عَرَقُهُ إِلَى كَعْبَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ إِلَى نِصْفِ السَّاقِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ إِلَى رُكْبَتَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ الْعَجُزَ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ الْخَاصِرَةَ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ مَنْكِبَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ عُنُقَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَبْلُغُ وَسَطَ فِيهِ وَأَشَارَ بِيَدِهِ فَأَلْجَمَهَا فَاهُ، رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَكَذَا وَمِنْهُمْ مَنْ يُغَطِّيهِ عَرَقُهُ وَضَرَبَ بِيَدِهِ إِشَارَةً فَأَمَرَّ يَدَهُ فَوْقَ رَأْسِهِ مَنْ غَيْرِ أَنْ يُصِيبَ الرَّأْسَ دُوَّرَ رَاحَتَهُ يَمِينًا وَشِمَالًا» هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ وَلَمْ يُخْرِجَاهُ "

[التعليق – من تلخيص الذهبي– صحيح

(المستدرك على الصحيحين للحاكم، 4/ 615)

 

Bermaksud: Daripada `Uqbah bin `Amir al-Juhani radiya Allah  `anh katanya: Aku melihat Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam bersabda: Hampir matahari dari bumi maka manusia pun berpeluh, setengah dari mereka orang yang peluhnya sampai dua buku lalinya, setengah mereka orang yang sampai (peluhnya) ke pertengahan betisnya, setengah mereka yang sampai (peluhnya) ke dua lututnya, setengah dari mereka orang yang sampai (peluhnya) ke tongkingnya, dan setengah dari mereka yang sampai (peluhnya) ke pusat, setengah dari mereka orang yang sampai (peluhnya) ke dua bahunya, setengah dari mereka yang sampai (peluhnya) ke tengkoknya, dan setengah dari mereka yang sampai (peluhnya) ke pertengahan mulutnya, dan Baginda mengisyaratkan dengan tangannya dan Baginda membenamkannya ke dalam mulutnya, aku melihat Rasulullah  Salla Allah `Alayh Wa Sallam  seperti ini, dan setengah dari mereka yang dilitupinya oleh peluhnya dan Baginda melakukan isyarat dengan tangan, dan Baginda melalukan tangannya di atas kepalanya tanpa mengenai kepala, dan Baginda memusingkan tapak tangannya ke kanan dan ke kiri.

Dalam Hadith di atas menunjukkan ada orang yang tenggelam dalam peluhnya.

Dalam Hadith yang lain:

عَنْ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: تَخْرُجُ عُنُقٌ مِنَ النَّارِ يَوْمَ القِيَامَةِ لَهَا عَيْنَانِ تُبْصِرَانِ وَأُذُنَانِ تَسْمَعَانِ وَلِسَانٌ يَنْطِقُ، يَقُولُ: إِنِّي وُكِّلْتُ بِثَلاَثَةٍ، بِكُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ، وَبِكُلِّ مَنْ دَعَا مَعَ اللهِ إِلَهًا آخَرَ، وَبِالمُصَوِّرِينَ

هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ غَرِيبٌ.

(سنن الترمذي، كتاب صفة جهنم، باب ما جاء في صفة النار)

Barmaksud: Daripada Abu Salih daripada Abu Hurayrah katanya, Rasulullah Salla Allah `Alayh Wa Sallam bersabda: Tengkuk api keluar pada hari kiamat, ia mempunyai dua mata yang melihat, dua telinga yang mendengar dan lidah yang  bercakap, katanya: Aku diwakilkan untuk (menyeksa) tiga gulungan manusia. Orang yang gagah perkasa yang sangat degil, orang yang menyembah bersama-sama Allah akan tuhan yang lain dan orang yang membuat gambar yang berbentuk (patong).

Dalam Hadith di atas menunjukkan pada hari kiamat akan keluar tengkuk api yang mempunyai mata yang melihat, telinga yang mendengar dan lidah yang bercakap. Ini akan  menambahkan lagi kepanasan pada masa itu.

Dalam Hadith yang lain:

عَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: " تُمَدُّ الْأَرْضُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَدًّا لِعَظَمَةِ الرَّحْمَنِ، ثُمَّ لَا يَكُونُ لِبَشَرٍ مَنْ بَنِي آدَمَ إِلَّا مَوْضِعَ قَدَمَيْهِ، ثُمَّ أُدْعَى أُولَى النَّاسِ فَأَخِرُّ سَاجِدًا ثُمَّ يُؤْذَنُ لِي فَأَقُومُ فَأَقُولُ: يَا رَبِّ أَخْبَرَنِي هَذَا – لِجِبْرِيلَ وَهُوَ عَنْ يَمِينِ الرَّحْمَنِ وَاللَّهِ مَا رَآهُ جِبْرِيلُ قَبْلَهَا قَطُّ – أَنَّكَ أَرْسَلْتَهُ إِلَيَّ، قَالَ وَجِبْرِيلُ سَاكِتٌ لَا يَتَكَلَّمُ حَتَّى يَقُولَ اللَّهُ: صَدَقَ، ثُمَّ يُؤْذَنُ لِي فِي الشَّفَاعَةِ فَأَقُولُ: يَا رَبِّ عِبَادُكَ عَبَدُوكَ فِي أَطْرَافِ الْأَرْضِ، فَذَلِكَ الْمَقَامُ الْمَحْمُودُ «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ وَلَمْ يُخْرِجَاهُ» وَقَدْ أَرْسَلَهُ يُونُسُ بْنُ يَزِيدَ، وَمَعْمَرُ بْنُ رَاشِدٍ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، «أَمَّا حَدِيثُ يُونُسَ»

8702 – فَحَدَّثْنَاهُ أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، أَنْبَأَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الْحَكَمِ، أَنْبَأَ ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ رَجُلٍ، مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ وَلَمْ يُسَمِّهِ أَنَّ الْأَرْضَ تُمَدُّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. ثُمَّ ذَكَرَ الْحَدِيثَ بِنَحْوِهِ، «وَأَمَّا حَدِيثُ مَعْمَرٍ»

 

8703 – فَأَخْبَرَنَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الصَّنْعَانِيُّ، ثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، أَنْبَأَ عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَنْبَأَ مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «تُمَدُّ الْأَرْضُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» ثُمَّ ذَكَرَ مِثْلَهُ سَوَاءً

[التعليق – من تلخيص الذهبي – على شرط البخاري ومسلم

(المستدرك على الصحيحين للحاكم، 4: 614)

 

Bermaksud daripada Jabir radiya Allah  `anh  bahawa Rasulullah bersabda … kemudian tiadalah bagi anak Adam kecuali tempat letak dua kakinya.

Hadith di atas menunjukkan bagaimana ramainya manusia dan mereka bersesak di antara mereka, mereka hanya mempunyai tempat kadar tempat letak kaki,  di padang mahsyar.

Dalam Hadith yang lain:

يَجْمَعُ اللَّهُ النَّاسَ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ، يُسْمِعُهُمُ الدَّاعِي وَيَنْفُذُهُمُ البَصَرُ، وَتَدْنُو الشَّمْسُ، فَيَبْلُغُ النَّاسَ مِنَ الغَمِّ وَالكَرْبِ مَا لاَ يُطِيقُونَ وَلاَ يَحْتَمِلُونَ، فَيَقُولُ النَّاسُ: أَلاَ تَرَوْنَ مَا قَدْ بَلَغَكُمْ، أَلاَ تَنْظُرُونَ مَنْ يَشْفَعُ لَكُمْ إِلَى رَبِّكُمْ؟

(صحيح البخاري، كتاب تفسير القرآن سورة بنى إسرائيل، باب باب ذرية من حملنا مع نوح إنه كان عبدا شكورا)

 

Bermaksud: Allah menghimpunkan mereka yang awal dan yang akhir pada tempat yang satu (padang mahsyar) penyeru memperdengarkan mereka,  mata dapat melihat mereka , matahari berhampiran dengan mereka, kesusahan dan penderitaan mereka sampai ke tahap yang mereka sudah tidak mampu dan tidak tertanggung, maka mereka berkata: Adakah kamu tidak melihat penderitaan  yang telah menimpa kamu? Adakah kamu tidak melihat orang yang boleh memberi safaat untuk kamu kepada Tuhan kamu?

Hadith yang lain:

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "إِنَّ الْكَافِرَ لَيُلْجِمُهُ الْعَرَقُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَقُولُ أرحني ولو إلى النار".

(صحيح ابن حبان – محققا، 16: 330)

Al-Hafiz Ibn Hajar berkata:

وصححه ا بن حبَان

Hadith itu dihukumkan sahih oleh Ibn Hibban.

(فتح الباري لابن حجر، 11: 394)

Bermaksud: Daripada `Abd Allah daripada Nabi Salla Allah `Alayh Wa Sallam sabdanya: Bahawasanya orang kafir peluh mengekangnya pada hari kiamat lalu dia berkata: (Wahai Tuhanku!) Rihatkan aku sekalipun ke neraka.)

Hadith di atas menunjukkan bagaimana dahsyatnya keadaan orang kafir di padang mahsyar.

 

Pertunjuk dari nas.

Dari nas-nas yang telah dipaparkan menunjukkan keadaan di padang masyhar itu adalah amat dahsyat. Makhluk terlampau ramai, mereka hanya mempunyai tempat untuk berpijak, mata hari pula amat hampir dengan mereka menjadikan keadaan sangat panas yang tidak terhingga, kumpulan api neraka pula muncul menghadap mereka yang menambahkan kepanasannya lagi. Ini menjadikan peluh mencurah-curah  mengikut kepada kadar kederhakaan mereka kepada Allah ketika di dunia. Ada yang peluhnya sampai ke dua-dua buku lali, ada yang sampai ke pertengahan betisnya, ada yang sampai ke dua-dua lututnya, ada yang sampai ke tongkingnya, ada yang sampai ke pusatnya, ada yang sampai ke dua-dua bahunya, ada yang sampai ke lehernya, ada yang sampai ke pertengahan mulutnya dan ada pula yang ditenggelamkan oleh peluhnya. Mereka sudah tidak tertanggung dengan keadaan yang amat dahsyat ini. Akhirnya mereka mencari orang yang boleh memberi syafaat kepada mereka meminta kepada Allah supaya disegerakan dari keadaan yang mereka berada padanya. Yang pada akhirnya Rasulullah SAW??? yang akan bermohon kepada Allah menyegerakan dari keadaan yang mereka berada padanya.  Syafaat ini dinamakan al-sahfaat al-`uzma yang inshaallah akan diperkatakan kemudian.

Keadaan orang yang bertakwa pada hari kiamat

Hari kiamat termasuk padanya di padang mahsyar.

Untuk mengetahui keadaan orang yang bertakwa pada hari kiamat, bolehlah difahami dari nas-nas beikut:

Firman Allah:                    

{أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (62) الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ (63) لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (64)} [يونس: 62 - 64]

Bermaksud: Tidakkah bahawa wali-wali Allah mereka tidak takut dan mereka tidak berdukacita. (Iaitu) mereka yang beriman dan mereka bertakwa. Bagi mereka adalah kegembiraan dalam kehidupan dunia dan akhirat, tiada sebarang perubahan bagi janji-janji Allah, yang demikian itu adalah kejayaan yang sangat besar.

Ayat di atas menjelaskan bahawa wali Allah iaitu mereka yang beriman dan bertakwa kepada Allah mereka tidak takut dan tidak berdukacita, bagi mereka kegembiraan di dunia dan akhirat. Dengan ini mereka tidak merasai sebarang penderitaan di hari kiamat nanti, termasuklah di padang mahsyar.

Firman-Nya lagi:

{وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَكَبِّرِينَ (60) وَيُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (61} [الزمر: 60، 61]

Bermaksud: Dan pada hari kiamat engkau melihat mereka yang berdusta keatas Allah (dengan menisbahkan kepada Allah sesuatu yang bukan datang dari-Nya) muka-muka mereka hitam, tidakkah dalam neraka Jahannam itu tempat tinggal bagi mereka yang takabbur. Dan Allah menyelamatkan mereka yang bertakwa dengan kejayaan mereka, mereka tidak ditimpa kejahatan, dan mereka tidak berdukacita.

Dalam ayat di atas Allah menjelaskan bahawa Allah menyelamatkan mereka yang bertakwa pada hari kiamat. Mereka tidak ditimpa sebarang kejahatan dan mereka tidak berdukacita.

Dalam Hadith ada menyebut:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ، يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ: الإِمَامُ العَادِلُ، وَشَابٌّ نَشَأَ فِي عِبَادَةِ رَبِّهِ، وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي المَسَاجِدِ، وَرَجُلاَنِ تَحَابَّا فِي اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ، وَرَجُلٌ طَلَبَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ، فَقَالَ: إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ، وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ، أَخْفَى حَتَّى لاَ تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ، وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ

(صحيح البخارى، كتاب الزكاة، باب الصدقة باليمين)

Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah radiya Allah  `anh daripada Nabi Salla Allah Alayh Wa Sallam  sabdanya: Tujuh (gulungan manusia) Allah melindungi mereka dalam naungan-Nya pada hari yang tiada naungan kecuali naungan-Nya. Pemerintah yang adil, pemuda yang membesar dalam beribadah kepada Tuhannya, seorang lelaki yang hatinya sentiasa teringat kepada masjid, dua orang lelaki yang berkasih sayang kerana Allah berkumpul kerana-Nya dan berpisah kerana-Nya, seorang lelaki yang diminta (melakukan maksiat) oleh seorang wanita yang berkedudukan tinggi  dan jelita maka dia berkata: Aku takut kepada Allah, sorang lelaki yang bersedekah diam-diam, sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya, dan seorang lelaki yang berzikir/mengingiti Allah berseorangan lalu kedua-dua matanya berlinangan dengan air mata.

Hadith di atas menjelaskan bahawa tujuh gulungan di atas mendapat perlindungan daripada Allah pada hari yang tiada perlindungan kecuali dari-Nya iaitu pada hari kiamat yang termasuk padanya padang mahsyar. Oleh itu mereka tidak akan merasai sebarang penderitaan di padang mahsyar.

Hadith yang lain:

عَنْ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ: وَعِزَّتِي لَا أَجْمَعُ لِعَبْدِي أَمْنَيْنِ وَلَا خَوْفَيْنِ إِنْ هُوَ أَمِنَنِي فِي الدُّنْيَا أَخَفْتُهُ يَوْمَ أَجْمَعُ فِيهِ عِبَادِي، وَإِنْ هُوَ خَافَنِي فِي الدُّنْيَا أَمَّنْتُهُ يَوْمَ أَجْمَعُ فِيهِ عِبَادِي

 (حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، 6: 8)

Bermaksud: Daripada Shaddad bin A’ws bahawa Rasulullah Salla Allah Alayh Wa Sallam Bersabda, Allah berfirman ( dalam Hadith Qudsi): Demi kemuliaan-Ku Aku tidak himpunkan bagi hamba-Ku dua keamanan dan juga dua ketakutan, jika dia aman (tidak takut ) kepada Aku di dunia maka Aku takutkannya pada hari Aku himpunkan padanya akan hamba-hamba-Ku (hari kiamat). Dan jika dia takut kepada-Ku di dunia maka Aku amankannya (tidak takut) pada hari yang Aku himpunkan padanya akan hamba-hamba-Ku (hari kiamat).

Dalam Hadith di atas Allah menjelaskan bahawa orang yang takut kepada-Nya di dunia, dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya maka di akhirat nanti dia akan dikurniakan keamanan, tidak merasai sebarang kesangsaraan atau sebarang kesusahan.

Orang yang bertakwa kerana mereka berada dalam keadaan yang aman tenteram dan berada dalam lindungan Allah maka bagi mereka merasakan bahawa masa di padang mahsyar pada  hari kiamat itu sangat sekajap.  Ini dapat difahami dari Hadith-Hadith di bawah ini.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «يَوْمُ الْقِيَامَةِ كَقَدْرِ مَا بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ» . «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ إِنْ كَانَ سُوَيْدُ بْنُ نَصْرٍ حَفِظَهُ عَلَى أَنَّهُ ثِقَةٌ مَأْمُونٌ»

[التعليق - من تلخيص الذهبي] 283 - على شرطهما

(المستدرك على الصحيحين للحاكم، 1: 158)

 

Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah radiya Allah  `anh

Hari kiamat adalah seperti kadar yang di antara Zuhur dengan `Asar.

Hadith yang lain.

وَرُوِّينَا عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهُ قَالَ فِي قَوْلِهِ: {يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ} [السجدة: 5] قَالَ: " هَذَا فِي الدُّنْيَا، وَقَوْلُهُ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ، فَهَذَا يَوْمُ الْقِيَامَةِ جَعَلَهُ اللهُ عَلَى الْكَافِرِينَ مِقْدَارَ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ " وَرُوِّينَا: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: " يَوْمُ الْقِيَامَةِ عَلَى الْمُؤْمِنْ كَقَدْرِ مَا بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ " وَيُرْوَى ذَلِكَ مَرْفُوعًا:

(شعب الإيمان، 1: 556)

Bermaksud:   …Dan diriwayatkan kepada kami daripada Abu Hurayrah katanya: Pada hari kiamat kepada orang Mukmin seperti kadar di antara Zuhur dengan Asar.

Hadith yang lain:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلم قَالَ: "يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ مِقْدَارَ نِصْفِ يَوْمٍ مِنْ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ يُهَوِّنُ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كَتَدَلِّي الشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ إِلَى أَنْ تغرب"

1.

 

 

 

 

 

 

إسناده صحيح على شرط البخاري، رجاله ثقات رجال الشيخين غير عبد الرحمن بن إبراهيم، فمن رجال البخاري.

وأخرجه أبو يعلى  عن إسماعيل بن عبد الله بن خالد، عن الوليد بن مسلم، بهذا الإسناد. وذكره الهيثمي في "المجمع" وقال: رواه ابويعلى، ورجاله رجال الصحيح غير إسماعيل بن عبد الله بن خالد، وهو ثقة

(صحيح ابن حبان – محققا، 16: 328)

Dari Abu Hurayrah daripada Rasulullah Salla Allah Alayh Wa Sallam Pada hari manusia berdiri untuk Allah, Rab al-A`lamin kadar separuh hari 50,000 tahun, diringankan yang demikian itu kepada orang Mukmin seperti matahari yang hampir masuk Maghrib sehingga ia masuk waktu Maghrib.

Dalam Hadith yang lain:

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: {يَوْمٍ  كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ} [المعارج: 4] فَقِيلَ: مَا أَطْوَلَ هَذَا الْيَوْمَ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهُ  لَيُخَفِّفُ عَلَى الْمُؤْمِنِ حَتَّى يَكُونَ أَخَفَّ عَلَيْهِ مِنْ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ يُصَلِّيهَا في الدنيا".

وذكره الهيثمي في "المجمع" 10/337، وقال: رواه أحمد وأبو يعلى وإسناده حسن على ضعف في روايه

(صحيح ابن حبان – مخرجا، 16: 328)

Daripada Abu Sa`id al-Khudri daripada Rasulullah Salla Allah Alayh Wa Sallam bahawasanya Baginda bersabda: Hari yang kadarnya 50,000 tahun (Surah al-Ma`arij 4), maka dikatakan kepada Baginda, alangkah lamanya hari itu? Maka Nabi Salla Allah Alayh Wa Sallam menjawab: Demi yang diriku di dalam kekuasaan-Nya bahawasanya diringankan kepada orang Mukmin sehingga lebih sekejap baginya dari menunaikan satu solat fardu yang dilakukan di dunia.

Hadith-Hadith di atas menunjukkan bahawa kepada orang yang bertakwa kepada Allah, hari kiamat yang mereka berada di padang masyhar adalah tidak lama, iaitu di antara waktu Zuhur dengan waktu Asar, di antara matahari yang hampir masuk Maghrib ke waktu Maghrib  dan lebih cepat dari menunaikan satu solat fardu yang dilakukan di dunia. Ini ialah kerana mereka berada dalam keadaan senang, aman, tenteram dan berada dalam lindungan Allah Subhanahu Wa Ta`ala.

 

Penjelasan para ulama mengenai keadaan manusia di padang mahsyar

Al-Hafiz Ibn Hajar ketika mensyarahkan Hadith yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari mengenai : Peluh mereka melimpah ke bumi 70 hasta dan mereka dikekang oleh peluh mereka sehingga ke telinga, yang telah saya sebutkan sebelum ini, beliau menjelaskan: Bahawasanya yang dikekang oleh peluh itu adalah orang kafir, sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Bayhaqi dalam al-Ba`th dengan sanad yang hasan dari pada `Abd Allah bin `Amrw bin al-`As katanya: Amat dahsyat kesukaran pada hari itu sehingga orang kafir dikekang oleh peluh, maka ditanyakan kepadanya, dimanakah orang Mukmin? Beliau menjawab: di atas kursi dari emas dan mereka dilindungi oleh awan. Diriwayatkan dengan sanad yang kuat (qawiy) daripada Abu Musa katanya: Matahari di atas kepala manusia pada hari kiamat tetapi amalan mereka melindungi mereka. Ibn Mubarak meriwayatkan dalam al-Zuhd dan Ibn Abi Shaybah dalam al-Musannaf, lafaz nas itu daripadanya dengan sanad yang baik (jayyid) daripada Salman katanya: Diberikan matahari kepanasan pada hari kiamat 10 tahun, kemudian dihampirkan kepada tengkorak  manusia lalu mereka berpeluh sehingga peluh melimpah ke bumi setinggi sependirian, kemudian naik sehingga melitupinya. Ibn Mubarak dalam riwayatnya menambah: Kepanasan matahari itu tidak memberi sebarang mudharat kepada orang Mukmin lelaki atau perempuan. Al-Qurtubi menyatakan: Yang dimaksudkannya ialah orang Mukmin yang sempurna imannya. Ini berdalilkan kepada Hadith yang diriwayatkan oleh al-Miqdad dan lainya: Bahawasanya orang Mukmin itu berbeza-beza pada peluhnya mengikut kepada amalan mereka. Dalam Hadith yang diriwayatkan daripada Ibn Mas`ud yang diriwayatkan oleh al-Tabarani dan al-Bayhaqi, Bahawasanya seseorang itu banjir peluhnya sehingga mengalir di bumi sependiriannya,??? kemudian naik sehingga hidungnya dan dalam riwayat daripada Abdullah bin Mas`ud yang diriwayatkan oleh Abu Ya`la dan dihukumkan sahih oleh Ibn Hibban, bahawasanya pada hari kiamat seseorang itu dikekang oleh peluhnya sehingga dia berkata: Wahai Tuhanku rehatkanlah aku walau sekalipun ke dalam neraka. Dan yang diriwayatkan oleh al-Hakim dan al-Bazzar dari Hadith yang diriwayatkan oleh Jabir adalah sepertinya. Ia adalah seoleh-olehnya jelas yang demikian itu adalah di padang mahsyar.

(فتح الباري لابن حجر، 11: 394)

Al-Shykh al-Munawi menyebut dalam Fayd al-Qadir: Yang demikian itu berbeza dengan perbezaan manusia. Setengah mereka pada hari itu kadar 50,000 tahun, setengah mereka hanya sekejap sangat untuk solat Subuh seperti pada Riwayat al-Tabarani, Abu Ya`la dan Bayhaqi dalam al-Shu`ab daripada Ibn Umar dan lainnya. Ini (50,000 tahun) adalah pada orang kafir,  dan dilihat kepada beberapa riwayat bahawa manusia itu berbeza-beza pada hari kiamat mengikut kadar amalan mereka, Hadith-Hadith adalah seperti jelas pada yang demikian itu ketika di padang masyhar. Seterusnya al-Shykah al-Munawi memetik pendapat al-Shykh Ibn Abi Jamrah  mengenai orang yang ditengelamkan oleh peluh: Zahirnya umum kepada semua manusia, tetapi Hadith-Hadith lain menunjukkan khusus kepada setengah orang. Dikeculikan para anbiya’, para syuhada’ dan mereka yang dikehandaki oleh Allah. Orang yang paling banyak peluhnya adalah orang kafir dan mereka yang bergelumang dengan dosa-dosa besar kemudian orang yang selepas mereka.

        (فيض القدير، 2: 338)

Kesimpulan

Dari Hadith-Hadith yang telah dipaparkan dan pandangan ulama mengenainya menunjukkan:

Bahawa orang yang tidak beriman, juga Mukmin yang derhaka mereka akan menghadapi kesangsaraan yang tidak terhingga di padang mahsyar nanti, mengikut kepada kadar kederhakaan mereka kepada Allah. Yang paling teruk sekali ialah kepada orang yang tidak beriman. Bagi orang Mukmin yang derhaka ada yang peluhnya sampai ke buku lali, ada yang sampi ke lutut dan seterusnya, mengikut kepada kadar kederhakaan mereka kepada Allah Subhanahu Wa Ta`ala ketika di dunia. Kerana sangat sangsara yang tidak tertanggung mereka merasakan mereka berada di padang masyhar itu adalah sangat lama sehingga mereka berkata dari keadaan yang sangat dahsyat ini segerakanlah dari keadaan ini walau pun dimasukkan ke dalam neraka. Akhirnya Rasulullah Salla Allah Alayh Wa Sallam meminta kepada Allah Subhanahu Wa Ta`ala  untuk menyegerakan dari kesangsaraan di padang mahsyar ini yang dinamakan sebagai al-Shafa`ah al-Uzma.

Ada pun orang Mukmin yang bertakwa kepada Allah yang melaksanakan perintah-perintah Allah dan meninggalkan larangan-larangan-Nya serta banyak melakukan perkara-perkara yang sunat dan benar-benar menghampirkan diri kepada Allah, mereka berada dalam lindungan Allah, mereka tidak merasakan sebarang kesusahan walau sedikit pun, mereka merasakan bahawa mereka berada di padang mahsyar adalah amat sekejap.