Hadith Sebagai Pentafsir al-Quran Adalah Perintah
Allah S.W.T. Melalui al-Quran
Oleh Dr. Udah bin Mohsin.
Penjelasan
mengenai tajuk
Maksud Hadith ialah sesuatu yang disandarkan kepada Rasulullah
s.a.w. samaada perkataan, perbuatan atau persetujuan (iqrar). Dengan
lain perkataan Hadith ialah perkataan, perbuataan dan persetujuan Rasulullah
s.a.w..Hadith juga di sini sama maksud dengan Sunnah.
Maksud tafsir di sini ialah penjelasaan, penerangan atau yang
seumpamanya
Maksud Al-Quran ialah kalam Allah yang diturunkan ke atas Rasulullah, Muhammad s.a.w. yang ditulis
dalam mushaf di mulai dari Surah al-Fatihah dan di akhiri dengan Surah al-Nas.
Perbahasan
mengenai tajuk
Jika ada orang mengatakan bahawa Hadith Rasulullah s.a.w.
tidak boleh mentafsirkan al-Quran, al-Quran hanya ditafsirkan oleh al-Quran itu
sendiri maka pendapat ini adalah salah, wajib ditolak, kerana pendapat ini
sebenarnya bertentangan dengan ayat-ayat
al-Quran itu sendiri.
Di antara ayat-ayat al-Quran mengenai Hadith adalah sebagai pentafsir
kepada al-Quran:
Pertama
Perintah Allah supaya beriman kepada Rasulullah s.a.w.
Di antara ayat-ayat al-Quran mengenainya:
Firman Allah:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ
وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ
وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا [النساء : 136
(Surah al-Nisa, 4: 136.).
Bermaksud: Wahai
mereka yang beriman! Hendaklah kamu beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan kitab
yang diturunkan ke atas Rasul-Nya, dan kitab yang diturunkan sebelumnya. Sesiapa
yang kufur kepda Allah s.a.w. malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya
dan Hari Akhirat maka dia telah sesat yang amat jauh.
Ayat al-Quran di atas antara lain memerintahkan orang yang beriman supaya
beriman kepada Rasulullah iaitu Muhammad s.a.w.
Beriman kepada Rasulullah s.a.w.bererti percaya dengan penuh keyakinan
kepada Rasulullah s.a.w.. Ini bererti apa yang dibawa oleh Baginda diterima
dengan penuh keyakinan dan berpegang teguh dengannya, samaada yang dibawa itu
al-Quran atau penjelasan dan penerangnya kepada al-Quran. Penjelasan dan
penerangan Baginda tentang al-Quran itu adalah termasuk dalam takrif Hadith
atau Sunnah. Oleh itu adakah dikira seseorang itu beriman kepada Baginda jika
penjelasan dan penerangan Baginda mengenai
al-Quran ditolak dan diingkari? Orang yang begitu sifatnya jelas dia
tidak percaya kepada Baginda s.a.w. Orang yang tidak percaya kepada Rasulullah
s.a.w. bererti dia tidak beriman kepada Baginda s.a.w. Dengan ini orang yang
menolak Hadith sebagai pentafsir kepada al-Quran dia adalah tidak beriman
kepada Rasulullah s.a.w..Orang yang tidak beriman kepada Rasulullah s.a.w. dia
adalah tidak beriman kepada al-Quran kerana al-Quran itu adalah disampaikan
oleh Baginda s.a.w. Oleh itu dengan perintah Allah melalui al-Quran bahawa
Hadith adalah pentafsir kepada al-Quran.
Kedua
Ayat-ayat al-Quran mengenai tugas Rasulullah s.a.w.
Di antara
tugas Rasulullah s.a.w.:
Firman
Allah:
وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ
لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ [النحل : 44]
(Surah al-Nahl, 16: 44.).
Bermaksud “Dan
Kami turunkan kepada engkau al-zikr (al-Quran) supaya engkau terangkan kepada manusia apa yang diturunkan kepada
mereka dan supaya mereka memikirkannya.
Perkataan:لِتُبَيِّنَ yang bermaksud: Supaya engkau Menerangkan. Menerangkan
itu merangkumi menjelaskan atau yang seumpamanya. Ayat ini menunjukkan bahawa peranan
Rasulullah s.a.w. adalah untuk mejelaskan atau menerangkan kepada manusia apa
yang diturunkan kepada mereka. Mejelas atau menerangkan itu adalah bermakna
mentafsirkan. Yang diturunkan oleh Allah kepada manusia ialah al-Quran. Dengan ini adalah kewajipan
Rasulullah s.a.w. dengan perintah daripada Allah s.a.w. untuk mentafsirkan
al-Quran kepada manusia. Pentafsiran daripada Rasulullah s.a.w. ini adalah termasuk dalam takrif Hadith atau
Sunnah, kerana yang datang daripada Rasulullah s.a.w. yang lain daripada
al-Quran adalah Hadith atau Sunnah. Dengan ini melalui perintah Allah s.w.t.
bahawa Hadith itu adalah sebagai pentafsir kepada al-Quran.
Jika Allah sendiri, melalui ayat al-Quran yang telah disebutkan di atas memerintahkan
Rasul-Nya supaya mentafsirkan al-Quran, maka adakah boleh bagi seseorang Muslim
menolak tafsiran tersebut, kemudian cuba
untuk mentafsirkan al-Quran menurut pendapatnya sendiri, dan menolak pentafsiran
daripada Rasulullah? Tidakkah ini bererti dia telah menolak ayat al-Quran
tersebut? Orang yang menolak ayat al-Quran bererti dia tidak beriman dengan
al-Quran. Kerana perintah beriman dengan al-Quran adalah kepada keseluruhan
al-Quran, bukan sebahagian-sebahagian sahaja.
Firman-Nya
lagi:
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ
وَاحْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ
الْمُبِينُ [المائدة : 92
(Surah al-Maidah, 5: 92.).
Bermaksud:Dan hendaklah kamu taat kepada Allah dan
hendaklah kamu taat kepada Rasulullah, dan awaslah! (jangan sampai menyalahi
perintah Allah dan Rasul). Jika kamu berpaling (engan menurut yang
diperintahkan) maka ketahuilah bahawasanya tanggungjawab Rasul kami ialah
menyampaikan dengan sejelas-jelasnya.
Di antara kandungan ayat di atas ialah tugas Rasulullah
s.a.w. adalah menyampaikan dengan sejelas-jelasnya. Menyampaikan dengan
sejelas-jelasnya iaitu الْبَلَاغُ الْمُبِينُ tidak hanya semata-mata menyampaikan sahaja tetapi
memerlukan kepada penjelasan, penerangan atau yang seumpamanya daripada
Rasulullah s.a.w., yang ini semua termasuk dalam takrif Hadith atau Sunnah.
Tugas Rasulullah s.a.w. disamping
menyampaikan al-Quran seperti firman Allah:
مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ
} [المائدة : 99]
(Surah al-Maidah, 5: 99.).
Bermaksud: Tiada kewajipan yang ditugaskan ke atas
Rasulullah kecuali menyampaikan,
Rasullah juga diperintahkan untuk mentafsirkannya iaitu menerangkan dan menjelaskan
sejelas-jelasnya kepada manusia.
Dari keterangan-keterangan
di atas jelas bahawa Hadith sebagai pentafsir al-Quran adalah dengan
perintah daripada Allah melalui al-Quran.
Ketiga
Perintah Allah s.w.t. supaya mengambil apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. dan menjauhi apa yang ditegah.
Di
antaranya:
Firman Allah:
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ
عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ [الحشر : 7 ،
(Surah al-Hashr, 59: 7)
Bermaksud: “Dan apa yang didatang kepada kamu oleh
Rasulullah hendaklah kamu ambil, dan apa yang Baginda tegah kepada kamu
hendaklah kamu jauhi, dan hendaklah kamu bertakwa kepada Allah, Bahawasanya
Allah adalah amat dahsat seksa-Nya.”.
Apa yang didatangkan oleh Rasulullah s.a.w. itu adalah umum merangkumi
penerangan, penjelasan atau yang seumpamanya terhadapap al-Quran. Pentafsiran daripada
Rasulullah s.a.w. tersebut adalah termasuk dalam ketogeri Hadith atau Sunnah.
Dengan ini menurut perintah Allah s.a.t. dalam al-Quran hendaklah
orang yang bertakwa menjadikan Hadith sebagi tafsir kepada al-Quran. Orang yang
mengingkarinya bererti dia tidak mengikut perintah Allah. Allah telah memberi
amaran kepada orang ini di akhir ayat dengan firman-Nya: وَاتَّقُوااللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ :dan hendaklah kamu bertakwa kepada
Allah, Bahawasanya Allah adalah amat dahsat seksa-Nya.”
Orang yang tidak mengikut perintah Allah ini akan diseksa
dengan sangat dahsat.
Dari keterangan di atas adalah menjadi kewajipan kepada orang yang bertakwa kepada Allah s.w.t.
untuk menjadikan Hadith sebagi pentafrsir al-Quran.
Keempat
Perintah Allah supaya menta`ati Rasulullah s.a.w. dan di larang derhaka kepada Baginda.
Mengenai perkara ini antaranya:
Firman Allah:
{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ [الأنفال : 20]
(Surah al-anfal,
8: 20.).
Bermaksud: Wahai mereka yang beriman! Hendaklah kamu
taat kepada Allah dan Rasul-Nya dan jangan berpaling darinya sedangkan kamu
mendengar.
Dari ayat di atas, Allah memerintahkan orang yang
beriman supaya taat kepada Allah dan Rasul-Nya, dua-dua sekali. Maksud Rasul di
sini ialah Nabi Muhammad s.a.w. Ketaatan kepada Rasulullah s.a.w. iatu adalah
umum merangkumi berpegang dengan
penjelasan dan penerangannya terhadap al-Quran. Tafsiranan Rasulullah terhadap
al-Quran ini adalah termasuk dalam takrif Hadith atau Sunnah. Dengan ini orang
yang tidak berpegang dengan Hadith sebagai pentafsir kepada al-Quran dia adalah tidak mentati Allah. Tidak
mentaati Alllah bererti derhaka kepada Allah.
Firman-Nya lagi:
مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ
فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ } [النساء : 80]
(Surah al-Nisa’, 4: 80.).
Bermaksud: Sesiapa yang mentaati
Rasulullah maka sesungguhnya dia mentaati Allah.
Ayat di atas menjelaskan sesiapa yang mentaati
Rasullulah s.a.w. dia adalah mentaati Allah s.w.t. Ini bererti sesiapa yang
derhaka kepada Rasulullah s.a.w.maka dia adalah derhaka kepada Allah s.w.t. Tidak
berpegang dengan tafsiran Rasulullh s.a.w. terhadap al-Quran dia adalah derhaka
kepada Rasulullah, dan sesiapa yang derhaka kepada Rasulullah dia adalah
derhaka kepada Allah. Dengan ini orang yang tidak berpegang dengan tafsiran
Rasulullh s.a.w. terhadap al-Quran dia adalah derhaka kepada Allah s.w.t. Tafsiran
Rasulullah itu adalah termasuk dalam takrif hadith.
Kelima
Perintah Allah supaya mengikut Rasulullah s.a.w.
Di antanya:
Firman Allah:
فَآمِنُوا بِاللَّهِ
وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ
لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ [الأعراف : 158 ،
(Surah
al-A`raf, 7: 158.).
Bermaksud:
Maka hendaklah kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, Nabi yang ummi, yang
beriman kepada Allah dan kalimah-kalimah-Nya,dan hendaklah kamu mengikutnya
mudah mudahan kamu mendapat pertunjuk.
Dalam ayat di
atas manusia diperintahkan supaya beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan
mengikut Rasulullah s.a.w..Mengikut Rasulullah termasuk yang paling penting nya
ialah mengikut ajarannya. Ajaran Rasulullah s.a.w. itu termasuklah, yang paling
pentingnya ialah penjelasan dan penerangan Baginda mengenai al-Quran atau yang
disebut sebagai tafsir. Tidak Berpegang dengan tafsiran Baginda mengenai
al-Quran adalah tidak mengikut Baginda. Tidak mengikut Baginda adalah ingkar
perintah Allah s.w.t. Dengan ini orang yang tidak berpegang dengan Hadith sebagai pentafsir
kepada al-Quran adalah ingkar perintah Allah s.w.t..
Keenam
Orang yang mengikut Rasulullah dia kasih kepada Allah dan Allah kasih kepadanya.
Firman Allah:
{ قُلْ إِنْ كُنْتُمْ
تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ
وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ [آل عمران : 31
،
(Surah al-Ali `Imran, 3: 31.).
Bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammd): Jika kamu cinta kepada Allah
maka kamu hendaklah mengikut aku nescaya Allah cinta kepada kamu dan mengampunkan
dosa kamu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha mengasihani.
Di antara kandungan
ayat di atas menunjukkan bahawa orang yang kasih kepada Allah dia akan mengikut
Rasulullah s.a.w. dan dia dicintai oleh Allah s.w.t. Ini menunjukkan orang yang
tidak mengikut Rasulullah s.a.w. dia tidak kasih kepada Allah s.w.t. dan Allah tidak kasih
kepadanya. Allah tidak kasih kepadanya bererti Allah benci kepadanya.
Mengikut
Rasullah termasuk yang paling pentingnya ialah mengikut ajarannya. Ajaran
Rasulullah s.a.w. itu termasuklah yang paling pentingnya ialah penjelasan dan
penerangan Baginda mengenai al-Quran atau yang disebut sebagai tafsir
sebagaimana yang telah disebutkan sebelum ini.
Dengan ini
orang yang menolak Hadith sebagai pentafsir kepada al-Quran dia adalah benci
kepada Allah dan Allah benci kepadanya.
Kesimpulan
Dari apa yang telah
dibincangkan di atas, terang dan nyata bahawa Hadith sebagai pentafsir kepada al-Quran adalah
perkara yang telah jelas daripada al-Quran, yang tidak boleh diragui. Ia
termasuk dalam:
ما علم من الدين بالضرورة iaitu ajaran
agama yang tidak dapat tidak wajib diketahui. Orang yang menolaknya dia
adalah kafir.
Apabila telah sabit bahawa Hadith
atau Sunnah itu sebagi pentafsir kepada al-Quran maka dengan sendirinya Hadith
atau Sunnah itu adalah merupakan sumber syariah yang tidak boleh diragui lagi.
Menolak Hadith sebagai sumber syariah adalah kafir. نعوذ بالله من ذلك