Dr Udah bin Mohsin
Sahabat-Sahabat Rasulullah s.a.w.
Adalah Amat Berpegang Teguh Dengan Hadith
Sahabat-Sahabat Rasulullah s.a.w. adalah amat berpegang teguh
dengan Hadith, kerana ia merupakan sebagai pentafsir kepada al-Quran dan ia merupakan sebagai sumber syariah Islam.
Berpegang teguh dengan Hadith ini bukan setakat pegangan para sahabat
Rasulullah sahaja, tetapi ia adalah pegangan seluruh orang yang beriman. Ini
lah kerana:
Pertama.
Allah
memerintahkan orang yang beriman supaya beriman kepada Rasulullah, Muhammad
s.a.w. Di
antara lain firman-Nya:
{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا
بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ
الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ
وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا (136) } [النساء
: 136 ، 137]
(Surah al-Nisa, 4: 136.)Bermaksud: Wahai mereka yang beriman! Hendaklah kamu beriman kepada
Allah, Rasul-Nya dan kitab yang diturunkan ke atas Rasul-Nya, dan kitab yang
diturunkan sebelumnya. Sesiapa yang kufur kepada Allah s.a.w. malaikat-malaikat-Nya,
kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya dan Hari Akhirat maka dia telah sesat yang
amat jauh.
Ayat al-Quran di atas antara lain memerintahkan orang yang beriman supaya
beriman kepada Rasulullah iaitu Muhammad s.a.w. Beriman kepada Rasulullah s.a.w. bererti percaya
dengan penuh keyakinan kepada Rasulullah s.a.w.. Ini bererti apa yang dibawa
oleh Baginda diterima dengan penuh keyakinan dan berpegang teguh dengannya,
samaada yang dibawa itu al-Quran atau penjelasan dan penerangnya kepada
al-Quran. Penjelasan dan penerangan Baginda tentang al-Quran itu adalah
termasuk dalam takrif Hadith atau Sunnah. Dengan ini orang yang menolak Hadith bererti dia tidak beriman kepada Rasulullah
s.a.w. Tidak beriman kepada Rasulullah bererti dia menolak al-Quran atau dengan
lain kata dia tidak beriman kepada al-Quran kerana al-Quran yang menyuruh supaya
beriman dengan Rasulullah s.a.w.
Kedua.
Allah memerintahkan orang yang
beriman supaya taat kepada Rasulullah,
Muhammad s.a.w. Di antara lain firman-Nya:
{وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ
تُرْحَمُونَ (132) } [آل عمران : 132]
Bermaksud: Dan hendaklah kamu tat kepada Allah dan
Rasul-Nya mudah-mudahan kamu diberi rahmat.
Dalam ayat di atas Allah memerintahkan orang Mukmin supaya
mentaati Allah s.w.t. dan Rasul-Nya, kedua-dua sekali. Tidak memadai hanya taat
kepada Allah sahaja. Jika mentaati Allah s.a.t. itu ialah melalui al-Quran, itu
mengerjakan apa yang disuruh dan mejauhi larangan, maka mentaati Rasulullah
s.a.w. adalah dengan mentaati Baginda dengan mengerjakan apa yang disuruh dan
menjauhi apa yang dilarang. Suruhan atau larang an Baginda ini adalah termasuk
dalam kategori Hadith atau Sunnah. Dengan ini orang yang tidak mahu
berpegang dengan Hadith dia adalah tidak
taat kepada Rasulullah s.a.w.. Tidak taat
kepada Rasulullah s.a.w. bererti dia tidak mentaati Allah s.w.t. kerana Allah
yang memerintahkan supaya taat kepada Rasulullah s.a.w. Dengan ini orang yang
tidak berpegang dengan Hadith atau Sunnah dia adalah derhaka Kepada Allah.
Ketiga.
Allah memerintahkan Rasulullah s.a.w. supaya menerangkan al-Quran
kepada manusia. Firman
Allah:
{وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ
مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ [النحل : 44]
(Surah
al-Nahl, 16: 44.). Bermaksud “Dan Kami turunkan
kepada engkau al-zikr (al-Quran) supaya engkau terangkan kepada manusia apa yang diturunkan kepada
mereka dan supaya mereka memikirkannya.
Perkataan: لِتُبَيِّنَ yang bermaksud: Supaya engkau Menerangkan. Menerangkan itu merangkumi
menjelaskan atau yang seumpamanya. Ayat
ini menunjukkan bahawa peranan Rasulullah s.a.w. adalah untuk mejelaskan atau
menerangkan al-Quran kepada manusia apa yang diturunkan kepada mereka. Mejelas
atau menerangkan itu adalah bermakna mentafsirkan. Yang diturunkan oleh Allah
kepada manusia ialah al-Quran. Dengan
ini adalah kewajipan Rasulullah s.a.w. dengan perintah daripada Allah s.a.w.
untuk mentafsirkan al-Quran kepada manusia. Pentafsiran daripada Rasulullah s.a.w.
ini adalah termasuk dalam takrif Hadith
atau Sunnah, kerana yang datang daripada Rasulullah s.a.w. yang lain daripada
al-Quran adalah Hadith atau Sunnah. Dengan ini melalui perintah Allah s.w.t.
bahawa Hadith itu adalah sebagai pentafsir kepada al-Quran.
Keempat.
Di antara
tugas Rasulullah s.a.w. adalah mengajar Hadith kepada orang Mukmin.
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ
وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ
مُبِينٍ (164) أَ} [آل عمران : 164 ، 165
( Al-Imran: 164)
Bermaksud: “Sesungguhnya Allah telah memberi kurniaan
kepada orang mukmin kerana mengutuskan kepada mereka seorang rasul daripada
kalangan mereka sendiri yang membacakan kepada mereka ayat-ayatNya(Allah),
mensucikan mereka dan mengajar mereka al-kitab dan al-hikmah sekalipun mereka
sebelum itu adalah di dalam kesesatan yang nyata. Ayat di atas Allah menyatakan antara peranan Rasulullah adalah:
Membacakan kepada
orang-orang mukmin ayat Allah. Mensucikan mereka. Mengajar
mereka Al-Kitab dan al-hikmah. Apakah yang dimaksudkan dengan al-hikmah? Untuk
mengetahui maksudnya ayat di atas perlu diambil daripada pelbagai sudut:
Al-hikmah bukan bermaksud al-Kitab( al-Quran) kerana perkataan “waw” yang bermaksud “dan” menunjukkan perkataan sebelumnya “waw” lain daripada yang selepasnya.
Al-hikmah di sini merupakan wahyu, kerana jika bukan wahyu mungkin benar dan mungkin salah. Bagaimana Rasulullah diperintahkan oleh Allah mengajar sesuatu yang salah?.
Al-hikmah hendaklah menunjukkan sesuatu yang diketahui oleh Rasul, kerana Rasul tidak boleh mengajar sesuatu yang dia tidak tahu. Dengan ini Al-hikmah ialah yang lain daripada Al- Quran, yang diwahyukan oleh Allah kepada rasulNya dan seterusnya diketahui oleh Rasulullah untuk diajar kepada manusia iaitu al-Sunnah.
Terdapat juga contoh bahawa maksud al-hikmah adalah
sunnah iaitu firman Allah:
وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ
وَالْحِكْمَةِ
( Al-Ahzab: 34)
Bermaksud: “Hendaklah kamu ingat apa yang dibaca di
rumah-rumah kamu daripada ayat-ayat Allah dan al-hikmah”.Ternyata bahawa maksud al-hikmah di sini adalah Sunnah. Daripada dalil
yang dipaparkan menunjukkan bahawa wahyu itu ada dua bahagian, wahyu mutlu
iaitu Al-Quran dan wahyu / mutlu
iaitu Sunnah.
Kelima.
Allah memberi otoriti kepada Rasulullah s.a.w.
untuk menghalal dan mengharamkan sesuatu.
Firman-Nya:
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ
الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ
يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ
وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ } [الأعراف : 157
Bermaksud: Mereka yang mengikut Rasul, Nabi yang ummi yang
mereka dapati tertulis dalam kitab al-Tawrah dan Injil yang menyuruh mereka
dengan makruf dan menegah mereka dari kemungkaran, dan dia menghalalkan untuk
mereka perkara-perkara yang baik dan mengharamkan kepada mereka perkara-perkara
yang keji.
Dalam ayat di atas Allah telah memberi otoriti kepada Rasulullah s.a.w. untuk menghalalkan sesuatu yang baik dan mengharamkan perkara-perkara yang buruk . Perkara-perkara yang dihukumkan halal dan haram daripada Rasulullah s.a.w. ini termasuk dalam kategori Hadith. Dengan ini orang yang menolak Hadith dia menolak perintah Allah kepada Rasulullah s.a.w. Ini bererti dia tidak beriman dengannya.
Keenam
Allah memerintahkan kepada orang Mukmin supaya menjadikan
Rasulullah s.a.w. sebagai rujukan dan menerima penetapan dan hukuman Baginda s.a.w.
Firman-Nya:
فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ
إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ
ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا (59) } [النساء : 59
Bermaksud: Maka jika kamu berbalah pada sesuatu perkara maka
hendaklah kamu kembalikannya kepada Allah dan Rasul-Nya, jika kamu beriman
dengan Allah dan Hari Akhirat ,itu adalah lebih baik dan lebih elok
kesudahannya. Mengkembalikan kepada Allah ialah kepada al-Quran dan
mengkembalikan kepada Rasulullah s.a.w. adalah keputusan Baginda, samaada suruhan,
larangan atau lainnya yang semua ini termasuk dalam letegrti Hadith.
Firman-Nya:
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ
إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ
وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا (36)} [الأحزاب
: 36
(Al-Ahzab: 36)
Maksudnya: “Tidak ada bagi orang mukmin lelaki atau
perempuan apabila Allah dan RasulNya menetapkan sesuatu perkara bagi mereka ada
pilihan di dalam perkara itu dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan rasulNya
maka sesungguhnya dia telah nyata sesat.
Kandungan ayat di atas menunjukkan ialah sebagai seorang Mukmin, samaada lelaki
atau perempuan dia hendaklah menerima keputusan daripada Allah s.w.t. dan
Rasul-Nya s.a.w. Rasulullah s.a.w., tanpa ada pilihan. Keputusan daripada Allah
adalah melalui al-Quran manakala Keputusan daripada Rasulullah s.a.w. adalah
termasuk dalam kategori Hadith. Dengan ini orang yang tidak menerima ketetapan
Rasulullah s.a.w. maka dia tidak beriman kepada Al-Quran, kerana dia menolak
isi Kandungan al-Quran yang jelas.
Firman-Nya lagi:
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى
يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا
مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا (65) } [النساء : 65
( al-Nisa’: 65) .
Bermaksud: “Maka demi Tuhan engkau, mereka tidak beriman sehingga mereka
menjadikan engkau sebagai hakim pada sebarang perselisihan di kalangan mereka,
kemudian mereka tidak mendapati sebarang keberatan di dalam diri mereka dari
hukaman engkau dan menerima dengan sepenuhnya.
Ayat di atas menunjukkan bahawa orang yang tidak
menjadikan Rasulullah sebagai hakim dalam pergaduhan yang berlaku di kalangan
mereka maka dia adalah bukan orang yang beriman. Hukuman daripada Rasulullah adalah
umum samaada yang diambil dari al-Quran atau lainnya, yang lain dari al-Quran
adalah Hadith. Ayat ini jells menyuruh supaya berpegang dengan Hadith.
Ketujuh Balasan yang
amat buruk bagi orang yang tidak mengikut Rasulullah s.a.w.
Firman-Nya:
وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ
مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ
مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا (115)} [النساء : 115
Bermaksud: Sesiapa
yang menentang Rasulullah setelah
ternyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya) dan mengikut bukan
jalan orang Mukmin Kami memberikannya kuasa untuk melakukan yang dipilihnya dan
Kami akan memasukkan ke dalam neraka Jahannam dan ia merupakan seburuk-buruk
tempat kembali.
Ayat di atas menunjukkan orang yang menentang Rasulullah s.a.w. di akhirat kelak tempatnya adalah neraka Jahannam.
Perintah Allah dari ayat-ayat di atas.
Apabila telah sabit daripada al-Quran bahawa Allah memerintahkan orang yang beriman supaya beriman kepada Rasulullah s.a.w., mentaatinya, mengetahui bahawa di antara tugas Rasulullah s.a.w. ialah menerangkan al-Quran kepada manusia, Rasulullah s.a.w. juga bertugas sebagai mengajarkan Hadithnya kepada manusia, dan Allah juga telah menjelaskan supaya sebagai seorang Mukmin mesti menerima hukuman dan penetapan daripada Rasulullah s.a.w., maka para Sahabat Rasulullah s.a.w. dan semua orang yang beriman adalah berpegang teguh dengan Hadith atau Sunnah, kerana ia telah jelas daripada al-Quran. Menolak sesuatu perkara yang telah jelas sabit daripada al-Quran adalah kafir.
Apabila telah sabit daripada al-Quran bahawa Allah memerintahkan orang yang beriman supaya beriman kepada Rasulullah s.a.w., mentaatinya, mengetahui bahawa di antara tugas Rasulullah s.a.w. ialah menerangkan al-Quran kepada manusia, Rasulullah s.a.w. juga bertugas sebagai mengajarkan Hadithnya kepada manusia, dan Allah juga telah menjelaskan supaya sebagai seorang Mukmin mesti menerima hukuman dan penetapan daripada Rasulullah s.a.w., maka para Sahabat Rasulullah s.a.w. dan semua orang yang beriman adalah berpegang teguh dengan Hadith atau Sunnah, kerana ia telah jelas daripada al-Quran. Menolak sesuatu perkara yang telah jelas sabit daripada al-Quran adalah kafir.
Disini penulis membawakan beberapa contoh supaya mudah dipahami.
Mengerjakan sembahyang.
Apabila Allah menyuruh orang yang beriman supaya mengerjakan sembahyang. Di antaranya, firman-Nya:
{ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ
وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ [البقرة : 43
Bermaksud: Dan hendaklah kamu mendirikan sembahyang,
mengeluarkan zakat dan hendaklah kamu rukuk bersama-sama dengan orang yang
rukuk
Dan Rasulullah s.a.w. yang telah diberi tugas oleh Allah
untuk menjelaskan al-Quran telah pun bersabda supaya mengerjakan sembahyang itu
sebagaimana yang Baginda lakukan dengan sabdanya:
وَصَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي
صحيح البخاري - (18 / 423)
Bermaksud: Dan hendaklah kamu sembahyang sebagaimana kamu
melihat aku sembahyang.
Maka adakah boleh bagi seorang Mukmin, apatah lagi seorang
sahabat, yang Hadith itu pada mulanya ditujukan kepadanya, untuk mengadakan
satu cara sembahyang lain dari apa yang telah ditetapkan oleh Rasulullah s.a.w?.
Tidak ini bererti dia telah mengengkari suruhan Rasulullah?. Tidakkah dia juga
telah menginkari perintah Allah yang mana Allah telah menyuruh orang yang
beriman supaya mentaati Rasulullah s.a.w?. Tidakkah dia beriman dengan Allah
dimana Allah telah menjelaskan bahawa di
antara tugas Rasulullah s.a.w. adalah untuk menjelaskan al-Quran?. Oleh itu
semua sahabat Rasulullah dan seterusnya semua orang Mukmin mengerjakan
sembahyang sebagaimana yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Cara kita
sembahyang sekarang ini, sebagai seorang Mukmin kita adalah mengikut cara
sembahyang Rasulullah s.a.w.
Mengerjakan Haji
Allah berfirman dalam al-Quran mengenai kewajipan mengerjakan
haji bagi orang Mukmin :
{وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ
مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا } [آل عمران : 97
Bermaksud: Bagi Allah ke atas manusia mengerjakan haji ke
baytullah bagi orang yang mampu sampai kepadanya.
Ayat di atas menunjukkan kepada kewajipan mengerjakan haji.
Rasulullah s.a.w. pula bersabda:
لِتَأْخُذُوا مَنَاسِكَكُمْ فَإِنِّي لَا
أَدْرِي لَعَلِّي لَا أَحُجُّ بَعْدَ حَجَّتِي هَذِهِ
صحيح مسلم - (6 / 426)
Bermaksud: Kamu hendaklah mengambil cara beribadah haji
kamu (dariku) maka sesungguhnya aku tidak tahu mungkin aku tidak mengerjakan
haji selepas hajiku ini.
Dalam Hadith di atas Rasulullah memerintahkan supaya cara mengerjakan
haji itu hendaklah diambil daripada
Baginda. Oleh itu orang yang mengerjakan haji tidak mengikut cara yang
diajarkan oleh Rasulullah hajinya ditolak. Orang itu telah derhaka kepada Rasulullah
s.a.w. di samping dia derhaka kepada Allah.
Berselawat ke atas Rasulullah s.a.w.
Allah s.w.t. telah memerintahkan orang Mukmin supaya
beselawat ke atas Rasulullah s.a.w. Firman-Nya:
{ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ
عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
(56) } [الأحزاب : 56 ،
Bermaksud: Bahawasanya Allah dan malaikat-Nya berselawat
ke atas Nabi , wahai mereka yang beriman!
Kamu hendaklah berselawat dan salam ke atasnya dengan
sampurnanya.
Dalam ayat di atas Allah s.w.t. telah memerintahkan orang
Mukmin supaya berselawat ke atas Rasulullah s.a.w. manakala Rasulullah s.a.w.
pula apabila ditanya mengenai bagaimana cara berselawat ke atas Baginda?
Di antara selawat yang diajarkan oleh
Baginda ialah:
اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت
على إبراهيم وعلى آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى
آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد
صحيح ابن حبان - (5 / 288)
Ini adalah antara selawat yang diajarkan oleh Rasulullah
s.a.w. Dengan ini bolehkah seseorang itu mengatakan bahawa selawat ini atau
yang seumpamanya yang telah sabit
daripada Rasulullah s.a.w. ia tidak ada
pada zaman Rasulullah s.a.w? Dan adakah boleh baginya menolak selawat yang
telah diajarkan oleh Rasulullah s.a.w? Tidakkah dengan menolak selawat yang
telah sabit diajar oleh Rasulullah s.a.w. dia telah derhaka kepada Rasulullah
s.a.w. di samping dia telah derhaka kepada Allah s.w.t.?
Mengucap dua kaimah syahadah
Dua kalimah syahadah ini terdapat dalam al-Quran. Syahadah pertama
ialah, firman Allah:
{ فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
} [محمد : 19]
Syahadah kedua, firman Allah:
{مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ
مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ } [الفتح : 29]
Kalimah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
terdapat dalam al-Quran, Surah Muhammad, ayat 19. Manakala مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ
terdapat dalam al-Quran surah al-Fath, ayat 29. Allah juga telah menjelaskan
dalam al-Quran bahawa Allah tinggikan sebutan Baginda Rasulullah s.a.w. dengan
firman-Nya:
{وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ (4} [الشرح
: 4]
Bermaksud: Dan Kami tinggikan bagimu sebutanmu
Allah angkat sebutan Rasulullah yang paling penting ialah
dalam dua kalimah syahadah.
Oleh itu dalam syahadah apabila disebut Allah maka hendaklah
juga disebut Rasulullah.
Rasulullah s.a.w. telah mengajar kepada kita bahawa Islam itu
diasaskan kepada dua kalimah syahadah,
dengan sabdanya:
بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ
أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ
وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ رَمَضَانَ
صحيح البخاري - (1 / 11)
Bermaksud: Diasaskan Islam itu kepada lima perkara, iaitu شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ , mendirikan sembahyang,
memberikan zakat, mengerjakan haji dan berpuasa di Bulan Ramadan.
Perkataan شَهَادَةِ adalah masdar iaitu akar kata. Oleh
itu jika seseorang itu hendak mengucapkannya maka dia mengucapkan: أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ
مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ أشهد . Apabila ia merupakan asas
Islam maka setiap orang Muslim mesti mengucapkannya.
Dua kalimah syahadah ini juga tanda seseorang itu beriman
kepada Allah. Sabda Rasulullah s.a.w.:
هَلْ تَدْرُونَ مَا الْإِيمَانُ بِاللَّهِ
وَحْدَهُ قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا
اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامُ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءُ الزَّكَاةِ
وَصَوْمُ رَمَضَانَ
صحيح البخاري - (1 / 154)
Bermaksud: Adakah kamu mengetahui apakan beriman dengan Allah
Yang Esa, iaitu tunggal? Para Sahabat menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui,
Jawab Baginda: شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ
اللَّهِ , mendirikan sembahyang, memberikan zakat dan puasa pada bulan Ramadan.
Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa mengucap dua kalimah syahadah adalah tanda seseorang itu telah memelok Islam:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا
قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ لِمُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ حِينَ بَعَثَهُ إِلَى الْيَمَنِ إِنَّكَ سَتَأْتِي
قَوْمًا أَهْلَ كِتَابٍ فَإِذَا جِئْتَهُمْ فَادْعُهُمْ إِلَى أَنْ يَشْهَدُوا أَنْ
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ فَإِنْ هُمْ أَطَاعُوا
لَكَ بِذَلِكَ فَأَخْبِرْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ عَلَيْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ
فِي كُلِّ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ فَإِنْ هُمْ أَطَاعُوا لَكَ بِذَلِكَ فَأَخْبِرْهُمْ أَنَّ
اللَّهَ قَدْ فَرَضَ عَلَيْهِمْ صَدَقَةً تُؤْخَذُ مِنْ أَغْنِيَائِهِمْ فَتُرَدُّ
عَلَى فُقَرَائِهِمْ فَإِنْ هُمْ أَطَاعُوا لَكَ بِذَلِكَ فَإِيَّاكَ وَكَرَائِمَ أَمْوَالِهِمْ
وَاتَّقِ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللَّهِ حِجَابٌ
صحيح البخاري - (5 / 356
Bermaksud: Daripada Ibn `Abbas r.a. katanya, Rasulullah
s.a.w. bersabda kepada Muadh bin Jabal ketika Baginda mengutusnya ke Yaman:
Engkau akan pergi menemui satu kaum Ahli
Kitab, apabila engkau sampai kepada mereka maka serulah mereka kepada
bersyahadah: أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ , maka jika mereka mentaati engkau dengan perkara itu maka beri
tahulah mereka bahawa Allah memfardukan ke atas mereka lima waktu sembahyang
pada setiap siang dan malam …
Rasulullah s.a.w. juga menerangkan bahawa seseorang yang
telah mengucap dua kalimah syahadah dia tidak boleh diperangi. Sabdanya:
أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى
يَشْهَدُوا أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَيُقِيمُوا
الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ
وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا بِحَقِّ الْإِسْلَامِ وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ
صحيح البخاري - (1 / 42)
Bermaksud: Aku diperintahkan untuk memerangi manusia
sehingga mereka bersyahadah:
أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ
مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ
Mendirikan sembahyang, mengeluarkan
zakat, ….
Rasulullah s.a.w. mejelaskan bahawa seseorang yang bersaksi
dua kalimah syahadah dia diharamkan dari neraka, sabdanya:
مَا مِنْ أَحَدٍ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ
إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ صِدْقًا مِنْ قَلْبِهِ إِلَّا حَرَّمَهُ
اللَّهُ عَلَى النَّارِ
صحيح البخاري - (1 / 218)
Bermaksud: Tiada seseorangpun yang bersyahadah أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ yang benar-benar
daripada hatinya kecuali Allah haramkannya api neraka.
Dengan ini bahawa dua kalimah syahadah itu ada dalam al-Quran
dan telah dijelaskan oleh amat banyak Hadith mengenai dua kalimah tersebut. Maka
sebagai seorang Mukmin yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya dia mesti menerima
dua kalimah syahadah. Menolak dua kalimah syahadah bererti dia ingkar kepada
ajaran Rasulullah s.a.w. dan ingkar suruhannya yang dengan sendirinya dia
adalah ingkar perintah Allah.
Memakai tudung bagi wanita.
Memakai tudung bagi wanita adalah sabit dari al-Quran. Firman
Allah s.w.t.:
{وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ
أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا
ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ
إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ
أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ
بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ
غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا
عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ
مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ (31) } [النور : 31]
Firman-Allah:
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
Dan hendaklah mereka (wanita
Mukmin) menutup dengan tudung kepada
yang besar ke atas belahan lecher baju mereka
Khumur adalah
jamak khimar iaitu tudung besar
yang menutup dari kepala kebadannya. (Lisan `al-Arab, 20: 1260 dan 41: 4444).
Dengan ini memakai tudung kepala
adalah sabit dari nas al-Quran. Menolaknya adalah menolak Sesutu yang telah
sabit dari al-Quran yang jelas. Dia bukan seorang Mukmin.
Perkara yang boleh khilaf dan perkara yang tidak boleh khilaf
Sesuatu yang telah sabit daripada al-Quran dengan jelas yang
dipanggil sebagai qat`iyyah al-dalalah, seperti Allah itu adalah Yang Esa,
iaitu Satu adalah sabit dengan jelas daripada al-Quran. Firman Allah:
{قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ } [الإخلاص :
1]
Bermaksud: Katakan olehmu: Dia adalah Allah Yang Esa.
Oleh itu sesiapa yang mengatakan Tuhan itu dua maka dia telah
menentang ayat al-Quran yang jelas maka dia telah terkeluar daripada seorang
Mukmin, dengan lain perkataan dia bukan seorang Muslim. Sama seperti itu juga
ialah menolak Hadith sebagai sumber syariah atau menolak Hadith sebagai
pentafsir al-Quran.
Ayat al-Quran yang dhann al-dalalah iaitu pengambilan
dalil dari al-Quran itu berbentuk dhan, tidak sampai kepada yakin
seperti maksud al-ba’ pada firman
Allah:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ
إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا
بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ } [المائدة : 6]
Perkataan: وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ perkataan ba’
di sini ada mempunyai banyak makna. Ba’ li al-tab`id bermaksud
sebahagian, walau sedikit pun. Dengan ini memadai menyapu kepala, walau sedikit
pun. Ba’ li al-ilsaq. Ini memerlukan menyapu kepala itu
sekurang-kurangnya satu perempat kepala. Ba’, zaidah li al-ta’kid. Ini memerlukan
menyapu seluruh kepala. Dengan ini berlaku khilaf di kalangan ulama tentang
kadar menyapu kepala ketika berwuduk. Ada ulama yang mengatakan sebahagian
kepala, walaupun sedikit. Ada ulama yang mengatakan satu perempat kepala, dan
ada yang mengatakan seluruh kepala.
Dari
sini ternyata dalam perkara agama itu ada yang boleh khilaf dan ada yang tidak
boleh khilaf. Mengenai Hadith sebagai sumber syariah atau Hadith sebagai
pentafsir al-Quran tidak boleh khilaf padanya kerana ia telah sabit daripada
al-Quran secara jelas iaitu qat`iy al-dalalah. Orang yang menolaknya dia
terkeluar daripada sebagai seorang orang Mukmin.