Dr. Udah bin Mohsin
Hukum
mentalqin mayat di kubur
Masyarakat kita di Malaysia
melakukan talqin mayat di atas kubur, ini telah dilakukan sejak dahulu lagi. Walau bagimanapun ada dari kalangan masyarakat kita yang
mempertikaikannya. Mereka mengatakan ianya tidak dilakukan pada zaman
Rasulullah s.a.w. kerana hadith mengenainya da`if. Di sini penulis cuba
membawakan nas-nas mengenainya, seterusnya pandangan-pandangan ulama
mengenainya. Dalam perkara hilaf sepatutnya masing-masing menghormati pandangan
yang lain. Janganlah dalam perkara khilaf ini masing-masing mengatakan pendapat
aku sahaja yang betul yang lain salah dan sesat. Ini akan membawa kepada
perpecahan dalam masyarakat Islam yang wajib dijauhi.
Hadith dan athar mengenai talqin mayat di
kubur
Imam al-Tabarani dalam kitabnya al-Mu`jam al-Kabir ada
meriwayatkan katanya:
حدثنا أبو عقيل أنس بن سلم الخولاني ثنا
محمد بن إبراهيم بن العلاء الحمصي ثنا إسماعيل بن عياش ثنا عبد الله بن محمد القرشي
عن يحيى بن أبي كثير عن سعيد بن عبد الله الأودي قال : شهدت أبو أمامة وهو في النزع
فقال : إذا مت فاصنعوا بي كما أمرنا رسول الله صلى الله عليه و سلم أن نصنع بموتانا
أمرنا رسول الله صلى الله عليه و سلم فقال : إذا مات أحد من إخوانكم فسويتم التراب
على قبره فليقم أحدكم على رأس قبره ثم ليقل : يا فلان بن فلانة فإنه يسمعه ولا يجيب
ثم يقول : يا فلان بن فلانة فإنه يستوي قاعدا ثم يقول يا فلان بن فلانة فإنه يقول
: أرشدنا رحمك الله ولكن لا تشعرون فليقل : اذكر ما خرجت عليه من الدنيا شهادة لا إله
إلا الله وأن محمدا عبده ورسوله وأنك رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا وبالقرآن
إماما فإن منكرا ونكيرا يأخذ واحد منهما بيد صاحبه ويقول : انطلق بنا ما نقعد عند من
قد لقن حجته فيكون الله حجيجه دونهما فقال رجل : يا رسول الله فإن لم يعرف أمه قال
: فينسبه إلى حواء يا فلان بن حواء
المعجم الكبير - (8 / 249)
Bermaksud: Imam al-Tabarani
meriwayatkan dengan sanadnya daripada Abu Umamah ketika dia naza` katanya: Apabila
aku telah meninggal dunia lakukanlah kepada aku sebagaimana yang diperintahkan
kepada kami oleh Rasulullah s.a.w. melakukan kepada mereka yang telah mati di
kalangan kami. Baginda telah memerintahkan kami maka sabdanya: Apabila
seseorang dari suadara-suadara kamu meninggal dunia dan kamu telah ratakan
tanah di atas kuburnya maka salah seorang dari kalangan kamu hendaklah bangun
di atas kuburnya di bahagian kepala, kemudian berkata: Wahai pulan bin pulan! Sesungguhnya
dia mendengar tetapi dia tidak menjawab. Kemudian orang itu berkata (lagi):
Wahai pulan bin pulan! Kemudian dia duduk, kemudian dia (Yang mati) berkata: Ajarkanlah kami, Allah memberi
rahmat kepada engkau, tetapi kamu tidak menyedarinya. Maka orang itu hendaklah
berkata:
اذكر ما خرجت عليه من الدنيا شهادة لا إله
إلا الله وأن محمدا عبده ورسوله وأنك رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا وبالقرآن
إماما فإن منكرا ونكيرا يأخذ واحد منهما بيد صاحبه ويقول : انطلق بنا ما نقعد عند من
قد لقن حجته فيكون الله حجيجه دونهما
Maksudnya: Ingatlah apa yang
engkau keluar dari dunia ucapan syahadah, tiada Tuhan melainkan Allah dan
bahawasanya Muhammad itu adalah hamba-Nya dan rasul-Nya. Dan bahawasanya engkau
redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, Muhammad sebagai Nabi dan
al-Quran sebagai panduan. Sesungguhnya malaikat Munkar dan malaikat Nakir kedua-duanya
berpegangan tangan dan berkata: Marilah kita pergi kepada orang yang telah
diajar berhujah maka Allah yang menjadi penghujah menjawab kedua-duanya. (Allah
mengajarnya menjawab soalan dua malaikat itu),
Maka seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah!
Jika tiada ketahui ibunya? Jawab Baginda dinisbahkan kepada Hawwa’
(Saidatina Hawwa’, isteri Nabi Adam `.a.s.) Wahai pulan bin Hawwa’.
Kata Ibn al-Qayyim dalam kitabnya Hashiyah Ibn al-Qayyam `Ala Sunan
Abi Daud:
وَلَكِنْ هَذَا الْحَدِيث مُتَّفَق عَلَى ضَعْفه فَلَا تَقُوم بِهِ
حُجَّة
Bermaksud: Hadith ini disepakati
kedaifannya, oleh itu ia tidak menjadi hujah.
(Ibn
Qayyim al-Juziyyah 1415H, 13: 199)
Walau bagaimana pun hadith yang
diriwayatkan oleh Imam al-Tabarani daripada Abu Umamah di atas mempunyai
beberapa shawahid Sebagaimana
yang disebut oleh al-Hafiz Ibn Hajar dalam kitabnya al-Talkhis al-Habir Fi Takhrij Ahadith
al-Rafi`I al-Kabir.
Maksud shawahid ialah: hadith-hadith lain yang sama maksud dengan
hadith tersebut dan ia diriwayatkan daripada sahabat yang lain.
Di antara shawahid bagi hadith tersebut sebagaimana yang disebut
oleh Ibn Hajar:
Apa yang dinukil oleh beliau dari apa yang diriwayatkan oleh Sa`id bin
Mansur:
وَعَنْ ضَمْرَةَ بْنِ حَبِيبٍ أَحَدِ التَّابِعِينَ
قَالَ: - كَانُوا يَسْتَحِبُّونَ إِذَا سُوِّيَ عَلَى الْمَيِّتِ قَبْرُهُ, وَانْصَرَفَ
اَلنَّاسُ عَنْهُ, أَنْ يُقَالَ عِنْدَ قَبْرِهِ: يَا فُلَانُ! قُلْ: لَا إِلَهَ إِلَّا
اَللَّهُ. ثَلَاثُ مَرَّاتٍ, يَا فُلَانُ! قُلْ: رَبِّيَ اللَّهُ, وَدِينِيَ الْإِسْلَامُ,
وَنَبِيِّ مُحَمَّدٌ – صلى الله عليه وسلم - - رَوَاهُ سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ مَوْقُوفًا .
بلوغ المرام من أدلة الأحكام – (1 /
209)
Imam al-Tabarani meriwayatkan daripada percakapan al-Hakam bin al-Harith
al-Sulami r.a. katanya:
أنه غزا مع رسول الله صلى الله عليه و سلم
ثلاث غزوات قال : قال لنا : إذا دفنتموني ورششتم على قبري الماء فقوموا على قبري واستقبلوا
القبلة وادعوا لي
المعجم الكبير – (3 / 215)
Bermaksud: Bahawasanya beliau
berjihad bersama Rasulullah s.a.w. sebanyak tiga kali. Katanya, beliau berkata
kepada kami: Apabila kamu telah mengkebumikan aku, dan telah menjiruskan air di
atas kuburku maka berdirilah kamu di atas kuburku dan hendaklah kamu menghadap
ke Kiblat dan berdoa untukku.
Nas yang lain:
عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ قَالَ
حَضَرْتُ ابْنَ عُمَرَ فِي جِنَازَةٍ فَلَمَّا
وَضَعَهَا فِي اللَّحْدِ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَعَلَى مِلَّةِ
رَسُولِ اللَّهِ فَلَمَّا أُخِذَ فِي تَسْوِيَةِ اللَّبِنِ عَلَى اللَّحْدِ قَالَ اللَّهُمَّ
أَجِرْهَا مِنْ الشَّيْطَانِ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ
عَنْ جَنْبَيْهَا وَصَعِّدْ رُوحَهَا وَلَقِّهَا مِنْكَ رِضْوَانًا قُلْتُ يَا ابْنَ
عُمَرَ أَشَيْءٌ سَمِعْتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ أَمْ قُلْتَهُ بِرَأْيِكَ قَالَ إِنِّي
إِذًا لَقَادِرٌ عَلَى الْقَوْلِ بَلْ شَيْءٌ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
سنن ابن ماجه – (5 / 18)
Bermaksud: Daripada Sa`id bin al-Musayyab katanya: Aku menghadiri Ibn
Umar dalam satu janazah, setelah dia meletakkannya dalam liang lahad dia
berkata:
بِسْمِ اللَّهِ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَعَلَى
مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ف
Apabila dia menyusun tanah/batu bata di liang lahad
dia berdoa:
اللَّهُمَّ أَجِرْهَا مِنْ الشَّيْطَانِ
وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جَنْبَيْهَا وَصَعِّدْ رُوحَهَا
وَلَقِّهَا مِنْكَ رِضْوَانًا
Maka aku berkata: wahai Ibn Umar
Adakah itu yang engkau mendengarnya daripada Nabi s.a.w. atau engkau
memperkatakannya melalui pendapatmu sendiri? Jawabnya: Aku mampu untuk
memperkatakannya, tetapi ia adalah yang aku mendengarnya daripada Rasulullah
s.a.w.
`Amrw bin `As r.a. ketika hampir
meninggal dunia berkata kepada mereka yang berada di sisinya:
فَإِذَا أَنَا مُتُّ فَلَا تَصْحَبْنِي
نَائِحَةٌ وَلَا نَارٌ فَإِذَا دَفَنْتُمُونِي فَشُنُّوا عَلَيَّ التُّرَابَ شَنًّا
ثُمَّ أَقِيمُوا حَوْلَ قَبْرِي قَدْرَ مَا تُنْحَرُ جَزُورٌ وَيُقْسَمُ لَحْمُهَا
حَتَّى أَسْتَأْنِسَ بِكُمْ وَأَنْظُرَ مَاذَا أُرَاجِعُ بِهِ رُسُلَ رَبِّي
صحيح مسلم – (1 / 304)
Bermaksud: Apabila aku mati
maka orang yang menangis dengan melaong-laong dan juga api, janganlah
mengiringi aku. Maka apabila kamu mengkebumikan aku maka ratakanlah tanah di
atasku kemudian berdirilah di sekeliling kuburku sekadar lamanya disembelih
unta dan dagingnya dibahagi-bahagikan, supaya aku berjinak-jinak dengan kamu
(tidak keseorangan) dan aku akan melihat apa yang aku akan jawab kepada utusan
Tuhanku.
Daripada Hani’, mawla Uthman daripada Uthman bin `Affan r.a. katanya:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِذَا فَرَغَ مِنْ دَفْنِ الْمَيِّتِ وَقَفَ عَلَيْهِ فَقَالَ اسْتَغْفِرُوا
لِأَخِيكُمْ وَسَلُوا لَهُ بِالتَّثْبِيتِ فَإِنَّهُ الْآنَ يُسْأَلُ
سنن أبى داود – (9 / 24)
والحديث حسنه النووي
في "الأذكار" "".
Bermaksud: Adalah Nabi s.a.w.
apabila Baginda selesai dari mengkebumikan mayat, Baginda berdiri di atasnya
(berhampiran dengannya) dan bersabda: Minta ampunlah kepada Allah untuk saudara
kamu dan mintalah ketetapan untuknya kerana dia sekarang sedang disoal.
Ibn al-Mulaqqin pula dalam
kitabnya al-Badr al-Munir Fi takhrij
al-Ahadith Wa al-Athar al-Waqi`ah Fi al-Sharh al-Kabir ada menambah
beberapa shawahid yang lain.
Di
antaranya:
حدثني عبد الرحمن بن العلاء بن اللجلاج
عن أبيه قال قال لي أبي : يا بني إذا أنامت فألحدني فإذا وضعتني في لحدي فقل بسم الله
وعلى ملة رسول الله صلى الله عليه و سلم ثم سن على الثرى سنا ثم اقرأ عند رأسي بفاتحة
البقرة وخاتمهتا فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول ذلك
المعجم الكبير - (19 / 220)
Bermaksud: Abd al-Rahman bin
al-`Ala’ bin al-Lijlaj daripada bapanya
katanya, Bapaku berkata kepada aku: Wahai anakku! Apabila aku mati maka
buatkanlah aku liang lahad, maka apabila engkau telah memasukkan aku ke dalam
liang lahad maka katalah:
بسم الله وعلى ملة رسول الله صلى الله عليه
و سلم
Kemudian timbuslah aku dengan
sebaik-baiknya kemudian bacalah di bahagian kepalaku permulaan Surah al-Baqarah
dan kesudahannya kerana aku mendengar Rasulullah s.a.w. membacanya.
Kata Ibn al-Mulaqqin:
(وَعبد الرَّحْمَن هَذَا هُوَ مُبشر بن إِسْمَاعِيل
الْحلَبِي) ، لَكِن ذكره ابْن حبَان فِي «ثقاته
البدر المنير في تخريج الأحاديث والأثار
الواقعة في الشرح الكبير - (5 / 337)
Dalam riwayat yang lain:
عن سعيد بن المسيب قال : حضرت ابن عمر في
جنازة فلما وضعها في اللحد قال : بسم الله وفي سبيل الله وعلى ملة رسول الله فلما أخذ
في اللبن على اللحد قال : اللهم أجرها من الشيطان ومن عذاب القبر فلما سووا الكثيب
عليها قام إلى جانب القبر ثم قال : اللهم جاف الأرض عن جنبيها وصعد روحها ولقها منك
رضوانا فقلت : أشياء سمعته من رسول الله صلى الله عليه و سلم أم أشياء قلت من رأيك
؟ قال : إي إذا لقادر على القول بل سمعته رسول الله صلى الله عليه و سلم
المعجم الكبير - (12 / 274)
Bermaksud: … Daripada Sa`id bin al-Musayyab katanya aku menghadiri
Ibn Umar dalam satu janazah maka apabila janazah itu dimasukkan ke dalam liang lahad beliau berkata:
: باسم الله ، وَفِي سَبِيل الله ، وَعَلَى مِلَّة
رَسُول الله ،
Maka apabila diletakkan tanah di atas liang lahad dia berdoa:
: اللهم
أجرها من الشيطان ومن عذاب القبر
Maka apabila mereka telah meratakan pasir di atasnya dia bangun ke arah
kubur dan berdoa:
اللهم
جاف الأرض عن جنبيها وصعد روحها ولقها منك رضوانا
Kata Ibn al-Mualqqin:
. وَإِدْرِيس هَذَا مَجْهُول . قَالَه أَبُو حَاتِم
،
وَقد أسلفنا لهَذَا طَرِيقا آخر من رِوَايَة
ابْن مَاجَه
البدر المنير في تخريج الأحاديث والأثار
الواقعة في الشرح الكبير – (5 / 338)
Kata Ibn al-Mulaqqin lagi mengenai
hadith yang diriwayatkan oleh al-Tabarani di atas yang menjadi asas mengenai
talqin ini: al-Shaikh Taqiyyuddin bin al-Salah berkata: Hadith ini sanadnya
tidak lurus, لَيْسَ بالقائم tetapi dikuatkan dengan beberapa shawahid
dan dengan amalan penduduk negeri Sham dari zaman dahulu.
البدر المنير في تخريج الأحاديث والأثار
الواقعة في الشرح الكبير – (5 / 338)
Hukum hadith
Menurut sebagai mana yang telah dibentangkan maka: Hadith ini menurut Ibn al-Qayyim hukumnya da`if.
Menurut Ibn Hajar:
Menurut Ibn Hajar:
وَإِسْنَادُهُ صَالِحٌ
وَقَدْ قَوَّاهُ الضِّيَاءُ فِي أَحْكَامِهِ
Menurut
al-Haythami:.
وفي إسناده جماعة لم أعرفهم
مجمع الزوائد –
(3 / 163)
Menurut Ibn al-Mulaqqin: إِسْنَاده لَا أعلم بِهِ بَأْسا ,
katanya lagi: لَكِن حَدِيثه هَذَا لَهُ شَوَاهِد يعتضد
بهَا.
Menurut al-Imam al-Nawawi:
Menurut al-Imam al-Nawawi:
فهذا الحديث وان كان ضعيفا فيستأنس به وقد
اتفق علماء المحدثين وغيرهم علي المسامحة في أحاديث الفضائل والترغيب والترهيب وقد
أعتضد بشواهد من الاحاديث كحديث " واسألوا له الثبيت " ووصية عمرو بن العاص
وهما صحيحان سبق بيانهما قريبا ولم يزل اهل الشام علي العمل بهذا في زمن من يقتدى به
والي الآن
المجموع شرح المهذب – (5 / 304)
Bermaksud: Hadith ini sekalipun
hukumnya da`if maka ia boleh dipakai, kerana sesungguhnya ulama-ulama hadith
dan lainnya telah sepakat untuk bertolak ansur mengenai hadith-hadith yang
berkaitan dengan fadail al-a`mal dan tarhib dan targhib. Hadith itu telah
disokong dengan beberapa shawahid dari beberapa hadith yang lain. Seperti
hadith: Hendaklah kamu bermohon (kepada Allah s.a.t.) untuknya supaya
tetap/cekal. Juga wasiat Umrw bin al-`As, kedua-dua nas tersebut adalah sahih
yang telah diterangkan sebentar sebelum ini. Penduduk-penduduk negeri Sham
sentiasa beramal dengannya pada zaman orang yang boleh menjadi ikutan dan
sehingga sekarang.
Menurut Taqiyyuddin Ibn al-Salah: Hadith ini
sanadnya tidak lurus, لَيْسَ بالقائم tetapi dikuatkan dengan beberapa shawahid
dan dengan amalan penduduk negeri Sham dari zaman dahulu.
(al-Nawawi al-Adhkar 148).
Pandangan penulis: Hadith mengenai
talqin yang diriwayatkan oleh al-Tabarani di atas adalah boleh dijadikan hujah
kerana dua sebab. Pertama, sekalipun ia da`if tetapi ia mempunyai shawahid
yang boleh menyokongnya sebagaimana yang diperkatakan oleh Ibn Hajar yang
menukil daripada al-Diya’. Begitu juga yang disebut oleh Imam al-Nawawi dan
lain-lain. Kedua, hadith ini pula adalah mengenai fada’il al-a`mal yang
boleh berhujah dengan hadith dai`f dalam perkara ini sebagaimana yang
dijelaskan oleh Imam al-Nawawi dan lainnya.
Pandangan para ulama mengenai talqin mayat di kubur.
Fikah Shafie
Kata Imam al-Nawawi:
قال جماعات من أصحابنا يستحب تلقين
الميت عقب دفنه فيجلس عند رأسه انسان ويقول
يا فلان ابن فلان ويا عبد الله ابن أمة الله اذكر العهد
وانك رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد
نبيا وبالقرآن اماما فان منكرا ونكيرا يأخذ كل واحد منهما بيد صاحبه ويقول انطلق بنا
ما نقعد عند من لقن حجته فقال رجل يا رسول الله فان لم نعرف أمه قال فينسبه إلى امه
حواء يا فلان ابن حواء " قلت فهذا الحديث وان كان ضعيفا فيستأنس به وقد اتفق علماء
المحدثين وغيرهم علي المسامحة في أحاديث الفضائل والترغيب والترهيب وقد أعتضد بشواهد
من الاحاديث كحديث " واسألوا له الثبيت " ووصية عمرو بن العاص وهما صحيحان
سبق بيانهما قريبا ولم يزل اهل الشام علي العمل بهذا في زمن من يقتدى به والي الآن
وهذا التلقين انما " هو في حق المكلف الميت اما الصبى فلا يلقن والله اعلم
Al-Nawawi T.T.(d), 5: 303-304).
Bermaksud: Sekumpulan sahabat-sahabat kami berkata:
Sebaik-baiknya/ sunat (yustahabb) mentalqinkan mayat setelah sahaja dikebumikan
oleh seorang di bahagian kepala mayat itu dan berkata: Wahai pulan bin pulan! Wahai
haba Allah bin amah Allah (ibu si mati)! Ingatlah perjanjian, dan
engkau redha, Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, Muhammad sebagai
Nabi, al-Quran sebagai panduan. Maka Bahawasanya malaikat
Munkar dan Nakir kedua-duanya berpegangan tangan dan berkata: Marilah
kita pergi kepada orang yang telah diajar berhujah.
Maka seorang lelaki berkata: Wahai
Rasulullah! Jika kita tiada mengetahui ibunya? Jawab Baginda dinisbahkan kepada
ibunya, Hawwa’ (Saidatina Hawwa’, isteri Nabi Adam `.a.s.) Wahai pulan bin
Hawwa’!. Kata Imam al-Nawawi: Hadith ini sekalipun hukumnya da`if maka ia boleh
dipakai, kerana sesungguhnya ulama-ulama hadith dan lainnya telah sepakat untuk
bertolak ansur mengenai hadith-hadith yang berkaitan dengan fadail al-a`mal dan
tarhib dan targhib. Hadith itu telah disokong dengan beberapa shawahid dari
beberapa hadith yang lain. Seperti hadith: Hendaklah kamu bermohon (kepada
Allah s.a.t.) untuk mayat supaya tetap/cekal. Juga wasiat Umrw bin al-`As.
Kedua-dua nas tersebut adalah sahih yang telah diterangkan sebentar sebelum
ini. Penduduk-penduduk negeri Sham sentiasa beramal dengannya yang dilakukan
pada zaman mereka yang boleh menjadi ikutan sehingga sekarang. Talqin ini hanya
kepada orang yang telah mukallaf, adapun
kanak-kanak maka tidak perlu ditalqinkan.
Kata Imam Ibn Hajar al-Haytami dalam Tuhfah al-Muhtaj:
وَيُسْتَحَبُّ تَلْقِينُ بَالِغٍ عَاقِلٍ
أَوْ مَجْنُونٍ سَبَقَ لَهُ تَكْلِيفٌ وَلَوْ شَهِيدًا كَمَا اقْتَضَاهُ إطْلَاقُهُمْ
بَعْدَ تَمَامِ الدَّفْنِ لِخَبَرٍ فِيهِ وَضَعْفُهُ اُعْتُضِدَ بِشَوَاهِدَ عَلَى
أَنَّهُ مِنْ الْفَضَائِلِ
Bermaksud: Dan sunat mentalqin
orang yang baligh lagi berakal, atau orang gila yang telah mukallaf, sekali pun
orang yang mati syahid mengikut apa yang dituntut oleh penjelasan para ulama,
kerana terdapat hadith mengenainya. Kedaifan hadith ini disokong oleh beberapa
shawahid dan ianya adalah dari fadail al-a`mal.
Kata Ibn Hajar al-Haytami lagi:
Orang yang mentalqin itu duduk di bahagian kepala orang yang dikebumikan, dan
sayugia dilakukan oleh orang salih dari kalangan keluarganya, jika tiada dari
kalangan keluarganya maka dari kalangan orang lain, dan berkata: Wahai Abdullah
bin Amah Allah! Ingatlah ketika engkau
keluar dari dunia ini akan pengakuan bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad
itu Rasulullah dan Bahawasanya syurga itu adalah benar, bahawa neraka itu
benar, kebangkitan dari kubur itu benar, bahawasannya Hari Kiamat tidak boleh
diragui dan Bahawasanya Allah membangkitkan orang yang dalam kubur, dan bahawasanya
engkau redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, Muhammad s.a.w. sebagai Nabi, al-Quran sebagai ikutan, al-ka'bah
sebagai kiblat, orang Mukmin sebagai saudara.
Ibn Hajar
al-Haytami t.t. (a), : 11: 436-438).
Maksud yang lebih kurang sama dengan yang disebut oleh Imam
al-Nawawi juga ada disebut oleh Muhammad al-Sharbini al-Khatib dalam al-Iqna`.
(Muhammad
al-Sharbini al-Khatib 1995, 1: 210).
Fikah Hanbali ???
Pandangan Imam Ahmad bin Hanbal
Kata Ibn al-Mulaqqin yang menukil daripada al-Hafiz Abu Mansur :
وَقد أرخص الإِمَام أَحْمد بن حَنْبَل فِي
تلقين الْمَيِّت ، وَأَعْجَبهُ ذَلِك ، وَقَالَ :
(أهل) الشَّام يَفْعَلُونَهُ . قَالَ أَبُو
مَنْصُور : وَهُوَ من العزمات والتذكير بِاللَّه ، و (السماح) بذلك مأثور عَن السّلف
البدر المنير في تخريج الأحاديث والأثار
الواقعة في الشرح الكبير - (5 / 335)
Bermaksud: Imam Ahmad telah
mengharuskan talqin mayat dan beliau menyukainya, penduduk Sham melakukannya.
Abu Mansur berkata: Talqin itu adalah termasuk dalam kesabaran dan mengingati
Allah, keizinan melakukan yang demikian
itu ma’thur daripada al-salaf .
Kata Ibn Qudamah dalam . al-Kafi Fi Fiqh al-Imam al-Mubajjal Ahmad Ibn Hanbal.
سئل أحمد رضي الله عنه عن تلقين الميت في
قبره فقال : ما رأيت أحدا يفعله إلا أهل الشام قال : وكان أبو مغيرة يروي فيه عن أبي
بكر بن أبي مريم عن أشياخهم أنهم كانوا يفعلون وقال القاضي و أبو الخطاب : يستحب ذلك
ورويا فيه حديث عن أبي أمامة أن النبي ( ص ) قال : [ إذا مات أحدكم فسويتم عليه التراب
فليقم أحد عند رأس قبره ثم ليقل : يا فلان بن فلانة فإنه يسمع ولا يجيب ثم ليقل : يا
فلان ابن فلانة الثانية فيستوي قاعدا ثم ليقل : يا فلان بن فلانة فإنه يقول : أرشدنا
يرحمك الله ولكن لا تسمعونه فيقول : اذكر ما خرجت عليه من الدنيا شهادة أن لا إله إلا
الله وأن محمدا عبده ورسوله وأنك رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد ( ص ) نبيا
وبالقرآن إماما فإن منكرا و نكير يتأخر كل واحد منهما فيقول : انطلق فما يقعدنا عند
هذا وقد لقن حجته ويكون عند الله حجيجه دونهما ] فقال الرجل : يا رسول الله فإن لم
يعرف اسم أمه ؟ قال : [ فلينسبه إلى حواء ] رواه الطبراني في معجمه بمعناه
الكافي في فقه ابن حنبل – (1 / 368)
Bermaksud: Imam Ahmad telah
ditanya mengenai talqin mayat di kuburnya, beliau menjawab: Aku tidak melihat
seseorang pun yang melakukannya kecuali penduduk negeri Sham, katanya lagi:
Adalah Abu Mughirah meriwayatkan mengenainya daripada Abu Bakr bin Abu Maryam
daripada guru-guru mereka bahawasanya mereka melakukannya. Al-Qadi dan Abu
al-Khattab berkata: Yang demikian itu adalah disukai/sunat (yustahabb)
kedua-duanya meriwayatkan mengenainya hadith Abu Umamah bahawa Nabi s.a.w.
bersabda: Apabila seseorang kamu mati dan telah diratakan tanah di atas
kuburnya maka seseorang hendaklah bangun di bahagian kepala mayat kemudian
berkata: Wahai pulan bin pulanah, sesungguhnya dia mendengar, tetapi dia tidak
menjawab kemudian orang itu hendaklah berkata: Wahai pulan bin pulanah kali
kedua kemudian orang itu duduk kemudian berkata: Wahai pulan bin pulanah!
Sesungguhnya si mati itu berkata: Tunjukkan kami, Allah memberi rahmat
kepadamu, tetapi kamu tidak mendengarnya maka orang itu berkata: Ingatlah
ketika engkau keluar daripada dunia, engkau menyaksi, bahawa tiada Tuhan
melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad itu adalah hamba-Nya dan rasul-Nya.
Dan bahawasanya engkau redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, Muhammad
sebagai Nabi dan al-Quran sebagai panduan. Sesungguhnya malaikat Munkar dan malaikat
Nakir kedua-duanya berpegangan tangan dan berkata: Marilah kita pergi kepada
orang yang telah diajar berhujah, maka Allah yang menjadi penghujah menjawab
kedua-duanya. (Allah mengajarnya menjawab soalan dua malaikat itu),Kemudian seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah!
Jika tidak ketahui ibunya? Jawab Baginda: Dinisbahkan kepada Hawwa’ (Saidatina Hawwa’,
isteri Nabi Adam `.a.s.) Wahai pulan bin Hawwa’!. Hadith ini diriwayatkan oleh
al-Tabarani dalam Mu`jamnya dengan makna.
Kata Ali bin Sulayman al-Mirdawi
يستحب تلقين الميت بعد دفنه عند أكثر الأصحاب
قال في الفروع استحبه الأكثر قال في مجمع البحرين اختاره القاضي وأصحابه وأكثرنا وجزم
به في المستوعب والرعايتين والحاويين ومختصر ابن تميم وغيرهم فيجلس الملقن عند رأسه.
الإنصاف - (2 / 384)
Bermaksud: Sunat (yustahabb) ditalqinkan mayat setelah dikebumikan
menurut kebanyakkan sahabat kami, … maka orang yang mentalqin itu duduk di
bahagian kepala mayat.
Menurut Ibn
Taymiyyah dalam kitabnya, Majmu` al-Fatawa:
هَذَا التَّلْقِينُ الْمَذْكُورِ قَدْ نُقِلَ
عَنْ طَائِفَةٍ مِنْ الصَّحَابَةِ : أَنَّهُمْ أَمَرُوا بِهِ كَأَبِي أمامة الْبَاهِلِيِّ
وَغَيْرِهِ . وَرُوِيَ فِيهِ حَدِيثٌ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَكِنَّهُ مِمَّا لَا يُحْكَمُ بِصِحَّتِهِ ؛ وَلَمْ يَكُنْ كَثِيرٌ مِنْ الصَّحَابَةِ
يَفْعَلُ ذَلِكَ فَلِهَذَا قَالَ الْإِمَامُ أَحْمَد وَغَيْرُهُ مِنْ الْعُلَمَاءِ
: إنَّ هَذَا التَّلْقِينَ لَا بَأْسَ بِهِ فَرَخَّصُوا فِيهِ وَلَمْ يَأْمُرُوا بِهِ
، وَاسْتَحَبَّهُ طَائِفَةٌ مِنْ أَصْحَابِ الشَّافِعِيِّ وَأَحْمَد وَكَرِهَهُ طَائِفَةٌ
مِنْ الْعُلَمَاءِ مِنْ أَصْحَابِ مَالِكٍ وَغَيْرِهِمْ .
(Ibn Taymiyyah 2005,
24: 296)
Talqin yang telah disebut ini
telah dinukilkan daripada setengah Sahabat Rasulullah s.a.w. bahawasanya mereka
menyuruh dengannya seperti Abu Umamah al-Bahili dan lain-lain. Diriwayatkan
hadith mengenainya daripada Rasulullah s.a.w. tetapi hadith ini tidak dihukumkan
sahih, dan tidak ramai para Sahabat melakukannya. Oleh kerana itu Imam Ahmad
dan ulama lain berkata: Talqin ini tidak mengapa, mereka mengharuskannya,
tetapi tidak menyuruhnya, sekumpulan sahabat-sahabat al-Shafie dan Ahmad
menyukainya, tetapi sekumpulan ulama dari sahabat-sahabat Malik dan lainnya
membencinya.
Nas di atas menunjukkan bahawa Ibn
Taymiyyah tidak melarang untuk ditalqinkan mayat di kuburnya, bahkan beliau
mengisyaratkan kepada ulama yang megharuskannya, menyukainya dan yang tidak
menyukainya.
Kata Ibn
Qayyim al-Juziyyah dalam kitabnya al-Ruh:
Dalil yang menunjukkan kepada
keharusan talqin mayat ialah apa yang dilakukan oleh kebanyakkan manusia dari
zaman dahulu sehingga sekarang mereka mentalqinkan mayat di kuburnya, jika dia
tidak mendengarnya dan tidak mendapat faedah darinya maka ia tidak mempunyai
sebarang faedah dan sis-sia. Imam Ahmad telah ditanya mengenainya lalu beliau menganggapnya
ia satu perkara yang baik dan beliau berhujah untuk beramal dengannya.
Ibn al-Qayyim seterusnya menjelaskan:
Diriwayatkan padanya hadith da`if yang telah disebut oleh al-Tabarani dalam Mu`jamnya
, dari Hadith riwayat Abu Umamah,
sebagaimana yang telah disebutkan sebelum ini.
Katanya lagi: Hadith ini sekalipun
tidak sabit, tetapi berterusan beramal dengannya di semua tempat dan di
sepanjang zaman tanpa diingkari cukup untuk beramal dengannya.
(Ibn Qayyim al-Juziyyah
1975, 1: 13).
Kenyataan di atas menunjukkan
bahawa Ibn Qayyim al-Jawziyyah menggalakkan melakukan talqin mayat di kuburnya.
Fikah Hanafi
Kata Abd. Al-Ghani al-Ghanimi al-Maydani Al-Dimishqi. dalam kitabnya al-Lubab Fi Sharh al-Kitab
وأما تلقينه في القبر فمشروع عند أهل السنة؛
لأن اللّه تعالى يحييه في القبر
اللباب في شرح الكتاب - (1 / 62)
Bermaksud: Adapun mentalqin mayat di kubur maka ia disyariatkan di
sisi Ahl al-Sunnah kerana Allah menghidupkannnya di kubur.
Kata Uthman bin `Ali al-Zayla`i:
Dalam kitab al-Haqaiq ada menyebut: Imam Abu Ishaq al-Saffar ada menyebut dalam kitab al-Talkhis bahawa
mentalqin mayat adalah disyariatkan kerana roh dan akal mayat itu akan
dikembalikan kepadanya dan dia paham apa yang diajarkan kepadanya. Kata Uthman
bin Ali al-Zayla`i lagi: Caranya bahawa dia berkata: Wahai si pulan bin si
pulan! Ingatlah agama yang engkau telah berada padanya, engkau redha Allah
sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad s.a.w. sebagai Nabi.
Menurut Mu`tazilah: Talqin setelah mati tidak memberi faedah, kerana
menghidupkan orang yang dalam kubur
adalah mustahil.
(Uthman bin `Ali al-Zayla`i t.t., 3: 157).
Kata Ahmad bin Muhammad bin Ismail al-Tahwi al-Hanafi:
Apabila mereka telah selesai dari
mengkebumikannnya sunat (yustahabb) duduk di atas kuburnya sekadar disembelih
unta dan dibahagikan dagingnya, mereka membaca al-Quran, berdoa untuk mayat.
Sesungguhnya telah warid Bahawasanya mayat yang dalam kubur itu merasa mesra (يستأنس ) dengan kewujudan mereka dan
dia mendapati manfa1at darinya. Daripada Uthman r.a. katanya: Adalah Rasulullah
s.a.w. apabila Baginda selesai dari mengkebumikan mayat Baginda berdiri di
sebelahnya dan bersabda: Mintalah ampun untuk saudara kamu, dan mintalah
kemantapan untuknya kerana dia sekarang sedang disoal. Kata Ahmad al-Tahawi
lagi: Mentalqin mayat setelah dikebumikan adalah baik dan ulama-ulama mazhab
al-Shafie menyukainya kerana Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Umammah
al-Bahili … Hadithnya telah disebutkan sebelum ini.(Ahmad bin
Muhammad bin Ismail al-Tahwi al-Hanafi 1318H., 1: 408)
Mazhab Maliki:
Imam al-Qurtubi, seorang ulama besar dalam tafsir al-Quran, dalam
kitabnya, al-Tadhkirah Bi Ahwal al-Mawta Wa al-Akhirat ada menyebut:
باب ما جاء في تلقين الإنسان بعد موته شهادة
الإخلاص في لحده
Di sini Imam al-Qurtubi telah
membawakan dalil-dalil mengenainya yang pada kesimpulannya beliau menggalakkan
mentalqin mayat di atas kubur.
(Al-Qurtubi. t.t. 1: 119)
Dari pendapat-pendapat ulama di
atas menunjukkan kepada, adalah merupakan satu kebaikkan mentalqin mayat di
kuburnya setelah sahaja mayat itu dikebumikan.
Dengan ini adalah baik/sunat seseorang yang
telah dimasukkan ke dalam kuburnya sebelum mereka yang menghantarnya beredar,
terlebih dahulu mereka mentalqinkan mayat itu di atas tepi kuburnya dengan
katanya:
يا فلان بن فلانة : يا فلان بن فلانة يا فلان بن فلانة
اذكر ما خرجت عليه من الدنيا شهادة لا إله
إلا الله وأن محمدا عبده ورسوله وأنك رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا وبالقرآن
إماما
Ulama yang melarang atau tidak menggalakkan talqin
di kubur
Terdapat ulama yang melarang talqin di kubur dan ada juga yang tidak
menggalakkannya.
Di antara mereka:
Al-Shykh Muhammad al-San`ani dalam kitabnya, Subul al-Salam, berkata:
Di antara mereka:
Al-Shykh Muhammad al-San`ani dalam kitabnya, Subul al-Salam, berkata:
ويتحصل من كلام أئمة التحقيق أنه حديث ضعيف والعمل به بدعة ولا يغتر بكثرة
من يفعله
سبل السلام - (2 / 114)
Bermaksud: Hasil dari perkataan
imam-imam yang muhaqqiqin, bahawasanya hadith mengenai talqin adalah da`if,
maka beramal dengannya adalah bid`ah, maka janganlah tertipu daya dengan ramai
orang yang melakukannya.
Al-Shykh al-Albani dalam kitabnya, Tahqiq al-Ayat al-Bayyinat ada
menyebut:
Kerana Bahawasanya talqin itu di
samping Hadithnya adalah da`if, ia juga
bertentangan dengan pertunjuk Rasulullah s.a.w. kerana telah sabit daripada
Baginda: Apabila telah dikebumikan mayat,
Baginda berdiri di atas kuburnya dan berdoa supaya dimantapkan dan
beristighfar untuk mayat. Baginda seterusnya menyuruh mereka yang hadir
melakukannya. Maka apa jua yang menyalahinya ia adalah bid`ah, tanpa diragui
lagi. Ini telah diputuskan oleh Imam al-San`ani. (Al-Albani
t.t., 1: 63)
Katanya lagi dalam Silsilah
al-Ahadith al-Da`ifah Wa al-Mawdu`ah: Ringkasnya bahawa Hadith mengenai Talqin mayat
pada pandanganku adalah mungkar, jika tidak palsu. Kemudian beliau memetik
perkataan al-Sna`ani dalam kitab Subul al-Salam: Hasil dari perkataan imam-imam
yang muhaqqiqin Bahawasanya hadith mengenai talqin adalah da`if, maka beramal
dengannya adalah bid`ah, maka janganlah tertipu daya dengan ramai orang yang
melakukannya.
Al-Shykh al-Albani seterusnya menambah: Ini tidak tertolak dengan pendapat yang telah masyhur iaitu boleh beramal dengan Hadith da`if pada fadail
al-a`mal, kerana pendapat yang masyhur ini tempatnya ialah pada perkara
yang telah sabit pensyariataannya melalui al-Quran dan Sunnah yang sahih.
Adapun pada perkara yang bukan demikian maka tidak harus beramal padanya dengan
Hadith daif, kerana ia merupakan satu pensyariatan yang tidak boleh padanya
dengan Hadith da`if …( Al-Albani 2002, 2: 65)
Kata Saykh Abd. Al-`Aziz bin Baz,
bekas mufti al-Mamlakah al-Sa`udiyyah:
فالتلقين للميت بعد
الدفن لم يثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم، ولا عن أصحابه رضي الله عنهم، وإنما
ورد في حديثٍ موضوع، رواه الطبراني من حديث أبي أمامة الباهلي ، وهو ليس بثابت، وليس بصحيح، بل هو موضوع، ويروى عن جماعة من أهل
الشام فعل ذلك، والصواب أنه بدعة، لا يشرع، والميت على ما مات عليه،
Bermaksud:
Talqin untuk si mati setelah dikebumikan adalah tidak sabit daripada Nabi
s.a.w. dan tidak sabit daripada Sahabat-Sahabat Baginda r.a. Ia warida daripada
Hadith mawdu` yang diriwayatkan oleh al-Tabarani daripada Hadith Abu Umamah
al-Bahili, Hadith itu tidak sabit dan tidak sahih, bahkan ia mawdu`.
Diriwayatkan daripada sekumpulan penduduk Sham melakukannya. Yang benar ia
adalah bid`ah, tidak disyariatkan, dan
mayat itu adalah mengikut kematian apa
yang dia mati.
Kata Al-Saykh Salih Fauzan, salah
seorang ulama al-Mamlakah al-Sa`udiyyah
أما بعد خروج الروح فإن الميت لا يلقن
لا قبل الدفن ولا بعد الدفن، ولم يرد بذلك سنة صحيحة عن النبي ـ صلى الله عليه
وسلم ـ فيما نعلم، وإنما استحب تلقين الميت بعد دفنه جماعة من العلماء، وليس لهم
دليل ثابت عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ لأن الحديث الوارد في ذلك مطعون في
سنده، فعلى هذا يكون التلقين بعد الدفن لا أصل له من سنة الرسول صلى الله عليه
وسلم، وإنما قال به بعض العلماء اعتمادًا على حديث غير ثابت.
فالتلقين بعد الدفن لا أصل له في السنة، وإنما التلقين المشروع هو عند الاحتضار،
فالتلقين بعد الدفن لا أصل له في السنة، وإنما التلقين المشروع هو عند الاحتضار،
فتاوى صالح بن فوزان الفوز
طريق الإسلام ، الفتاوى، 10 ذو القعدة 1427
Bermaksud: Adapun setelah keluar roh maka mayat itu tidak ditalqinkan, samaada sebelum atau sesudah dikebumikan.
Tidak warid padanya Sunnah yang sahih daripada Rasulullah s.a.w. – mengikut
yang kami ketahui -. Adapun sekumpulan
ulama mengatakan sunat (yustahabb) ditalqinkan mayat setelah dikebumikan.
Mereka tidak mempunyai dalil yang sabit kesahihannya daripada Rasulullah s.a.w.
kerana Hadith mengenainya adalah mempunyai cacat cela pada sanadnya. Oleh itu mentalqinkan mayat
setelah dikebumikan adalah tidak mempunyai asal daripada Sunnah Rasulullah
s.a.w. . Ia diperkatakan oleh setengah ulama, berpegang kepada Hadith yang
tidak sabit. Mentalqinkan mayat setelah dikebumikan tidak ada asalnya daripada
Sunnah. Adapun talqin yang disyariatkan ialah talqin ketika hampir sangat
seseorang itu dengan mati.
Secara ringkas
Hadith mengenai talqin ini adalah da`if. Walau bagimanapun
menurut ramai dari kalangan ulama ia telah disokong oleh beberapa hadith lain yang sama maksud denganya sebagai
shawahid. ini menjadikan boleh beramal dengan
hadith ini. Ada juga ulama yang mengatakan hadith itu
amat da`if atau sampai kepada peringkat
mawdu` yang tidak boleh disokong dengan adanya hadith-hadith lain yang sama
maksud dengannya, apatah lagi jika hadith-hadith lain itu lebih lemah darinya.
Kebanyakkan ulama mengatakan boleh beramal dengan mentalqin
mayat di kubur. Antara mereka ialah ulama-ulama dalam mazhab empat, di antara mereka
juga Imam Ahmad bin Hanbal, Imam al-Nawawi, al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani,
termasuk juga Ibn Qayyim al-Juziyyah dan lain-lain. Di antara ulama yang
menegah mentalqinkan mayat di atas kubur ialah al-San`ani, al-Albani dan Saykh Abd. Al-`Aziz bin Baz
.
.
Dalam perkara hilaf sepatutnya
masing-masing menghormati pandangan yang lain. Janganlah dalam perkara khilaf
ini masing-masing mengatakan pendapat aku sahaja yang betul yang lain salah dan
sesat. Ini akan membawa kepada perpecahan dalam masyarakat Islam yang wajib
dijauhi.