Masjid al-Istiqamah Sg Merab
Ayat-ayat al-Quran mengenai
kelebihan Saidina Abu Bakr r.a.
Antaranya:
Firman Allah :
فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى
(5) وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى (6) فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى (7) } [الليل : 5 - 8]
Bermaksud: Adapun orang
yang memberi dan bertakwa dan memperakui kebenaran dengan perkara yang baik maka Kami
memudahkannya untuk mendapat kesenangan
(syurga).
adalah diturunkan kepada
Saidina Abu Bakr. Saidina Abu Bakr memerdekakan orang-orang yang telah masuk
Islam dari kalangan orang-orang yang lemah dan wanita.
(Ibn Kathir 1999, 8: 420-421.).
Firman Allah:
إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ
اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ
إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ
عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا
السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (40) }
[التوبة : 40]
Bermaksud : Jika kamu
tidak menolongnya maka Allah telah menolongnya ketika dia dikeluarkan oleh
mereka yang kafir, keadaannya berdua, ketika kedua-duanya dalam gua, ketika dia
berkata kepada sahabatnya: Jangan engkau berduka cita kerana bahawasanya Allah
berserta kita, lalu Allah turunkan ketenangan-Nya ke atasnya, dan Allah bantu
dengan beberapa ramai tentera yang kamu tidak dapat melihatnya, Allah jadikan
seruan mereka yang kafir adalah rendah dan seruan Allah adalah yang tinggi,
Allah adalah Yang Maha mulia lagi Maha bijaksana.
adalah juga diturunkan
kepada Saidina Abu Bakr. (Ibn Kathir 1999,
8: 421). Dalam keadaan yang amat genting ini orang yang diajak menjadi teman
oleh Rasulullah s.a.w. ialah Saidina Abu Bakr. Ini menunjukkan bahawa Saidina
Abu Bakr itu mempunyai kedudukan yang amat tinggi di sisi Rasulullah s.a.w.yang
tidak terdapat pada orang lain.
Firman Allah:
{ وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى (17) الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى
(18) وَمَا لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزَى (19) إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ
رَبِّهِ الْأَعْلَى (20) وَلَسَوْفَ يَرْضَى } [الليل : 17 - 21]
Bermaksud: Dan akan
dijauhkan api neraka orang yang sungguh bertakwa. Yang memberikan hartanya
dengan tujuan untuk membersihkan dirinya. Sedangkan dia tidak menanggung budi
sesiapa pun yang patut dibalas. Kecuali hanya semata-mata untuk mendapat keredhaan
Tuhannya yang Maha tinggi. Dan sesungguhnya dia akan redha.
Kata Ibn Kathir: Ramai
dari kalangan ahli tafsir menyebut ayat ini diturunkan kepada Saidina Abu Bakr.
Tidak syak lagi dia adalah termasuk padanya. (Ibn Kathir 1999, 8: 422).
Jika di atas tadi adalah
ayat-ayat al-Quran mengenai kelebihan Saidina Abu Bakr yang berbentuk khusus,
maka di sana terdapat beberapa ayat al-Quran mengenai kelebihan para sahabat
Rasululah s.a.w. secara umum yang dengan sendirinya termasuk kelebihan Saidina
Abu Bakr. Dalam tulisan ini penulis hanya membawa satu contoh sahaja dari
beberapa nas al-Quran yang banyak.
Firman
Allah:
{وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ
اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ
جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ
الْعَظِيمُ (100)} [التوبة : 100]
Bermaksud: Mereka yang terdahulu lagi awal, dari
kalangan Muhajirin dan Ansar dan orang yang mengikuti jejak langkah mereka
dengan sebaik-baiknya Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepada Allah.
Allah menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai dari
bawahnya, mereka kekal didalamnya selama-lama, yang demikian itu adalah
kejayaaan yang amat besar.
Mereka
yang terdahulu lagi awal ini, sudah jelas termasuk dari segi memeluk Islam. Dalam
ayat di atas jelas Allah memuji sahabat-sahabt Rasulullah s.a.w. yang
terdahulu lagi awal masuk islam dari
kalangan muhajirin dan ansar, Allah redha kepada mereka, dan mereka redha
kepada Allah, dan Allah sediakan bagi mereka syurga-syurga, mereka kekal di
dalamnya, selama-lama, itu adalah kejayaaan yang amat besar. Sahabat-sahabat
Rasulullah yang awal masuk Islam dari
kalangan muhajirin dan ansar adalah jelas termasuk Saidina Abu Bakr. Dengan
sendirinya Saidina Abu Bakr adalah orang yang diredhai oleh Allah, Allah masukkannya
ke dalam syurga-Nya.
Hadith-hadith Rasulullah
s.a.w. mengenai kelebihan Saidina Abu Bakr r.a.`.
Di antaranya:
عن أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ أَنَّ أَبَا
بَكْرٍ الصِّدِّيقَ حَدَّثَهُ قَالَ
نَظَرْتُ إِلَى أَقْدَامِ الْمُشْرِكِينَ
عَلَى رُءُوسِنَا وَنَحْنُ فِي الْغَارِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ أَحَدَهُمْ
نَظَرَ إِلَى قَدَمَيْهِ أَبْصَرَنَا تَحْتَ قَدَمَيْهِ فَقَالَ يَا أَبَا بَكْرٍ مَا
ظَنُّكَ بِاثْنَيْنِ اللَّهُ ثَالِثُهُمَا
(صحيح مسلم، فضائل الصحابة رضى الله عنهم، بَاب مِنْ
فَضَائِلِ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)
Bermaksud: Daripada Anas bin Malik bahawasanya Abu Bakr
al-Siddiq menyampaikan kepadanya katanya: Aku melihat kaki-kaki orang musyrikin
berada di atas kepala kami ketika kami berada dalam gua, maka aku berkata, wahai
Rasulullah! Kalaulah seorang daripada mereka melihat ke arah kedua kakinya necaya
dia akan melihat kami, jawab Baginda: Wahai Abu Bakr! Apa yang engkau sangka
berdua , Allah adalah yang ketiganya.
Nas di atas menunjukkan bahawa di waktu yang amat genting ini yang
diajak oleh Rasulullah sebagai temannya ialah Saidina Abu Bakr.
Nas yang lain:
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ
خَطَبَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ خَيَّرَ عَبْدًا بَيْنَ الدُّنْيَا وَبَيْنَ مَا عِنْدَهُ
فَاخْتَارَ مَا عِنْدَ اللَّهِ فَبَكَى أَبُو بَكْرٍ الصِّدِّيقُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
فَقُلْتُ فِي نَفْسِي مَا يُبْكِي هَذَا الشَّيْخَ إِنْ يَكُنْ اللَّهُ خَيَّرَ عَبْدًا
بَيْنَ الدُّنْيَا وَبَيْنَ مَا عِنْدَهُ فَاخْتَارَ مَا عِنْدَ اللَّهِ فَكَانَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هُوَ الْعَبْدَ وَكَانَ أَبُو بَكْرٍ أَعْلَمَنَا
قَالَ يَا أَبَا بَكْرٍ لَا تَبْكِ إِنَّ أَمَنَّ النَّاسِ عَلَيَّ فِي صُحْبَتِهِ
وَمَالِهِ أَبُو بَكْرٍ وَلَوْ كُنْتُ مُتَّخِذًا خَلِيلًا مِنْ أُمَّتِي لَاتَّخَذْتُ
أَبَا بَكْرٍ وَلَكِنْ أُخُوَّةُ الْإِسْلَامِ وَمَوَدَّتُهُ لَا يَبْقَيَنَّ فِي الْمَسْجِدِ
بَابٌ إِلَّا سُدَّ إِلَّا بَابُ أَبِي بَكْرٍ
(صحيح البخاري، فضائل أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم، بَاب
قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُدُّوا الْأَبْوَابَ إِلَّا
بَابَ أَبِي بَكْرٍ)
Bermaksud:
Daripada Abu Sa`id al-Kudri katanya, Nabi s.a.w. berkhutbah, sabdanya:
Bahawasanya Allah memberi pilihan kepada seorang hamba di antara dunia dan di
antara apa yang ada di sisi Allah maka hamba itu memilih apa yang ada di sisi
Allah, lalu Abu Bakr al-Siddiq r.a. menangis maka aku berkata kepada diriku
apakah yang menjadikan orang tua ini menangis? Jika Allah memberi pilihan
kepada seorang hamba di antara dunia dan di antara apa yang ada di sisi Allah
maka hamba itu memilih apa yang ada di sisi Allah. Rasulullah s.a.w. adalah
hamba itu. Abu Bakr adalah orang yang paling mengetahuinya. Sabdanya: Wahai Abu
Bakr! jangan engkau menangis. Bahawasanya orang yang paling aman kepadaku pada
persahabatan dan hartanya ialah Abu Bakr. Sekiranya aku hendak mengambil orang
yang paling aku cintai dari kalangan umatku nescaya aku mengambil Abu Bakr,
tetapi dia adalah saudara dan kasih sayang
Islam. Tidak ada tinggal di masjid satu pintu pun kecuali mesti di
sumbat kecuali pintu Abu Bakr.
Di
antar kandungan hadith di atas ialah bahawa Rasulullah s.a.w. amat kasih kepada
Saidina Abu Bakr r.a.`. Rasulullah s.a.w merasa amat senang bersahabat
dengannya, dan Rasulullah s.a.w. amat senang dengan hartanya.
Nas
yang lain:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ لَوْ كُنْتُ مُتَّخِذًا مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ خَلِيلًا لَاتَّخَذْتُ ابْنَ أَبِي
قُحَافَةَ خَلِيلًا وَلَكِنْ صَاحِبُكُمْ خَلِيلُ اللَّهِ
(صحيح مسلم، فضائل الصحابة رضى الله عنهم، بَاب مِنْ
فَضَائِلِ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)
المراد بصاحبكم هو رسول الله
Bermaksud: Daripada Abd Allah
Daripada Nabi s.a.w. sabdanya: Jika aku mengambil dari kalangan penduduk bumi
sebagai kekasih necaya aku mengambil anak Abu Qahafah (Saidina Abu Bakr) sebagai
kekasih, tetapi sahabat kamu (Nabi s.a.w.) adalah kekasih Allah.
Hadith di atas menunjukkan betapa
sayangnya Rasulullah s.a.w. kepada Saidina Abu Bakr.
Nas yang lain:
عَنْ أَبِي عُثْمَانَ قَالَ حَدَّثَنِي عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَهُ عَلَى
جَيْشِ ذَاتِ السُّلَاسِلِ فَأَتَيْتُهُ فَقُلْتُ أَيُّ النَّاسِ أَحَبُّ إِلَيْكَ
قَالَ عَائِشَةُ فَقُلْتُ مِنْ الرِّجَالِ فَقَالَ أَبُوهَا قُلْتُ ثُمَّ مَنْ
قَالَ ثُمَّ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَعَدَّ رِجَالًا
(صحيح البخاري، فضائل
أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم، بَاب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ كُنْتُ
مُتَّخِذًا خَلِيلاً)
Bermaksud: Daripada Abu Uthman
katanya, Umrw bin al-`As r.a.
menyampaikan kepadaku bahawa Nabi s.a.w. mengutusnya untuk memerangi tentera di
Dhat al-Salasil maka aku pun pergi mememui Baginda, maka aku berkata, siapakah
orang yang paling engkau kasihi? Jawab baginda: Aisah, maka kataku, dari
kalangan lelaki? Jawab baginda, bapanya. Kataku, kemudian siapa? Jawab Baginda, Umar bin
al-Khattab, kemudian Baginda menyebut
beberapa orang.
Hadith di atas adalah jelas bahawa
Saidina Abu Bakr adalah lelaki yang paling di sayangi oleh Rasulullah s.a.w.
Nas yang lain:
عَنْ قَتَادَةَ أَنَّ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ حَدَّثَهُمْ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَعِدَ أُحُدًا وَأَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ وَعُثْمَانُ فَرَجَفَ بِهِمْ فَقَالَ اثْبُتْ
أُحُدُ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ نَبِيٌّ وَصِدِّيقٌ وَشَهِيدَانِ
(صحيح
البخاري، فضائل أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم، بَاب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ كُنْتُ
مُتَّخِذًا خَلِيلاً)
Bermaksud:
Daripada Qatadah, bahawa Anas bin Malik r.a. menyampaikan kepada mereka, bahawa
Nabi s.a.w., Abu Bakr, Umar dan Uthman
memanjat gunung Uhud, lalu gunung
itu bergerak, maka Nabi bersabda:
Tetaplah wahai gunung Uhud! maka sesungguhnya di atas engkau adalah Nabi,
Siddiq, dan dua orang shuhada’.
Nas
di atas menunjukkan bahawa Rasulullah s.a.w. menggelarkan Saidina Abu Bakr
sebagi siddiq iaitu orang yang sangat bersifat benar.
Nas
yang lain:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ
إِنِّي لَوَاقِفٌ فِي قَوْمٍ فَدَعَوْا اللَّهَ لِعُمَرَ بْنِ
الْخَطَّابِ وَقَدْ وُضِعَ عَلَى سَرِيرِهِ إِذَا رَجُلٌ مِنْ خَلْفِي قَدْ وَضَعَ
مِرْفَقَهُ عَلَى مَنْكِبِي يَقُولُ رَحِمَكَ اللَّهُ إِنْ كُنْتُ لَأَرْجُو أَنْ
يَجْعَلَكَ اللَّهُ مَعَ صَاحِبَيْكَ لِأَنِّي كَثِيرًا مَا كُنْتُ أَسْمَعُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ كُنْتُ وَأَبُو بَكْرٍ
وَعُمَرُ وَفَعَلْتُ وَأَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ وَانْطَلَقْتُ وَأَبُو بَكْرٍ
وَعُمَرُ فَإِنْ كُنْتُ لَأَرْجُو أَنْ يَجْعَلَكَ اللَّهُ مَعَهُمَا فَالْتَفَتُّ
فَإِذَا هُوَ
عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ
(صحيح
البخاري، فضائل أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم، بَاب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ كُنْتُ
مُتَّخِذًا خَلِيلاً)
Bermaksud: Daripada Ibn
Abbas r.a. katanya, aku berdiri bersama-sama orang ramai di tengah-tengah
mereka, lalu mereka berdoa untuk Umar
ketika itu dia sedang diletakkan ke dalam keranda, tiba-tiba terdapat seorang lelaki dari
belakangku dia meletakkan sikunya di atas
bahuku dengn berkata, Allah merahmati engkau, aku berharap bahawa Allah
menjadikan engkau bersama-sama dua orang sahabatmu (Abu Bakr dan Umar) kerana
banyak aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Aku, Abu Bakr dan Umar, aku,
Abu Bakr dan Umar membuat, aku Abu Bakr dan Umar pergi, aku berharap bahawa
Allah menjadikan engkau berserta kedua-duanya maka aku pun berpaling tiba-tiba
dia adalah Ali bin Abu Talib.
Nas di atas menunjukkan
betapa tingginya kedudukkan Saidina Abu Bakr dan Saidina Umar di sisi Rasulullah
s.a.w. sebagaimana yang dinyatakan oleh Saidina Ali r.a.
Nas yang lain:
عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ قَالَ
سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرٍو
عَنْ أَشَدِّ مَا صَنَعَ الْمُشْرِكُونَ
بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ رَأَيْتُ عُقْبَةَ بْنَ
أَبِي مُعَيْطٍ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يُصَلِّي
فَوَضَعَ رِدَاءَهُ فِي عُنُقِهِ فَخَنَقَهُ بِهِ خَنْقًا شَدِيدًا فَجَاءَ أَبُو بَكْرٍ
حَتَّى دَفَعَهُ عَنْهُ فَقَالَ
{ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَكُمْ
بِالْبَيِّنَاتِ مِنْ رَبِّكُمْ }
(صحيح
البخاري، فضائل أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم، بَاب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ كُنْتُ
مُتَّخِذًا خَلِيلاً)
Bermaksud: Daripada
`Urwah bin al-Zubayr katanya, aku bertanya Abd Allah bin `Amrw mengenai apa
yang paling teruk dilakukan oleh orang musyrikin terhadap Rasulullah
s.a.w., maka jawabnya: Aku melihat `Uqbah bin Abu Mu`it
datang kepada Nabi s.a.w. ketika itu Baginda sedang sembahyang, lalu dia
meletakkan selindangnya pada tengkok Baginda, kemudian dia mencekik Baginda
dengan sekuat-kuatnya, maka datang Abu Bakr dan menolaknya seraya berkata:
Adakah engkau hendak membunuh seorang lelaki yang berkata: Tuhanku adalah
Allah, sedangkan dia telah membawakan kepada kamu bukti-bukti kebenaran yang
jelas daripada Tuhan kamu.
Nas di atas menunjukkan
betapa sayangnya Saidina Abu Bakr r.a. kepada Rasulullah s.a.w.
Al-Hafiz Ibn Hajar dalam
kitabnya, Fath al-Bari ada menyebut kisah Saidina Abu Bakr ini daripada Muhammad
bin Ali. (Saidina Ali r.a.).
Beliau (Saidina Ali). berkata: Siapakah orang yang paling berani? Orang
ramai menjawab, engkau, kata Saidina Ali aku tidak berlawan dengan seorang
kecuali aku mengalahkannya. Tetapi yang
paling berani adalah Abu Bakr, aku telah
melihat Rasulullah s.a.w. dikeromon oleh orang Quraysh, ada yang menolaknya dan ada yang menariknya dengan keras. Mereka berkata kepada
Rasulullah: Engkau hendak menjadikan tuhan yang banyak itu hanya kepada satu
sahaja. Kata Saidina Ali: Demi Allah tidak ada orang yang hampir dari kalangan
kami kecuali Abu Bakr, dia memukul ini dan menolak ini, sambil berkata: Celaka
kamu, adakah kamu hendak membunuh seorang lelaki yang berkata, Tuhanku adalah
Allah. Kemudian Ali menangis, kemudian berkata …Adakah orang yang beriman di
kalangan keluarga Fir`awn lebih afdhal
atau Abu Bakr lebih afdhal, orang ramai diam, maka kata Ali: Demi Allah satu
saat daripada Abu Bakr adalah lebih baik daripadanya. Keluarga Fir`awn
menyembunyaikan imannya, sedangkan ini (Abu Bakr) menzahirkan keimanannya.
Nas di atas menunjukkan betapa
Saidina Abu Bakr amat sayang kepada Rasulullah dan mempertahankan Rasulullah
dari musuh-musuhnya.
Nas yang lain:
يَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا أَبُو بَكْرٍ يَسْتَأْذِنُ
فَقَالَ ائْذَنْ لَهُ وَبَشِّرْهُ بِالْجَنَّةِ فَأَقْبَلْتُ حَتَّى قُلْتُ
لِأَبِي بَكْرٍ ادْخُلْ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يُبَشِّرُكَ بِالْجَنَّةِ فَدَخَلَ أَبُو بَكْرٍ فَجَلَسَ عَنْ يَمِينِ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
(صحيح
البخاري، فضائل أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم، بَاب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ كُنْتُ
مُتَّخِذًا خَلِيلاً)
Bermaksud: Wahai
Rasulullah ini adalah Abu Bakr meminta izin maka jawab Baginda izinkan untuknya
dan gembirakan kepadanya dengan syurga,
maka aku datang dan aku berkata kepada Abu Bakr, masuklah, Rasulullah
memberi berita gembira kepada engkau dengan syurga, maka Abu Bakr pun masuk lalu
dia duduk di kanan Rasulullah s.a.w.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ أَصْبَحَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ صَائِمًا قَالَ أَبُو بَكْرٍ
أَنَا قَالَ فَمَنْ تَبِعَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ جَنَازَةً قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا
قَالَ فَمَنْ أَطْعَمَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ مِسْكِينًا قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا قَالَ
فَمَنْ عَادَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ مَرِيضًا قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا اجْتَمَعْنَ فِي امْرِئٍ إِلَّا دَخَلَ
الْجَنَّةَ
(صحيح مسلم، فضائل الصحابة رضى الله عنهم، بَاب مِنْ
فَضَائِلِ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)
Bermaksud: Daripada Abu
Hurayrah katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Siapakah yang adalah dia pada
hari ini berpuasa? Abu Bakr menjawab, saya. Rasulullah s.a.w. bersabda: Siapkah
yang pada hari ini mengiringi jenazah? Abu Bakr menjawab, saya. Rasulullah
bersabda: Siapakah dari kalangan kamu yang pada hari ini memberi makan orang
miskin? Jawab Abu Bakr, saya. Rasulullah s.a.w bersabda: Siapakah yang
menziarahi orang sakit pada hari ini? Jawab Abu Bakr, saya. Maka Rasulullah
s.a.w. bersabda: Tiada berhimpun perkara-perkara itu kepada seseorang kecuali
dia masuk syurga.
Hadith di atas menunjukkan
bahawa Saidina Abu Bakr itu merupakan orang melakukan segala bentuk kebaikan. Dengan ini balasannya adalah
syurga.
Nas yang lain:
أنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ أَنْفَقَ زَوْجَيْنِ مِنْ شَيْءٍ مِنْ الْأَشْيَاءِ
فِي سَبِيلِ اللَّهِ دُعِيَ مِنْ أَبْوَابِ يَعْنِي الْجَنَّةَ يَا عَبْدَ اللَّهِ
هَذَا خَيْرٌ فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّلَاةِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الصَّلَاةِ وَمَنْ
كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجِهَادِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الْجِهَادِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ
الصَّدَقَةِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الصَّدَقَةِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصِّيَامِ دُعِيَ
مِنْ بَابِ الصِّيَامِ وَبَابِ الرَّيَّانِ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ مَا عَلَى هَذَا الَّذِي
يُدْعَى مِنْ تِلْكَ الْأَبْوَابِ مِنْ ضَرُورَةٍ وَقَالَ هَلْ يُدْعَى مِنْهَا كُلِّهَا
أَحَدٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَأَرْجُو أَنْ تَكُونَ مِنْهُمْ يَا أَبَا
بَكْرٍ
(صحيح
البخاري، فضائل أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم، بَاب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ كُنْتُ
مُتَّخِذًا خَلِيلاً)
Bermaksud: Bahawasanya
Abu Hurayrah berkata: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang
membelanjakan sesuatu pada jalan Allah kepada
dua orang suami isteri dia diseru dari pintu-pintu syurga: Wahai hamba
Allah! Ini adalah baik. Sesiapa yang adalah dia dari kalangan ahli sembahyang
maka dia akan diseru dari pintu sembahyang, dan sesiapa yang adalah dia dari
ahli jihad dia akan diseru dari pintu jihad, dan sesiapa yang adalah dia dari
ahli sedakah dia akan diseru dari pintu sedekah, dan sesiapa yang adalah dia
dari ahli puasa dia akan diseru dari pintu rayyan. Saidina Abu Bakr berkata
orang yang diseru dari salah satu dari pintu-pintu ini tidak sukar baginya,
katanya: Adakah terdapat seseorang yang diseru dari semua pintu-pintu itu wahai
Rasulullah? Jawab Baginda: Ya, aku harap engkau adalah salah seorang dari
mereka.
Harapan daripada
Rasulullah adalah doa dari Baginda yang yakin diterima Allah. Dengan itu para
ulama mentafsirkannya dengan yakin. Di antara kandungan hadith di atas
menunjukkan bahawa Saidian Abu Bakr r.a. akan dipangil masuk syurga dari semu
pintu-pintu syurga.
Nas yang lain:
أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ
قَالَ لَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَكَفَرَ
مَنْ كَفَرَ مِنْ الْعَرَبِ فَقَالَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ كَيْفَ تُقَاتِلُ
النَّاسَ وَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُمِرْتُ
أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَقُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَمَنْ قَالَهَا
فَقَدْ عَصَمَ مِنِّي مَالَهُ وَنَفْسَهُ إِلَّا بِحَقِّهِ وَحِسَابُهُ عَلَى اللَّهِ
فَقَالَ وَاللَّهِ لَأُقَاتِلَنَّ مَنْ فَرَّقَ بَيْنَ الصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ فَإِنَّ
الزَّكَاةَ حَقُّ الْمَالِ وَاللَّهِ لَوْ مَنَعُونِي عَنَاقًا كَانُوا يُؤَدُّونَهَا
إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقَاتَلْتُهُمْ عَلَى مَنْعِهَا
قَالَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
فَوَاللَّهِ مَا هُوَ إِلَّا أَنْ قَدْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَ أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ فَعَرَفْتُ أَنَّهُ الْحَقُّ
صحيح البخاري - (5 / 205)
Bermaksud: Bahawasanya
Abu Hurayrah r.a. berkata: Apabila Rasulullah s.a.w. wafat, dan adalah Abu Bakr
r.a. menjadi khalifah dan kafirlah orang yang menjadi kafir dari kalangan orang
Arab, maka Umar pun berkata: Bagimana engkau hendak memrangi manusia? Sedangkan
Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Aku diperintahkan untuk memerangi manusia
sehingga mereka mengucap:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
Maka sesiapa yang
mengucapkannya maka dia telah terselamat dariku harta dan dirinya, kecuali
dengan hak kalimah tersebut, perkiraannya pada (perkara yang tersembunyi)
adalah kepada Allah. Jawab Abu Bakr: Demi Allah aku akan perangi orang yang
memisahkan di antara sembahyang dengan zakat, maka bahawasanya zakat itu hak
harta. Demi Allah, jika mereka menegah dari memberikan kepada aku anak unta
yang mereka berikannya kepada Rasulullah s.a.w. nescaya aku akan memerangi
mereka, kerana mereka menegah dari memberikannya. Maka Umar pun berkata: Demi
Allah bahawa Allah telah melapangkan dada Abu Bakr r.a. dan aku mengetahui
bahawa dia adalah benar.
Nas di atas menunjukkan
bahawa Saidina Abu Bakr itu adalah merupakan seorang yang tegas dan benar-benar
mengikut apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.
Nas yang lain:
عَنْ أَبِي مُوسَى قَالَ
مَرِضَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَاشْتَدَّ مَرَضُهُ فَقَالَ مُرُوا أَبَا بَكْرٍ فَلْيُصَلِّ بِالنَّاسِ
قَالَتْ عَائِشَةُ إِنَّهُ رَجُلٌ رَقِيقٌ إِذَا قَامَ مَقَامَكَ لَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ
يُصَلِّيَ بِالنَّاسِ قَالَ مُرُوا أَبَا بَكْرٍ فَلْيُصَلِّ بِالنَّاسِ فَعَادَتْ
فَقَالَ مُرِي أَبَا بَكْرٍ فَلْيُصَلِّ بِالنَّاسِ فَإِنَّكُنَّ صَوَاحِبُ يُوسُفَ
فَأَتَاهُ الرَّسُولُ فَصَلَّى بِالنَّاسِ فِي حَيَاةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
صحيح البخاري، - (3 / 78)
Bermaksud: Daripada Abu
Musa r.a. katanya, Nabi s.a.w. sakit, dan bersangatan sakit Baginda, maka sabda
Baginda: Kamu hendaklah menyuruh Abu Bakr supaya dia sembahyang mengimami orang
ramai, Aisah menjawab, bahawasanya Abu Bakr adalah seorang yang lembut hati
apabila dia mengganti tempatmu dia tidak dapat sembahyang mengimami orang
ramai, maka jawab Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu menyuruh Abu Bakr sembahyang
mengimami orang ramai maka Aisah mengulangi apa yang dikatanya, maka sabda Nabi
s.a.w.: Hendaklah engkau wahai Aishah
menyuruh Abu Bakr sembahyang menjadi imam kepada orang ramai, sesungguhnya kamu ( kaum wanita) adalah
sayahaib Yusuf ( Bersungguh-sungguh pada yang dia kehendaki) maka datanglah
seorang utusan kepada Abu Bakr, lalu dia sembahyang menjadi imam kepada orang
ramai.
Hadith di atas adalah
menjadi isyarat bahawa khalifah setelah Rasulullah s.a.w. wafat ialah Saidina
Abu Bakr, kerana Rasulullah s.a.w. menyuruhnya menjadi imam dalam sembahyang,
sedangkan imam sembahyang itu adalah
jawatan Baginda. Apabila Saidina Abu Bakr disuruh menggantikan Baginda dalam
sembahyang maka dalam urusan pemerintahan juga sama seperti itu, kerana
kedua-duanya adalah jawatan Baginda.
Nas yang lain:
عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اقْتَدُوا بِاللَّذَيْنِ مِنْ بَعْدِي أَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ
سنن الترمذى - (12 / 121)
Bermaksud; Daripada
Hudhayfah katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: Hendaklah kamu mencontohi dua
orang yang selepasku Abu Bakr dan Umar.
Hadith di atas juga adalah
isyarat yang jelas bahwa Saidina Abu Bakr adalah khalifah Rasulullah s.a.w.
Nas yang lain:
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ
قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي مَرَضِهِ ادْعِي لِي أَبَا بَكْرٍ أَبَاكِ وَأَخَاكِ حَتَّى
أَكْتُبَ كِتَابًا فَإِنِّي أَخَافُ أَنْ يَتَمَنَّى مُتَمَنٍّ وَيَقُولُ قَائِلٌ أَنَا
أَوْلَى وَيَأْبَى اللَّهُ وَالْمُؤْمِنُونَ إِلَّا أَبَا بَكْرٍ
(صحيح مسلم، فضائل الصحابة رضى الله عنهم، بَاب مِنْ
فَضَائِلِ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)
Bermaksud: Daripada
Aishah, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda kepadaku pada masa sakitnya:
Pangillah Abu Bakr, bapamu dan saudara lelakimu, untuk aku menulis satu tulisan, kerana aku
takut ada orang yang berangan-angan, dan ada orang berkata, aku (dirinya) lebih
utama, sedangkan Allah dan orang Mukmin enggan, kecuali Abu Bakr.
Hadith di atas adalah
memberi isyarat bahawa penganti Rasulullah s.a.w. adalah Saidina Abu Bakr.
التبويب الموضوعي للأحاديث - (1 /
3529)
عن عبد الله بن زمعة بن الأسود بن المطلب
بن أسد قال * لما استعز برسول الله صلى الله عليه وسلم وأنا عنده في نفر من المسلمين
دعا بلال إلى الصلاة فقال مروا من يصلي بالناس فخرجت فإذا عمر رضي الله عنه في الناس
وكان أبو بكر رضي الله عنه غائبا فقلت يا عمر قم فصل بالناس فقام فلما كبر سمع رسول
الله صلى الله عليه وسلم صوته وكان عمر رجلا جهيرا فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم
فأين أبو بكر يأبى الله والمسلمون ذلك فبعث إلى أبي بكر رضي الله عنه فجاء بعد أن صلى
عمر تلك الصلاة فصلى بالناس قال عبد الله بن زمعة فقال عمر ويحك ماذا صنعت بي يا
بن زمعة والله ما ظننت حين أمرتني إلا أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أمر بذلك ولولا
ذلك ما صليت بالناس قلت والله ما أمرني رسول الله صلى الله عليه وسلم ولكن حين لم أر
أبا بكر رأيتك أحق من حضر بالصلاة بالناس
هذا حديث صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه
الحاكم في مستدركه ج3/ص743 ح6703
Bermaksud: Daripada
Abd Allah bin Zam`ah bin al-Aswad bin
al-Muttalib bin Asad, katanya, apabila
Rasulullah s.a.w. sakit kuat, ketika itu aku ada bersama-sama Baginda dan
beberapa orang Islam yang lain, maka Bilal pun melaungkan azan untuk sembahyang, Rasulullah s.a.w. bersabda:
Suruhlah orang menjadi imam kepada orang
ramai, maka aku pun keluar, tiba-tiba
Umar bersama-sama orang ramai, sedangkan Abu Bakr tidak ada, maka aku
pun berkata, wahai Umar! Bangun, dan sembahyanglah menjadi imam kepada orang
ramai, maka dia pun bangun, setelah dia melafazkan takbir, Rasulullah
s.a.w.mendengar suaranya, Umar adalah seorang yang kuat suaranya, maka
Rasulullah s.a.w. bersabda: Mana Abu Bakr? Allah dan orang-orang Islam tidak
mahu yang demikian, maka diutuslah orang kepada Abu Bakr, Abu Bakr pun datang
setelah Umar sembahyang mengimamkan orang ramai, maka dia sembahyang menjadi
imam. Abd Allah bin Zam`ah berkata, kata
Umar, celaka engkau, Apa yang engkau buat kepdaku, wahai Ibn Zam`ah? Aku tidak
menyangka ketika engkau menyuruh aku (sembahyang menjadi imam) kecuali bahawa
Rasulullah menyuruh yang demikian, kalau tidak kerana itu aku tidak akan
sembahyang menjadi imam kepada orang ramai. Aku menjawab, demi Allah,
Rasulullah tidak menyuruh aku (supaya engkau jadi imam), tetapi apabila aku
tidak melihat Abu Bakr, maka aku lihat engkau yang paling layak di kalangan
orang yang hadir, untuk menjadi imam
sembahyang.
Hadith di atas adalah amat
jelas memberi isyarat bahawa pengganti Baginda s.a.w.adalah Saidina Abu Bakr
r.a.. Suruhan Rasulullah s.a.w. mengganti Baginda menjadi imam sembahyang
adalah isyarat yang kuat bahawa Saidina Abu Bakr adalah khalifah setelah
Baginda s.a.w.
Nas yang lain:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ
أَتَتْ امْرَأَةٌ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَأَمَرَهَا أَنْ تَرْجِعَ إِلَيْهِ قَالَتْ أَرَأَيْتَ إِنْ جِئْتُ وَلَمْ
أَجِدْكَ كَأَنَّهَا تَقُولُ الْمَوْتَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
إِنْ لَمْ تَجِدِينِي فَأْتِي أَبَا بَكْرٍ
(صحيح
البخاري، فضائل أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم، بَاب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ كُنْتُ
مُتَّخِذًا خَلِيلاً)
Bermaksud: Daripada Muhammad bin
Jubayr bin Mut`im daripada bapanya katanya, seorang wanita datang menemui Nabi
s.a.w. maka Nabi menyuruh supaya wanita
itu datang balik kepada Baginda, kata Wanita itu, apa pandanganmu jika aku
datang tetapi aku tidak mendapati engkau.
Seolah-olahnya (apa yang dimaksudkan
wanita itu ialah engkau) wafat, maka jawab Nabi s.a.w: jika engkau tidak mendapati aku maka
datanglah menemui Abu Bakr.
Hadith di atas juga
mengisyaratkan bahawa penganti Rasulullah s.a.w. adalah Saidina Abu bakr r.a.
Di atas tadi adalah isyarat-isyarat
bahawa Saidina Abu Bakr adalah khalifah setelah sahaja Rasulullah wafat. Maksud
isyarat ialah tanda-tanda, sekalipun bukan dengan secara yang yakin dan jelas.
Jika sudah yakin dan jelas maka tidak perlu kepada mesyuarat (syura).
Nas yang lain:
عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا
قَالَ
كُنَّا نُخَيِّرُ بَيْنَ النَّاسِ فِي
زَمَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَنُخَيِّرُ أَبَا بَكْرٍ ثُمَّ
عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ ثُمَّ عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ
(صحيح البخاري، فضائل أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم،باب
فَضْلِ أَبِي بَكْرٍ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ)
Bermaksud: Daripada Ibn Umar r.a.
katanya, kami menilai orang yang paling baik pda zaman Nabi s.a.w. maka pilihan
kami ialah Abu Bakr kemudian Umar kemudian Uthman.
Nas di atas menunjukkan bahawa setelah
Rasulullah s.a.w. maka pilihan pertama para Sahabat adalah Saidina Abu Bakr.
Dari nas-nas di atas
menunjukkan bahawa Saidina Abu Bakr adalah orang yang telah dijamin syurga,
dipuji oleh Allah dan Rasulullah-Nya dan dipuji oleh para Sahabat termasuk Saidina Ali sendiri, Nabi s.a.w.
sendiri mengakui bahaw Saidina Abu Bakr itu adalah siddiq iaitu orang yang sangat bersifat
benar, banyak ayat-ayat al-Quran turun kerana memujinya, segala ruang kebaikan
dilakukan olehnya sehingga dia akan diseru masuk syurga oleh semua puntu-pintu
syurga. Saidina Abu Bakr juga telah diisyaratkan
oleh Rasulullah s.a.w. untuk menjadi pengganti kepada Baginda. Pada masa hayat
Rasulullah s.a.w., selain dari Baginda s.a.w. maka pilihan pertama para Sahabat
adalah Saidina Abu Bakr r.a. Dengan kelebihan-kebihan ini maka sudah
sepatutnyalah bahawa Saidina Abu Bakr itu menjadi khalifah pertama setelah
wafat Rasulullah s.a.w.